T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: bjarkethomsen efter 15. Maj 2012 kl: 11:04:54

Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: bjarkethomsen efter 15. Maj 2012 kl: 11:04:54
Så var vi lige nået over grænsen mellem Polen og Tjekkiet, da vi tog et lille holdt for at få noget mad. Da vi havde slukket bilen kunne vi godt høre noget var galt omme bag i. Der kom luft/damp fra vandbeholderen (den med tryk i) over i den beholder hvor man kan fylde på. Motoren var meget varm, selvom vi lige havde løst problemet med blæseren. Jeg mærkede på de to slanger som kølevandet løber i under bilen, hvor den ene plejer at være varm, og den anden kold, men nu var begge kolde ligedam med køleren. Vi trillede over til nærmeste værksted efter at bilen var blevet lidt koldere igen, med den tro at vi havde et problem med vandpumpen. De siger at de umiddelbart tror at det er toppakningen den er gal med.

Hvad tror i problemet kunne være? og har i nogle råd?

P.S. Det er os med turen omkring sortehavet!
Vi har også en blog hvis nogle er interesseret :)
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: doka efter 15. Maj 2012 kl: 11:44:37
Det kan egentlig være flere ting - også afhængigt af hvilken motor du kører med.
Hvis det er en diesel er toppakning/topstykket jo em klassiker men du nævner at
Køleren ikke bliver varm hvilket kunne tyde på en defekt vandpumpe. Dette har jeg selv
Prøvet med et defekt topstykke til følge.
Det at den står og koger i bag behøver ikke betyde at toppen er gået.
Hvis du starter den, giver den gas uden låget på ekspansionsbeholderen og væsken bliver
Skudt op her så er det af med toppen men -
Start med at få luftet systemet ud - her er trickset med at hæve snuden så højt som
Muligt og åbne for udluftningsskruen et godt tricks - så er det bare at vente til der kommer
Varmt vand ud. Vær opmærksom på at bare fordi der kommer vand ud er det ikke det
Samme som at systemet er udluftet. Skruen skal være løs til der kommer varm vand ud
Og hele køleren er varm.
Jeg har selv stået med samme problem i Østrig og der var heldigvis ikke sket mere end
Det.
Håber det lykkedes for dig og i kan fortsætte turen.
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: Jarl efter 15. Maj 2012 kl: 12:05:52
Hvis det er en diesel, så vil jeg også gætte på toppakning/topstykke. Når der kommer revner her, så blæser den forbrændingstryk ind i kølekredsløbet, og det fortrænger vandet, som enten bliver ædt af motoren eller pustet ud af den lille skorsten øverst på den bagerste ekspansionsbeholder. Derfor kommer vandet ikke frem til køleren, og temperaturen stiger, selvom vandpumpen faktisk snurrer, som den skal.

Hvis det bare handler om at komme hjem, så kan du søge på Tonys opskrift på at køre med åben ekspansion - det kan godt lade sig gøre i de fleste tilfælde.

Er I ekstremt heldige, så kan det i teorien også være en defekt termostat, men det er sjældent.
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: svalen efter 15. Maj 2012 kl: 12:33:31
Tonys opskrift?
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-15305-highlight-beholder.html
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: Alp efter 15. Maj 2012 kl: 13:05:27
Citat fra: "bjarkethomsen"

Hvad tror i problemet kunne være? og har i nogle råd?

P.S. Det er os med turen omkring sortehavet!
Vi har også en blog hvis nogle er interesseret :)


Bobler i beholderen indikere også defekt toppakning/top.
Den bliver i nok nød til at skifte hvis i skal nå til Sortehavet...

Sel'føli ska' vi ha' adressen til jeres tour-blog   :mrgreen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8MG12jRGDr0[/youtube]
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: tlangvad efter 15. Maj 2012 kl: 13:28:18
Må det gerne boble i ekspansipnsbeholder når man udlufter køleren, eller er det stadig tegn på defekt toppakning? (jeg er også med på Tjekkiet turen) vores køler gik fra altid at blive meget varm til at være 100%  procent kold. Vi havde nok kørt 150km da vi opdagede det. Her havde den tømt begge beholdere for vand og dampede/kogte som sagt. Under samme tur, havde vi også problemer med at få varme i kabinen, hvilket også undrede os, da vi plejer at kunne få sendt en hidsig varme ind i kabinen.. Vandet i ekspan.beholderen har også så længe vi har eget bilen (1måned) været beskidt, måske olie men ikke oliefilm, som man kender det. Dette peger vel også mod defekt toppakning?
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: tlangvad efter 15. Maj 2012 kl: 13:29:00
Www.easteuroperoadtrip.blogspot.com
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: Alp efter 15. Maj 2012 kl: 13:57:40
Citat fra: "tlangvad"
..køler gik fra altid at blive meget varm til at være 100%  procent kold.


ingen varme = ingen vand

En kontrol kunne være at prøve at efterfylde og udlufte (på skruen øverst, foran på køleren) som Doka nævner.
Hvad siger værkstedet til at reparerer den fine vogn ?

