T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: kaizer efter 29. Maj 2007 kl: 22:50:11

Titel: \"blå kølervæske\" - hvad var det nu....
Indlæg af: kaizer efter 29. Maj 2007 kl: 22:50:11
... der stod om det i en tråd?
Hist og pist har der været noget nævnt i forskellige fora - at det skulle man IKKE bruge.
Kan nogen forklare mig hvorfor ikke og hvad skal man bruge i stedet - nu, inden jeg monterer Mølles centervarmer i min krankenwagen.[/b]
Titel: \"blå kølervæske\" - hvad var det nu....
Indlæg af: PARKHAVE efter 30. Maj 2007 kl: 10:00:18
Snuppet fra wbx's indlæg:

Rød kølevæske er syntetisk og holder meget længe, blå kølevæske mister sin antikorrosions evne efter ½-1 år og Vand er absolutte bandlyst i en WBX (altså uden nogen form for kølevæske).
Titel: \"blå kølervæske\" - hvad var det nu....
Indlæg af: kaizer efter 30. Maj 2007 kl: 13:09:45
takker :)  vil det sige at hvis jeg blot begynder at fylde på med det røde, så forlænger jeg kølervæskens levetid! Eller er lilla kølervæske også en dum idé?
Titel: \"blå kølervæske\" - hvad var det nu....
Indlæg af: PARKHAVE efter 30. Maj 2007 kl: 13:13:34
Grønlyseblå med stjerner på siges at være et hit i usa :lol:  :lol:

Hvis det som wbxmanden siger gør en stor forskel i hvor lang tid toppakningerne holder tæt, ville jeg vælge at skifte det hele.
Men måske er jeg pernitten?
Titel: \"blå kølervæske\" - hvad var det nu....
Indlæg af: casper efter 30. Maj 2007 kl: 13:16:14
jeg mener altid der står på beholderne at man ikke kan blande kølervæske. Man _kan_ jo godt rent fysisk, men de mener vel at det er en dårlig de ? eller måske er det bare for at sælge til en fuld udskiftning.

Jeg kører på det blå i min TD´er, men havde jeg en wbx´er så vill jeg skifte det hele.
Titel: \"blå kølervæske\" - hvad var det nu....
Indlæg af: WBX Manden efter 30. Maj 2007 kl: 14:46:48
Det HELE skal skiftes !
De MÅ ikke blandes !

Skyl systemet igennem fra den ene ende med en vandslange, til det kommer ud ret i den anden ende, også igennem motoren.
Titel: \"blå kølervæske\" - hvad var det nu....
Indlæg af: Hinze efter 30. Maj 2007 kl: 14:53:38
Var hos VW for at tilspørge om "sandheden". Den oprindelige kølervæske til T3 wbx er VW G11, Den må IKKE blandes.
Efterfølgende har G12 afløst G11, G12 må gerne blandes.

Hvis G11 blandes bliver det ala gelé (kemien der hersker).

Tøm det hele af, skyl igennem igen igen igen og fyld op med G12.

Jeg har selv lige gennemgået operationen, bedst som man tror det hele er tømt, kommer der sgu alligevel en skvat blåt ud ved skylningen :twisted:

Hinze
Titel: \"blå kølervæske\" - hvad var det nu....
Indlæg af: kaizer efter 30. Maj 2007 kl: 15:26:48
Ok! tak. Så altså INGEN lilla kølervæske.
Men hvad skal man skylle systemet igennem med, hvis alm. vand er bandlyst?
Og - nu begynder det at blive lidt tricky for mig - hvor og hvordan tømmer jeg systemet, inden jeg skyller. :?
Titel: \"blå kølervæske\" - hvad var det nu....
Indlæg af: WBX Manden efter 30. Maj 2007 kl: 15:55:17
Citat fra: "kaizer"
Ok! tak. Så altså INGEN lilla kølervæske.
Men hvad skal man skylle systemet igennem med, hvis alm. vand er bandlyst?
Og - nu begynder det at blive lidt tricky for mig - hvor og hvordan tømmer jeg systemet, inden jeg skyller. :?


Selvfølgelig skal der vand i.. du må bare ikke køre rundt i længere tid uden kølevæske. skyl og hæld 8,5 liter (50% af samlede mængde kølevæske)  synt. kølevæske på også vand for resten...

Du piller en af de store slanger af nedderst for enden af de lange plastik rør ved gearkassen (for at få så meget ud som muligt)

Har du ikke Haynes eller en anden manual, så køb det !
Det spare os andre for mange let tilgængelige spørgsmål...  :wink:
Titel: \"blå kølervæske\" - hvad var det nu....
Indlæg af: kaizer efter 30. Maj 2007 kl: 16:13:08
Allright - tak.
Jo, jeg nærkigger lige i Haynes når jeg kommer hjem. :wink: