T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: camperman efter 21. Juni 2012 kl: 20:59:00
-
Hej alle,
Hvad er den stærkeste motor i en T3 (standard)? Både for diesel og benzin.
Og når det gælder valg mellem diesel og benzin så er den største diesel motor vel stærkest eller hur?
Det er rent interesse spørgsmål..
hilsen
Thomas
-
Benzin: DJ (2,1 l vandkølet bokser) 112 hk.
Diesel: JX (1,6 l turbodiesel - rækkemotor som i Golf) 70 hk
De gamle turbodieseler i T3 er notorisk elendige. Topstykket revner, krumtaphjulet falder af og de overopheder let. WBX'erne er efter sigende robuste og vældigt tørstige. Ombygninger til R4 (kedelige og driftsikre benzinmotorer fra Golf/Passat) giver mulighed for uproblematisk kørsel med en næsten hæderlig brændstoføkonomi.
-
Nu vi er ved motorvurderingerne - og JX-vurderingen skal jo nok vise sig kontroversiel - kan man så få et par vurderende linjer om DG-motoren (1,9 og 78 hk)?
Forbrug? Pålidelighed? Kraftoverskud i en Syncro?
-
Hej , Dg motoren er meget pålidelig , den har et svagt punkt , det er kaburatoren den er megt følsom , og så pi---- benzinen lige igennem , den bruger mere end en Dj , kraftoverskud er et forkert ord at bruge i sammenhængen Dg og syncro , den køre men overskud : nej der ville jeg klart vælge en Dj .
hilsen poul
-
halløj. Men en mv og dj er den samme motor - dog er mv med kat?
-
DJ!
Punktum.
Ventilløfterne kan klapre af og til, men ellers er den både stærk, pålidelig og driftsikker. Jeg skiftede til 10w/40 olie og det hjalp!
Benzinøkonomi er måske relevant for dig. Men så skal du ikke vælge en t3. Dråbe for dråbe kommer ingen bil i nærheden når det gælder køreglæde anvendelighed.
Som bonus kan nævnes at jeg kørte op mod 18 km/l i Norge, da den lukker HELT af for benzinen når du slipper gassen på nedkørslerne.