T3nettet og T3Klub Danmark forum

Off topic => Generelt => Emne startet af: camperman efter 13. August 2012 kl: 09:43:40

Titel: Solpanel
Indlæg af: camperman efter 13. August 2012 kl: 09:43:40
Hej alle,

Jeg tænker på at anskaffe et solpanel til camperen. Har kig på et astronergy, 90 watt med ca 5,5 amp i timen. Men er det mon tilstrækkeligt til at drive et lille kompressorkøleskab? Og anbefales opgradering af batteri eller er extra batteri ril formålet? Har allerede to baterier i bilen.

Hilsen

Thomas
Titel: Solpanel
Indlæg af: Jens Flensborg efter 13. August 2012 kl: 09:53:17
Tjek this out:

http://www.ig-syncro16.de/forum/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=19942
Titel: Solpanel
Indlæg af: thomasfyn efter 13. August 2012 kl: 09:53:35
Jeg har også tænkt lidt i solpanel, så kigger lige med her..

Ved du iøvrigt om solpanelet kan lade på batteriet eller om der skal en "dims" imellem solpanel og batteri for at det lader ??
Titel: Solpanel
Indlæg af: kenny19821 efter 13. August 2012 kl: 10:22:03
Der skal en ladestyring på så den lader på dit batteri ogaden har også et udtag som kun køre på sol panelet
Titel: Solpanel
Indlæg af: thomasfyn efter 13. August 2012 kl: 10:39:05
Citat fra: "kenny19821"
Der skal en ladestyring på så den lader på dit batteri ogaden har også et udtag som kun køre på sol panelet


OK TAk
Titel: Solpanel
Indlæg af: verner efter 13. August 2012 kl: 11:03:48
der står noget om emnet her:

http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-10933-start-100.html
Titel: Solpanel
Indlæg af: Jens Flensborg efter 13. August 2012 kl: 11:09:32
Der findes mange klassiske muligheder, kunne selv være interesseret i noget i retning af 80-150Wp på hævetaget af min syncro camper ...

Her er et individuelt campingset til 399 euro (140Watt):
http://www.ebay.de/itm/140-Watt-Steca-PR-Kyocera-Inselanlage-Solarmodul-Solaranlage-Wohnmobil-12-Volt-/160725817336?pt=Reisemobil_Caravan_Teile&hash=item256c0157f8#ht_5934wt_932

Datablad:
http://www.donauer.eu/uploads/tx_tsproductsnew/KD140GH-2PU_DB_de.pdf

Her et 100 Watt set til 159 euro der kan intregeres i nedenstående tegning:
http://www.ebay.de/itm/100-Watt-Solarmodul-Komplett-Set-mit-Laderegler-Stecker-und-Kabel-/110886294656?pt=Reisemobil_Caravan_Teile&hash=item19d1569480#ht_2885wt_994

Ikke fundet noget datablad om modulet, der er forskel på kinesisk og tysk kvalitet, husk det!

Her den tyske grafik - lige efter KISS
Titel: Solpanel
Indlæg af: Jens Flensborg efter 13. August 2012 kl: 12:00:43
Tænker på den her 676x785x38:

http://www.ebay.de/itm/50-W-Inselanlage-Solarmodul-Solaranlage-Wohnmobil-12-V-Photovoltaik-Solar-Modul-/160827301151?pt=Reisemobil_Caravan_Teile&hash=item25720ddd1f#ht_3381wt_932

Eller den her 1200mm x 550mm x 30mm:
http://www.ebay.de/itm/100Wp-200Watt-Solaranlage-12V-Solarmodul-100w-Laderegler-Solar-Akku-Set-/140806370688?pt=Solaranlagen&var=&hash=item20c8b6b580#ht_3753wt_984

Eller den her 980mm x 560mm x 30mm:
http://www.ebay.de/itm/80Wp-160Wp-Solaranlage-12V-TUV-CE-Mono-Module-fur-Garten-Freizeit-/140756087924?pt=Solaranlagen&var=&hash=item20c5b77474#ht_3231wt_984

Måske kan en af de ovennævnte paneler monteres i badekarret på taget, det skal tjekkes med målestokken - sådan at den kan køres op hen mod solen ...
Titel: Solpanel
Indlæg af: kh efter 13. August 2012 kl: 12:12:07
Vi har fået monteret solceller på Gogge.

Vort strøm ligner lidt J.F.`s skitse.

Som forbrugsbatteri har vi en 115AMP. Exide, anbefalet af Campingunionen som det bedste.
Som lysnetslader har vi en Votronic på 28 AMP til forbrugsbatteriet, og købte sidste år en lille 4AMP ( :) hos Lidl) og de kan begge intervallade.
Vi havde en 90AMP generator, men lige nu kører vi med en 65, da den anden skal have skiftet lejer.

