T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: CarstenAS efter 04. Juni 2012 kl: 08:27:41
-
Så lykkedes det mig at få fingerne i en Lupo 3L! Jeg har aldrig kunne lide den!! Men tiderne skifter åbenbart. Den er købt defekt. Tandremmen mangler 1/3 af tænderne så jeg gætter på den har kørt for længe med den. 2 ventiler er blevet bøjet. Den har kørt 350000 km så bør jeg renovere topstykket eller købe en brugt motor?? Alle gode råd modtages. Det er en 2002 model
-
Det lyder rigtig spændende. Det er også en bil, jeg har et had-kærlighedsforhold til. For den taler, at den jo er vidunderlig billig i grøn afgift og brændstof, at den kører rigtig lækkert og at den kan få grøn plakette uden partikelfilter. Det er svært at afgøre - uden at have ejet en - hvor alvorligt man skal tage de svagheder, der kan læses om på nettet - bl.a. gearkassen. Heldigvis møder man mange, der har haft masser af billige km i sådan en, så mon ikke det er et fornuftigt køb, hvis man husker, at det ikke er en racer, men en lidt spinkel økonomibil og så også husker at grundjustere en gang i mellem.
Vedr. din motor, så vil jeg da anbefale, at lukke den op og se skaderne. Mit indtryk er, at selve blokken i sådan en er meget slidstærk, så måske ser det fornuftigt ud dernede. Hvis tandremsskaderne er isoleret til topstykket, så kan man i hvert fald på andre biler (jeg har aldrig lavet det på en Lupo) tit redde det ved at ipresse et par nye ventilstyr, skifte ventilerne og slibe de nye.
Vi er vilde med billeder - også gerne af processen, hvis du laver motoren, og så er jeg grænseløs nysgerrig efter at lokke ud af dig, i hvilket prisleje sådan en defekt Lupo ligger, hvis man må spørge.
-
Bilen er indgået i en bytte handel. Og det værksted der har åbnet motoren er ikke samme sted hvor de har byttet den.
Det er tydligt ventilerne har taget skade. Jeg tænker om pejlstangen kan have taget skade af slaget??
En ny brugt motor fåes fra 7500 sek kr. Så det skal jo vejes op mod hvad prisen for at renovere topstykket ender på ??!
Hvad med dysserne bør de fx. skiftes også?
Jeg glæder mig til at komme igang med bilen så der bliver søgt på lupo MAX
Motoren er en AYZ.
-
Lidt foto af topstykket. Tror sku ikke det kan reddes!
-
Så starter og køre den igen! Det største problem til sidst var at min pc med serial udgang gik kold, og det er åbenbart ikke lige til at få et vagcom kabel med serial stik til at virke med usb. Jeg fandt en anden pc med serial istedet!
-
Hvad blev løsningen? Ny motor ?
-
Jep. Det blev en ny brugt motor med 230.000 km i banken efter hvad den troværdige hugger fortalte..
Han havde aldrig solgt en 3L motor før sagde han. Da jeg ringede 1 mdr efter kunne han dårligt huske mig for han havde solgt en del moterer til lige nepot den model her på det sidste!! Det nok en del af spille reglerne i den brance!!
-
Der verserer mange fortællinger om, hvor ond sådan en Lupo er at skrue på. Hvad er din vurdering efter et motorskift?
-
Jeg fik bilen uden topsykke på. Motoren kom nemt op. Den nye fik tandrem osv inden den kom i! Jeg prøvede at sænke den ned oppe fra men det var vist tæt på umiligt. Fronten måtte af! Og vi snakker max 30 min for en mand, så det klart det nemmeste!
Alle stik bolte (på nær 1) kunne løsnes uden vold.
Det en lille bil..men der stadig masser af plads og indtil videre er jeg ikke blevet skræmt! Dog skal det siges at den kun har kørt 3 dage nu.
Kørte bag en lastbil igår 2,5 liter på 100 km!!! Kan man andet at grine selv om den sikkert får nogle fejl med tiden.
-
Lidt Lupo opdatering.
Har nu haft den igang ca 2 mdr. Den fik den første lange tur efter en uge 700 km på en nat! Trip tælleren stod på 300 inden jeg kørte og jeg tankede først dagen efter.
Den tur + de andre 300 by km endte på27,5 km/l ´de 700 km var på motorvej med ca 120 til 130 kmt.
Her i weekenden kørte jeg til falster med bilen fuld, kørte max 115 km. det gav 28,5 kml hjem turen var med ca 130 til 140 det gav 25 kml.
Eco mode hvor der kun er 40 hk samt at den slukker efter 2 sek ved stop slår jeg fra, da jeg ikke vil ligne en klovn der går istå!!
Jeg har skiftet hydrolic olie og bakker bag. Ellers kun div små rep som lygte justering og polering.
Eneste store problem er at syncroen er lidt længere tid om at starte da den ikke bliver brugt så meget mere! Har ikke tanket den i 2 mdr nu!!
Så bilen jeg aldrig har kunne lide har nu fundet plads her!! Den har fået navnet "skodbilen" her hjemme.
-
Status på Lupo en.
Den køre stadig problem frit. Det er kun alm små rep og div hygge opgaver som at tjekke olie og smøre lister, en pære er også skiftet. Jeg har skiftet bagbremser igen da alu trumlerne var slidt op. Nu der kommet stål trumler på. De vejer lidt mere men koster ikke meget modsat dem i alu.
