T3nettet og T3Klub Danmark forum
Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: TONY efter 10. Juni 2012 kl: 21:47:47
-
En lille update.... 1-8-2012 er en sjællænder som elsker at rode med mekanik blevet ejer af bilen.
Vi hører sikkert mere om den... :wink: ...
Lige en præsentation af et muligt projekt, rust og motorkyndige er velkomne til at give et bud på en eventuel reperation.
Killer-Caraten, som min nyeste erhvervelse er blevet døbt, er en veludstyret Carat fra ´89 med MV motor og automatgear.
Hvad der skal ske med den, er stadig uvist, enten skal den være donor til min nuværende Carat og give en bunke reservedele
til gavn for andre T3-kørere og indbringe noget kapital til indkøb af nye dele.
Alternativ 1, er en istandsættelse som efter en gennemgang af bilen, faktisk ikke er særlig omfattende.
Det begrænser sig til rustarbejde i pladesamlingerne, det meste er dog kun overfladisk, samt begge indstigningstrin, begge bagerste hjørner,
og så regner jeg også med venstre panel som plejer at være angrebet inde bag ssideskørtet.
Der er også rust i bunden af højre dør og bunden af bagklappen. Bagkofangeren skal også skiftes.
Rustrep. mm. begrænser sig til nederste halvdel af bilen, og dermed "kun" en halvlakering ved istandsættelse.
Derudover skal motoren laves, og en anden udstødning monteres.
Motoren har været kørt tør for vand på grund af en defekt gummitætning ved topstykket.
Et stort oliespild fra motoren har vist sig at stamme fra et tæret topdæksel.
Som udgangspunkt regner jeg dog med en anden motor. EDIT : ikke længere, den lyder godt og ryger ikke, men skal have nye pakninger :D
Alternativ 2, er et videresalg, enten fuldt udstyret eller uden nogle af delikatesserne.
Kabinens stand er generelt pæn, men med slitage på sæder og tæpper og små huller på nogle sæder, efter brug i børnefamilie.
Himmel og gardiner og aircon-beklædninger er rigtig pæne !
Udstyrslisten er rimelig ok.... :wink:
Udover standard Carat udstyr som f.eks. servostyring (med nye slanger), tonede ruder, skydesideruder,
alufælge, tågelygter, 6 fede enkeltsæder, el-spejle med varme, skørtesæt, ekstra polstring og lyddæmpning, er der også :
Automatgear - fartpilot - ABS-bremser - Aircondition - sænkningssæt - fjernbetjemt centrallås - tyverialarm - anhængertræk -
2 x drejesokler på forsæderne - 2 x sædevarme i forsæder- el-ruder - chrome-sidebars - Lokari galv. inderskærme - lygtespulere -
hvide blink - indvendig højdejustering af forlygter - kørelys... :shock: ... hold da kæft for en liste....
og som rosinen i pølseenden er der et fjern- og ratbetjent Blaupunktanlæg med 6 højttalere.
Her lidt billeder af rusten på bilen.
[size=18]edit 21-6-2012, beskrivelse, stand og udstyr opdateret[/size].
-
Tillykke med vognen, vist en ganske pæn handel.
En af dem man ikke kan gøre hver dag!
-
Det er da ikke så slemt ! Sæt igang , det kan blive en fin original bil , til afløsning for de andre " Brianbiler " du har :lol: , så får du også lært hvordan en rigtig motor sidder sammen :D
-
Hvis den skal skrottes så skrottet vi sku også lle 955
-
Åhh hvis du syntes det der er slemt så det godt du ikke står med mit projekt :shock: :shock: :shock:
-
Tony, du må fa'me ikke skrotte den...
Så hellere, som tidligere nævnt, at du siger til - så må jeg ud og hente en hel bil hos dig!
-
Carat i den rigtige farve, boxer, automatgear, ABS og så lige tagklima for at toppe den....
Jeg er med polle her, den skal holdes helt original, og brian-gear som store subwoofere må lade livet og erstattes af en fin blaupunkt/becker enhed til musikkasetter.
Ophugning - det ville være hårdt og traumatisk at skulle høre om
-
De der el-ruder? Er det originalt ekstra udstyr eller eftermonteret PRC gejl? (Peoples Republic of China).
