T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Fynboen efter 09. Maj 2007 kl: 21:54:18
-
Er der nogle her i forumet, der kan fortælle mig, hvad der gør at en AAZ motor har højere olietryk, end JX.
Det kan jo ikke være overtryksventilen, men hvad er det så ????
Hilsen Fynboen
-
Det har den normalt heller ikke. Referenceværdien for JX er 2,0 bar ved 2000 omdr. og 80 grader olietemp. Tilsvarende værdi for en AAZ er 1,1 bar. Det ses også af at AAZ'eren har en olietryksmåler i topstykket med et lavere aktiveringstryk.
Alligevel kan der være fornuft i dit synspunkt. AAZ har nemlig en oliepumpe med bredere tænder og en medløberhjul på mellemakslen, der er mindre og dermed roterer hurtigere. Det kunne indikere, at den burde have højere tryk, men den har jo hydraulisk ventilspillerumsudlignimg, og derfor er der ført en ekstra oliekanal til knastfølgerne (ventilløfterne) og der smider den en del tryk afhængig af topstykkets tilstand.
-
Hvis man så står med en aaz blok, hvordan ser man så om der sidder en jx eller aaz oliepumpe i den ?
Bredere tænder ? er det en målbar forskel ?
-
Ja, der er målbar forskel. Men jeg kan desværre ikke tallet i mit ellers T3-autistiske hoved, men hvis jeg sad i et quiz-program og skulle svare, så ville jeg sige, at AAZ'erens pumpe har 33 mm tænder og JX 30 mm, mens tidlige CS'ere har 26-28 stykker (senere CS'ere har JX-pumpe).
-
Tilsyneladende skelner VW ikke længere imellen 1,6 d 1,6 TD eller 1,9AAZ mm. hvad oliepumper angår.
Jeg bestilte en ny oliepumpe hos den lokale VW forhandler, til en 1,9 AAZ, og det viste sig at den har samme størelse tandhjul (36 MM ) , som den oliepumpe jeg haved sat i fra min 1,6 TD.
Lagermanden undersøgte på flere modeller, med samme resultat, der er samme STORE oliepumpe der foreskrives til disse motorer.
ER der nogler der har gjort lignende erfaringer ?
Hilsen Fynboen
-
Hmm interessant.. den står godtnok som discontinued.
1Y/AAZ oliepumpen hedder 051115105A
http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=175473
Hmm..
Er der ikke forskel på længden i snabelen når de to motorblokke ikke er lige høje?
Den må jo være god nok hvis VW sælger den.. Guved om der er en forskel i levetid/ydelse/pris eller andre faktorer hvis man kører med denne "nye" 36 MM pumpe?
-
Det er korrekt, at sene JX'ere fra fødsel havde den "store" pumpe.
-
Kan man konkludere at:
1. Der (nu) kun findes en type oliepumpe på markedet..
2. At man fra ny af roligt kan købe en til en 1.6 diesel fra hvilkensomhelst vw.
3. At
068115105BN
027115105E
051115105A
Er samme pumpe.. måske med forskellig snabel?
?????