T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: esben_raahede@yahoo.dk efter 17. Juli 2012 kl: 19:14:41
-
Hej T3'ere
Jeg har et lille problem da min startmotoren stod af i går. Jeg tænker jeg selv vil skifte den, men trænger lidt hjælp da jeg ikke har prøvet en før. Er det noget man kan klare selv, og er der noget jeg skal være opmækesom på inden jeg piller den af (og sætter den på igen)?
Er en brugt startmotor fra en skrot handle en god ide eller skal der en ny til?
Glæder mig til at rode med det, og jeres viden er kærkommen.
Mvh Esben
-
En renoveret ville være og foretrække. Bor og opholder du dig i Holland .m hensyn til hjælp af en renoveret .en brugt kan også være god men den kan jo stå af imorgen
-
Først skal du tage strømmen fra ved batteriet, så du ikke kommer i vanskeligheder. Der går jo en heftig + til starteren. En ombytter-starter kan du sikkert få fra Mølle. Den er ikke vanskelig at skifte. Sæt evt to ring/gaffelnøgler i forlængelse for at få en god moment-arm, når du løsner og strammer.
God arbejdslyst... ;-)
-
Hej mads,
Tak for dit svar og tilbuddet, ja jeg bor i holland. Jeg har ikke tjekket prisen på en ny kontra en brugt, så den beslutning tager jeg når jeg ved mere.
-
Hej jeppe,
Tak for svar og hjælp. Har mølle en www?
Esben
-
Hvordan er den stået af lige pluselig eller har den skramlet og larmet et stykke tid
-
Det skal siges at jeg ikke har lavet noget anden form for fejl søgning. Den hollandske falck mand kom til bilen og sagde næsten med det samme at det var startmotoren der var død.
En uge inden dette skete har jeg haft lidt start problemer. Dioden i instrument brættet til forvarmning har virket perfekt indtil jeg havde start problemer. Den har lyst meget kort ved forvarmningen og da jeg så har sat tændning på har den startet hver gang efter + - 10 sek ved hjælp af lidt gas og shocker. En hel del hvid røg ved start. Dioden har tilmed lyst og slukket (hurtigt) når jeg har haft vinduesviskerne igang eller store bump. Anderledes var det da jeg blev nød til at tilkalde falck, ved forvarmning var der ingen lys i dioden men strøm på bilen. Ved tændning er der kun en kort snurings lyd og et click. Ingen start overhovedt.
Det blev lidt en lang forklaring Søren, men håber det gav lidt menning.
Esben
-
Altså ingen skramle lyde, eller larmet. Ikke mere end nomalt går jeg ud fra;)
-
det lyder som noget strøm. Jeg har selv lige bokset med det. Sæt et startkabel eller en tyk ledning fra en af boltene til minus på batteriet og prøv at dreje nøglen for at tjekke om det kan være dårligt stel. Hvis det ikke virker så prøv at rense stikket ved ledningen oven på starteren og sikre dig at der er forbindelse. Prøv evt. at måle på batteriet når du drejer nøglen volten skal blive over 12 v. Den snurre lyd du kan høre er starteren der kører rundt, men enten sidder akslen fast, giv den et par slag med en hammer for at se om det løser den eller også er der ikke power nok til at "skyde" den frem i svinghjulet. Men det lyder som om du har et stelproblem siden din glødelampe lige pludselig begynder at lyse. Eller et dårligt gløderelæ. Det er det store relæ i plastboksen til venstre for starteren.
-
Hej søren.
Jeg vil vende tilbage på tråden i morgen aften og fortælle om udslaget. Tak for hjælpen.
Esben
-
Det virker som om der er noget rivende galt et sted ?! Dioden til forvarmningen skal ikke kun blinke et sekund eller reagere på bump o.l.
Sidder det store multistik 100 % korrekt bag instrumenterne ?
Stel kablet ved gearkasseophænget, er det pænt og helt ? Eller er det " noget der har været en gang" ?
Det kan ikke siges for tit: Stelforbindelsen til motor & gearkasse kan ikke være for god. Et ordentligt kabel med ordentlig forbindelse til karrosseriet.
Bundstykket i tændingslåsen ? Et velkendt og oplagt mål for el fejl.
De "kære" stelforbindelser bag sikringsboksen.
Der er nok af muligheder. En Haynes eller Bentleys manual er et godt supplement til "Do it yourself" hvis man er usikker. Heldigvis er T3 ikke de mest komplicerede biler, men pålidelig og tilgængelig teknik.
-
Hej Aran,
Tak for dit indlæg, jeg er på vej ud til bilen pt og vil have kigge på disse ting også. Jeg vender tilbage på tråden.
Esben
-
Hej aran.
Vil godt lige hilse og sige at enhver bog om vw godt kan gå hjem og lægge sig i forehold til denne store bog vi skriver på lige nu;). 7,5€ for et nyt stelkable mellem gearboxen og undervognen og vupti så spinner den gamle dame igen.
Tusind tak for hjælpen.
Esben
-
HERLIGT! Det er jo altid en skøn fornemmelse "bare" at kunne dreje nøglen og stole på, at den starter.
:D