T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: jensjakob efter 04. Juli 2012 kl: 21:58:18
-
Har i dag lyddæmpet den ny bagklap med to gange 1/4 lyddæmpe plade. Det er noget af det bedste Jeg har gjort nogensinde. Gigantisk forskel i stöjniveau. Og THansen har pt 4 plader for 199 kr. Det burde være standard i alle T3. Så se at få det gjort. Det tager 10 min Og Giver kæmpe glæde.
-
Har i dag lyddæmpet den ny bagklap med to gange 1/4 lyddæmpe plade. Det er noget af det bedste Jeg har gjort nogensinde. Gigantisk forskel i stöjniveau. Og THansen har pt 4 plader for 199 kr. Det burde være standard i alle T3. Så se at få det gjort. Det tager 10 min Og Giver kæmpe glæde.
Ny bagklap?
Sat noget ind i den del hvor der ikke er bagrude?
Er der link til det plade, en søgning på siden giver intet.
Billeder vil selvfølgelig gøre det lettere at forstå.
-
det er vel klap over motorrum du mener - ik ?
Så Frk Grå med fuld oppkning og tagtelt forleden - det ser sgu' godt ud - go' ferie til jer ;)
-
Jacob, det er inde i bagklappen, som Brian nævner. På pladestykket mellem rude og underkant.
Det er disse plader:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=7190934557&n=496932192&pn=553619620
Det gør en verden til forskel. Gigantisk forskel
-
var der tomt hulrum i din bagklap, eller har du pillet isolering ud og erstattet med pladerne fra thansen?
-
Fantastisk :)
Da jeg havde en Dodge forklædt som indy car forede jeg hele kabinen med lignende plader fra 3M - men de kostede 500,- / stk....
-
Kan også købes i Harald Nyborg - har dog ikke selv erfaring med dem.
http://www.harald-nyborg.dk/p1389/lyddaempningspap-as-4
-
@Thomas: I Frk G var der ingen isolering, bare resonansrum ;-)
@Jacob: Du har haft nogle fede biler undervejs - hvad skete der i 2010?
@Elmo: Takker for linket - og AURGH - 30 kr billigere!!!!!!!!!!!!!!!!
Men det fungerer rigtig godt, nu kan jeg høre hvad Ida siger over 80 km/t (hmmmm, ved eftertanke, måske pille ud igen? ;-D)
-
Men det fungerer rigtig godt, nu kan jeg høre hvad Ida siger over 80 km/t
Interessant at det skulle betyde så meget lige der.
Det er vel ikke let at få de plader ind i bagklappen?
-
Jo, af med inderbeklædningen, og så var der direkte adgang til at klæbe dem på metallet.
Jeg skar dem til i størrelser der passede med det brede/høje flade stykke - det virkede meget lige til.
Dog er jeg spændt på om de falder af, så får de bare noget spraylim eller kontaktlim, så skal de nok blive siddende.
Jeg er også MEGET overrasket over så stor forskel de gør.
-
@Jacob: Du har haft nogle fede biler undervejs - hvad skete der i 2010?
Det vil jeg rigtig gerne dele med jer herinde - men ikke i en tråd som handler om dæmpning af resonans i hulrum.
Ved lejlighed skriver jeg en tråd om hvad livet har budt mig de sidste 4 år, og i samme vil i forstå hvorfor der er en fair chance for at jeg skal have Syncro i traumsustand til marts 2013
Sjovt så tydeligt ens livsbane afspejler sig i ens bilhistorik - og tak fordi du spørger :)
-
Jeg har monteret plader fra Harald på loftet i varerummet på Hippie containeren og var også bekymret om de ville falde af en varm sommer dag men de sidder der endnu. Det hjalp lidt på støjen men en sugediesel med åbning til varerummet støjer jo en del. Har tilmed limet et stykke oven på CS luftfilter låget i håb om det ville virke der, dog uden virkning.
Hilsen Finn T
-
Det vil jeg prøve, inden jeg investerer i en Ernst lydpotte. Det må være lyden tailpipe'en der går igennem bagklappen hvis ikke der er isoleret.
-
Bagklappen virker som en stor resonansplade, som sender brummen ind i kabinen. Ret vildt at det giver SÅ meget at resonansdæmpe den.
-
Jo. Selvfølgelig kan pladerne ikke erstatte en god udstødning, men det er et forsøg værd.
