T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: jensjakob efter 08. Juni 2007 kl: 18:26:33

Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 08. Juni 2007 kl: 18:26:33
Hej,

Jeg er på GDS lørdag fra kl. ca 0930.

Mit projekt, skifte kobling.

Andre der harlyst til at kigge forbi og mekke?

Mvh

Jens Jakob
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: Mølle efter 08. Juni 2007 kl: 18:49:52
hva f... -har du ikke fået skiftet den endnu???   :lol:  :lol:

god fornøjelse. Det er let.

Team Supermario er jo altid lige i nærheden, hvis der mod forventning skulle være en enkelt bolt der driller.  :shock:  :shock:

Hvis der så er noget der går i stykker, så har jeg en bil holdende i haven i solrød, som du kan stjæle fra.
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 08. Juni 2007 kl: 18:57:10
Hej Mølle,

Narj, jeg er lagt ned af mit nye arbejde...........

Men NU har jeg hentet koblinger (tak til S-toget), 1 stk 215 og 1 stk 228 (med tilbageleveringsret), givet alt hvad der skal skrues på ude på bilen sovs, åbnet en øl, forbereder mig til imorgen..........

Jo, jeg skal nok nå at bande og SVOVLE inden jeg er færdig - men det er vel lidt ligesom en manddomsprøve at skifte kobling.

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob og de 10 tommelfingre
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: Bo efter 08. Juni 2007 kl: 21:33:59
God vind JJ :D
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 08. Juni 2007 kl: 21:47:01
Tak til jer begge.

Har netop været ude på vejen og fylde alt jeg kan fylde med WD40. Incl tværvangen hvor forreste gearkassemontering er boltet opi med 4 bolte. Når jeg siger fylde, så mener jeg det. Jeg sprøjtede WD40 i til det dryppede ud langs boltene som holder gearkassen.

Hmmmmmmmmmmmm????????????

Det "burde" vel egentlig ikke kunne dryppe ud langs de bolte som holder gearkassen?

Nå, det  finder jeg "osse" ud af imorgen.

Medens jeg lå under bilen i førersiden, så jeg pludselig et par sko gå hen til den åbne skydedør. Sko???????????? Hørte en junkie stemme begynde at sige "Feeeedt maaan".

Jeg samlede mit hoved, og skød et hurtig "Du smutter bare makker" af, medens jeg kom på benene i en fart.

Suk...........................

/JJ
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: Mølle efter 08. Juni 2007 kl: 23:11:29
Ja JJ. Mangfoldigheden blomstrer i Kbh. Husk nu, at man kommer langt med venlighed.

Måske var der virkelig tale om et anerkendende nik mod din bil, og ikke en analyse af mulighederne for profit i forbindelse med omsætning af din bils indhold på cafe Savl og Bræk.
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 08. Juni 2007 kl: 23:14:51
Venlighed, bestemt venlighed :-) - af den slags der klart og tydeligt siger "Stop" - men ikke fremprovokerer...

Jeg blev virkelig overrasket - har aldrig oplevet det før her på Østerbro.

JJ
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: Bo efter 09. Juni 2007 kl: 09:44:02
Citat fra: "jensjakob"
Venlighed, bestemt venlighed :-) - af den slags der klart og tydeligt siger "Stop" - men ikke fremprovokerer...

Jeg blev virkelig overrasket - har aldrig oplevet det før her på Østerbro.

JJ


Det måtte jo komme. Vesterbro er de seneste år blevet så pisse-mondænt at alle gadens fugle er skræmt væk :evil: . Så nu indtager de da bare de andre bro-kvarterer. Politikkerne i københavn regnede nok med at de ville smutte ud omkring sydhavnen, men der tog de vist fejl :!:
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: Mads-kaa efter 09. Juni 2007 kl: 11:30:32
Citat fra: "Bo"
Citat fra: "jensjakob"
Venlighed, bestemt venlighed :-) - af den slags der klart og tydeligt siger "Stop" - men ikke fremprovokerer...

Jeg blev virkelig overrasket - har aldrig oplevet det før her på Østerbro.

JJ


Det måtte jo komme. Vesterbro er de seneste år blevet så pisse-mondænt at alle gadens fugle er skræmt væk :evil: . Så nu indtager de da bare de andre bro-kvarterer. Politikkerne i københavn regnede nok med at de ville smutte ud omkring sydhavnen, men der tog de vist fejl :!:

Jeg tror vidst vi tager vores del af "problemet" her i sydhavnen! Sidst jeg lå og rodede med bremserne ude på asfalten, kom en venlig sjæl hen og kom med mange gode råd. Det var meget hjælpsomt, men desværre skulle han videre til en aftale han havde på Mozarts Plads :wink:

/Mads
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 09. Juni 2007 kl: 17:25:09
Først - en KÆMPE tak til Morten for hjælp udover alle grænser.

Morten - jeg skylder dig.........

Den korte version:Jeg har STADIG koblingsproblemer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det virker somom der ikke er nok slaglængde et ellerandet sted, så koblingen ikke bliver koblet ud.

Dvs jeg børster fortsat tænder osv., og skal slukke motoren for at komme i første eller bakgear.

HVAD BEEP KAN DET VÆRE??????????????

Vi skiftede IKKE pilotlejet -det så helt fint ud, og højgearsakslen så også fin ud.

Jeg HAR luftet kobling ud - der kom en lille smule luft, og bagefter fin fin ren bremsevæske uden bobler.

Kan det være hovedcylinderen???? Hvis stemplet nu er en smule træt, så bliver der bygget tryk op til et vist niveau, og derefter fiser bremsevæsken bagom stemplet???????????

Der er IKKE vådt under hovedcylinder eller slavecylinder.

Slavecylinder bevæger sig fint - et par cm - synkront med hovedcylinder.

Når jeg lufter ud, er symptom, Koblingspedal ned, slavecylinder går med ned. Når udluftningsskruen åbner, kan koblingspedal vandre videre. Ca. ligeså meget som den første vandring???????????? Altså kan det være at slavecylinderen ikke kan bevæge sig langt nok???????? Det taler vel i teorien IMOD problemer i hovedcylinder??????????????

Jeg er DYBT forundret og meget frustreret - og alle råd modtages med kyshånd.

Med meget glade hilsner for Mortens hjælp - og DYBT frustreret over stadig at have koblingsproblemer...........

Jeg har søndag til også at mekke på bilen, og så er jeg tæt på at smide den på værksted - der er familietræf i jylland på lørdag..... :(

JJ - 28260167
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: Mølle efter 09. Juni 2007 kl: 17:44:42
uha. Det lyder kedeligt. Håber ikke at pilotlejet bliver dit Waterloo.

Jeg ville allerførst prøve at koble ud manuelt på selve koblingsarmen. Der finder du ud af om problemet sidder udvendigt eller indvendigt.

Kan bilen koble ud, når armen er aktiveret, så funker koblinen. Hvis ikke, såehhh....    :?  :?  :?  krydse fingrer.

som sagt kan du bare plukke fra Sikaen i haven.  :shock:

god fornøjelse.
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 09. Juni 2007 kl: 17:56:33
Tak Mølle. Godt at vide,.

Har talt med Jarl - teori er at der er en rustkant i slavecylinder som gør at slavecylinder ikke kan gå langt nok ned.

Jeg låner en slavecylinder af Casper i aften eller søndag formiddag, og prøver.

Jeg går også ud nu og prøver den med at koble ud med rørtangen....

Ellers - så kommer jeg gerne til SOlrød og piller dele af Sika'en - tak for tilbuddet.

Mvh

JJ
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 09. Juni 2007 kl: 18:21:47
Jeg er en svækling - eller også har jeg bare verdens strammeste koblingsfjedre - eller også er min rørtang for lille (35 cm)

Jeg kan IKKE koble ud med en rørtang - jeg kan ikke få fat så jeg kan få monent på´.

Jeg prøvede at få fat på tværs af udrykkerarmen. jeg kan ikke få den ned, og når Ida har trådt ned, kan jeg ikke holde udrykkerarmen når den går tilbage.

Men når jeg ligger under gearkassen og lytter, kan jeg høre:
1. At koblingens fjedre giver sig.
2. På et tidspunkt, lyder der et metallisk "klonk", meget blødt - og det er der at mekanikken ikke bevæger sig mere...................

Nå - jeg satser ca. alt på Caspers slavecylinder.................... Og krydser fingre.

Er der nogen overhovedet som har et billede i hovedet/en ide om/ hvor meget slavecylinderen skal kunne bevæge sig hh. hvor meget udrykkerarmen skal bevæge sig?

Det ser ud somom udrykkerarmen går ca 1-2 cm ned - jeg kunne gå ud og måle- er der nogen der ved hvor langt den egentlig skal bevæge sig?

/JJ

JJ
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 09. Juni 2007 kl: 18:47:05
Lidt flere sjove ting fra vækstedet:

1. Brug en rørtang til løsne boltene til drivakslerne med - så undgår du at kværne indmaden :-)

2. T3 gearkasser tærer sig selv væk. Knækkede den nederste del af beslaget som holder gearskiftestangen fast på gearkassen.

3. Knækkede den studs på startmotor, hvor pluspol er monteret. Løste det ved at sætte en mindre kabelsko (istedetfor den den originale kabel.-muffe der sad) på.

Jamen ellers - så gik det smurt - alle bolte (ca) var nemme at løsne, og i båsen ved siden af var der en gearkasse-donkraft som vi lånte et par gange - det var glimrende - rigtig glimrende.

Råd til andre som gør det? Så snart i har gearkassen på, monter slavecylinder - og tjek at det virker. Hvis vi havde gjort det, så havde det været nemmere at pille gearkasse af igen, nu da det ikke virker.

Tilbage til pilotleje-teorien. Pilotlejet så pænt ud. Jeg gav det noget fedt med min lillefinger, og jeg rev ikke min lillefinger. Kan det stadig være det for-beep'ede pilotleje? Samt - kan jeg skifte det uden at tage svinghjul af - det så ikke sådan ud.........................

Vandring på slavecylinder - jeg kan vel egentlig gå ud og måle slavecylinderens længde fra der hvor væsken kommer ind - og så gætte mig frem til hvad slaglængden skal være? Er der nogen som ved hvad slaglængden skal være?

Jeg undrer mig stadig meget. Jeg troede på teorien om et kvast pilot-leje, fordi koblingsproblemet langsomt er blevet værre.

Jeg kan også godt se Jarls teori om at der kan være en rustkant i slavecylinder, som gør at den ikke kan bevæge sig langt nok.

Lad mig se - med en slidt kobling (og den gamle VAR slidt), så er koblingsnav tyndere - og dermed er fingrene yderst længere inde - og dermed er fingrerne som udrykkerlejet trykker på længere henne imod udrykkerlejet.

Når jeg sætter en ny kobling på, så er koblingsnav tykkere, fingrerne (fjedrerne) er i perifierien af koblingshus længere ude mod gearkasse, dvs at fjedrerne i midten er længere fremme mod motoren - og dermed skal udrykkerlejet bevæge sig mere - hvad der gør at det at jeghar sat en ny kobling på, faktisk giver mig større problemer med udkobling, fordi udrykkerlejet ikke bevæger sig langt nok?
Er den teori korrekt (For så taler det mod pilotlejet, og for et problem med at udrykkerarmen ikke bliver drejet nok - og det er enten fordi slavecylinderen ikke har nok slaglængde, eller der er problem med urdykkerarmen...............

Suk - jeg glæder mig til at skifte slavecylinder............. Og HÅBER!!!!!!!!

/JJ
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: Mølle efter 09. Juni 2007 kl: 19:19:29
tjek at udluftningsskruen på slavecylinderen virker. ellers er det rigtigt noller  :?  :?
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 09. Juni 2007 kl: 19:31:23
TAK for input - TAK! Rigtig god pointe - TAK!

Var ude og kigge på den gamle kobling.

Koblingsnavet's fjedre:
De fleste af dem var slidt blanke på siden, somom de har skrabet mod noget?

Een af dem var der knækket en stumpaf, så fjederen kan bevæge sig fra side til side i navet. Hmmm.

Noget af det for mig mystiske - var at nogle af de steder der var slidmærker, var på gearkasse-siden???

Slidmærkerne kan selvfølgelig være fordi fjedrerne har roteret i navet. Jeg kan ikke forstå hvad der ellers kan have slidt på dem - på gearkasse siden....

Suk - jeg er godt træt ligenu - en anden mulighed er komplet at skifte gearkasse imorgen - Mølle, har du en benzin gearkasse liggende som er OK?

Mvh

Jens Jakob
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 09. Juni 2007 kl: 19:49:20
Weird. Kørte en tur.

