T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: thomasfyn efter 01. August 2012 kl: 21:39:24
-
Pt. Kører jeg med 185r14, men har nogle gode 215r14 liggende ..
Hvis jeg skifter hvad sker der så?
Kan gearkasse tåle det?
Kan det knibe at komme op i fart?
Ændrer det benzin økonomi ?
Er den nogen negative erfaringer med dette størrelses skift???
-
Hej Thomas!
Hvilken profil taler vi om?
Altså 215/hvad x14?
Før vi ved det kan spørgsmålet ikke besvares!
MVH PETER
-
De hedder blot 214R14C
-
Det hedder fuldprofil hvis ikke der er opgivet noget...
Mener det svarer til 82..
-
De hedder blot 214R14C
215 selvfølgelig
-
jeg har kørt med 215/82-14 på twinslideren (med CU LBX motor) det klarede den fint, det giver 7-9% gearing dvs. til lavere omdr. Teoretisk skal det vel give lidt bedre økonomi, men kan du holde foden stille? gearkassen er ligeglad. Topfart nåes fint med din motor
-
Hej Thomas!
Din gearkasse er ligeglad!
Din gearudveksling bliver højere i alle gear, og du holder dig ikke indenfor de tilladte +5%!
Hvis din gearkasse er lavt gearet, f.eks. fra en disel, kan du risikere at din benzinøkonomi bliver bedre!
Den vil få sværere ved at trække tung trailer!
MVH PETER
-
Når du sætter større dæk på får du en større rulleomkreds...
Det betyder at du kører hurtigere uden at gå i højere omdrejninger...
Desuden ændres dit speedometers visning, eller dvs. dit speedometer viser hvad det plejer men reelt kører du hurtigere end du plejer...
De fleste speedometre har 5-10% fejlvisning, sætter du så f.eks. dæk på der er 5% større i omkreds så er det ikke længere sikkert at dit speedometer viser forkert...
Alternativt prøv flg. link, så kan du se hvad jeg mener...
http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp
-
Arh, det er hvad der sker når man er for langsom til at skrive :D
Men nu har du da et link du kan lege lidt med..
-
Mange tak...
Men er det ulovligt?
-
Ja, du må kun lovligt ændre dækstørrelse med +/- 5%
Men tror ikke du kommer i problemer med det...
-
Det skulle da lige være til syn så..
-
Hej Thomas!
Reglerne siger max 5%
MVH
-
Ok tak tak
-
Jeg kører med 215/14 i bag. Med ASS eller 3H gearkasse Kører den 100kmt ved 3000omdr. Jeg tror det vil
passe ok til din motor.
Mvh Jønne Ukendt
-
Mange tak for svar..
-
Er det ok kun at have de store dæk på baghjulene?
-
Jeg har 205/14 på forhjulene, så forskellen er ikke så stor.
Mvh Jønne Ukendt
-
Er det ok kun at have de store dæk på baghjulene?
1.5Dækbreddenmå afvige, idet følgende skal overholdes:
- Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
- Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
hmmm, måske; hvis breddeforholdet er uændret
"sakset" fra Vejledning om syn af køretøjer
-
Jeg kører med 215x14 for og bag, ruller rimeligt let op i fart ( man er måske lidt langsom, men passer til gearskiftet ;) ) og kørte på de sidste 600 km gns på 12,93 km/l
-
Det kommer noget an på hvilke fælge du sætter 225 på. Det kan nemt gå hen og blive ballondæk, a'la gummiged.
gunnar6610: 13 påliteren, det er sgu godt klaret. Kører selv på 8x17(!) tommer fælg med 225x45profil. Det er næsten som at køre på fælgen. Den ta'r alle småsten. Ikke specielt komfortabelt. Jeg bliver nok nødt til kigge på den opsætning. Den går også kun 9-10, hvis jeg er flink og kører med let fod på ren ren mv-kørsel. Triller 80-90-100. Det ser jo smart ud, altså det med fælgene, men det er nu lidt for dyrt på en længere tur. Der er en del side, tabeller, på nettet, der kan retnings give om sammanhængen melem fælg- og dækstørrelser, så du kan have den samme grearing, eller måske lidt op- eller ned. Havde selv en earl-bay for mange år (70'erne) siden- devar født med 14 ", men jeg satte 15" på baghjulene, og det gik fint på adskillige ture tli Grækenland, men du skulle for berede overhalingerne grundigt.
Det var lidt errfaringer, håber det kunne bruges til et eller andet.
Hilsen lambove
-
Kan det knibe at komme op i fart?
Ændrer det benzin økonomi ?
Jo mere du øger størrelsen på dine dæk, jo mere tager du accelerationene ud af din T3'er. Så hvis Bodil ellers har nogen acceleration, så regn med at den formindskes mærkbart hvis du går alt for meget op.
Til gengæld vil det ændre lidt på din benzin økonomi i positiv retning, da du vil køre samme distance/hastighed men med lidt lavere rpm.
Det er et udbredt dilemma for mange 4x4 entutiaster, for de/vi vil gerne have store dæk uden at miste accelerationen.
Mht. om det er lovlig str. eller ej, så er det stort set kun til syn at du vil komme ud for en som kender reglerne og størrelserne på fingerspidserne.
-
Tak for alle kommentarerne
-
Jeg lånte nogle syncrefælge med 215/14 dæk af Mölle som jeg prøvede nogle uger på DRL.
Det var en klar forbedring når jeg lå på 100 på motorvejen - lavere omdrejninger og mindre støj.
(hastigheden får jeg fra tomtom-app på telefonen, og ikke fra speedometer, så den passer).
Trods denne forbedring blev den for sløv i optrækket og gearskiftet passede ikke så flydende med den almindelige håndtering ved lavere omdrejninger, og slet ikke med 7 passagerer og en lastet trailer.
Nu spiller det nok ind at DRL er en cs'er med sin inponerende sejhed og tilsvarende beskedne ydeevne.
Jeg gik tilbage til det den er født med og satte tophastigheden ned til 90 og blev glad for det jeg havde opnået ;)