T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Kkrogsgaard efter 04. Maj 2007 kl: 10:36:26
-
Nu har jeg sat speedometeret fra donoren i min Doka, så nu kører jeg rask væk 160 km/t, det er lidt mystisk for jeg kører kun ca. 80.
Er der forskel på "gearingen" i et 2wd og Syncro speedometer?
Det gamle, som sad i virkede normalt, så jeg er ikke helt med på hvad der er galt?
Kan det være kabelklemmen, bagpå speedometeret, der ikke sidder ordentligt? Jeg har hevet lidt i det, men det hjalp ikke rigtigt...
Nogen der har et svar på dette???
-
Yes! Det er en klassikker. "W-tallet" (kig de små bogstaver på speedometerskiven) er anderledes på en Syncro, som jo henter sin impuls fra forreste diff. i modsætning til en 2wd, der får den fra hjulet. Derfor er et Syncrospeedometer anderledes "gearet" end et alm., og det svarer meget godt til, at du aflæser den dobbelte hastighed.
-
Det passer med at gearingen i en 2wd er dobbelt så høj som på en syncro! Du skal bruge det gamle speedometer! Det er fordi hastigheden bliver taget fra foreste diff, i stedet for ude ved hjulet..
/Mads
-
damn du er snappy her til formiddag, Jarl!
/Mads
-
Tænkte det nok.
Hvordan stiller jeg så km tallet frem, så det passer med den motor der ligger i nu?
-
Har det betydning???
Prøv med en boremaskine og en stump fra et gammelt speedokabel!
Men hvad så næste gang du skifter motor???
/Mads
-
Tjah... tror også det bare for lov at følge bilen...
Hvad gør jeg med det printbånd, der sidder på speedometeret? Er det klemt på eller loddet?
-
Det er et stik, en lille flad skruetrækker samt en smule forsigtighed så er det lige til at tage af...
-
Ok, prøver lige på et gammelt først.
-
Om visar fel fart kommer den inte att visa fel sträcka då?
-
Og ang. km tallet, så er det den mindste kunst i verden at tage akslen til talrullerne ud og sætte tallene, der hvor man gerne vil have dem.
Det der med en boremaskine er en gammel værtshusmyte, som nogle alkoholiserede mekaniker-wanna-be'er har fundet på i deres uvidenhed. Prøv lige for sjov at regne på, hvor mange timer det ville tage en boremaskine at spole 100.000 km tilbage - selv om den roterer med en fart svarende til 200 km/h. Så tror jeg nok ikke, at man skal forvente mere af dén boremaskine.
-
Hmmm...der er sgu da gået en brugtvognsforhandler tabt i dig!!
/Mads
-
for den interessede lytter, findes der et billed på T3N hvor min TD syncro kører over 200 km/t
(samme årsag som ovenfor)
-
Jeg skifter det i morgen.
-
Så fungerer det, dejligt med omdrejning og digiur...