Når jeg kobler til,er det den lækreste blødeste tilkobling.

Det føles somom koblingspunktet ligger relativt højt - men det atkoble til føles - rahsg* - føles som næsten normalt.

Dvs. at jeg et eller andet sted igen mistænker det sk*de pilotleje driver højgearsakslen med rundt - selvom jeg har koblet ud.

Hvad kan ellers gøre det?

Svinghjulet? Det var pænt, uden grater - jeg har dog ikke et billede af det i mit hoved ligenu......................

Jeg hælder MEGET ligenu til at tage på GDS søndag igen, og skifte pilotlejet denne gang - samt gå udrykkerarmen godt efter.

Spørgsmål - kan jeg skifte pilotlejet uden at tage svinghjulet af? Det så ikke sådan ud idag - det så ud somom svinghjulet spærrer for pilotlejets krave?

Jeg er godtnok verpist ligenu - og frustreret...............

Det som skulle have været en "Ejjj hvor fedt, ny kobling, nu kører det og tak til det halve team SDS og T3nettet" - er ligenu en ret flad fornemmelse............................................. Suk...........

Nå, planen er:
1. Skift slavecylinder - se om det hjælper. Hvis det ikke hjælper, så på GDS og flå gearkassen af igen, skifte pilotlejet (somehow.......) - tjekke udrykkerarmen grundigt, og samle igen.............. SUKSUKSUK!!!!!!!!!!!

JJ
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: Mølle efter 09. Juni 2007 kl: 19:52:20
Hej JJ

det hele lyder mystisk.

jeg har desværre ikke en løs benz-geark. liggende.

-men jeg tror at dit problem er at finde i noget af mekanikken i klokken. Har desværre overhovedet ikke tid til at hjælpe i morgen.

Er ude af huset hele dagen, men du er stadig velkommen i haven i solrød med slagteværktøj.
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 09. Juni 2007 kl: 20:05:01
Tænke:

1. Gearkassen bliver drevet med rundt, selvom der er koblet ud.

Dvs. at koblingsnavet bliver drevet med rundt - og højgearsakslen.

Det kan være 3 ting:
1. Pilotlejet?
2. Svinghjulet med grater (nej, er var ikke nogen grater)
3. At udrykkerlejet ikke får presset hårdt nok på koblingens fjedre.
3 Kan være:
3.1 Slavecylinderen
3.2 Luft i hydraulikken
3.3. Hovedcylinderen - utæt stempel for oven, slipper bremsevæske tilbage.
3.4 Problem med udrykkerakslen, at den ikke kan dreje frit.
Udrykkerakslen gik godtnoktrægt, men vi vaskede den meget ud med bremserens, og den gik nogenlunde OK. Det kan selvfølgelig være noget grimt med at den har lavet grater i klokken, og når der er tryk på fra koblingen, så sidder udrykkerakslen fast?
Hvis det er det sidste, så er det ret ligegyldigt at flå gearkassen af på GDS søndag - for jeg har ikke dele til udrykkerakslen.

Men jeg er stædig. Godt at vide at jeg er velkommen med slagteværktøj i Solrød haven - tak :-)

JJ
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 09. Juni 2007 kl: 21:50:55
AHA!!!!!!!!!!!

Jeg vil imorgen afmontere slavecylinderen, og så bede Ida meget meget meget forsigtigt at træde koblingen ned.

Det vil give mig info (indicier) om slavecylinder kan bevæge sig langt nok (og så er problemet med armen til udrykkerlejet - så kan jeg lære at skifte bøsninger til udrykkerarmen når jeg mekker!) - og hvis den ikke kan bevæge sig længere når den er afmonteret - tjah - så kan det være at Jarl har ret i teorien om at der er en slidkant/rustkant inde i slavecylinderen som hindrer den i at bevæge sig langt nok.

/JJ
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: BlackChart efter 09. Juni 2007 kl: 22:01:17
Husk lige på at når du hiver slaven af, så sidder er en fjeder der trykker pinden ud af :)
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 09. Juni 2007 kl: 23:42:51
Slavecylinder.

Havde aften-træf med Casper, pillede slaven af Brutus's gearkasse.

Hjemme - note til Mølle; Udluftningsskruen sad fast, var rustet, er nu knækket (og jeg, jeg brugte IKKE vold....)

