T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: Casper Slow efter 16. Maj 2012 kl: 19:32:03
-
Jeg har haft min VAG tester på i dag og der var en hunden masse fejl. dem slettet jeg så og har kørt en 20km og lavet en ny test og ECU kom ud med fejlen:
00281 - Vehicle Speed Sensor (G68)
Possible Causes
Wiring/Connectors faulty
Vehicle Speed Sensor (G68) faulty
Possible Solutions
Check Wiring/Connectors
Check Vehicle Speed Sensor (G68)
See Measuring Value Blocks (MVB)
Dette er hastigheds sensor som måler bilens fart.
Den er jo ikke monteret i en T3
På min ligger ledning (ECU ben 36) løst omme i sikring boksen med en kabel samler på,
Så det er er lidt skidt da ECU går i nød progam og derved ikke har fuld trækkraft og dårlig brændstof blandning.
I andre med r4i ombygning må ha samme problem.
-
Du skal bare have en VSS monteret bag på speedometer.
-
Ja det er en af mulighederne.
Jeg er ved at bygge en golf 3 instrometering i . Så ECU kan få signalet derfra.
-
Hvor skal G3 instrumenterne så få signal fra?
-
hall giver ved træk aksel og igennem en frekvensomformer
-
Har ikke haft vag-com på min endnu og har heller ikke koblet min VSS på, endnu...
Jeg har en "aftermarket" efterligning af den originale T3 VSS til at sidde bag i speedometret, så det er jo bare at trække en ledning hvis det skulle være noget der har noget at sige :)
Dog bruger min ikke store mængder benzin og lugter heller ikke af uforbrændt benzin, så jeg ved ikke hvor meget det har at skulle sige..
-
Men lugter heller ikke af benzin og farven i udstødningen er heller ikke sodet.. men fejlen ligger der og derved får det ECU til at gå i nødprogram at den har forhøjet tomgang og lidt fed blanding for at passe på motoren. så jeg tror der er et eller anden at hente med hensyn til økonomi...
-
Skal der konverteres noget signal for at få en T3 VSS (der vel oprindeligt var lavet til at skrue op for radioen med stigende omdrejninger og til de sjældne modeller med fartpilot) til at levere den rette puls til en R4i styreboks? Hvad forventer den?
BC: Hvilken VSS har du købt?
Er der noget med at man skal have et speedometer hvor der er "plads" til kredsløbet eller kan det loddes i?
/Jan
der er gudfader for en camper med R4i
-
@Jan: Jeg har ikke VSS koblet til min styreboks, det eneste jeg har den for er fartpiloten :)
Jeg har købt en Speedpulse som svarer til den originale VSS til Gamma radioerne, det er plug'n'play ind bag i speedometret med 2 skruer ;)
http://home.arcor.de/nolan/Speedpuls/index.htm
-
Standard instrumentet er forberedt på speedpuls sensorern og kan købes her:
http://www.speedpuls.de.ki/
ellers burde man kunne bruge hall giver signalet som bl.a. kan findes under strøm fordelen (kommer an på motorkode / model), eller måske en krumtap føler.....
Det der er vigtigt er at den aktuelle puls modsvarer det styreboksen forventer!
-
Motoromdrejningerne har ikke noget med hastigheden at gøre, så at tage signalet fra strømfordeler eller krumtap er vel øv forbudt?
Spedometerkablets omdrejningstal er rimeligt "lavfrekvent", ca. 600 rpm. ved 80 km/t (mener jeg at kunne huske(noget med en batteriboremaskine på kablet for mange år siden).
-
Nåja for fanden Peter, tak for korrektionen :-D
Det gik sgu lidt stærkt!!!!!!!
Hvis man ikke vil bruge den der lige er til at montere i speedometerhuset kan man vistnok købe en til at montere i enden af kablet inden den går i huset.
-
Alternativt har jeg vistnok en "magnet ring" og en føler dertil, som kan monteres på den ene trækaksel...
Hvis jeg kan finde den kan den nok købes for et par gode øl :)
-
har lige udlæst fejl på en golf3 1,8 i dag, der var der også fejl på G68, den kunne slettes, men vil da gerne høre om det er en relevant fejl, som får bilen til at gå i nødprogram!?
-
Jeg fandt bl.a. dette: "Took a look at the car last night and the battery terminals were pretty corroded. Cleaned them up and car seems to be running fine now. My CEL hasn't come back on yet either. Guess the code is nothing to worry about for now. "
Der er nogen som skriver om at hvis der er udfordringer med spændingsniveau, kan den skabe den fejl.
