T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: casper efter 25. Maj 2007 kl: 20:44:44

Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 25. Maj 2007 kl: 20:44:44
Idag(ifølge TV-avisen) er jo åbenbart dagen hvor man går til bekendelse. Så jeg vil da heller ikke holde mig tilbage.

Det er på tide at offentligøre mit næste T3 projekt, flere har måske hørt lidt til dele af projekt, men skal alle da vide det :-)
Jeg har gang i et AAZ(+ök+LLK)/Automatgear/servostyringsprojekt

Indtil videre har jeg fået strippet toppen og motorblokken helt ned og lagt det hele i badekaret med diesel.

(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_01_small.jpg)
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_02_small.jpg)
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_03_small.jpg)
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_04_small.jpg)
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_05_small.jpg)
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_06_small.jpg)
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_07_small.jpg)

Er der nogen der vil kommentere på hoved og plejlejers stand ?

Stemplerne er på undersiden påtrykt(i alu) "DE VW MAHLE" i den ene ende og "79v101 A121" kan man slutte noge ud af det ?
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: Jarl efter 25. Maj 2007 kl: 21:40:01
Citat fra: "casper"
Idag(ifølge TV-avisen) er jo åbenbart dagen hvor man går til bekendelse. Så jeg vil da heller ikke holde mig tilbage.

Det er på tide at offentligøre mit næste T3 projekt, flere har måske hørt lidt til dele af projekt, men skal alle da vide det :-)
Jeg har gang i et AAZ(+ök+LLK)/Automatgear/servostyringsprojekt

Indtil videre har jeg fået strippet toppen og motorblokken helt ned og lagt det hele i badekaret med diesel.

Jeg gik lidt kold i det web album halløj, så jeg lagde de første billeder op på google så der er lidt at kigge på for de interesserede.

http://picasaweb.google.com/cartsen/AAZAutomatgearServostyringProjektet?authkey=A_DvstNfSqc

Er der nogen der vil kommentere på hoved og plejlejers stand ?

Hovedlejerne beholder du. Plejllejerne skifter du - ikke fordi de fejler noget, men de er sgu så billige, og så sover man lidt bedre om natten. Kan der skaffes knivskarpe billeder af krumtapsølerne?

Stemplerne er på undersiden påtrykt(i alu) "DE VW MAHLE" i den ene ende og "79v101 A121" kan man slutte noge ud af det ?

Nø - ikke andet end at det er Mahle-stempler (som det er originalt i alle AAZ'ere) og typen og vægtklassen.Størrelsen læser du på oversiden, når du lige polerer lidt på den. det er vigtigt aht. de nye stempelringe at vide, at stemplerne FAKTISK er i std. størrelse. Du bør kunne finde tallet "79,48". Hvis du er lidt feinschmecker, så tager du og gør stemplerne rene og sniger dem i et ubemærket øjeblik ind fruens køkkenvægt. Så får du et indtryk af, om de ligger pænt jævnt eller der skal lettes lidt på nogle. Vej dem sammen med den tilhørende plejlstang - det hører jo sammen.

Er det ellers ikke fedt at komme derind? Jeg synes man får sådan en god fornemmelse i maven af at se med egne øjne, hvordan det spiller, og jeg kan godt huske den første motor, jeg lagde nye lejer i - den dag havde jeg svært ved at komme under dørkarmene... :wink:  


Og apropos bekendelserne så er jeg under opsejling med en kompromisløs KYZX til mig selv. Nu gror der snart mos på den KY'er, der ligger på værkstedsbordet, og da jeg ved træffet fik lejlighed til at prøve Mølles ditto, da rullede tårene indvendigt - glædestårer forstås.... Nu må jeg lave den...
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 25. Maj 2007 kl: 21:53:04
nu er telefonen egentlig ret crappy to digicam, men jeg havde desværre glemt det rigtige kamera. Det fixer jeg næste gang jeg er på lageret og arbejde på blokken.

Bag på plejllejer og hovedlejer stod der "std" så de er vel stadig standard størrelsen.

Den anden AAZ blok på lageret, den hvor ventilerne er blevet replaceret af stemplerne. Der står der (ulæseligt tal)0.48, sikker 80.48. Men skriften så så skrøbelig ud at jeg ikke lige vidste hvordan jeg kunne få kokslaget af de aktuelle stempler uden også at fjerne skriften samtidig ?

Og jo det for fedt at komme så langt ind under huden på sin nye motor. Jeg ender sikkert med at bilde mig ind jeg kan mærke de enkelte lejer når jeg kører i vognen med motor i.
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: Mølle efter 25. Maj 2007 kl: 22:16:13
apropros JX så hængte jeg lige 2t på krogen i dag og kørte en lille tur. Røg den en lille smule???  Ellers ikke spor af anstrengelse. Hold K... hvor kører den godt nu.
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: T3Sync efter 26. Maj 2007 kl: 18:14:22
Citat fra: "Mølle"
apropros JX så hængte jeg lige 2t på krogen i dag og kørte en lille tur. Røg den en lille smule???  Ellers ikke spor af anstrengelse. Hold K... hvor kører den godt nu.


Den JX du trak traileren med er det Jx/KYeren du roser ?

Morten

@Casper undskyld dette afbræk i din tråd  :D  men jeg er så nysgerrig  :oops:
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: Mølle efter 26. Maj 2007 kl: 18:21:32
Ja Ja. Jeg må være lidt mere klar i mælet. Det er KY-eren med JX top, bund, pumpe og turbo. Den går altså bare godt den motor. Og så er det jo mig selv sagde hunden, der har samlet den.  :lol:  :lol:
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 27. Maj 2007 kl: 15:21:22
Så er der billeder dirket i første post, og lidt flere fra gårsagens arbjede

Motorblok med slidkant, jeg kan dog ikke mærke kanten med neglen som en kant, det føles bare som at overfladen bliver lidt mere ru vedovergangen

(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_08_small.jpg)

Nærbilled af cylindervæggen, hvor meget skal blokken slides før man ikke længere kan se krydsmærkerne ?
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_09_small.jpg)

Plejlleje sølerne
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_10_small.jpg)

Hovedleje søler og lejeskåle
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_11_small.jpg)

Stempler oversigt
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_12_small.jpg)

Stempler nærbilled, hvordan fjerne man det koks der ?
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_13_small.jpg)

De ukendte stempler med ca. halv mm slup nede i en blok hvor 80,48mm stempler passer, af det slutter jeg at det er originale 79,48mm stempler jeg har i den først blok. Forsøg på at fjerne kokslaget og læse størrelsen har nemlig ikke lykkedes
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_14_small.jpg)
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: jensjakob efter 27. Maj 2007 kl: 15:55:28
Haynes skriver noget om at gnide sølerne meget forsigtigt med en kobbermønt (et stykke kobberrør) og se om der bliver afsat kobber - giver en ide om hvor glat/ru sølet er.
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 19. September 2007 kl: 22:04:09
Ja så er det vist tid til en update :-)

Jeg har været helt opslugft i det (store) projekt det er at bygge en motor fra bunden, så jeg har desværre ikke fået taget så mange billeder, det må der rettes op på.