Menjeg har nu en slavecylinder at studere - og jeg kan se den fine rustkant/slidmærke inde i den, kan også se at stemplet jo ikke kan komme forbi.

Så min plan søndag:
- GDS fra morgenstunden.
- Pille slavecylinder af telebussen - forsigtigt åbne den, se om der er grater som hindrer stemplet i at bevæge sig nok.
- Har de mon slavecylindre på GDS til Telebussen? Jeg håber..........

Alternativ?
Bestille ved Howdi audi:
1. Slavecylinder
2. Hovedcylinder
3. Udrykkerarm
4. Bøsninger dazu

Og nå at  få delene og lave bilen tirsdag eller onsdag aften.... :(

Suk............................................

JJ
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 09. Juni 2007 kl: 23:54:04
Info fra TheSamba (hvor jeg også har åbnet en tråd om emnet):

Udrykkerakslen bliver slidt flad på armene som trykker på udrykkerlejet.

Dvs. - et MUST i.fb. med skift af kobling, er at tjekke udrykkerarmene for slid - og om nødvendigt skifte udrykkerarmen (ca. 150 kr ved howdiaudi + et eller andet for bøsningerne).....

Jeg er lidt træt ligenu af telebussen - men mon ikke der kommer liv i den igen? Eller skan jeg jo altid køre til familietræf næste weekend med dobbeltudkobling............................................... Av av.

JJ
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 10. Juni 2007 kl: 00:12:06
Hej Peder

Tak for et godt tip - det skal jeg huske

JJ
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: Jarl efter 10. Juni 2007 kl: 01:01:36
Citat fra: "jensjakob"
Info fra TheSamba (hvor jeg også har åbnet en tråd om emnet):

Udrykkerakslen bliver slidt flad på armene som trykker på udrykkerlejet.

Dvs. - et MUST i.fb. med skift af kobling, er at tjekke udrykkerarmene for slid - og om nødvendigt skifte udrykkerarmen (ca. 150 kr ved howdiaudi + et eller andet for bøsningerne).....

Jeg er lidt træt ligenu af telebussen - men mon ikke der kommer liv i den igen? Eller skan jeg jo altid køre til familietræf næste weekend med dobbeltudkobling............................................... Av av.

JJ


Jeg ved ikke, om det er det samme på T3'ere med benz klokke, men på dieselklokkerne er der halvmåneformede udsparinger på udrykkerarmens to fingre, som passer med udrykkerlejets rundede anlægsflader. Dem tror jeg næppe at hverken vi ellers vores børn får held til at slide op. Jeg kender godt det andet system fra boblerne, men det var et helt andet setup, hvor udrykkerlejet blot svævede frit - kun fastholdt med to små fjedre på fingrene og uden styrekraven, som vi har på T3.

Pilotlejet skal du ikke skænke en tanke. Hvis det var defekt, så kunne det kun momentant klemme om højgearakslen indtil det var pulveriseret, og det ville ikke tage mange sekunder. Desuden forstår jeg dit problem som et vedvarende, jævnt og gentageligt problem, og var pilotlejet atomiseret, så ville "klemningen" forekomme ujævnt, skurrende og rykkende - metalstumperne kan jo i det scenarie ikke forventes at optræde konsekvent og ensartet ved gentagne udkoblinger. Endeligt ville almindelig kørsel - tilkoblet - være præget af rystelser og unormal støj grundet højgearakslens manglende centrering.

Som du selv ræssonnerer, bringer en ny og tykkere friktionsplade i koblingen spidserne af trykfodens fjedre nærmere svinghjulet, hvilket kræver, at udrykkerlejet skydes længere i retning mod svinghjulet for at koble ud. Dermed kan koblingeskiftet sagtens have styrket dine symptomer.