Samt: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00281
Det jeg tænker ligenu, er din motorstyring fra en bil med tomatkasse - og derfor leder den efter en G68?
-
Tester du med motor stoppet eller igang?
"Re: 00281 Vehicle Speed Sensor (G68) 27-00 - Implausible Signal (bigpoppavr6)
Are you scanning the ECM with the engine running? On older cars, this code will appear erroneously if the ECM is scanned with the engine not running. This will not occur on newer cars. "
http://forums.triplezoom.com/showthread.php?1088322-00281-Vehicle-Speed-Sensor-(G68)-27-00-Implausible-Signal
-
Samt:
1. Hvordan ved du at den går i nødprogram?
2. Hvad går den pr liter?
3. Har du tjekket for falsk luft, incl den berygtede flange under indsprøjtningen?
-
Samt:
1. Hvordan ved du at den går i nødprogram?
2. Hvad går den pr liter?
3. Har du tjekket for falsk luft, incl den berygtede flange under indsprøjtningen?
1:
Det kan jeg nemt for fortælle hvordan jeg ved det...
Når jeg smider testeren på og læser koden og sletter den.
Køre jeg en tur... den går snorlige i tomgang falder pænt på plads ved gas givning.. men efter ca 5km over 80km/t og jeg holder ved en krys står den pæn i tomgang, men så giver motoren lige et lille hop og derefter går den lidt højre i tomgang..
Dette er prøvet med kold og mellem varm og drift varm motor..
Smider jeg testeren på visser den fejlen..
motoren er altid tændt når jeg læsser koder ud da min tester ikke gider at lave forbindelse ellers.
2:
omkring 9km/l
Dette er meget små ture. konen har 10,5km på arbejde. så den når aldrig at blive varm.
3:
Alt er tjekket og flancen er en månnede gammel.
-
Hmmm, tænker.
Så længe at motoren er kold, styres blandingen ud fra foruddefinerede parametre.
Når motoren bliver driftsvarm (måles svjh på sensor på kølevands-studs), overtager lambdasonden styringen af blandingen.
Din beskrivelse får mig til at tænke på om der er en dårlig ledning til lambdasonden e.l.?
Vi skal nok finde løsninger ;-)
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Hmmm, tænker.
Så længe at motoren er kold, styres blandingen ud fra foruddefinerede parametre.
Når motoren bliver driftsvarm (måles svjh på sensor på kølevands-studs), overtager lambdasonden styringen af blandingen.
Din beskrivelse får mig til at tænke på om der er en dårlig ledning til lambdasonden e.l.?
Vi skal nok finde løsninger ;-)
Gode hilsner
Jens Jakob
ja vi finder altid en løsning...
Men pt står den som en bar karosseri og når jeg samler den igen kommet mit golf instrument i.
-
Noget nyt på denne front? Nogle tanker om hvordan man konverterer en T3 aftermarket VSS frekvens til noget som en R4i vil spise?
-
På Ford Escort og Fiesta bliver sensoren skruet direkte på speedometerdrevet på gearkassen, og speedometerkablet bliver derefter skruet i enden. Det kræver jo så unægteligt en eller anden omløber til fastgørelse, men hvis nogen skulle have mod på, at eksperimentere har jeg fire - fem styks til fri afbenyttelse. Kan hentes efter aftale eller sendes mod dækning af porto.
-
Allan, kan du ikke skyde et billede af sådan en til mig?!
Og tror du den passer på gevindet/drevet på en syncro?
-
Jo, det skal jeg da gerne gøre. Hvor vidt den lige passer i "rynkerne" tør jeg ikke spå om, men finder lige en i morgen og får skudt et billede eller to. Jeg har sikkert noget speedometerkabel liggende, eller siddende i en af skrotkasserne, der kan medfølge.
-
Ville man ikke kunne bruge denne her?´http://www.smallcar.com/index.php?dispatch=products.view&product_id=29880
Den køre (vi) med på subaru motorene og det virker fint.
Det er vel i bund og grund det samme den gør.
-
Det vil jeg tro, men nu har jeg et par gange set hvor mudret CV led kan blive, så er ikke meget for at hænge for meget dernede på en syncro :)
-
Jo det kan der selvfølgelig være noget om.
-
5 puls pr trækaksel omdrejning? Er der nogen der ved hvad en R4i forventer? Er det afhængigt af karosseriet den sidder i eller er det noget std.?