Som det står nu, er blokken honet, der er stempler i, krumtap, ny oliepumpe, samdblæst og lakkeret bundkar, og den er fornenet med et renoveret topstykke.Der er kommet en ny vandpumpe på, en nyrenomalet generator, servobeslag og sandblæste motorbeslag.

Motoren er monteret op udelukkende med 12.9 bolte OVERALT.
Og naturligvis med nye lejer og pakninger.

Så status er lige nu at der mangler, turborenovering, manifolder, udstødning, tandremsdæksler, dyser og dyserør.

Indspøjtningspumpen har jeg hovedrenoveret, dvs. døds-rengøring, komplet adskildt, udmålt tolerancer og udskiftet pakninger, oringe og kobber/alu skiver. Det tog det meste at mandag og tirsdag aften.

Der er lidt stemningbilleder fra resultatet at pumperenoveringen.

(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_17_small.jpg)
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_18_small.jpg)
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 21. September 2007 kl: 15:12:58
Så er der lige lidt flere statusbilleder af aaz hybriden
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_19_small.jpg)
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_20_small.jpg)
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_21_small.jpg)
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: KHSalvesen efter 21. September 2007 kl: 15:33:55
"12.9 bolte OVERALT"

Hvordan så med efterspændingen af topstykket, de springer hvis de får en halv omdrejning mere.  :lol:

En af ideerne med at benytte forskellige ståltyper i bolte er at man ønsker bolten går til, istedet for gevindet i den anden del.

En anden grund, er at selvom det ikke er strækbolte, så har de evnen til at give sig lidt mere end de hårde bolte der så til gengæld springer senere.

Så overvej lige hvad du sætter de hårde bolte i.  Bare mit råd.
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: Jarl efter 21. September 2007 kl: 16:30:32
Jeg foreslår, at vi drøfter denne sag ang. boltstyrker med afsæt i faktuel viden:

(http://aycu05.webshots.com/image/28484/2002416631010431090_rs.jpg)[/url]
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 21. September 2007 kl: 16:39:53
ok, jeg mente egentlig 12.9 bolte overalt (bortset fra strækboltene i plejlstænger og topstykket).
Og så skal det da nævnes er der er brugt momentnøgle ved ALLE tilspændinger.
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: Arentoft efter 21. September 2007 kl: 17:17:12
hej casper.
det ser skisme-edemig lækkert ud.......  8)  8)
det bliver vist rent fryd at få smidt i los bilos..... :D  :D
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: BlackChart efter 21. September 2007 kl: 17:20:43
Uha, Casper...

Det er fandme guf for øjet det der...

Havner det setup ikke ved en "fejl" i Højben?? ;):P
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: Mads-kaa efter 21. September 2007 kl: 18:49:50
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Jarl"
Jeg foreslår, at vi drøfter denne sag ang. boltstyrker med afsæt i faktuel viden:


Lige min stil, og så vil jeg yderligere foreslå
at man præciserer hvilke pointer man ønsker læseren
skal drage af den præsenterede information.

Jeg har tænkt på at starte en tråd angående
betydningen af bolte af forskellige typer
som de diskuteres i denne tråd.
Jeg ved f.eks ikke hvad de 12.9 og 8.8 betyder,
men jeg kan dog forstå at det har noget
med styrken at gøre. Jeg tror ikke jeg er den eneste
der ikke ved noget præcist om dette.

Din tabel viser en masse interessante ting,
men diskussionen mangler synes jeg.


Det kan du til dels have ret i, men for den erfarne T3net-bruger giver Jarls indlæg meget mening, og der er ingen (næsten ingen) grund til diskussion! Det er naturligvis fint nok at du gerne vil have en debat på området og en forkalring på tingene, men du risikere at de kræfter der (forhåbentlig) glædeligt uddeler af deres viden pludselig forsvinder fordi de skal bruge en masse tid på gentagne gange at besvare de samme spørgsmål. Det ville altså være ærgeligt!
Men for nu at besvare dit spørgsmål, så har det noget med brudstyrken at gøre, og 8.8 bolte er ikke så stærke som 12.9! Det betyder i praksis at 8.8 bolte ikke kan klarer de samme belastninger som 12.9 bolte!
I øvrigt tror jeg at du ved søgning på nettet kan finde mere faktuel-information om bolte end ved at starte en tråd her på siden. Ikke at den ikke er velkommen, men nogle gange får man mere ud af at bruge eksempelvis Google end T3nettet!

/Mads
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: PARKHAVE efter 21. September 2007 kl: 18:59:01
Hva mener du mads, er der nogen på google, der er klogere end den samlede viden på T3 nettet :lol:  :lol:
Men fint nok Ctange at du stiller spg. for ellers bliver man jo aldrig klogere.
For mit eget vedkommende er det med bolt styrker og deres betegnelser, noget der ligger inde bagved i hovedet og ikke kan drives frem af gemmerne uden grundig research. Og det er klart at hvis man er meget bevidst om det og vil lave sin motor på bedst mulige måde skal man sætte sig ind i det.
Men såvidt vides er det kun et par bolte på T3'eren hvor det er nødvendigt at bruge de såkaldte 12.9 styrke bolte.
" krumtap ??? ", kan ikke helt huske det, men det findes der mange diskussioner/oplysninger om her på sitet
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: Jarl efter 21. September 2007 kl: 19:41:32
På tysk:

http://www.schrauben-normen.de

og engelsk:

http://euler9.tripod.com/bolt-database/22.html

http://home.jtan.com/~joe/KIAT/kiat_2.htm

http://www.qldcorvetteclub.com.au/tech/tech_talk/bolts.htm
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 22. September 2007 kl: 13:12:36
Spændende læsning, især det tyske site.

Men nu er der en update, så jeg synes vi skulle rykke tråden tilbage på sporet....... AAZ projektet :-D

Jeg har bygget en gearkasse til projektet, bygget er måske så meget sagt, jeg har blot byttet enderne af højgearsakselerne ud og skiftet klokken til en diesel klokke. Samlet tidsforbrug 4 timer, incl. højtryksvask, koldaffedtning og sandblæsning af den ny klokke.

