T3nettet og T3Klub Danmark forum
Vores biler. => Din bil... => Emne startet af: thomasfyn efter 14. Juli 2012 kl: 20:18:32
-
Hej med jer
Idag er mit store ønske om at eje en T3 Camper med popup tag, endelig blevet en realitet..
Jeg har idag købt en fin en af slagsen.
Hun skal hedde Minna, og står lige i øjeblikket ude i indkørslen og hygger med Bodil..
Jeg opdaterer senere om planerne med bilen..
Data:
11.1988
totalvægt 2450 kg
egenvægt 1600 kg
trailervægt 1500 kg med bremser
1,6 TD JX - defekt
4 gear - m. dif.spær
eberspächer diesel fyr
popup tag
2 drejestole
rock'n'roll seng/sofa
grøn, om lakeret i tidernes morgen
-
tillykke med hende :-)
-
tillykke med den, er sikker på Minna får det godt hos jer... men nu ingen vitser om fisk ;)
-
Jeg vil lige vise de steder på karossen hvor der er rust
-
der er virkelig små ting, det værste er de tre buler ;-)
-
Her er lidt billeder af interiør og indretning
-
stort tillykke med indkøbet. Er den egentlig større eller mindre end "boksen" indeni på bodil?
-
Mindre
Boksen er 20 cm bredere
-
Jeg mangler den type-seddel der normalt sidder i venstre siden under rattet.. kan man finde disse originaloplysninger udfra stelnummeret?
-
Lidt om motoren:
JX 1,6 TD
Sælger fortalte at en køleslange sprang på motorvej, og at han holdte ind til siden med det samme..
Slangen er godt nok sprunget, men motoren burde jo starte alligevel ?!?!
Starteren kører fint og trækker motoren rundt, men den starter ikke.
Jeg må lige fejlsøge lidt de kommende dage, og se hvad der måske er i vejen.. udover den eksploderede slange
-
H ad skl du med type pladen. Den er vel ombygget til camper
-
Ville gerne vide om den er født sådan, eller hvad den var ab fabrik
-
Tillykke Thomas , er det ikke under det ene forsæde der sidder den hemmelige kode på en plade , så er der nogen der kan aflæse den hvis du kommer med tal og bogstaver .
hilsen poul
-
Tilykke med den fine camper. Her er et link du kan bruge når du finder pladen : http://vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&p2_UUUU=UUUU&plate_type=80-92&p3_A1=**-*-****&p3_A2=***&p3_A3=**&p3_SN1=*V2zzz**&p3_SN2=z&p3_SN3=********&p1_XXXX=XXX+XXX&p3_T1=EEE&p3_T2=TTT&p3_PPPP=PPPP&p3_II=II&p3_MMM1=MMM&p3_MMM2=MMM&p3_MMM3=MMM&p3_MMM4=MMM&p3_MMM5=MMM&p3_MMM6=MMM&p3_MMM7=MMM&p3_MMM8=MMM&p3_MMM9=MMM&p3_MMM10=MMM&p3_MMM11=MMM&p3_MMM12=MMM
-
tak for det, leder i morgen under sædet
-
Thomas det du beskriver med at den ikke kan starte gjorde min ligedan den anden dag, Og det var bladsikringen der var gået sig en tur i den sorte boks, Jeg har sat en ledning på ind til der kommer nye fra wv-shoppen. Håber det er det samme med din Mvh :-)
-
Thomas det du beskriver med at den ikke kan starte gjorde min ligedan den anden dag, Og det var bladsikringen der var gået sig en tur i den sorte boks, Jeg har sat en ledning på ind til der kommer nye fra wv-shoppen. Håber det er det samme med din Mvh :-)
Det vil jeg da kigge efter imrgen, tak Frank
-
Den er ikke Født sådan, det er en tidlig Westfalia indretning 80-83. Du kan se at dit top skab bagi ikke passer da en org Westfalia er helt flad bagi pga af sengen ovenpå
Du skal nok regne med det er en ombygget bus Med eftermonteret iindretning og tag for den er ik født med det
Kan evt smide billeder af det imorgen hvis du vil se
-
vil gerne se billeder
og tak for info
-
Thomas det du beskriver med at den ikke kan starte gjorde min ligedan den anden dag, Og det var bladsikringen der var gået sig en tur i den sorte boks, Jeg har sat en ledning på ind til der kommer nye fra wv-shoppen. Håber det er det samme med din Mvh :-)
NB: Vis det ikke er bladsikringen kan du også lige se om ledningen er røget af op til gløderørene
-
Den er ikke Født sådan, det er en tidlig Westfalia indretning 80-83. Du kan se at dit top skab bagi ikke passer da en org Westfalia er helt flad bagi pga af sengen ovenpå
Du skal nok regne med det er en ombygget bus Med eftermonteret iindretning og tag for den er ik født med det
