T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: tomtom efter 26. April 2012 kl: 23:02:48
-
Det går trægt med at starte. Det tager tit op til 5 sekunder før at motoren går igang. Selv med varm motor er der lidt forsinkelse fra jeg drejer nøglen til at motoren er startet. Jeg har prøvet med et batteri med meget power og det gør ingen forskel. -Jeg tror at starteren er træt. Derfor vil jeg høre, om man selv kan renovere en starter eller er man bedst tjent med at finde en brugt.
Motor blokken er en JR fra en Golf 2 1.6 TD.
-
Du kan sagtens renovere en starter. Man kan give den den helt store tur med kul, bøsninger, slæberinge og friløbsdrev (og eventuelt planetgear, hvis det er den slanke type) , men i mange tilfælde er det bare startrelæet, der er blevet trægt, og så er det tilstrækkeligt at skifte det. Imidlertid skal man spørge sig selv om, hvor mange timer og reservedele, man vil investere i det, når en helt ny koster under 100 € på ebay.
-
Det går trægt med at starte. Det tager tit op til 5 sekunder før at motoren går igang. Selv med varm motor er der lidt forsinkelse fra jeg drejer nøglen til at motoren er startet. Jeg har prøvet med et batteri med meget power og det gør ingen forskel. -Jeg tror at starteren er træt. Derfor vil jeg høre, om man selv kan renovere en starter eller er man bedst tjent med at finde en brugt.
Motor blokken er en JR fra en Golf 2 1.6 TD.
At motoren ikke starter hurtig, er vel ikke starterens skyld,
for starteren trækker vel motoren hurtig nok rundt?
Det er normalt at start kan tage lidt længere tid ved varm motor,
da gløderørene ikke har været aktiveret.
Men, er 5 sekunder problematisk?
Hjælper det ikke at trække koldstartshåndtaget?
-
Og i sidste ende hjælper det ikke en hujende fis hvis det bunder i dårlig stelforbindelse. Der sidder en stump ved gearkasseophænget. Det er før set, at ir og fremskreden alderdom har helt eller delvist fået forbindelsen til, at kapitulere.
Du kan dog hurtigt konstatere, om det er problemet: Sæt et solidt startkabel fra batteriets negative pol til et sted med ordentlig forbindelse - gerne i nærheden af starter eller generator. Hvis starteren nu pludselig får travlt, er det et spørgsmål om, at etablere nogle fede stelforbindelser.
-
På startrelæet er der to bolte, den ene sættes kablet fra battteriet på, fra den anden går der et lille stykke kabel ind i startmotoren og er forbundet til kulbroen.
Jeg har oplevet nogle gange at dette lille kabel er næsten mørnet væk og til sidst knækker det.
Hvis der måske er under halvdelen af trådene som fører strøm til kullene vil starteren være meget langsom, og have besvær med at trække motoren igang.
Mvh. KH.
-
http://www.ebay.de/itm/STARTER-VW-TRANSPORTER-T3-BUS-1-6-1-7-D-TD-1-7-KW-/390410225572?pt=DE_Autoteile&hash=item5ae64347a4#ht_5176wt_986
64EURO leveret til døren :)
-
Har lige fået ordnet en for 700
-
Tak for linket Verner, det kan ikke betale sig at bøvle ret meget til de priser.
På billedet kan man fint se det lille kabel jeg skriver om, som næsten smuldrer væk med tiden.
Som en en sidebemærkning hertil, jeg har lige repareret en T4 starter og dertil købte jeg hos vor autoelektriker en ny kulholder med kabel på til 370 kr.
Men til din fundne pris skal der ikke være ret meget ivejen med sådan en starter før den kan blive kastet efter en gal hund.
Men, skal den gamle starter returneres til leverandøren ?
Mvh. KH.
-
Kurt, der står i teksten at det ikke er nødvendigt at sende den gamle retur da det er en NY og ikke en renoveret starter han har til salg...
-
OK Morten, Jeg står ikke lige og mangler en starter, så jeg kiggede lige prisen, det tager mig lidt tid at oversætte tysk, Sorry :oops:
Mvh. KH.
-
Helt OK, vi er her vel bl.a. for at hjælpe hinanden ;)
-
Netop :)
(sidebem. : har fået skiftet olie, filter og dit rør) :D
Mvh. KH.