Et billed af donor kassen, en DY kasse. Olien var KULsort da jeg tappede en af, og som man ser er der dele til "byg-et-tandhjul" på magnetbolten.
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_22_small.jpg)

AAP gearkassen inden operationen.
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_23_small.jpg)

Olien tappes af AAP gearkassen, lyst og ikke særligt beskidt eller ubehageligt lugtende, det tager jeg som et godt tegn.
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_24_small.jpg)

Men så se magnetbolten sådan her ud ?, bør man være bekymret ?
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_25_small.jpg)

Og det færdige resultat, jeg har rengjort diffentialehuset med bremserens på en klud, og også klokken der ikke længere har 3 cm´s belægning af koblingsstøv i gearolie. Så er der presset ny pakdåse i til indgangsakslen og nyt udrykker leje og krave.
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_26_small.jpg)

Så nu er vi da endnu et step nærmere Hannover  :D
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: Mads-kaa efter 22. September 2007 kl: 17:52:05
Jeg tror ikke du behøver være bekymret for det metal på magneten, så længe der ikke er store stykker imellem! På Metro-togenes gearkasser kunne det se lige så slemt ud efter 70.000KM. Ja ja, jeg ved godt den nok er lidt over dimensioneret i forhold til, men din AAP har sikkert også kørt væsentligt længere???

/Mads
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 23. September 2007 kl: 01:09:20
ja, der findes en glimrende oversigt på t3-info.de, og tekniks info, og tabeller.

Gearkasse koden ser du på en planslebet plade ca. 2x10 cm vend siden af venstre trækaksel. Er i en 45 graders vinkel på gearkassen
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: Jarl efter 23. September 2007 kl: 09:08:06
Mest af alt er jeg imponeret over musikanlægget i værkstedet. Er det Akai anno 1978? Det er klasse :wink:

Spånerne på magneten er fra de gange fruen har kørt bilen. Det skal du ikke bekymre dig om - de sidder der altid. Væk med dem, så der er plads til nogle flere...

Ellers ser det godt nok fint ud, må jeg sige - både gearkasse & motor. Det bliver en fornøjelse at se og høre det set-up IRL.
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 24. September 2007 kl: 21:37:09
Så har jeg en turbo klar til projektet, og har kigget lidt på udstødnings manifolden. Den har samlet lidt rust på lageret så jeg løb den let over med sandblæseren for at fjerne løs rust. Efterfølgende har jeg planslevet den med korn 600 papir på en mdf plade.

Og nu ser den sådan ud her:

(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_27_small.jpg)

Begge pakflader, både mod turbo og topstykke er udmålt med retskinne og er plane.

Ser det fint ud ? der kommer jo en deformations metalpakning mellem turbo og manifold, bliver den tæt som det ser ud ?
Dybden af furerne er ca. 0,3 mm, jeg er lidt nervøs for at fjerne for meget materiale, men det er måske pjat ?
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: PARKHAVE efter 24. September 2007 kl: 22:27:03
@casper - hvis du har mulighed for det ville jeg tage mere af den.
Den ser lidt ud som om den ret hurtigt kunne gå hen og blive utæt på de 2 værste steder.
Jeg ville ikke være bleg for at fjerne 0.5 - 1.0 mm af det gods der, du har jo nok at gøre med
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: jankjerbye efter 25. September 2007 kl: 09:57:02
Uden at vide en skid om manifoldens længde og udviddelse og altmuligt teknisk, så ville jeg ihvertfald slibe ned til en plan flade hvis jeg havde en pakflade der så sådan ud..
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: DT63 efter 25. September 2007 kl: 19:05:34
Jeg tror at Korn 600 er for fin brug heller Korn 270
så holder Pakningen beder
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: Jarl efter 25. September 2007 kl: 19:28:22
Fine træsko der! Sådan nogle har jeg også - de egner sig godt til Bulli-fahren.

Nå, til emnet. - Jeg ville simpelthen bare montere - endda helst uden pakning, og så køre glad og fro afsted i min AAZ. Det er ikke et kritisk sted. Skulle den have en anelse utæthed, så tætner den sig hurtigt. Vores brændstof er jo kendt i vide kredse for at frembringe partikler, når det bliver fyret af i en stempelmotor. Inddirekte indsprøjtere laver store fine partikler, som tætner rigtig godt :wink:  En snollet pakning risikerer at fise af der, og så taber turboen pusten.
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 25. September 2007 kl: 21:26:22
Takker :-) anden gang jeg skulle lære mig selv at svejse var en varm sommerdag, i klip-klappere........ så gik jeg over til træsko når der skulle skrues.

men det lyder da godt med manifolden, jeg gav den 1,5 time mere med vådslibepapiret  og nu ser den væsentlig bedere ud. Men jeg er rendt ind i et problem med de 14.9 ståbolte......... de er alle knækket. Er de små metalskjold nødvendige ? eller skal manifolden bare på som den er ?

Ellers tænkte jeg på at svejse 4stk. 8x20mm bolte på der hvor de gamle ståbolte var, så kunne man lave nogle nye skjold ud af en 1,5mm karosseriplade. Men det er jo noget omstændigt hvis det ikke er helt nødvendigt
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: Jarl efter 25. September 2007 kl: 21:38:32
Citat fra: "casper"
Takker :-) anden gang jeg skulle lære mig selv at svejse var en varm sommerdag, i klip-klappere........ så gik jeg over til træsko når der skulle skrues.

men det lyder da godt med manifolden, jeg gav den 1,5 time mere med vådslibepapiret  og nu ser den væsentlig bedere ud. Men jeg er rendt ind i et problem med de 14.9 ståbolte......... de er alle knækket.

Ja, de er sarte, når de ikke har været varme endnu. Et tip er kun at give dem lidt mere end fingerspænd til en start. Bagefter - når de virkelig har fået en overbevisende "udglødning" ved en køretur, kan du spænde dem. Så er de meget rustfaste og samtidig seje. Selvf kan du også udgløde dem i en ovn på forhånd, hvis du gider.

Er de små metalskjold nødvendige ? eller skal manifolden bare på som den er ?

Jeg har droppet dem. Overmodne frugter.... Du kører uden chikaneplade og med aluflex omkring ladeslangen, right? Så skal du ikke ofre et sekundt på det.

