T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: gamborg efter 21. Maj 2012 kl: 12:08:59
-
Hej allesammen
Håber at nogen kan hjælpe mig med at finde udaf hvad der kan være galt :-)
Var på tur fra København til Århus i weekenden. Da jeg kom frem og bilen havde stået stille et pr. timer, havde den pludselig svært ved at starte. Den kom dog i gang efter 2-3 forsøg, men da den startede lavede den en ordentligt diesel os. Jeg har erfaret at når den er varm har den ikke noget problem med at starte.
Har iøvrigt lige skiftet starteren, så det er nok ikke den der er problemmer med.
-
Det er iøvrigt en T3 Westfalia 1,6td fra 1990 med en JX motor i.
-
Et nemt gæt kan være gløderør.
Mvh Jønne Ukendt
-
En brændt sikring til forvarmerrelæ ?
( Et lige så nemt gæt ) :lol:
-
Ja den store bladsikring , i den sorte box på bagvæggen til venstre .
hilsen poul
-
Tak for jeres svar :-)
Det lyder som om det er nemmest at starte med at prøve at skifte sikringen.
Har taget et billed af den sorte boks til venstre i motorrummet, kan nogen sige mig havd det er for en af sikringerne der er den store bladsikring.
Hvor kan den købes, er det en som alle ligger inde med?
PS. Er der noget man skal være opmærksom på når den skiftes - så jeg undgår at få stød - går udfra at der ikke skal være tænding på bilen.
-
Den store bladsikring sidder lige under det sorte relæ mellem de 2 store skruer der hvor den røde ledning går op. Jeg tror ikke jeg kan se sikringen på dit billede så det er nok den der er brændt over. Der er ingen problemer forbundet med udskiftning. Løsn skruerne, fjern de gamle stumper, monter den nye og spænd skruerne uden at deformere sikringen. Du får ikke stød. Du kan højst brænde fingrene hvis tændingen er tilsluttet.
-
Tak for svaret
Hvad størrelse sikring er det man skal bruge, og kan alle modeller bruges i den rigtige strørrelse?
Mvh. Peter
-
Uha. jeg var lige ude i værkstedet for at se om jeg havde en jeg kunne tage et billede af, men det havde jeg ikke lige. Det er en sikring beregnet specielt til forgløderelæet. Den ligner bare et stykke tyndt aluminium med 2 hakker til skruerne og så en tyndere bane på midten. Ingen plastickappe el lign. Jeg tror den er oppe i 50 amp, men jeg kan ikke huske det.
-
Tak for svaret
Hvad størrelse sikring er det man skal bruge, og kan alle modeller bruges i den rigtige strørrelse?
Mvh. Peter
(http://media.thg.dk/dat/pic/l/501266839710.JPG)http://www.thansen.dk/product.asp?c=6997954358&n=361628824&pn=904289643
Der fås også 80 A til samme pris, og den ville jeg vælge.
Strømmen når en kort stund op på godt 100 A når gløderørene tændes.
Når først de er varme falder strømmen til under 50 A.
-
det ser ud som om din sikring er skiftet ud med en grøn ledning!! :shock:
-
Så fik jeg langt om længe skiftet sikringen :-)
Men den har stadig problemer med at starte, det samme som før. Har lige et par spørgsmål til panelet:
1. Er lidt bekymret over den grønne ledning som var monteret i stedet for sikringen, kan den have brændt forvarmer relæet af?
2. Eller er de gløderørne der skal skiftes?
3. Jeg kan godt svinge den igang, men kan den tage skade af dette?
Mvh. Peter
-
Det er ganske enkelt bare at måle med en prøvelampe om der kommer strøm til gløderørene
eller ej når du sætter tænding på, og ganske enkelt fordi alt hvad man kan er enkelt. Og ved
man ikke hvor f.eks gløderørene sidder er det ikke let. Allier dig med en som ved noget om
bilen. Der må da være bare een i den store by som kan bruge 10min på den sag.
Du kunne jo lokke med kaffe og kage.
Mvh Jønne Ukendt
-
starter den ok når bilen er koldt??? dvs om morgen
-
Så fik jeg langt om længe skiftet sikringen :-)
Men den har stadig problemer med at starte, det samme som før. Har lige et par spørgsmål til panelet:
1. Er lidt bekymret over den grønne ledning som var monteret i stedet for sikringen, kan den have brændt forvarmer relæet af?
Jeg tror ikke den har brændt relæet af.
2. Eller er det gløderørne der skal skiftes?
Du kan prøve at lave følgende test:
Med kold motor tændes lyset. Når man så drejer nøglen skal lysstyrken
falde tydeligt hvis gløderørene virker, da de trækker en meget stor strøm.
3. Jeg kan godt svinge den igang, men kan den tage skade af dette?
Mvh. Peter
Jeg ved ikke hvad der ligger i "svinge den igang", men hvis det er at starte bilen ved at skubbe eller trække den tager den ikke skade.
Hvis det er at lade starteren køre i lang tid, så er det ikke godt.
Sådan en bil skal starte inden for få sekunder.
-
Måske en stel forbindelse der er dårlig.
Du er velkommen til at kigge forbi hos mig. Jeg er ikke nogen haj til start problemer, men selv overvundet flere og det er jo lettere at måle på tingene når man er to. - Eller flere, hvis der er interesse.
Hvis det er timeningen der har skubbet sig, er jeg lidt på bar bund.