Kan evt smide billeder af det imorgen hvis du vil se
her kan du se hvordan Westfalia ser ud http://www.westfaliat3.info/index.html
Hilsen Lone & Villy
-
Thomas det du beskriver med at den ikke kan starte gjorde min ligedan den anden dag, Og det var bladsikringen der var gået sig en tur i den sorte boks, Jeg har sat en ledning på ind til der kommer nye fra wv-shoppen. Håber det er det samme med din Mvh :-)
NB: Vis det ikke er bladsikringen kan du også lige se om ledningen er røget af op til gløderørene
Det kan vel også være ledningen til magnetventilen der er røget af i forbindelse med kølerslangens "hovsa" udflugt. Der var en herinde med samme problem fornylig( vistnok T3-ladbil ? )
-
ja jeg gennemgår hele skidtet når der igen er lys på perlegruset
-
Thomas det du beskriver med at den ikke kan starte gjorde min ligedan den anden dag, Og det var bladsikringen der var gået sig en tur i den sorte boks, Jeg har sat en ledning på ind til der kommer nye fra wv-shoppen. Håber det er det samme med din Mvh :-)
NB: Vis det ikke er bladsikringen kan du også lige se om ledningen er røget af op til gløderørene
Det kan vel også være ledningen til magnetventilen der er røget af i forbindelse med kølerslangens "hovsa" udflugt. Der var en herinde med samme problem fornylig( vistnok T3-ladbil ? )
Jeb :-) Og så ligger der en løs slange ved brændstofpumpen hvor meget det lige betyder for at den kan starte ved jeg ikke men på skal den jo, :-)
-
Ville gerne vide om den er født sådan, eller hvad den var ab fabrik
Uden at vide det, Kunne det tyde på at den har kørt før som mili-bus. På grund af dif/spær&dieselfyr bare en tanke :-)
-
Ville gerne vide om den er født sådan, eller hvad den var ab fabrik
Uden at vide det, Kunne det tyde på at den har kørt før som mili-bus. På grund af dif/spær&dieselfyr bare en tanke :-)
Fyret er HELT sikkert ikke originalt for en evt mili-tid
-
mere motor: ved tænding er der strøm på magnetventil, der er strøm på gløderør mens den gule lampe lyser, den store bladsikring er intakt og der kommer diesel ud hvis jeg løsner det ene dyserør..
- forslag til yderligere fejlsøgning modtages ;-)
-
Hvis den ikke starter ved det, så er der noget mere alvorligt galt...
En diesel maskine er rimeligt taknemmelig...
Er der knald på gløderørene og diesel fra dyserne samt kompression i motoren, så starter den...
Hvis gløderørene virker (de kan sagtens være defekte selvom der er spænding ved dem) og der kommer diesel til dyserne, så mangler du kompression...
-
ja, tænkte det nok..
Men jeg har købt bilen med defekt motor, så det er ikke den store overraskelse.... Men mon ikke den har kørt længere end bare lige ind i nødsporet da køleslangen sprang??
-
Så længe der er olie på så dør den ikke bare lige, heller ikke selvom kølervæsken forsvinder pludseligt, du har lidt reaktionstid...
Men selvfølgeligt, hvis det tog ham/hende 10-15 km at komme ind i nødsporet (hjem?!) så er den nok kaput...
Alternativt KAN det være at remmen er hoppet på pumpen, prøv at sætte svinghjulet på OT og se om hullet i pumpehjulet liner op med hullet i blikket bag...
Hvis det er helt skeløjet tror jeg heller ikke den vil starte...
-
Hvis der har været et voldsomt tryk i kølerslangen kan det jo stamme fra en toppakning der har takket af ?
Hvor vidt den så vil starte skal jeg ikke gøre mig klog på, men der må næsten være en årsag til den flækkede slange ?
-
Ja, og tror fanme der har været godt tryk på, idet at slangen er flækket i hele slangens længde..
-
Hvilket så kunne være forklaring på ingen eller meget lav kompression på en eller flere propper...
Hiv toppen af og se hvordan den ser ud samt hvordan pakningen ser ud...
Kan være du kan være heldig at den kan komme til kørens igen med en ny pakning, strækbolte og slange...
-
Tjek timingen er i orden. Og derefter ud med gløderør og i med et manometer... Så ved du mere inden du splitter den ad.