Til solceller har vi valgt 2 fra Matronic på hver 50 W. med et 15AMP relæ.
De er limet på bagerst på hævetaget og kablerne derfra er samlet inde i hulrummet bagi og fra samling ført ind i vognen via en åbning, som nok er beregnet til ledning til el-bagrude (som vi ikke har) og igennem nogle bestående huller er de kabler forbundet til relæet, og fra relæ er der ført kabel videre til forbrugsbatteriet.
På det kabel er indskudt en sikringsholder, midlertidig, for så kan sikringen lige tages af hvis der skal lades fra lysnetsladeren, da den ikke lader, hvis der er en anelse ladning fra andetsteds. (generator,e.l.)
Kan ikke huske om Kim har skrevet det et sted, men brug kabel på 4-5 kvadret, og helst ikke over 4 m.
Kim ved også noget om et bedre laderelæ, håber han vil fortsætte tråden med sine erfaringer, vort er ret nyt, og jeg mangler noget at måle med.

Mvh. KH.
Titel: Solpanel
Indlæg af: porteren efter 13. August 2012 kl: 13:44:43
Det vil jeg da godt, selvom jeg heller ikke har så lange erfaringer med solceller.


Den regulator som jeg har købt, hedder Naps Maxpower og har nogle egenskaber som er nærmere beskrevet her.

http://www.kjoeller.com/default.htm Gå ind under solceller og læs om Naps Maxpower.

Efter vores ferie var jeg temmelig skuffet over hvor længe mit batteri holdt med køleskabsdrift.
Det viste sig imidlertid, at mit ca 18 mdr gamle Varta forbrugsbatteri var blevet meget dårligt efter, at et defekt køleskabslys havde tappet det ned til 7V.

Efter mange undersøgelser og forespørgelser valgte jeg at købe et nyt batteri; denne gang et Exide Equipment 120Ah gel batteri, og se det var en helt anden sag.

Så nu tror jeg på at solcellerne på 50W kan vedligeholde mit batteri med køl i adskillige dage, alt efter vejret.

Jeg har lavet nedenstående uvidenskabelige test der giver basis for stor optimisme, men den næste ferie vil vise om optimismen holder til virkeligheden :D


Test
Dag 1.   Nyt batteri. Exide Equipment 120Ah. Ladet med Tystor lader i 3 timer.
   18.00: Sluk for landstrøm, minus solceller, køleskab på manuel, 13,3V under drift.
   Alle andre målinger er med køleskabet på grønt=standby nedkølet.

Dag 2.   8.00: 12,74V= 100 % tilbage efter 14 timer
   19.00: 12,57V= ca. 93 % tilbage efter 25 timer.

Dag 3.    8.00: 12,41V= ca. 80 % tilbage efter 38 timer.
   12.00: 12,38V=ca. 75 % tilbage efter 42 timer.
   18.00: 12,27V = Ca. 67 % tilbage efter 48 Timer

Test 2.   Exide Equipment 120Ah: Ladet natten over med Tystor.

Dag 1.   9.00: Sluk for landstrøm. Køleskab kører på manuel. Solceller   50W tilsluttes.
   
Skiftende sol, skygger og byger. Ca. 15 minutters motordrift.
   21.00: 13,05V= > 100 % efter 12 timer.



Nå det kom til at se lidt uoverskueligt ud efter at være kopieret, menjeg håber at det giver lidt mening alligevel.

Jeg har i øvrigt forberedt Arnold, med et stik ved siden af nummerpladen, så jeg kan tilslutte eventuelle ekstra solceller udefra, der så kan placeres optimalt i solen, hvis man pga varme foretrækker at holde i skygge. Tiden vil vise om det bliver nødvendigt.

Her lige nogle billeder fra vores ferie i Nordtyskland. Travemunde, Plön, Slesvig mm
Titel: Solpanel
Indlæg af: Jens Flensborg efter 13. August 2012 kl: 14:02:27
På den tyske tråd nævnes, at gel-batteriet har kunnet klare næsten 3 dage med 90Wp panel på taget ... så skulle der igen startes for motor og mindst 2-3 timers kørsel til de næsten tomme gel-batteri.

Samtidig blev der nævnt på den tyske side, at den der "b2b-lader" skal håndteres varsomt, dens styrke tages ikke gerne imod af et gel-batteri.
Titel: Solpanel
Indlæg af: porteren efter 13. August 2012 kl: 14:14:39
Citér


På den tyske tråd nævnes, at gel-batteriet har kunnet klare næsten 3 dage med 90Wp panel på taget ... så skulle der igen startes for motor og mindst 2-3 timers kørsel til de næsten tomme gel-batteri.

Samtidig blev der nævnt på den tyske side, at den der "b2b-lader" skal håndteres varsomt, dens styrke tages ikke gerne imod af et gel-batteri.



<td>


Drifttiden afhænger jo i høj grad også af hvilket køleskab man har.
Jeg har et meget strømøkonomisk Isotherm 49 ASU. med Danfoss kompressor.