Vi samler lige op: Af en eller anden årsag kommer udrykkerlejet  altså ikke tæt nok på svinghjulet til at udløse koblingen helt. Forudsat, at de anvendte stumper er de korrekte og at styrekraven ikke er defekt efterlades som du selv beskriver få  mulige forklaringer:

1) Udrykkerakslen har for stort slør. Som nævnt har akslen ikke egentlige bøsninger, men snarere sådan nogle plasticagtige ringe. Det er absolut no fun at skifte dem! Alene tricket med at tage den udvendige arm af udrykkerakslen  kræver typisk - efter man har taget den notorisk fastrustede låsering af - en aftrækker  med god kraft til at skille armen fra akslen. Dernæst skal en skrue, der af galvaniske årsager nærmest er er indoptaget i gearkassen, afmonteres før akslen kan tages ud (og så har vi slet ikke nævnt at motor og gear selvf. skal skilles fra hinanden. - Btw.: Hvorfor tager du trækakslerne af? De kan roligt blive siddende - gearkassen skal jo bare flyttes få cm.) Summa summarum: Gør op med dig selv om der vitterligt er betydende slør i den aksel - det er ikke et projekt, man begiver sig ud i efter trial'n'error-princippet.

2) Det hydrauliske system. Pedalen skal kunne trædes helt i bund. Hydrauliske koblinger er karakteriserede ved at være selvjusterende, så der gælder ingen undskyldninger om, at 'det nok er et justeringsspørgsmål'. Kan den ikke trædes i bund, er der noget, der forhindrfer det. Din beskrivelse af, hvorledes hovedcylinderen angiveligt bevæger sig og pumper naturligt, når luftskruen på slavecylinderen er åben, retter - som ovenfor beskrevet - mistanken mod slavecylinderen. Der ville jeg starte.

Og PS: Jeg forudsætter, at friktionspladen er vendt korrekt.
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 10. Juni 2007 kl: 09:21:11
Hej Jarl

Tak fro din gode gennemgang. Jeg jagter det hydrauliske system.

Her er lidt kloge ord fra TheSamba:
-------------------
TOB travel distance should be about the same, as the TOB is pushed further back up its guide sleeve as the clutch wears, gradually forcing a bit more fluid backwards thru the hydraulic system and returning it to the reservoir, BUT....

It can't return to the reservoir if the clutch master cylinder doesn't return to its full rest position. That mean the system can't automatically correct the volume of fluid in the system as temperature changes and as the clutch friction surfaces wear, SO...

Before you go tearing the tranny back out, check the clutch pedal free play. There should be about 13mm free movement, measured at the bottom edge of the pedal pad, before you feel the pedal and pushrod engage the master cylinder piston. This is the very first thing you check whenever you're adjusting//bleeding/diagnosing a clutch or brake hydraulic system. Other than repairing leaks, it's one of the only things you have any control over.

Having too much fluid trapped in the circuit by having no free play will usually cause there to be residual pressure at the TOB at rest, which may cause the clutch to slip a little. But conversely, if the system can't take in more fluid as needed, it won't be able to move the TOB in a large enough range to reach full disengagement. Either way, it causes problems, so do a quick check and rule that out, so you know the hydraulic system is self-adjusting properly.
--------------------
og
---------------------
I would also add, that a clutch master can fail in the way that during the first part of it's travel it lets fluid pass yet later in it's travel it doesn't. The result is that the clutch will not fully release yet there are no signs of leakage from the MC as the fluid passes the seal and returns to the reservoir. I actually just had this happen on one of my vans a few weeks ago. Clutch wouldn't fully release. It was a lot like driving an automatic when it was in neutral.  
-----------------------

Set fra en filosofisk sidelinie, er det imponerende så meget viden vi samler op om vores biler, og tankevækkende hvor sjældent vi ville bruge al den viden, hvis det kun var vores egne biler vi lavede.

Det er noget af det som er så fedt ved T3nettet (og Thesamba og Vanagon.com) - at vi kan dele vores viden med hinanden, og vi ikke bare står alene og samler viden op.

Med venlige hilsner

Jens Jakob (Stadig p*ssefrustreret)

P.s. GDS har kun en mand på arbejde her til morgen, så telefonopkald for at tjekke om de har slavecylinder hh mastercylinder kommer jeg ikke igennem med, udover til medarbejder som siger "Jeg er alene herude, ring senere".

----------------------
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: poot efter 10. Juni 2007 kl: 10:02:06
Forstår jeg det rigtigt, At du sagtens kan koble ud. Bare du bruger dobbelt udkobling. :?:

At du kan træde koblingen i bund :?:


Nu ved jeg ikke så meget om gear kassens indretning. Men mindes Jarl's indlæg hvor han omtalte noget med en syncronring i gearkassen "sikkert stavet forkert"  Men han var vel kommet ind på det selv, hvis det var det. :wink:

Medfølelses hilsen Poul :wink:
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 10. Juni 2007 kl: 10:07:25
Hej Poot

Ja, jeg kan koble ud. Men ikke nok.