-
JJ: Ett annat ställe du kan försöka är plåten under framrutan.. På min förra buss satte jag plattor på alla de stora plåtytorna, i dörrar och på sidan bakom föraren. Den sista jag satte dit var fram och den gjorde nog mest nytta. När man kör över 80 km/h blir det ganska mycket ljud från den i de modellerna som har dålig isolering. Hjulhusen är en annan plats som med fördel kan dämpas.
-
Tak for tip.
-
en sugediesel med åbning til varerummet støjer jo en del.
Hilsen Finn T
Er det ikke muligt at skifte til luftfilter og snorkel fra en JX? den henter jo luften i gællerne i venstre side?
-
@JJ - med bagklappen dæmpet er du godt på vej :-) Så mangler du bare ALT det andet der også kan dæmpes med en verden til forskel.
Trambussen blev for år tilbage klistret til i lyddæmpning alle tænkelige steder. Noget af det er faldt af, men følgende sidder der endnu:
Tag - bitumen i striber mellem forstærkningerne og baffelskum sat fast med spraylim ovenpå- Ud over det tager den højfrekvente støj, hjælper det også med at holde det hele oppe når solen bager på bilen og gør limen på bitumenen blød.
Døre og side paneler - Bitumen i striber og godt med tyk undervognsbehandling oven på.
Derudover hjælper godt med tyk undervognsbehandling under bund og i panelerne helt sikkert også.
Jeg er også ret sikker på at plastinderskærme vil gøre en stor forskel.
Men min tålmodighed var ikke til at montere dem, så de er solgt videre :-D
-
Jeg har luftfilter fra en JX, men ikke snorklen. Den må skaffes ;-)
Jeg satte resonansplader på nede ved fødderne foran på den lodrette plade. Endnu mere tysthed.
Når jeg skal ind og renovere varmeapparat (igen igen), får denogså resonansplader på den brede høje plade lige under forruden.
Så bliver vindstøj det næste der skal fjernes, pludselig bliver det MEGET hørbart....
-
Pladerne i bagklap faldt af - nu er de sat på igen med kontaktlim, så ser vi hvordan det holder (i varmen).
Wilson, har du gode tips til vindstøjdæmpning?
-
Nu kører Trambussen jo sjældent så stærkt at vindstøj er et issue :-b
Har tidligere haft de der vinddeflektorer monteret ved vinduerne, de giver en del støj og har efter min mening ikke den store effekt ifm træk som de skulle ha når vinduet står på kleml
Har monteret dørlister på fordørene (en i top og en i bunden i hver side) fra en caravelle GL og jeg synes de gør en stor forskel.
Med de hastigheder vi normalt forskyder med i T3 tror jeg faktisk der er en del mere dækstøj end vindstøj, så masser af tyk smat under bunden til at tage det - som bonus beskytter det også mod røde stål orm :-D
Hvis der er steder man gerne vil støjdæmpe, men hvor det ikke umiddelbart er til at montere plader, kan man i bilstereo butikker få noget speciel dB killer skum som sprøjtes på på samme måde som undervognsbehandling.
-
Nu har jeg monteret plader fra thansen i bagklap og skydedør. Ved bagklap tog det meget af larmen ved 80 kmt. Og skydedøren tog al larm fra bykørsel.
Det tager da også lidt tid, men det er helt klart det værd.
-
Da vi havde bilen skilt helt ad, skulle der også noget lydisolering til. jeg synes at dem det betumplader er for dyre. den handler jog bare om at få lidt vægt på pladerne. så google jeg det lidt. mange havde gode erfaring med at klister murepap på med kontakt lim.
http://www.traelasten.dk/webshop/murerartikler/fundament?GroupID=762&ArticleID=1680
købte sådan en rulle ved en lokal trælast og 2 bøtter kontaktlim til ialt 500kr for 6m2 pap klistet i bilen. hvis det skulle ha været bitum plader havde kostet 1174 icl kontakt kontaktlim
Derefter har jeg pakket glasuld ind i dampspære plastig og ind i alle hul rum. samt i god lag tektyl over det hele. inden beklædningen har den liger fået en gang plastig uden over for at tag noget af lyden og. alt i alt vil jeg sige at daglig stuen er rigtig godt lyddæmpet. næste projekt er at få dæmpet styre huset.
Dette inderbære.
alt ud.
murepap i og omkring sædekasser bund og op under front rude. 10mm filt i hele bunden. instrument borden for murepap under hele under siden. kaffebordet bliver sat bedre fast. med gummi liste på kanten. alle montering steder får stoftape så de ikke kan glide op af hinanden.
-
Murpap. Genialt!
-
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/65378_616627621700182_26369352_n.jpg