.....og så afhænger den jo også af hvor mange lunkne øller man dagligt belaster skabet med. :?
Titel: Solpanel
Indlæg af: Jens Flensborg efter 13. August 2012 kl: 14:24:56
Tysk for viderekommende - solarpanel og high end snak løsninger ... ->

http://www.ig-syncro16.de/forum/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=16325

Og flere sandheder:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/850000-874999/857507-an-01-de-D250S_DUAL_LADER_MIT_BATTERIETRENNUNG.pdf

og måske har nogen tid til at læse tysk på hjemmesiden om paneler hos Conrad Eletronik - markedsførende -> www.conrad.de

direkte -> http://www.conrad.de/ce/de/suggest/solar%20anlagen
Titel: Solpanel
Indlæg af: verner efter 13. August 2012 kl: 14:44:00
Citat fra: "porteren"
Citér


På den tyske tråd nævnes, at gel-batteriet har kunnet klare næsten 3 dage med 90Wp panel på taget ... så skulle der igen startes for motor og mindst 2-3 timers kørsel til de næsten tomme gel-batteri.

Samtidig blev der nævnt på den tyske side, at den der "b2b-lader" skal håndteres varsomt, dens styrke tages ikke gerne imod af et gel-batteri.



<td>


Drifttiden afhænger jo i høj grad også af hvilket køleskab man har.
Jeg har et meget strømøkonomisk Isotherm 49 ASU. med Danfoss kompressor.

.....og så afhænger den jo også af hvor mange lunkne øller man dagligt belaster skabet med. :?


temperaturen omkring køleskabet er jo os en faktor for hvor meget kompressoren skal køre!
Titel: Solpanel
Indlæg af: porteren efter 13. August 2012 kl: 14:52:28
Citér

temperaturen omkring køleskabet er jo os en faktor for hvor meget kompressoren skal køre!


Helt klart!

På mit Isotherm er der en lille blæser, der sørger for cirkulation, men det er da klart at temperaturen på luften, der cirkulerer, er af stor betydning for køleprocessen.
Titel: Solpanel
Indlæg af: verner efter 13. August 2012 kl: 15:21:04
i princippet kan du beregne på temperaturforskellen på omgivelses temperatur og den ønskede temperatur i køleskab, køleskabets effekt i watt og køleskabets virkningsgrad (men den er vel ikke opgivet)

reelt betyder det jo koldere omkring køleskab og jo bedre køleskab, des mindre strømforbrug er der :)

men kunne være fedt at lave et regneark med udgangspunkt i forskellige temperaturer 8)

heldigvis er der tit meget sol når det også er varmt, så hvis det er rigtigt dimensioneret, vil der være strøm nok, selvom der er brug for mere kølekapacitet :)
Titel: Solpanel
Indlæg af: porteren efter 13. August 2012 kl: 15:30:18
Citér


heldigvis er der tit meget sol når det også er varmt, så hvis det er rigtigt dimensioneret, vil der være strøm nok, selvom der er brug for mere kølekapacitet



<td>


Det er nøjagtigt det der har været mit udgangspunkt, men når det er varmt går der jo også flere kolde øl til, hvilket medfører større elforbrug. :D
Og når det er rigtigt varmt er det jo heller ikke særligt sjovt at holde i solen, så der er det godt at have en god automatlader, eller at kunne tilslutte externe solceller med ca. 5m veldimensioneret kabel.
Titel: Solpanel
Indlæg af: dennis efter 13. August 2012 kl: 22:28:00
http://www.drivenachodrive.com/about-nacho/solar-electricity-for-nacho-vanagon/

Det er værd at studere.

Jeg har også en kontakt til en gut der laver solsystemer. Han snakker om 1500 for et velegnet panel.
Titel: Solpanel
Indlæg af: Mary efter 14. August 2012 kl: 13:51:55
Vi lavede den helt simple løsning på Mary. forbandt ledningerne direkte til forbrugsbatteriet.
Titel: Solpanel
Indlæg af: porteren efter 02. September 2012 kl: 13:11:39
Lige en opfølgning på overvejelserne om hvorvidt et 50W panel kan vedligeholde et batteri med køleskabet kørende.

Vi var afsted i tre døgn med løbende udskiftning af øl, sodavand og mad i køleskabet. Der var blandet sol og skyet og bilen holdt det meste af tiden ikke med solpanelet optimalt i forhold til solen.

Hjemmefra var sekundær batteriet på 120Ah(rettet) fuldt opladet og køleskabet med mad og drikkevarer var helt nedkølet.

Vi kørte i alt, over de tre dage, 314 km, og da vi kom hjem var batteriet stadig ca 95% oplader. Vi havde på intet tidspunkt på turen brugt landstrøm.

Min konklusion: Et 50W solcellepanel kombineret med et velpasset 120Wh gelbatteri og et økonomisk køleskab, vil under de fleste omstændigheder være nok, til at være uafhængig af landstrøm på en uges ferie.
Titel: Solpanel
Indlæg af: casper efter 02. September 2012 kl: 21:17:03
mener du ikke 1200Wh batteri ? som i fx. 12v 100Ah ?
Titel: Solpanel
Indlæg af: porteren efter 02. September 2012 kl: 22:14:03
Citér

mener du ikke 1200Wh batteri ? som i fx. 12v 100Ah ?


Sorry. :?  

120Ah /1300Wh/ 40kg, ifølge Exide.