Ellers tænkte jeg på at svejse 4stk. 8x20mm bolte på der hvor de gamle ståbolte var, så kunne man lave nogle nye skjold ud af en 1,5mm karosseriplade. Men det er jo noget omstændigt hvis det ikke er helt nødvendigt
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 25. September 2007 kl: 21:49:59
Super :-D endnu bedere,
Jo da ingen chikaneplade her, aluflex på ladeslangen, og når den er kørt til kommer der en llk på. så burde det jo være fint.

Det var gevindet der var væk på den gamle ståbolte, og det var dem der knækkede da jeg ville tage dem med en rørtang efter jeg havde varmet manifolden op med ilt og gas.

Dyserør og turboolie rør lander fra kaefer på torsdag, og tandremsdæksel og de mellemstykker til udstødningsophænget er endligt kommet hjem hos VW. Så nu ligner det snart noget :-D
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: jankjerbye efter 25. September 2007 kl: 22:08:43
* heppe *
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 27. September 2007 kl: 23:51:38
Så er der en update, jeg endte medet frækt strømlinet afrundet TDI-tandrems dæksel. SÅ er der kommet manifolder på, indsprøjtningspumpe, turbolader, nye thermokontakter, olietrykskontakter og beslag til servopumpen. Og nu er alle vandslangeforbindelser monteret med VAG fjederspændebånd

(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_28_small.jpg)
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_29_small.jpg)
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_30_small.jpg)
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_31_small.jpg)
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: PARKHAVE efter 27. September 2007 kl: 23:55:36
Det spiller jo bare Casper :mrgreen:  :wink:
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: Djursland efter 28. September 2007 kl: 00:00:08
hold da op den er lækker

men har du ikke glemt det alu slange omkring den slange der går fra turbo og op til ind manifolden

men den er lækker lækker lækker

Mvh Djurs  :lol:
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 28. September 2007 kl: 00:23:40
:-) slangen er skubbet på til ære for kameraet, det trænede øje ser at der mangler spændebånd i turbo enden.
Man kan vel ikke fortænke aaz´eren i at ville værre lidt mere fotogen, nu den skal udstilles på T3N  :D
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: PARKHAVE efter 28. September 2007 kl: 05:42:17
Hvad blev der af det midterste i overskriften??
Automatgear og diesel???
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: Hawaiibussen efter 28. September 2007 kl: 10:54:54
så ryger den i på søndag eller???
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 29. September 2007 kl: 01:56:16
Så er dagens update klar:

Jeg kæmpede en 1,5 time med dyserørene, men de kom da på, så er der lavet dyser og pmpen er timet. Turboolierør, oliepåfydningsrør og et par andre småting. Bla.a.havde den tidligere ejer efterladt en lille gave i bundkaret hvor et gevind til udstødningsholderen var trukket ud. Opboring og nyt 10mm gevind og den var klar.
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_32_small.jpg)

ja lækkert ser det jo ud.
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_33_small.jpg)

Fin vinkel ellers, er det lige en halv V8 turbodiesel der ligger der  ?:-)
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_34_small.jpg)

Gearkassen er fyldt med en Castrol Syntrax 75w/90, så den ikke bliver misundelig over al den omsorg motoren er udsat for........
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 07. November 2007 kl: 15:00:22
ja så er det tid til en update, lidt over en måned er der gået siden sidste post.
Og først nu er min værksteddepression ved at løfte sig(præcist diagnosticeret af WBXmanden). Det er jo en længere historie, så jeg vil tage den i kronologisk rækkefølge så godt hukommelsen rækker.

Siden de sidste billeder blev den gamle trætte jx´er taget ud og aaz´eren blev lagt. Det var næsten det nemmeste, ud med den gamle i med den nye, det tog ca. 2 timer, så hang den der næsten.....
Luftfilterkassen støtte på og måtte modificeres og det ene beslag blev skåret i stykker. Alle de små ting tager tid.
Så passede beslaget i snuden på gearkassen heller ikke den den blev bundet og undervognen, og det var nødvendigt at bygge et mellembeslag til gearvælger armen. Det var nu ondag, og 4 dag i træk med værkstedarbejde til kl 03 om natten efter arbejde.
Fredag tidlig var afgang til Hannover så der var god panik på.
Jeg havde torsdag kontakt til troldmanden fra Solrød der undersøgte 4g/5g gearkassebeslags forskelle og foreslog modificering af en 4g beslag til et 5g beslag.
Parallelt med det havde Jønne Ukendt sendt et 5g beslag over, men det viste jeg ikke på det tidspunkt.(mange tak til alle der har hjulpet i panikkens stund for at få bilen klar til Hannover).
Jeg fik torsdag moficeret beslaget med held så gearkassen nu kunne hænge på sin plads, uden understøttelse.
Udstødningen passede ikke på forrøret, der var ca. 10cm højdeforskel, så der gik lige en 1,5 times tid med oxyacetylen brænderen før forrøret passede. Turbostøttebeslaget skulle forlænges med svejseren og det ene udstødningsbeslag skulle svejses op fordi det ikke passede.

Bilen ville så dog ikke starte, og gløderørene kortsluttede til stel, jeg var minimaler fra at gå ned, men kæmpede videre.
Hawaiibussen kom med en indsprøjtningspumpen han havde fra Parkhave arangementet, og vi monterede den. Men nu var der stadig luft i dieselsystemet. Kl. var 20, intet virkede der var ikke pakket og alt var noget lort.
Jeg hentede reservedele og ny dieselfilter, og alle dieselslanger blev udskiftet. Det lykkedes at få startet bilen og vi kørte en prøvetur. Pumpen stod dårligt i mængde/tomgang og trækakslerne skurede helt åndsvagt. Så tilbage til værkstedet, jeg var knækket og Morten skulle hjemaf, kl. var også 23 og vi skulle afsted kl. 05 næste morgen.

Jeg besluttede at give et sidste forsøg, hev bilen op på liften og besluttede at flytte gearkassen 5 cm til siden. Så kran på motoren, løsnede motorophæng og så i gang med at flytte gearkassens snudebeslag. Efter 1,5 time lykkedes det, og det viste sig faktisk at når gearkassen sad i den rigtige position, så var mellem beslaget på vælgeren ikke nødvendigt, og hærgningen af luftfilterkassen var også unødvendigt.
Jeg kørte en prøve tur på pladsen, blev fyldt af glæde og besluttede at tage hjem og køre den til Hannover dagen efter :-)

Jeg var hjemme kl. 01, fik pakket, og var gennemsmadret(dog glad) dag jeg vågnede 04.30 og begyndte turen mod Hannover.
Jeg skulle over broen og hente Jan på vejen mod mødet i Hamborg.
Efter en times kørsel, gav motoren en ubehagelig lyd og døede......
Jeg stod nu i et øde område mellem Sorø og Ringsted. Det tog en lille times gåtur over stubmarker(med 5-10 cm vandspejl på) før jeg nåede et hus, der var så ikke nogen men det var et klubhus til midtsjællands svæveflyerklub. Så nu vidste jeg da hvor jeg var ca..........