-
jeg har denne her, der virker gennem gløderørshul eller dysehul, fragt er 12pund fra UK
http://www.ebay.co.uk/itm/RDGTOOLS-HBM-DIESEL-ENGINE-COMPRESSION-TEST-KIT-/350539100449?pt=UK_Diagnostic_Tools_Equipment&hash=item519dc23121#ht_1098wt_1270
-
jeg har denne her, der virker gennem gløderørshul eller dysehul, fragt er 12pund fra UK
http://www.ebay.co.uk/itm/RDGTOOLS-HBM-DIESEL-ENGINE-COMPRESSION-TEST-KIT-/350539100449?pt=UK_Diagnostic_Tools_Equipment&hash=item519dc23121#ht_1098wt_1270
Hvad heder sådan et sæt? Ligner noget jeg har set i biltema
-
ja det minder om biltemas men den her er billigere!
-
Ja, det er også halv pris af hvad AJ-engros tager for deres.
-
ja og mon ikke det kommer fra samme fabrik i kina?!
-
Her er den fra Tyskland :roll:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AUMfrmSNleU[/youtube]
-
Thomas har du prøvet med dieselstart, det kan jo være den bare lige skal hjælpes igang efter at have stået hvor længe ?
-
Nej det har jeg faktisk ikke, det skal da prøves...
Skal det sprøjtes i luftfilter??
-
Jep, et pust i filtret...Optimalt hvis du har en til at dreje nøglen når du puster det i filtret...
Men tror ikke det hjælper så meget hvis den mangler kompression pga. defekt toppakning eller topstykke (tror mest på toppakningen)...
-
ja af med dækslet på luftfilterkassen sprøjt 5 sek og start. måske !
-
Hermed lige en lille Update::
Jeg vælger at sætte min motor fra Bodil over i Minna.
Motoren opdateres med andet ledningsnet, indsprøjtning og computer. Så der bilr ikke at øje tørt ;-)
Derefter bliver bilen synet med brændstof ændring, og så skulle jeg gerne være en "harpy camper driver"..
Det vil så sige at Bodil handles, uden motor..
-
Så har Minna fået ny motor.
Det er motoren fra Bodil, dog med væsentlige forbedringer/ændringer.
Der er skiftet følgende: motorcomputer, tændspole, ledningsnet, udstødning og indsprøjtningssystem.
Motoren starter uden problemer, og kører virkelig fint.
Næste skridt er en rigtig grundjustering af tænding og nummerplader ;-)
-
Så har Minna fået ny motor.
Det er motoren fra Bodil, dog med væsentlige forbedringer/ændringer.
Der er skiftet følgende: motorcomputer, tændspole, ledningsnet, udstødning og indsprøjtningssystem.
Motoren starter uden problemer, og kører virkelig fint.
Næste skridt er en rigtig grundjustering af tænding og nummerplader ;-)
Hej Thomas. Kunne godt tænke mig at hører hvad fejlen var ved den gamle motor?
-
Hej Frank
Problemet var at blokken, stempler, topstykke m.m. Kommer fra en 1,8 Passat, og det beskrevet herover (som er skiftet), af en eller anden grund kom fra en seat 1,6, og det passer jo ikke sammen ordenligt..
Så jeg har ind købt dele fra en ABS motor som ligner resten meget, og så skulle problemerne gerne være løst...
-
Nu med plader ;)
Lang køretur uden problemer - jeg tør dårlig tro det... Fedt!!!
-
ja, puha en laaaang historie der endelig lader til at blive god, lækkert
-
det var lækkert for dig Thomas :)
har du fået den omreg. til benzin / skulle du betale afgift??
-
det var lækkert for dig Thomas :)
har du fået den omreg. til benzin / skulle du betale afgift??
Ikke endnu niels, men er ved at forberede mig på det.. har holdt "møde" med synsmanden, om hvilken dokumentation han skal bruge mv..
Mon ikke jeg syner inden for en måneds tid...
;-)
-
Lidt opdatering:
Jeg har installeret, skillerelæ og ny lader, nyt 220V stik i siden af bilen, forstærker, subwoofer, ny (anden) radio med dvd afspiller (skærmløsning kommer senere), Harman/Kardon Ipod controler (Drive+play)
Monteret nye bagnav med længere bolte og alufælge..
Derudover er køkken element fjernet (anden løsning er undervejs), ny stof på sofa/seng..
Mere undervejs... ny kofanger (skal lige males), nye gardiner og grundig polering...
Tak Carsten (Tica) for råd og vejledning og venligt forsøg på at redde min originale westfalia lader
Tak til Kristian (Kristiankristiansen) fordi du skar nyt hul i min bil
Tak til Andreas (Andreas) for hjælp med nav og hjul
Og ikke mindst tak til BigBossMama (fruen) for at være min private sadelmager..