-
Det lyder til at du har det samme problem som mig. Min ladbil har stået stille, siden vi havde omkring de -22 grader, hvor der sprang en kølerslange i motorrummet og derfor følger jeg lige med her :) Vil jo gerne have min ud og køre igen også. Der er nemlig stadig 1 år til syn og pladerne ligger ved forsikringen.
-
Hej igen, tusinde tak for jeres hjælp.
Tom: Tak for dit tilbud - det er pænt af dig at ville hjælpe mig - og jeg vil gerne takke ja til dit tilbud. Men jeg skal lige have den i gang, så jeg kan køre ud til dig.
Brian: Jeg får den i gang ved at lade starteren køre længe, hvad kan der ske når ved dette?
Mvh. Peter
-
Hej igen, tusinde tak for jeres hjælp.
Tom: Tak for dit tilbud - det er pænt af dig at ville hjælpe mig - og jeg vil gerne takke ja til dit tilbud. Men jeg skal lige have den i gang, så jeg kan køre ud til dig.
Brian: Jeg får den i gang ved at lade starteren køre længe, hvad kan der ske når ved dette?
Det eneste der kan ske er nok at starteren brænder af,
jeg formoder at den er konstrueret kun at køre få sekunder
af gangen.
Lidt æter i indsugningen gør at den nok starter let,
men jeg ved ikke om det er godt at bruge det?
http://www.grene.com/shop/action/product_20_-11_-402_-89602800__-1480G-12844_Startspray+motorstart+dieselstart+Kema
I hvilken del af København holder bilen bare ca?
Hvis I ikke har et kraftigt amperemeter,
og jeg er i Kbh. når I evt. mødes og ser på sagerne,
så kan jeg måske komme forbi med mit der klarer op til 120 A
så vi kan måle på strømmen til gløderørene:
-
Hej igen
Tom: Hvad siger du til at jeg kigger forbi i morgen?
-
Hej Brian
Har forsøgt at lave en aftale med Tom, men han svare ikke.
Bilen holder i Valby - kunne vi evt. mødes næste gang du er i Kbh - og måle på gløderørene?
-
Hej Brian
Har forsøgt at lave en aftale med Tom, men han svare ikke.
Bilen holder i Valby - kunne vi evt. mødes næste gang du er i Kbh - og måle på gløderørene?
Ja, det kan vi sagtens.
Valby, det er vist sydøst København,
nede ved Carlsberg, bryggeriet,
den fine have have etc.
Jeg arbejder nordvest københavn,
men har ofte ærinder i Glostrup.
Hvis din vogn kan køre kan vi evt.
mødes et sted der?
Start er jo lettere hvis koldstartshåndtaget er
trukket ud, med det ved du vel.
-
Koldstart håndtag? Hvor sidder det?
Hvornår har du tid til at mødes?
Og hvor er det lettest for dig, køre bare ud og møder dig :-)
-
Koldstart håndtag? Hvor sidder det?
Hvornår har du tid til at mødes?
Og hvor er det lettest for dig, køre bare ud og møder dig :-)
Koldstartshåndtaget på billedet.
Hvis TomTom melder sig, har han måske forslag til tid og sted.
Ellers aftaler vi på PM.
-
Har sendt en PM med telefon nummer. Det kunne være hyggeligt hvis Brian også kommer.
Jeg kan i morgen indtil kl. 13.
-
Har sendt en PM med telefon nummer. Det kunne være hyggeligt hvis Brian også kommer.
Jeg kan i morgen indtil kl. 13.
Som der ser ud nu, så passer det for mig også.
Og hvis det skulle være gløderørene kan vi jo skifte dem,
hvis der bliver tid så bilen får lov at køre lidt af.
-
Hej begge
Hvad siger I så til at mødes hos Tom i morgen kl 10?
Tak for billedet af koldstarts håndtaget, havde undret mig over hvad det mon var :-)
-
Hej begge
Hvad siger I så til at mødes hos Tom i morgen kl 10?
Tak for billedet af koldstarts håndtaget, havde undret mig over hvad det mon var :-)
Passer fint for mig.
-
Det er en aftale. Jeg brygger noget kaffen.
-
Det er en aftale. Jeg brygger noget kaffen.
Fint, du kan jo sende adressen på PM.
-
Super, vi ses imorgen kl 10
-
Konklution
Havde et hyggeligt træf med Tom og Brian hertil morgen. Brian kiggede ned i motoren ca. 5 sek. og sagde at diagnosen var stillet. Ledningen til gløderørene var knækket ved muffen. En ny muffe - på med den igen - og den starter igen :-)
Tusind tak for hjælpen, er stadig benovet og den hjælpsomhed der er herinde.
-
Tak for et hyggeligt minitræf i fine omgivelser.
Og problemet var jo heldigvis en meget lille ting,
som hurtigt blev klaret.
Vi snakkede også om hvor der fyldes gearolie på,
Og det fremgår af billederne.
Den store 17 mm unbraconøgle er købt i Bauhaus.
-
Jeg vil da også lige sige, at det var hyggelig at have besøg.
Fik også lige drøfter mulighederne /udfordringerne i at vende en 1/4 svings trappe, så den drejer den anden vej for neden. Det er vist ikke så let og nå nok opgives. Så jeg lærte også noget. En wind- wind.
Brian, du gik glip af Peters kage. Du har et stykke til gode.