Så den med at bruge dobbelt-udkobling op og ned (og mellemgas når det er ned), er nærmest gearskift uden kobling......................

Og ja,hvis jeg fortsætter for mange km med dette problem, så hedder det skift af gearkasse, dels pga børstede tænder, dels pga nedslidt syncro-ringe....................

Men tak for input - og vinklen - alle gode tanker gælder lige nu.

(Og når min bil virker igen, tror jeg vi har materiale til endnu en "T3'ens ABC" - med overskriften "Kobling - og alt der kan gå galt - og hvordan det løses")
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: poot efter 10. Juni 2007 kl: 10:26:20
Hmm Jeg fik en 4 trins kasse af mølle sidst. jeg var der. jeg skal bruge koblings klokken. der sidder en meget fin slavecylender. meget bedre end min. ( der ligner en klump forvredet rust)
 Så jeg havde tænkt min at bruge den selv. men hvis der er akut behov. må du da komme og bruge den. evt lave det her. men der er jo langt til lolland 8)  Lige så langt som der er fra lolland til kbh. :lol:

Hilsen Poul
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 10. Juni 2007 kl: 12:24:48
Målte på slaven, både den på bilen og den jeg fik af Casper.

Det ser ud til at minslave er næsten fuldt ude, og kan kun bevæge sig ca en cm. Bekæftede det ved at måle på slaven jeg fik af Casper.

Dvs at mit gæt er at det ER udrykkerakslen som er så slidt på armene, at den ikke kan presse nok på udrykkerlejet.

Løsning?

Af med gearkassen igen igen, skifte den sk*de udrykkeraksel......

Hvor BEEP får jeg fat i en udrykkeraksel idag????????????

Hmm, ring til mig hvis du har en gearkasse eller en OK udrykkeraksel liggende..............

Jens Jakob
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 10. Juni 2007 kl: 14:16:55
Har testet og målt noget mere.

Har afstemt det med en anden T3.

Normal opførsel for T3 kobling, glidende bevægelse hele vejen ned til gulvet for koblingspedalen.

Min - det er klokkeklart at der sker tydelig mekanisk modstand når pedalen er halvvejs nede.

Det ser ud til (mangler endelig visuel bekræftelse) at slavecylinderen går helt i bund.

Jeg har kigget på en anden gearkasse. Når udrykkerarmen er drejet så meget, så er udrykkerlejet i teorien på vej ud over kanten af udrykkerleje-kraven - dvs MEGET langt inde i koblingen.

Hvad kan der være af gode grunde til at udrykkerarmen bevæger sig så langt, og koblingen stadig ikke kobler ud?

1. Enten er armene på udrykkerarmen slidt, så de ikke skubber udrykkerlejet så langt som forventet.

2. Gearkasse og motor er ikke spændt nok sammen (jo de er så, har tjekket, kan tjekke igen.

3. Kobling forkert type, så koblingshus er for langt væk fra udrykkerleje?
Der sad en Sachs 228 mm kobling i (den gamle), jeg lagde en LUK 228 kobling i. Godtnok ser det ud somom at kanten på koblingshuet på LUK koblingen er tykkere end kanten på Sachs koblingen, men friktionsskiverne i LUK koblingen er også tykkere end dem jeg pillede ud (sachs koblingen).
Jeg målte ikke forskelle på de 2 koblinghuse.

Hvad kan det ellers være? Hvis svinghjulet var slidt så meget, at koblingsnavet er for langt væk fra koblingshuset,så ville problemet vel være en kobling der fedter?

Så mit gæt er stadig at af en eller anden syg grund, så har jeg et problem med udrykkerakslen.

Men - før jeg tager til Solrød og henter gearkasse, vil jeg gerne høre om der er nogen teorier overhovedet der kan pege på svinghjulet eller koblingen jeg har sat i?

Med venlige hilsner

Jens Jakob
Titel: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
Indlæg af: jensjakob efter 10. Juni 2007 kl: 18:22:04
S U C C E S!!!!!!!!  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D
Opdateret her:
  :arrow:  http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=23909#23909

 :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
 :idea: