T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: BlackChart efter 05. Juni 2012 kl: 16:23:08
-
Nogen der har et par tip til at afmontere pladerne fra et sika/doka lad, med mindst muligt skade til følge??
Jeg er så småt gået igang med min sika og vil have ladet pillet af som det første, det gør ikke så meget at det nuværende går i stykker - det er alligevel råddent - men det fra donoren skulle helst være så lidt beskadiget som muligt så jeg kan ligeså godt øve mig på det der er kaput :)
-
Jeg har for tiden samme problem med min nye doka ...
skære boltene over med en tynd skive mellem yderste metaløje og ladets bolthul ...
save vandret i metaløjet fra bolten med efterfølgende svejsepunkt på igen ...
montere med nirostaskrue og selvsikrende møtrik ...
sådan lyder min plan ....
Det der med varme vil jeg prøve, men ...
Fik 4 fine lad med fra Neuffer, de skal monteres sammen med en ny aluplade på ladet. Efterfølgende kommer kåben på ... jeg har 3 aluprofiler fra den gamle doka liggende, de monteres oppe på ladets kant ...
-
eller taler du om pladen på ladet?
træpladerne på sidevangerne (Bracken) løses da bare med skruer ...
-
Du er gal på den, Jens...Du tænker på siderne, jeg snakker om selve ladet...
-
okay!
Aluplade?
Så skal alle niter bores op ... det har jeg prøvet før ... aner bare intet om den nye plade til min doka vil fitte på borehullerne fra den gamle plade og selvom jeg spurgte ekspertene fik jeg intet svar ...
Jeg går igang de næste dage ...
NEULAND ...
-
Nej Jens...LAD, ikke alt det andet, selve ladbunden...Det er svjv. punktsvejst fast, ved godt at de skal bores ud, men vil lige høre om der var nogle ekstra tip/tricks til operationen...
-
Morten, der er desværre kun en måde at pille laddet af din Sika, det er med boremaskinen. Husk svejsningerne op imod kabinen. har lige rykket laddet af min ene doka, det er ret nemt at finde punktsvejsningerne, øv dig på det lad der skal smides ud.
-
Det var det der var planen, Andreas :)
Må lige ud og have fat i et par nye punktsvejsebor, så kan det være at det går lidt lettere end med de gamle slidte bor jeg har pt. :)
-
@Andreas: Har du et billede eller noget som viser hvor/hvordan svejsningerne ind mod kabinen er??
-
hmm, kører lige forbi maleren i morgen, de ligger med en 5-10 cm mellemrum.
-
OK, hvis du kan fremskaffe et billede af det jeg skal kigge efter ville det være perfekt...
Den er jo en lille smule angreben af det her røde ætsende stads ;) Så det er lidt svært at se hvad der er hvad :)
-
Hjemme igen ...
Nu har jeg fattet det ...
Et eller andet sted har jeg 2 billeder ..
Bore svejsepunkterne op ville jeg sige ...
om at skifte pladen - tzsk dialog doka:
http://www.bulliforum.com/viewtopic.php?f=1&t=45939
http://www.vwbusforum.com/viewtopic.php?f=30&t=42279&view=next
-
fundet ...
-
Nemlig, Jens :)
-
Punktsvejsningerne rundt i kanten har jeg vist efterhånden styr på, uden at deformere pladen ret meget...
Men der sidder nogle voldsomme nittelignende ting på tværs af ladet, det ligner originalt (der er originalt maling over dem), men kan ikke bore dem ud som normale nitter...
Er det også svejsninger? Og er der et specielt trick til dem?
-
Det må være svejsepunkter - de har ikke nitet den. Når man ser på billedet, så er det hele svejset ... derfor prøv den her ...
http://www.ebay.de/itm/Schweisspunktfraser-Schweisspunktbohrer-Schweisspunkt-Bohrfraser-Set-/190670071237?pt=Spezielle_Werkzeuge&hash=item2c64d265c5#ht_1803wt_962
-
Har faktisk haft kig på sådan en fræser-ting i BilTema (magen til den du linker til, Jens)...
Jeg tog et større bor og nu er de så småt begyndt at slippe...Har snart den ene af pladerne afmonteret :)
-
Hvor meget tid bruger du (og enkelte nye bor) for at få fjernet pladen fra ladet?
-
Aner det ikke...
Har kun et batteri til boremaskinen, så er lidt afgrænset af hvornår det mener at det skal rende tør :)
Det ta'r den tid det ta'r, når vi det ikke idag når vi det nok imorgen (eller i overmorgen) ;)
Det haster ikke da det skal gøres ordentligt, det skulle gerne være den T3 jeg skal pensioneres sammen med :D
-
Jeg skal bare skifte alupladen på min doka, den gamle har buler ... og den er fikset til en 0,5 tons kran med en særskilt ramme nedenunder i rummet. Den får en lille kran til maks 200 kilo ... Alle 3 lad bliver skiftet og hardtop kommer snarest på ... og frontrammen til kåben og førerhuset, den er nærmest ny ... fik lige sendt nye gummilister idag til kåbens ramme hen mod dokaens førerhus - kun små 23 euro for 3 meter (ebay) ;)
-
Kan det passe at man kun kan få punktsvejsebor i 8mm??
De er altså ikke helt store nok til de store punkter på ladbunden...
Og det der fræse-pis du linker til Jens, det er spild af penge :( De holder til 3 - 4 punkter og så er de sløve...
-
Jeg har gerne brugt popnittebor ( lignende det her : http://www.haventa.dk/produkter/visenkeltprodukt.asp?id=552 ) og så brugt mejsel og knofedt efterfølgende, men tror man kan bore op med et godt HSS bor når først popnitteboret har været i først. Sikkert langsommeligt og omstændeligt og lavteknologisk, men jeg har aldrig haft problemer på den måde.
-
Nu er det jo ikke almindelige punktsvejsninger der sidder på tværs af ladbunden...
Der sidder nogle STORE knolde af nogle punktsvejsninger, øjemål siger mig at de er omkring 10-12mm i diameter...
-
nu ved jeg ikke om det er noget plade du skal genbruge , men kan du ikke bare slibe dem væk med en vinkelsliber , det har jeg da før gjort
-
Dem der sidder på bilen nu skal ikke genbruges, men du ved øvelse gør mester...Har en anden sika holdende med fint lad som skal flyttes over så skal have fundet et trick der er mindst muligt ødelæggende...
-
Morten, noget i denne stil?
http://www.harborfreight.com/3-8-eighth-inch-double-sided-rotary-spot-weld-cutter-95343.html
-
http://www.blairequipment.com/downloads/videos/Blair_Spotweld_Cutters.wmv
-
http://www.blairequipment.com/
-
JJ: Har prøvet sådan en, som skrevet: den holder max. 3 - 4 punkter (i hvert fald af den slags som siddet på laddet) og så er den færdig...
-
morten, jeg bruger et Bulletbor, de er titaniumbelagt, hele ladet på dokaen røg med et bor, skal du prøve et?
-
Slib med vinkelsliberen til punkterne bliver blå. Så er pladen tynd og du deformerer ikke det underliggende ved, at hugge det fri med en skarp mejsel. Og du ødelægger heller ikke punktsvejsningerne i det underliggende. Jeg formoder, at du alligevel vil udskifte den / de plader du demonterer ?
-
@Andreas: det vil jeg gerne, er det stor nok diameter til de store punkter?
@Aran: Dem jeg er ved nu skal bare skrottes, men det er samtidig træning til de plader der sidder på min reservedeles sika, og de skulle helst genbruges.
-
Arh, altså et træningsprojekt.....hmmm... Jeg har et 10 mm hss bor liggende, som gerne får en tur med sliberen når det bliver lidt for sløvt. Det har været brugt meget til udboring af punktsvejsninger m.m. men kan da endnu. Hvis du er interesseret kan det da flyve mod Skanderborg i en kuvert ?
-
Det må du gerne, har ikke lige mulighed for at slibe bor og mit eget 10mm er kaput, det eneste det kan er at skrige når det skal bruges...