Jeg var hjmme i KBH. igen kl. 11, hvor jeg gik i brædderne, knækket over 70 timers T3/aaz projekt i de sidst 5 dage, efter arbejde, blot for at få bilen klar til træffet over alle træf. Bilen kom hjem ved en 23 tiden om aften. jeg vågnede efter 11 timers søvn, var vågen i to timer og sov så yderligere 13 timer indtil søndag tidlig eftermiddag. Søndag sov jeg 10 timer til mandag, hvor jeg stadig var smadret da jeg vågnet.

Og værkstedsdepressionen var en realitet.

Det tager lidt tid at "bearbejde" AAZ processen, men her er ihvertfald mindre update. Jeg skriver et indlæg senere med de næste hændelser i projektet.
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: DT63 efter 07. November 2007 kl: 17:20:30
Vi vil gerne vide hvad der var galt med den
Og se billeder som Kurt ville sige
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 07. November 2007 kl: 18:22:11
sagen ender godt :-) men i skal da ikke snydes for processen undervejs
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: FarT3 efter 07. November 2007 kl: 21:44:51
Det er jo som at slutte en krimi på det allar mest spændende sted og sige "næste udsendelse kommer om ca 14 dage".

Nå vi må jo holde ud. Hold fast hvor jeg føler med dig efter alt det arbejde.
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 08. November 2007 kl: 00:53:14
takker, takker.

Jeg havde lige glemt en "lille" tvist.......... bundkaret......

Jeg ville gerne have et bundkar med bolt/kobberskive systemet istedet for "spydsystemet", så jeg havde fået et bundkar ovre i Sibirien hos Jan. Desværre var det smurt ind i 2-3cm tykst lagt grus/olie, så det tog timer at skrubbe det rent. Og så da jeg skal montere det på motoren, ser jeg at det er revnet i bagerste ende :-( Men heldigvis havde Morten et bundkar liggende, 2 timer mere rengøring og det var lækkert.
Det blev enddag malet med sort motoremalje, frækt det var det :-)
Deværre var der en der havde drejet det ene gevind over, der hvor der sidder beslaget til udstødningen. Så det tog lige lidt til at bore op og dreje et 10mm gevind i.

Det var introen, tilbage til monteringen i bilen.
Efter montering, efter olie påfyldning, skulle jeg lige kontrollere alle checkpunkter på listen, og da jeg når til turbooliereturen, får jeg endnu et knæk.........

Jeg har efter revnen i Jan's bundkar været så opmærksom på at inspicere det "nye" bundkar for revner, at jeg ikke har set, at jeg har rengjort, malet og drejet gevind i et SAUGER BUNDKAR, mega brøler..... af den slags der kun kommer når man kører på 150% stress.

Efter en cola eller to, var jeg næsten klar igen. Så jeg ringede til Mølle, indrømmede min brøler og hørte om jeg måtte tage bundkaret fra lånemotoren.(og flink han var, slet ingen kommentarer om bolte der sidder fast....(søg i forum hvis det ikke giver mening :-)))

Så på den igen, igen, igen. Bundkaret blev rengjort i en bremsevasker(2,5 time(mit olieforbrug var til sidst 1L per 150km, så det var meget meget beskidt)), men NU skulle det være, så jeg sandblæste også bundkaret til det var lækkert.
Jeg havde godt set at tidligere ejer(nævner ingen navne, men motoren stammer fra en grøn doka uden afgift jeg har hjulpet Mølle med at skrælle) havde skruet et tændrør i istedet for en bundprop.
Egentligt tænkte jeg ikke mere over det, hvem ville med vilje ødelægge deres bundkar ?

Men jeg blev klogere......... 30 sek. med en genvindlære afslørede at tændrøret havde 14X1,25mm gevind, hvor bundproppen har 14X1,5mm gevind, så med et snuptag havde tidligere ejer smadret gevindet....... :twisted:  :evil:

Igen et knæk på det fjerde bundkar, endnu et knæk til bunken, en bunke af den slags man skal køre T3 for at have plads til :-)
Der var ikke et stort bor på værkstedet, men det kan 1,5 time med en nålefil jo rode bod på :-(
Heldigvis kom Morten forbi efter endt filning, og hjalp med at dreje et 16x1,5mm gevind istedet. Så nu var bundkaret endeligt klar til at blive monteret, tænk at "et"(4) bundkar kan volde så mange problemer.


Det var lige et lille "hygge" indlæg. Ansporet af FarT3´s indlæg vil jeg blot sige, stay tuned, same channel, same time :-)
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: lagoni efter 08. November 2007 kl: 05:26:41
Det er medrivende og nervepirrende læsning!
Efter at jeg selv har haft fingrene i maskinen, kan jeg for alvor forestille mig omfanget af det arbejde du har lagt i, ligesom jeg helt kan indleve mig i dine op- og nedture.
 
Fra mit eget projekt har jeg lidt go' karma i overskud, som jeg sender videre til dig  :arrow:
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: KHSalvesen efter 08. November 2007 kl: 17:10:03
Det var ligodt Sa.... Nu har vi også en Bundkars ekspert blandt os. Meget skal men høre. :lol:

Lige et par meget relevant spørgsmål. Kunne tændrøret ikke holde tæt. ?

og skal det tilføjes T3Listen. Bundkars ekspert.  :lol:

Kurt
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: DT63 efter 08. November 2007 kl: 17:14:18
Eller skal han døbes [size=18]Bundkar[/size][/b]
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: KHSalvesen efter 08. November 2007 kl: 17:29:46
[size=18]BundKarsPer[/size] Er en mulighed.

Kurt
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 09. November 2007 kl: 14:00:27
Forskellene mellem bundkarene ligger i aftapningen af olie. Nogle har et "spyd" man tapper af med, andre har bolt og kobberskive løsningen.

En bremsevasker en en maskine til at affedte/vaske bremser i. Mit olieforbrug var på 1 L motorolie per 150 km mens motoren kørte, og kun halvdelen blive spist, resten endte udover motoren. Så bundkaret var dækket i et flere cm. tyks lag af olieslam. Det var fjernelsen af den lag slam der tog 2,5 time.

Din eksisterende bundprob skulle gerne have 14x1,5mm gevind, men ellers kan ethvert velsassorteret boltvare udsalg hjælpe dig med storts set alle bolte, bare du kender diameter/stigning/længde/gevindlængde.
Men nu der er en bundprop, du du også dreje ned forbi det lokale autoværksted og smide en 20´er i kaffekassen. 14x1,15 er standard på mange tyske biler. Og er bl.a. lagervare i Würtz'reolsystem med dele til autoværksteder.
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 09. November 2007 kl: 22:00:45
Så er vi vel klar til næste afsnit.

Efter 1 uges stilstand, besluttede jeg mig for så småt at undersøge hvad der var sket på vej mod Hannover.
Jeg åbner motorrummet, ingen synlige problemer, ingen huller i motorblokken eller andet kritisk. Så lang så godt, motoren fik diesel, der var kompression, men der kom ikke diesel ud til dyserne ? Så jeg tager tandremsdækslet af for at kigge på timingen af dieselpumpen, og støder til min overaskelsen på et løst takshjul på pumpen....... møtrikken på akslen er spændt, men hjulet sidder løst ? Når jeg drejer krumtappen, så drejer takthjulet med, mens akslen står stille.

Meget funky...... men der er jo ikke så andet at gøre end at pille pumpen af og tage et kig på den. Og der er det så at at jeg  opdager at der ikke længere er en not mellem pumpe og takthjul. Notgangen i pumpen er fin nok, men notgangen i takthjulet er fræset ud og har i processen pulveriseret noten. Men alt i alt var det da meget heldigt at remmen ikke sprang.

I mellemtiden inden jeg kiggede på bussen igen, havde jeg været i kontakt med min Diesel mentor(TM), og var kommet frem til at min egen dieselpumpen ikke kørte efter renoveringen, fordi jeg havde vendt en kamskive 180 grader forkert iforhold til pumpens OT. Så jeg pakkede vognen sammen igen, vaskede værktøjet, og tog hjem for at skille pumpen. Rigtigt nok sad skiven forkert i forhold til OT :-( Men det var da hurtigt fixet, og så havde jeg da en pumpe at sætte på dagen efter:-)
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: Mads-kaa efter 09. November 2007 kl: 22:34:06
kom nu, flere afsnit....

/Mads
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 09. November 2007 kl: 22:36:45
er i gang i notepad, as we speak .......... :-)
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 09. November 2007 kl: 23:05:47
Så følte jeg mig lidt heldig efter at have monteret pumpen igen, så en hurtig prøvetur, troede jeg..... Faktisk havde jeg følt mig så heldig at jeg havde monteret den LDA dåse der ikke heeeelt var plads til.
Da jeg kom tilbage efter prøveturen, var det op på liften, og der løb vandet ned langs toppakningen, igen lige en god gang panik(heldigvis var Hawaiibussen der, og forhindrede mig i at møre en halvrusten skivebremse gennem et af vinduerne :-)).
Faktisk viste det sig at LDA dåsen klemte på vandstudsen på topstykket, derved løb der vand ud, ned af toppen og hen langs toppakningen og om til bagsiden hvor jeg så dt dryppe.
Så af med LDA dåsen, tilbage til sauger-land. En kort prøve tur og jeg var glad igen(troede jeg, lige der). Efter at have ryddet op i bilen skulle jeg da lige tage en tur, faktisk kom jeg lige på motorvejen og der gik så 6 km før jeg kunne komme af. Det blev en tur med konstant oliealarm og kølevands alarm. Så ind til siden, 50/50 gav ikke noget og publikum kunne heller ikke hjælpe, så jeg måtte ringe efter en ven og blive trukket 10 km tilbage til værkstedet med et tov.

2 Dages pause, og så målte jeg ledningsnettet igennem for at undersøge om det var en sensorfejl da alarmen gik, eller om der var noget helt galt. Det var en sensorfejl, faktisk så smuldrede hele ledningsnettet væk i motorrummet mens jeg roede med det. Måske et halvt år med varm olie dagligt, ikke er det beste for ledninger ?
Så der gik lige en halv dag med at bygge et nyt ledningsnet fra sikringsboksen og ud derfra. Jeg gik enddag lidt videre, nu man er vant med de overlegne elsystemer på Merceren. Så jeg skiftede den lede kobberbro på gløderørene ud. Nu her vognen et lækkert kabeltræ i hele motorrummet, der bl.a. inkluderer dedikerede kabler fra gløderelæet til hvert gløderør.
Det betyder at man nu kan måle HVILKET gløderør der er defekt, inden man begynder at skille noget ad, nice :-D

Igen var det blevet mørkt, og tur til en af de berygtede prøveture.

Faktisk var det en forrygende prøvetur, alt kørte som det skulle - så jeg besluttede at tage en lidt længere prøvetur, 35 km til Roskilde og 35 retur. Nu var det jo en miljø-diesel konfiguration jeg kørte med og forbrændingen var overlegen, ikke skyggende af partikler i spejlet. Turen ned gik godt, og turen hjem gik godt indtil jeg var ca. 2 km fra Østerbro.
Rutinemæssigt kigger jeg i spejlet og ser nu en sky af partikler efter vognen, HVAD ?
Ind til siden og og at kigge i motorrummet. Der ser jeg så at bagsmækken og motorrummet er helt loddent og oversået med glasfiber ??? Jeg undre mig meget indtil jeg ser et par stykker kobber-wire i motorrummet......... der er det så at hjetet springer 5 slag over, da ordet TANDREM toner frem.
Jeg flår ekspantionsbeholderen af, dækslet af og ser at jeg nu kun har en halv tandrem tilbage, remmen glider af dieselpumpens takthjul, og bliver fræset i stykker på indersiden af dækslet.
Der står man så efter en køretur hvor alt hvad der er sket, næsten har været ok, så godt kørte bilen på den tur, og så sker sådan noget her........
Ekspantionsbeholden var jo revet i stykker og jeg var løbet tør for strips, I en tåge af ligegyldighed skar jeg en strimmel af  jeansne og bandt beholderen fast på hængertrækket(der sidder den stadig) og besluttede mig for at køre de sidste to km hjem.
Kom bilen hjem var det godt, ellers ville den blive kørt(trukket) i havnen.
Men hjem kom jeg da, med restene af tandremmen intakt.