Glemte lige at video klippet er fra min egen, udluftede, med defekt toppak/top.
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: tlangvad efter 16. Maj 2012 kl: 19:12:02
Efter to dage på tjekkisk værksted har vi fået skiftet termostat i motoren, som stod for at sende vandet videre til køleren når det nåede en hvis temperatur, ( sådan ca.) på værkstedet mente de vores toppakning havde det helt fint. Vi er nu nået til Wien men har de sidste 200km brugt mere og mere vand, er vi oppe på ca 1 liter pr 30-40km, hvilket bestemt ikke er holdbart. Vi er også begyndt at dryppe ret meget vand fra vandpumpen. Køleren bliver varm igen, men vi mistænker vores vandpumpe fra at være delvis defekt. Vi er nød til st fylde vand på eksp.beholderen hver gang, da den ikke suger fra reserveneholderen. Er i enige i at invistere i ny vandpumpe? Vi tror stadig på vores gamle dame, da motor og gear kører som en drøm. Det er en 1,6td fra 1987.
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: tlangvad efter 16. Maj 2012 kl: 19:25:54
Tilføjelse: der ser ud til at være slør i vandpumpen, og den ser ud til st side 3mm for langt ude i forhold til generator og drivhjul.. Henvis evt til reperation manual, da vi netop har erhvervet os én. Det vil være rigtig lækkert med et par svar inden imorgen formiddag, da vi regner med at kigge forbi en vw forhandler der.
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: Mary efter 16. Maj 2012 kl: 20:31:48
mit råd vil nok være at skifte vandpumpen hvis i har den under mistanke. Det er trods alt billigere end at køre motoren varm...
Og når i nu alligevel er i nærheden af en VW forhandler.

Tro mig, jeg har prøvet at køre motoren både varm og tør for olie flere gange, og det er ikke sjovt når man står ude midt i bjergene med en kaput motor og der lister en sulten puma rundt i krattet lige om bilen, hvor vi er 5 personer i..
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: Fynboen efter 16. Maj 2012 kl: 21:26:13
Den beskrivelse lyder som en vandpumpe, der er ved at gå helt fra hinanden.
Om det er eneste fejl er ikke til at sige før den er skiftet.

Hilsen Fynboen
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: tlangvad efter 16. Maj 2012 kl: 23:32:47
Ok, tak for svar, den bliver skiftet imorgen. Vi har også et lille køler problem, den bliver nemlig kun varm i midten. Har i erfaring med kølerrens eller andre ideer?
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: jensjakob efter 16. Maj 2012 kl: 23:41:26
Udluftning -så bliver den varm igen
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: Mary efter 16. Maj 2012 kl: 23:53:56
I øvrigt et andet godt råd, når i nu har de problemer, som i har.

Kør med fuld varme på foran (og evt. med åbent vindue). Således vil i hele tiden have "hands on" følelse med om der er vand på systemet. For i samme øjeblik at varmen smutter foran, så er det en kraftig indikation på at motoren er ved at løbe varm pga manglende vand på systemet.
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: tlangvad efter 20. Maj 2012 kl: 18:26:34
Tak for hjælpen. Vi fik købt en original vandpumpe ved en vw forhandler i Wien og skiftede den på en øde parkeringsplads, vi er nu nået til Budapest og bruger ingen vand. Er det normalt at de vil have den gamle vandpumpe retur når man køber ny, de sagde den skulle restureres i tyskland? Har nogen erfaring med at alle lamper i instrumentbrættet blinker uregelmæssigt og i dobbelt hastighed, det virker som fejl i nogle el installationer?
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: tomtom efter 20. Maj 2012 kl: 22:12:32
Ja, det er sikkert dårlig minus forbindelse. Tjek at minus fra batteri er sat rigtigt på gearkasen. Ikke på vangen. Rens kablet for rust mv.
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: tomtom efter 20. Maj 2012 kl: 22:38:47
Jeg glemte at skrive, der er HELT sikkert, 99% sikkert, dårlig stel forbindelse.
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: tlangvad efter 24. Maj 2012 kl: 00:06:11
Og det var helt korrekt med en dårlig stelforbindelse, der manglede at blive spændt en bolt efter vores vandpumpe var blevet skiftet..

Nu har den bakset sig (eller rent faktisk kørt rigtig godt) igennem de transylvanske bjerge. Dog med det til følge at den drypper olie. Først var frygten bundkarret, men ved nærmere investigation viste det sig at være påfyldnings"snablen" som var tæret igennem og dermed revnet 2cm på langs. Det skal laves, men er det en reservedel som er til at få fat i? det er ikke ligefrem en sliddel! vi har gaffa og andet tesatape, spændebånd og nogle gummirørsrester, nogle forslag til en lappeløsning? eller skal vi finde på noget andet?

VH drengene..

Og så lige P.S. T3nettet ER de bedste!
Titel: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
Indlæg af: Andreas efter 24. Maj 2012 kl: 07:15:58
Pil den af, og svejse den hos den lokale smed, det er ganske almindeligt jern.