-
Ja og de basseøre den kan indbringe i stumper , er intet imod hvad en original Carat i super stand med det udstyr i er værd , der er vi omkring 80tu og opefter hvis den er rustfri .
-
De der el-ruder? Er det originalt ekstra udstyr eller eftermonteret PRC gejl? (Peoples Republic of China).
Jeg vil tro det er originalt udstyr da der ikke er huller til oprullere i dørbeklædningerne.
Efter adskillige henvendelser om køb / bytte / reparation, ligger det dog allerede fast at bilen ikke ender som donor.......
Tony
-
Nu kunne jeg ikke vente længere, så en nød-lapning af gummitætning ved topstykket blev lavet, nyt olie og oliefilter på motoren,
nyt topdæksel monteret og vandslangen ned i ekspantionsbeholderen, og så gang i motoren....
Lidt imod mine forventninger, lyder den rigtig godt :shock: den ryger ikke og den går jævnt.
Vandet pisser ud ved et rør og ved en sort dims bag luftfilteret, men det var ventet.
Min nødlapning af gummitætningen på topstykket er helt tæt og udstødningen er næsten blevet tæt, ved hjælp af en konservesdåse. :wink:
Der er dog ingen tvivl om at den skal have nye toppakninger og hvad der nu følger med den opgave.
Skulle der være en frisk sjæl der har lyst til at skifte pakninger i begge sider, imens motoren sidder i bilen, hører jeg da gerne fra vedkommende... :lol:
Samlet set nedsætter det dog udgifterne til en evt istandsættelse, som af flere der har set bilen, er anslået til at ville koste 18-20.000,- incl lidt lakering,
så det er absolut ikke fristende at skille den ad længere.
Tony
-
Hinze siger : motor ud - pakninger i - motor i igen :lol:
-
Ah undskyld ! Hinze siger hele tiden motor ud og ind :lol: :lol:
-
Motor ud. Dieselpower i !!
Mvh Jønne Ukendt
-
Spænnende projekt Tony, men må vi ikke se nogle billeder af resten af bilen? både indvendig og udvendigt? :)
-
Motor ud. Dieselpower i !!
Mvh Jønne Ukendt
Ja, en diesel ville være fin..... til at trække aircon, generator og servopumpen. Men hvad skulle så trække selve bilen... :roll: ...
Tony
-
Spænnende projekt Tony, men må vi ikke se nogle billeder af resten af bilen? både indvendig og udvendigt? :)
Jeg har lovet at lave en billedserie til et par mulige nye ejere, så i løbet af wekenden kommer der nok flere billeder.
Tony
-
Ah undskyld ! Hinze siger hele tiden motor ud og ind :lol: :lol:
når man har øvelsen går det som en leg.....
Tony, behold den lækre WBX'er :P
-
Du er allerede halvvejs til en drømme TDi - Carat!!
Nu har du en T3 med den stærkeste seriemæssige gearkasse monteret (Audi indmad) Casper kan sikkert max moment i hovedet, men mener at huske fra fora indlæg i Das Vaterland at den kan holde til både R2,5TDi og V62,5TDi ... Det da OPLAGT med en TDi konvertering ud over den mindste (1Z). I med en AFN med den rigtige turbo og styreboks (komplette lavkm AFN biler med side og bagskader koster 6-7000 kr i Tyskland) en stor intercooler med termostatstyret blæser der trækker luft gennem søjlen som på Bernd Jaegers løsning. Så har du en Carat, med automatgearskomfort og aircon der kører 14 km/l !! Og med den rette køling (IC) en holdbar diesel motor!
Vil man slippe for at konvertere en Renault UN-1 er en std. Autokasse i en T3 et af de bedste bud på noget der holder.
Bare min personlige mening! På med vanten, det skal nok blive en dejlig bus...
/Jan
-
Som lovet, lidt billeder. Flere følger når batterierne er ladet op igen....
-
Flere (bestilte) billeder af udvalgte steder, flere af undervogn kommer når det bliver tørvejr...
-
Endnu flere bestilte billeder af undervogn. En spids skruetrækker og lidt vold med en hammer, kunne ikke lave nogen huller. :D
Tony