T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: brian efter 10. Juli 2012 kl: 18:59:30
-
Der er jo de her køleboxe
http://www.harald-nyborg.dk/74190/koelebokse
Nogen er med kompressor lige som køle-fryse skabe i køkkenet.
De er lidt dyre, og kompressoren kan nok ikke holde til
at være i drift medens man køre i T3, da indmaden i kompressoren
så danser rundt, det er jo typisk ophængt i fjedre.
(nogen af os har sikkert savet hermetiske kompressore igennem
og kender indmaden)
Så er der de bokse der har et peltier-element, de er ikke så effektive som
kompressor-princippet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peltier_cooler
Disse bokse er billige, og tåler at være i drift under kørslen.
Jeg har eksperimenteret lidt med sådan en.
Den står ved ca 20 grader, og temperaturen kommer ikke under 10 grader.
En tom boks har nu kørt mere end 2 timer,
og udetemperaturen viser 21,7 grader
nede i boksen er der 10.7 grader
Spørgsmålet er så, er de noget ubrugelige, da de ikke køler ret meget?
-
Spørgsmålet er så, er de noget ubrugelige, da de ikke køler ret meget?
Alt er relativt, men mad holder ikke længe ved temperaturer over 5 grader, og jeg gad heller ikke drikke lunken øl.
Tænk på at temperaturen i en bil om sommeren ( altså rigtig sommer) nemt kan komme op på 40 grader.
Kølebokse med Danfoss kompressorer kan sagtens holde til at køre T3.
http://www.kjoeller.com/koel_og_frys.htm
-
Vi havde en Waeco CF50 med på turen jorden rundt, og den holdt fint. Bl.a. kørte vi omkring 20.000km offroad med den. Den holder indmaden på den ønskede temperatur lige så længe at der er strøm nok.
Det eneste der gik var thermostaten, og vi fik tilsendt en ny, samt ombyttet køleren da vi kom hjem, god service.
-
Ok, så jeg konkludere ud fra det I skriver at kompressor kølere godt kan holde til at
i drift mens bilen køres.
Og boksene med peltier-element knap kan bruges?
-
Ok, så jeg konkludere ud fra det I skriver at kompressor kølere godt kan holde til at
i drift mens bilen køres.
Og boksene med peltier-element knap kan bruges?
Tjae...
-
For nogen tid side løb jeg over en Vaeco Coolmatic CF-35 hos skrothandleren, og den måtte jeg jo undersøge.
http://www.caravanfridges.co.uk/compressor-cooler/waeco-cf-35.htm
Den var til 12-24 volt, eller 230 volt veksel.
Elektronikken var åbenbart defekt, og der havde været rodet i det,
så det fjernede jeg.
Derefter var der kun en danfoss kompressor med tilhørende elektrisk box tilbage.
På nettet er der god instruktion til denne, så det var meget simpelt at tilslutte.
Kompressoren startede med det samme, og efter kort tid var temperaturen i boxen under -18 grader.
Så det dur, i modsætning til den box med peltierelement som jeg testede i sommers.
(og nu er temperaturen faldet til -20.4 grader)
-
Nu har jeg flere gange kørt sydpå med et skodkøleboks hvor madvarene sejlede rundt i en sø på bunden, så vi måtte leve af tankpassermad. i år skulle det være slut så, jeg købte en Engel MR 040 og det har absolut ikke skuffet mig. Det er noget der virker, man skal passe på ikke skruer det så langt ned at det begynder at fryse!!
//Bent
http://www.pieper-shop.de/1000192-Kuehl-Boxen-Schraenke/1000224-Kuehlboxen/1014169-Engel-Kuehlboxen/1013506-Engel-Kuehlbox-MR-040-F-G3-Modell-2012.html?PHPSESSID=e10326d30184415d750b181bb9bb0a25
-
For nogen tid side løb jeg over en Vaeco Coolmatic CF-35 hos skrothandleren, og den måtte jeg jo undersøge.
Jep, det er den vi har i Mary, bare lidt større. Du har nu fået en fantastisk køleboks. Hvad er det for noget elektronik, som ikke virker? Jeg har vidst et nyt display liggende hvis det er det, og ellers så ligger forhandleren i DK ved Fredericia og kan helt sikkert skaffe de rigtige dele.
På ældre modeller er der ingen blæser til at ventilere, er der ikke det, er det en god ide at eftermontere.
Tillykke med fundet.