T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: nicolai efter 10. Juni 2012 kl: 13:14:09
-
Hej
Efter at have fået ordnet bære- og styrekugler og en masse små ting som returslanger og elarbejde, er Bluestar'en nu begynd at sætte synlige dieselspor på asfalten i en sådan grad at man kan følge mig rundt i Københavns gader = ikke fedt. Desuden lugter der grimt af "kogt" diesel og den sender lidt røgsignaler ud gennem luftindtagene.
Jeg kan se at det pibler ud med diesel ved pumpen, der hvor dyserørene sidder på. Mere gas, mere diesel. Faktisk sprøjter det en del, når der gives gas. Jeg kan ikke se præcis hvor den er læk. Jeg har forsøgt at efterspænde omløber forsigtigt; stadig læk.
Bilen har samtidigt fået følgende symptomer, som velsagtens har med lækken at gøre(?):
● Ringe bundtræk
● Ændret lydmønster. "Tøffer" som en fiskekutter
● Lav "tomgang"
Se gerne denne korte video:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MYl_pLuZC0Q[/youtube]
Er der nogen der
● kan sige "det dér er helt klart lig med abc" eller lign.
● alternativt har lidt tid en dag ved lejlighed i Københavns området til at stille diagnose eller måske endda hjælpe med fix?
Mange tak.
Mvh. Nicolai
-
ligner et dyserør der er gået , en typisk fejl på en jx byt til nyt :D
-
Der mangler jo også det der holder de 4 dyserør
sammen, og sikkert forhindre at de vibrerer.
De holdes sammen 2 steder som det ses
på billedet her:
(http://www.t3nettet.dk/modules/PNphpBB2/files/thumbs/t_img_5807_111.jpg)
-
Indgangsbøn:
Når man arbejder på et dieselsystem, så er der to forhold, man skal tage i betragtning:
1) Dieselpumpen producerer meget højt tryk - adskillige hundrede bar - mere end rigeligt til at gennemtrænge huden og indsprøjte diesel dybt ind i kroppen. Take care!
2) Der skal arbejdes med absolut top renlighed - et sandkorn i en dyse kan ødelægge den, og som en afledt effekt heraf kan motoren blive alvorligt skadet.
Diagnosen er som der allerede er skrevet - et utæt dyserør. Nu skal du så finde ud af, hvilket. Lad motoren stå i tomgang og løsn så omløberen på den første dyse., så den lækker. Ændrer det noget på gangkulturen? Nej, så har du fundet den rigtige. Ja, så har du ikke fundet den rigtige - spænd igen og fortsæt til den næste.
-
Tak Bos m.fl.
Brian, jeg lagde faktisk også mærke til, at flere af rørerne er slidt flade på midten af at stå og "spille" mod hinanden der hvor de krydser. Nye rør og et par beslag.
Jarl, tak for bønnen. Gode pointer til. :) Jeg vil som nybegynder muligvis alliere mig med en mere kyndig (og renlig) person og agere medhjælper her første gang. Og dog; lad os nu sige at alle rør bør skiftes grundet slidtagen (hvor de vibrerer mod hinanden), så skal de vel "blot" skiftes allesammen uden behov for at identificere synderen, naturligvis under iagtagelse af det med renligheden? Ingen fare, motor slukket under hele operationen, kan gøres i ro og mag mv. Og så lidt motorrens måske...
Tak for hurtig respons. Godt at det lader til ikke at være mere alvorligt.
Mvh. Nicolai
-
Hvis det er ved samlingen mellem dysserør og pumpe der er utæt, kan det nogen gange hjælpe et løsne røret i begge ender og starte med at spænde røret ved pumpen.
Har du prøvet at vikle lidt frisk køkkenrulle om samlingen eller om rørene en af gangen.
Havde efter et værksteds besøg havde jeg ikke fået holderne til rørene med. Kørte længe uden holdere og med en underlig lyd jeg ikke kunne lokalisere. Rørene rørte ikke ved hinanden, med da jeg en dag holde om rørene stoppede lyden. Fik straks fat i en holder, og lyden forsvandt.
-
Tak for tip.
Har du prøvet at vikle lidt frisk køkkenrulle om samlingen eller om rørene en af gangen.
Skulle det være for at lokalisere hullet?
Jeg skal prøve at tage et bedre foto af rørene, så skal du se hvordan de har slebet hinanden flade.
Jeg har i øvrigt bestilt nye dyserør og holder.
-
Så blev det fixet, tak. Efter nye dyserør snurrer motoren igen som den skal.