Det var vist tid til et par T3 frie dage igen.........
(nyt afsnit senere)
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: lagoni efter 10. November 2007 kl: 08:48:28
Phew...  det ku' Stephen King ikke ha' skrevet bedre eller mere uhyggeligt. Jeg skal lige ha' tørret kaffen af skærmen, og sveden af panden, og ha' pulsen ned til 4 på Richterskalaen.

Ja Casper, du får lov at lære tingene på den hårde, rigtig hårde måde. Jeg er så inderligt glad for at du ikke trak bilen i havnen, men kors hvor jeg forstår dig!

Jeg kan levende forestille mig 6 km med lamper og alarmer. Det må ha' været et helvede!

Når du nu er kommet til hægterne igen, så kunne et foto af din jeans-strip opsætning vel næsten kandidere til årets foto på T3nettet!

Og når du har ro og tid til det, så lyder din ledningsopsætning simpelthen så overlegen blæret at du også næsten bliver nødt til at vise os nogen fotos af det.

Og så lige en sidste randbemærkning...  næste gang du kører prøvetur til Roskilde, så tag lige og kig ind, ikk!? Du har mit nummer!
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 14. November 2007 kl: 19:55:43
Ja, så står den på på en opdatering mere. Og denne gang med billeder :-)

Jeg skulle have bilen til Lyngby fra Østerbro, men var blevet lidt træt af træktov løsningen, så jeg blev lidt glad da jeg så at der var en trækstang på værkstedet. Det hørte en af mine kollegaer, og da han lige havde købt en Range Rover fra 97, så synes han da at vi skulle hente vw´en med Range Roveren forrest.

Så en tur til Østerbro, og spænde den satan af en 4,6L V8 Benziner foran den stakkels T3, kun adskilt af en 2meter stål stang.
Efter lidt roderi med koblingerne i enderne fik vi monteret stangen, dog sad trækøjerne i forskellig side af bilerne, så afstanden mellem bilerne var ca. 40 cm.........
Men afsted skulle vi jo, så det var bare at gå i gang, til at starte med havde vi aftalt af jeg skulle bremse t3´en ved påløb, ganske som ved et træktov. Jeg fandt dog hurtigt(da vakuumforstærken ikke gad mere) ud af at 2 ton T3 og 2,5 Ton Range Rover, ikke sådan lige lader sig bremse ned. Så jeg måtte droppe bremse, styre med så godt jeg kunne, og prøve at ignorere den mærkelige situation.
Der er noget der bare virker helt forkert, at køre 50 km/t i en T3 med slukket motor, uden varme, uden lys, uden støj, 40 cm fra bagenden af en Range Rover, og så gentagne gange blive blændet at bremselygterne....... uden at det ender i en totalskade af begge køretøjer.

Genial ting, det er det nu sådan en trækstang. Vognen blev parkeret til næste dag hvor jeg havde lift tid.

Her er lige et billed af motorrummet fra da jeg henstillede bilen til næste dag, takthjulet ser noget mere skæv ud på billedet end det gjorde i virkligheden, måske det er vinklet det er taget i. Man kunne ikke se skævheden med det blotte øje når man kigge ned oppe fra.

(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_35_small.jpg)

Nå, jeg kom forsent til liften, men graven var ledig så jeg fik skubbet bilen der ind over i stedet. Størstedelen af tandremmen var spredt ud over motorrummet. 3 sec med en luftpistol og der var rent igen. Dog havde jeg ikke lige tænkt på at tage et billed til læserne, men heldigvis var der "bid" igen da jeg fik kigget nærmere på tandremsdækslet.

(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_36_small.jpg)
Således ser en flået tandrem ud i pulver form  :shock:

Efter at have haft en retskinne på takt hjulene kunne jeg godt se der var en skævhed, men hvor kunne det være ? beslaget er jo lavet af 1cm tykt støbejern.
Så jeg konkluderede at beslaget var lige og der var noget galt med placeringen på blokken, det måtte sidde skævt på en eller anden måde.
Derfor begyndte jeg at eksperimentere med kombinationer af skiver under de tre bolte. Alt i alt måtte jeg have skilt det hele, pumpe af, beslag af osv osv. 4 gange før jeg kom frem til noget brugbart. 3 skiver under øverste foreste bolt, 4 under nederste foreste bolt og 1 under bagerste bolt. så sad hjulene lige når jeg kiggede med retskinnen.
Der skal hertil siges at det tager lidt over en time per gang, så man bliver godt træt til sidst.

Desværre............ sådan gik den ikke, nu sad pumpen lige, men tandremmen var for kort. Den smule jeg havde ændret på geometrien med skiver betød alverdens for tandremmen.
Nu begyndte jeg så også at tabe værktøj og toppe ned i graven, hver gang resulterende i at måtte skubbe bilen til side, kravle ned i graven, op igen, på plads med bilen og forfra. så jeg besluttede at jeg måtte have en kaffepause.
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: elmo efter 14. November 2007 kl: 20:53:03
dyb respekt herfra - det havde jeg ikke kunnet klare!  Jeg ville have smadret hele pisset med dele fra bilen selv!
Det er så spændende læsning det her - hatten af for dit projket - håber virkelig snart du får den til at køre.
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 14. November 2007 kl: 21:00:13
Jeg takker, en ting er sikkert, den var ikke gået uden moralsk støtte fra T3nettet. Som nævnt tidligere, så "ender" projektet bedere end denne endeløse stribe hændelser antyder.........
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 17. November 2007 kl: 01:18:57
Et par dage efter var jeg på den igen. Jeg havde købt et "nyt" indsprøjtningsbeslag(sad på en eksta AAZ motor....:-D) Det tog en times tid at pille den forkerte pumpe og beslag af. og en halv time at montere en sauger pumpe i det nye beslag. Men her stødte jeg så ind i en lille lille hygge tilføjelse til "der findes 7 typer beslag op 12 typer indsprøjtningspumper til en aaz", der findes faktisk også tre forskellige takthjul til pumpen, alle med forskellig indpresningsdybde.

Og så ser det sådan her ud.
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_37_small.jpg)

man bliver lidt træt af det projekt..... men lidt flytten frem og tilbage og jeg fandt et takthjul der passede.

Så kom næste lille projekt, dyserør fra en jx passer ikke til en 1,9 pumpe, men der havde jeg heldigvis et sæt 1,9 rør på lager, så det gik jeg ikke ned over......... jeg er jo ved at være hærdet :-D

En 1,9 pumpe passer ikke i højden, så jeg måtte lige lege med en nedstrygerklinge, mål én gang, skær to gange osv. osv, 1,5 time og vupti så var der et tilpas stor hul mellem motorrum og kabine.