Forbruget er steget en del med vinter dæk og de lave temp. Vi køre en del korte ture på 2 til 6 km. så den kommer ofte ned på 18 - 20 km/l. De længere vinter ture rammer den 22,5 km/L. Det helt lange motorvejs km i minus grader mangler jeg at teste.
Men Jeg smiler stadig hver 6 uge når den får 35 liter!
-
Det lader også til, ar det store smil kommer frem, når der skal betales grøn afgift. Hvad siger forbrugstallene, når det er varmere? Eller sagt på en anden måde: Opnår man ved normalt brug de 3 L?
-
I Søndags fik den så en længere tur. gennemsnit endte på 27 km/l. Så de gode sommerdæk med lille ´modstand slukket varmeblæser og samme tur så vil jeg gætte på at de 3 L er hjemme. Men med mine mange så ture er det ikke 3 L tid. 20 - 25 Km i hverdags brug er også helt fint.
Jeg har læst om nogle i lupo3lklub der bruger mindre end de 3 liter. De må have en rute der ligger perfekt mht til hastighed osv.
-
Min den går 29,8 kml i det her kolde vejr , og det er med Fartpilot, Obd tuning , servo, soltag , elruder, centrallås, og armlæn i . Så tror ikke det med at slukke blæseren hjælper det vilde. I sommers var jeg oppe på 38,2 på en tur fra Hørsholm til Skagen 100-110 kilometer i timen på fartpilot.
-
jeg kører 26/27kml når det er frost vejr :0)
-
Samme, her ca 27km/l i frost . Til jul var vi i norge, 2 voksne og 2 børn julegaver og tagboks, der lå vi omkring de 23-27km/l. På "tunge" fælge med vinterdæk. Sommerferie med samme opsætning, dog minus julegaver. Men telt og kogegrej og magnesium fælge med sommer dæk, der ligger vi et pænt snit over de 28km/l. Rekorden er 34,2km/l over en strækning på 475km men der snakker vi også 80-90km/t bag en lastbil og den rette teknik. Elsker min sparegris :)
-
Vi jo mange her der har en boxer sluger og en 3 benet spare maskine.. Ja man kan kun blive glad for den. Jeg hørte engang en mand der sagde at han ikke forstod hvorfor ikke alle i dk havde sådan en.!
min har iøvrigt kop holder!!! Det måske derfor jeg køre lidt kortere pr. liter.
Jeg Har en ny rem til den med klima som fejl køb tilsalg!
-
Hej Carsten,
Jeg er på den samme, MV-aut. og så en lupo :-)
Min er for øvrigt født med klimaanlæg, men jeg går nu heller ikke mere en 5l/100 20 km/l i øjeblikket. Turene er på 4-5 km, emn alligevel?
Jeg tænker dyser/timing, men på en PD er det jo ikke så nemt. Er der nogen der ved hvordan man kan se indsprøjtningstimingen via vag-com?
Måske vores står lidt skævt, og de to andres står godt? Jeg har en kollega der kører med 3,2 L/100 som vejret er nu.
Jeg havde ham ude at køre i min idag og han kunne ikke presse den under 4,3 L/100 det er stadig bedre end mine 5L men en del mere end de 3,2 han kører i sin der er sammenlignlig mht. årgang og km-tal.
-
synkron vinklen på knastakslen spiller meget ind B)
-
jeg vil prøve at udlæse den vinkle med min vag-com, ved du hvad den bør stå på, jeg kan se at tolerancen er -3-3
-
Den kan med stor sikkerhed kun udlæses med en fuld licens vcds, den skal ligge indenfor -3 til 3 så 0 er målet. Jo mere minus jo hårdere lyder motoren..
-
Hej Carsten,
Jeg er på den samme, MV-aut. og så en lupo :-)
Min er for øvrigt født med klimaanlæg, men jeg går nu heller ikke mere en 5l/100 20 km/l i øjeblikket. Turene er på 4-5 km, emn alligevel?
Jeg tænker dyser/timing, men på en PD er det jo ikke så nemt. Er der nogen der ved hvordan man kan se indsprøjtningstimingen via vag-com?
Måske vores står lidt skævt, og de to andres står godt? Jeg har en kollega der kører med 3,2 L/100 som vejret er nu.
Jeg havde ham ude at køre i min idag og han kunne ikke presse den under 4,3 L/100 det er stadig bedre end mine 5L men en del mere end de 3,2 han kører i sin der er sammenlignlig mht. årgang og km-tal.
betaler du stadig vægtafgift efter 33,3 km/l når der er klima på?
-
man betaler osse efter 33,3 selvom man har træk på til 450 uden bremse og 800med bremse :0)
-
Min står perfekt sidst jeg tjekkede den. Efter de tal jeg læste , nu kan jeg ikke lige huske hvad det er men det står et sted på 3lklub. Det må også være en forskel på hvad 2 biler viser. Dæk str og type må have betydning for hvad den viser i displayet!
-
Lige til en generel orientering så har jeg fået en grøn umwelt plakette til min 3L uden partikel filter, den overholder Euro3-D4 normen som udløser en Grøn Plakette. Midt vest bilsyn i struer kunne fixe det. Ment som orientering til alle de som ikke har taget springet ud i en Lupo 3L endnu ;) Så nu er der ingen undskyldning :)