T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: pcdoctor efter 17. August 2012 kl: 00:59:02
-
"Den lille Blå" har nu kørt uden problemer i ca. 2 år. Startet perfekt, og kørt som en drøm.
Motoren er en JX 1.6 TD, med ca. 100.000 på bagen.
De sidste par dage har den været lidt underlig, på den måde, at den stinker af diesel, og har lidt problemer ved koldstart.
Ved koldstart lyder det som den kun starter på 3 cylindre, der kommer en masse lyseblå røg med stærk diesel stank, og den har en meget ujævn tomgang, eller rettere, den kan næsten ikke gå i tomgang
Får den lidt omdrejninger, kommer den manglende cylinder tilsyneladende med og den går rent.
Når den er blevet varm, trækker den som den plejer, og tomgangen er ok.
Der er lidt utæt hed ved returslangerne på første og sidste dysse, hvis det kan have noget at sige, ellers ingen synlige læk.
Har motor specialisterne en ide om, hvor jeg skal starte.
Preben
PS.: Jeg skulle gerne bruge bilen her i weekenden, så er der noget der kan tage yderligere skade, ved at køre i den?
PS2.: Mit kendskab til diesel motorer er ret begrænset.
-
"Den lille Blå" har nu kørt uden problemer i ca. 2 år. Startet perfekt, og kørt som en drøm.
Motoren er en JX 1.6 TD, med ca. 100.000 på bagen.
De sidste par dage har den været lidt underlig, på den måde, at den stinker af diesel, og har lidt problemer ved koldstart.
Ved koldstart lyder det som den kun starter på 3 cylindre, der kommer en masse lyseblå røg med stærk diesel stank, og den har en meget ujævn tomgang, eller rettere, den kan næsten ikke gå i tomgang
Får den lidt omdrejninger, kommer den manglende cylinder tilsyneladende med og den går rent.
Når den er blevet varm, trækker den som den plejer, og tomgangen er ok.
Der er lidt utæt hed ved returslangerne på første og sidste dysse, hvis det kan have noget at sige, ellers ingen synlige læk.
Har motor specialisterne en ide om, hvor jeg skal starte.
Preben
PS.: Jeg skulle gerne bruge bilen her i weekenden, så er der noget der kan tage yderligere skade, ved at køre i den?
PS2.: Mit kendskab til diesel motorer er ret begrænset.
Hej :-) Det lyder lige som min (skift de returslanger så det er i orden)Den fik 4stk nye gløderør. Kig også efter de ledninger der går til gløderørerne.De 3 gløderør er lette nok at komme til men den ene sidder brænstofdysen i vejen den skal ud for du kan skifte. Husk når du monter brænstofdysen igen at skifte til ny flammeskive mvh
-
Ja, vil også sige at du burde skifte gløderør...
Det lyder lidt som det der er problemet, den ene cylinder får ikke (nok) varme og skal derfor lige "hjælpes" igang af varmen fra de andre...
-
Hej :-) Det lyder lige som min (skift de returslanger så det er i orden)Den fik 4stk nye gløderør. Kig også efter de ledninger der går til gløderørerne.De 3 gløderør er lette nok at komme til men den ene sidder brænstofdysen i vejen den skal ud for du kan skifte. Husk når du monter brænstofdysen igen at skifte til ny flammeskive mvh
Man kan sagtens skifte gløderørene uden at afmontere dyser eller dyserør,
men det kræver lidt fingerfærdighed.
-
Jeg plejer at tage dyserør af, det er der nu heller ingen ben i, men dyser har jeg ikke taget af for operationen endnu...
Så længe du bruger "standard" gløderør er det ikke så svært, men monterer du Bosch Duratherm Cromium kan du ikke få det i der sidder under pumpen da de er lidt længere end standard...
-
Jeg plejer at tage dyserør af, det er der nu heller ingen ben i,
Det gør jeg ikke, fordi jeg så er fri for at spekulere i at introducere utætheder i den region.
Men pcdoktor har jo utæthed allerede, enten ved returslanger, omløbere,
eller fra pumpen, som måske drypper ned på en af dyserne, som det er
beskrevet her:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-17171.html
-
Tingene har ændret sig i løbet af dagen - til det værre!
Da jeg startede her i eftermiddags, med et røgslør der næsten dækkede kvarteret, blev den ved med at køre ustabil. Nu er det min indkøbsdag i dag, så jeg fortsatte, for med normale omdrejninger gik det jo godt nok, og ingen røde pærer lyste. I starten kunne den godt holde sig i gang i tomgang, men efterhånden som eftermiddagen skred frem, begyndte den at gå i stå ved hvert lyskryds, eller hvis speederfoden blev hævet.
Den var dog hele tiden let at få startet igen, og kunne køre med lidt ekstra omdrejninger.
Jeg var en tur inde omkring min faste mekaniker, som nok ikke ligefrem er diesel specialist, men dog har et vist kendskab til diesel motor.
Når jeg startede motoren kørte den finit i tomgang, og lød helt normalt, men så snart speederen blev rørt, begyndte den med udsættere, lyseblå røg og diesel stank, nærmest som om den druknede i diesel. Stoppede man motoren og startede den igen, gik den igen normalt.
Den kunne han ikke svare på, men mente ikke det var noget der ville give yderligere skade, hvis jeg kørte videre, idet vi formodede det var pumpen.
Jeg forsatte min indkøbstur og nåede da også hjem, men med meget nedsat trækkraft. Hjem er ikke helt rigtigt, for jeg nåede min P-plads, bakkede tilbage for at køre lige ind, og bilen gik i stå midt på vejen og kunne ikke starte igen. Jeg måtte sætte den i andet gear og rulle den ind på P-pladsen, med startmotoren, så den ikke spærrede vejen.