Efter montering af tandrem manglede der bare en timing af pumpen og vognen var klar til en prøve tur.

Den startede, men smed olie ud i udstødning, ud ved toppen, oliepejlerøret og oliepåfyldningen hmmmm.... Men en prøvetur skulle der da til.

Turen gik nogenlunde, dog havde jeg lidt problemer med olietemperaturen, den hedder 130 grader i en aaz bag i en T3.
Så tilbage til tænketanken.

Jeg besluttede at jeg skulle skifte min fuldsyntetiske 5W40 olie ud med en dårlig 15W40 olie, for at slide stempelringene til så jeg slap for den underkompression der var, og så var det vist tid til en olikøler.

Dagen efter hjalp Hawaiibussen med at montere oliekøleren og skifte olie og filter, hvorefter den igen stod på test kørsel.
OG NU GIK DEN GODT , 80 grader olietemp konstant, motorlyden havde ændret sig meget med den koldere olie.

Inden oliekøler og med fuldsyntetisk olie kørte jeg 300 km, efter oliekøler og mineralsk 15W40 olie forsvandt problemerne med underkompression ved pejlerøret og påfyldningsrøret. Jeg synes også at jeg kunne mærke mindre pusten ved udluftningen i toppen, og efter skift af ventildækselpakning og oliepåfyldning(golf) så smed den ikke mere olie fra toppen.

Den næste uges tid stod den på tilkørsel dvs. maks 2500 de første 500km og maks 3000 rpm derefter. Den smider dog stadig en del olie i udstødningen når motoren er kold. Men der er dømt defekt turbo, så der er ingen panik.

Efter denne uge følte jeg mig frisk nok til at tage på indkøbstur i Tyskland, lageret skulle jo fyldes og vognen har jo ikke været klar til en tur af den længde(nogensinde/men jeg har haft den).
Det var så denne weekend vi lige er kommet ud af. Og jeg må bare sige det..... motoren går som en drøm, den går bare bedere og bedere.

Der er virkeligt ikke noget som en AAZ, og det siger virkeligt noget når det kommer fra en der har været alt det igennem(der står for foregående sider...). Det har været det hele værd :-D

Var der jo nogen der efterlyste billeder af min ekspantionsbeholder, samt montering af olietryk og olietemperatur instrumenter ?
De kommer her, frisk fra Tysklands turen :-D

(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_38_small.jpg)
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_39_small.jpg)
(http://kfz.casperholst.dk/images/aaz/aaz_40_small.jpg)

Jeg kører med 8 bar´s olie tryk i kold tilstand, ved varm motor ligger trykket på 3 bar i tomgang og 6,5-7 bar ved 3000 rpm hvor den går ca. 95 km/t
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: TONY efter 17. November 2007 kl: 02:51:08
Endelig en HAPPY ENDING  :D  og et stort tillykke med det  :!:
Spændende og nervepirrende læsning .... indimellem var der sq lidt gyser over det  :shock:
jeg tør slet ikke tænke på hvad jeg havde gjort ved projektet,
hvis jeg havde været udsat for det du har været igennem  :twisted:

[size=18]Kæmpe respekt for din udholdenhed [/size] :!:

Mht. din instrumentering og alternative placering af exp.beholderen :
Det er sq da helt fin.... der er jo lidt specielt ved enhver T3ér  :lol:  :wink:

Tony
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 17. November 2007 kl: 08:38:43
Dejligt med en "tæt på" happy ending.

Jeg tror jeg havde skrottet bilen og købt en T4 hvis det var mig, der skulle udsættes for alt det du har været igennem... Måske havde jeg nok bare sat den i maskin huset til bedre tider.

Og du kom helskindet hjem uden skader på hverken sjæl eller matriel. Hærdet og fit for fight... 8)

AAZ psykomotoren over dem alle.
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: PARKHAVE efter 17. November 2007 kl: 09:26:29
:D  DER BASTLER T3  :D
Godt at høre det fik en god slutning.
Alle de andre ting er jo " bare " småting ved siden af :wink:
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: lagoni efter 17. November 2007 kl: 09:33:19
Stort tillykke og dyb respekt  :!:  :D
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: FarT3 efter 17. November 2007 kl: 20:27:54
AAAAAHHHHHH ! Nu kan man endelig sove roligt om natten igen. Man turde jo næsten ikke gå videre med sit eget projekt før man havde læst slutningen. Nå indtil nu er det stadig kun på læsestadiet, men det kommer.

STORT TILLYKKE !
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: casper efter 22. December 2007 kl: 14:41:50
Ja, er det ikke ved at være tid til en lille update ??

Jeg synes ofte at det er lidt synd at man ikke høre så meget til folks forskellige små projekter efter de er "gennemført". Så jeg vil prøve at holde lidt liv i tråden med updates.

Jeg har nu siden motoren kom i, kørt lidt over 2500 km, og der været lidt småproblemer men ikke noget stort.

Den turbo jeg havde sat på var heeeeelt færdig, så motoren bruge en del olie de først 500km, efter at have skilt indsugningen af og funderet over røgen fra udstødningen var det klart at turboen smed olie ud gennem udstødningen.

Med hjælp fra det jyske fik jeg fremskaffet en golf2 turbo, og efter en times arbejde med at klokke den anderedes, så den passede til T3 manifolderne kom den på og væk var det store olieforbrug.

Så kørte jeg 1000km mere uden problemer, og opdagede så at der kom klare pletter på bagklappen, samt at dieselforbruget gik noget op.
Et hurtig kig i motorrummet afslørede skurken........ lækolieslangerne ved dyse 1 og  2 var defekte, næsten som at de var mørnet væk ?
Jeg satte ellers nye slanger på da jeg byggede motoren, dårlig kvalitet måske ?

Nå men en meter slange, 3min med en kniv og der var nye lækolieslanger på dyret.

Det er nu ca. 500 km siden, og motoren kører som en drøm :-D, den kører markant bedere over de sidste 1000-1500 km set i forhold til den første 1000 km, men ringe lejer osv. skal jo også lige have tid til at slides til.

Jeg kører den som sauger i øjeblikket, og den har i den konfiguration mere moment end den gamle jx motor havde. Hvad kan jeg sige ? AAZ POWER :-D

Jeg glæder mig til min nye custom dieselpumpe bliver klar, SÅ kommer der liv i slæden.
Titel: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
Indlæg af: BlackChart efter 22. December 2007 kl: 14:44:40
Hvordan gik det med tomat kassen, fik du den passet til, eller er det stadig et projekt til bilen?? :)