T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: Jens Flensborg efter 11. Juli 2012 kl: 09:41:08

Titel: Renovering Front Diff. 5:43 ADM
Indlæg af: Jens Flensborg efter 11. Juli 2012 kl: 09:41:08
Jeg vil prøve på at renovere et frontdiff. ADM 5:43, men jeg aner ikke en dyt om denne gearkasse ... Til projektet hører også en renoveret visco, en opgave der er planlagt som mindre arbejdsweekend i september her på nettet.

Er der nogen der har en eller flere tegninger af en frontdiff. ???

Jeg lærte igår, at en 5:83 (min Camper) er langsommer end end 5:43 (min Doka), troede ellers det var omvendt. Men Grabber 225/75-15 på camperen kompenserer dette tab :) og dokaen skal have 205/14 ...

Jeg vil finde flere oplysninger om frontdiffen, især reparation af:
 
Tellerrad
Triebling
Triebsatz
Hauptlager
Lagersatz

Betragter mig som nybegynder omkring dette emne og glæder mig til alle detaljer med enkelte billeder.

Hvordan erkender jeg, at et "Tellerrad" og en "Triebling" er slidt???

Og så skal man nok bruge specielt værktøj????

Tak, Jens
Titel: Renovering Front Diff. 5:43 ADM
Indlæg af: gunnar6690 efter 11. Juli 2012 kl: 11:11:09
Man måler det med en pasta som indikerer tandhjulenes kontaktflade ved påsmøring på en tandflade og drejning af en omgang
Btw, triebling hedder spidshjul på dansk og tellerrad er kronhjulet.
Der skal bruges måleur ved udmåling samt mikrometerskure ved shims ved lejerne, men der er nok nogen med mere erfaring end mig til at forklare det.
Titel: Renovering Front Diff. 5:43 ADM
Indlæg af: Jens Flensborg efter 11. Juli 2012 kl: 14:12:09
Jeg tænkte det nok ...

Jeg vil blive klogere, starter nok først med en visco og så kommer diffen

Er det kun 2 lejer ve/hø der skal skiftes foran?
2 af dem her?

http://www.vw-t3-bus-shop.de/getriebeteile/getriebe-getriebeteile/getriebeteile2/rillenkugellagervorderachse-syncro-entspr.html

Hvordan sidder kronhjulet i lejer?
Titel: Renovering Front Diff. 5:43 ADM
Indlæg af: gunnar6690 efter 12. Juli 2012 kl: 00:19:41
Hej Jens, jeg ville gerne kunne svare, men er først selv ved at lære T3's mekanik at kende. Normalt vil der dog være et spidshjulsleje og 2 kronhjulslejer men det er muligvis konstruktionsbetinget. Da jeg kun har haft erfaring med en bagaksel "klump" i gamle BMW ( og "gys" gamle Opel Rekord i min læretid )
Titel: Renovering Front Diff. 5:43 ADM
Indlæg af: Jens Flensborg efter 12. Juli 2012 kl: 09:13:34
Vi mangler en eller flere tegninger af et frontdiff ...
Nogen der har noget?
Titel: Renovering Front Diff. 5:43 ADM
Indlæg af: verner efter 12. Juli 2012 kl: 12:05:20
prøv at mølle og jeppe, de har haft rødemors frontdif åbnet et par gange :)
Titel: Renovering Front Diff. 5:43 ADM
Indlæg af: Jens Flensborg efter 12. Juli 2012 kl: 12:21:34
Jeg har fundet de første kataloger (billeder) til T3èren online ...
De kan downloades som PDF ..

øv ... kun de normale billeder :( 94 sider og ingen indvendig gearkasse

http://www.wagenteile.com/ger/katalog_t3.html
Titel: Renovering Front Diff. 5:43 ADM
Indlæg af: Jes efter 12. Juli 2012 kl: 18:35:29
Men stadig en del god oplysninger.

Mvh Jes
Titel: Renovering Front Diff. 5:43 ADM
Indlæg af: Hr mortensen efter 12. Juli 2012 kl: 20:36:43
Jeg har lavet bagtøj´er på et par amerikaner biler og det er ikke noget man skal gå i gang med hvis ikke man har de  rigtige oplysninger
på kron/spidshjul og få justeret den rigtige træde flade på kronehjulet( hæl og tå) ellers ville det synge og larme ind til det går i stykker igen.

Men du skal være velkommen til og ringe så kan jeg forklare nærmere..
Titel: Renovering Front Diff. 5:43 ADM
Indlæg af: poot efter 12. Juli 2012 kl: 21:35:14
Er det en af disse reparations bøger du søger
http://www.t3nettet.dk/module-Downloads-view-cid-4-start-0.html
Titel: Renovering Front Diff. 5:43 ADM
Indlæg af: Jens Flensborg efter 12. Juli 2012 kl: 21:51:39
Sikke noget, godt gemt væk i underlig menuestil ;)

Sådan :)