Nogen der har en ide?
Alternativer er at aflevere den til mekanikeren søndag aften, og det har jeg, som folkepensionist sgu ikke rigtig råd til.
Skulle der være en diesel motor specialist i det midtjydske, der gider hjælpe, selvfølgelig mod betaling?
Preben
PS.: Har købt gløderør.
-
Det er nok et god ide at undersøge om takthjulet er gået løs.
-
Ham din mekaniker. Spurgte han ikke om hvornår dit dieselfilter sidst er skiftet. Sådan ter den sig med et stoppet filter.
At den starter på 3 og så kommer på 4 er højst sandsynlig gløderør.
Mvh Jønne Ukendt
-
Nu er der tjekket om takthjulet er gået løst, hvilket det IKKE var. (heldigvis)
Der er skiftet oliefilter.
Min mekaniker mener ikke, at der er ventiler der hænger.
Gløderørne er endnu ikke skiftet, da denne fejl (nr. 2), sandsynligvis, ikke kan have noget at gøre med dem.
Motoren starter nu, men hoster, hakker, har svært ved at tage gassen, udsender voldsom lyseblå røg, og kan ikke gå i tomgang.
Fejler er opstået og forværret løbende over 2-3 dage.
Det er som om, at motoren nærmest bliver kvalt i diesel.
Min mekaniker er allerede ved at være skaldet på den ene side at hovedet, så please, er der en eller ander der kan hjælpe ham med ide om, hvor det er galt. Han er som tidligere nævnt, en dygtig mekaniker, men ikke ligefrem diesel specialist.
Selv er han inde på, at det kan være defekte dysser.
I så fald, hvad heder standard dyssen til en JX 1.6TD?
Preben :roll:
-
Det er ikke sådan at du har en turbo der har sat sig - så er der ihvertfald overskud af diesel og masser af røg. ??? Tjek lige luftfilteret når du er igang ( ikke at jeg tror det er det der er årsagen alene )
-
Jeg foreslog dieselfiltret. Ikke oliefiltret.
Mvh Jønne Ukendt
-
Jeg foreslog dieselfiltret. Ikke oliefiltret.
Mvh Jønne Ukendt
Undskyld Jønne, det er også dieselfilteret, der er skiftet.
Jeg udtrykte mig bare lidt forkert.
Preben
-
Nu er det jo sin sag at sidde 120km væk og stille diagnose, men kan det tænkes at tandremmen er den samme som kom
på for 100000km siden. Så kan det også tænkes at den ligeså stille er begyndt at skifte sig selv med rigtig trælse lyde
og konsekvenser som en pensionist får sin ferie ødelagt af. Er remmen blevet tilpas løs kan den have rykket sig en tand
på pumpen. Næste gang den rykker sig en tand er det ikke sikkert at det er på pumpen men på krumtappen og så er det
slut. Jeg ville ikke køre mere før det er tjekket. Du må gerne ringe og stille spørgsmål 20114427
Mvh Jønne Ukendt
-
Lugter af noget "timing" som fejler! én af mine gamle motore havde de samme symtomer - det var så takthjulet på krumtappen som havde løsnet sig..........fandt jeg ud af da jeg prøvede at time den og det hele skilte sig ad :cry:
-
Jeg ville få kontrolleret tandrem, timing, dysernes tilstand samt gløderør.
Tandremmen inspiceres visuelt for spænding og generel tilstand.
Timingen måles med et måleur.
Dyserne udmåles med en dysetester og en simpel vinkelmåler
Gløderørene udmåles med et digitalt multimeter på indstillingen modstand(ohm)
Start med visuel inspektion af tandremmen og udmåling af gløderør.
Derefter måles timingen.
Hvis alt det er i orden så undersøges dyserne. Men lad vær med at skifte i blinde, de gamle skal testes først også for at vide og de har været delvis årsag til problemerne. Hvis du ikke kan få dem testet derovre kan du sende dem til mig så udmåler jeg dem. Det skal kun koste dig portoen.
-
Lugter af noget "timing" som fejler! én af mine gamle motore havde de samme symtomer - det var så takthjulet på krumtappen som havde løsnet sig..........fandt jeg ud af da jeg prøvede at time den og det hele skilte sig ad :cry:
Det var nu ikke takthjulet på krumtappen der havde løst sig, med derimod hjulet på pumpen, der havde rykket sig et par tænder.
Min mekaniker, som ikke just er VW diesel specialist, havde efterfølge trimmet pumpen, efter data for en VW Transporter 1.6 TD. Det var ikke nogen succes.
Min mekaniker nr. 2, tjekkede timingen, som var som den skulle være, efter bogen. Nu er han gammel Golf mand, så han prøve at trimme pumpen, som man trimmer pumpen på en VW Golf 1.6TD motor, og så spindede "Den Lille Blå", som en ny.
Jeg takker mange gange for alle de gode råd, der har været i trådene. De har været til en stor hjælp.
Preben
-
Fint. Så lærte du også lidt om mekanikere. Men OBS!!! Hvor gammel er tandremmen. Man siger 70000km eller 4år. Husk det.
Den skifter jo ikke sig selv. Begynder kun på det.
Mvh Jønne Ukendt
-
Fint. Så lærte du også lidt om mekanikere. Men OBS!!! Hvor gammel er tandremmen. Man siger 70000km eller 4år. Husk det.
Den skifter jo ikke sig selv. Begynder kun på det.
Mvh Jønne Ukendt
Det er der taget højde for Jønne Ukendt.
Ifølge oplysninger i motorrummet har tandremmen kun gåer ca. 35.000 km, men for en sikkerheds skyld, blev den alligevel udskiftet, når vi nu var igang.
Preben
-
Super godt.
Mvh Jønne Ukendt