T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: WBX Manden efter 24. December 2005 kl: 00:16:52
-
Kender I til problemet?
JAAAAA !
Derfor er jeg i gang med at plænlægge ombygning af en Renault V6/ Alpine/ 25/ turbo gearkasse til en WBX'er
Tjek evt. denne tråd : http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=50&highlight=isklumper
-
I bund og grund er gearkassen i T3'erne en overvintring fra boblen. Der er naturligvis sker ændringer og forstærkninger, men det kan volde problemer for den at håndtere kræfterne fra meget momentstærke motorer. Typiske fejl kan være:
1) Trægt gearskifte, som kan skyldes lange ledforbindelser og manglende smøring af dem.
2) Revnede synkronhoveder (som regel mellem de to højeste gear), der viser sig ved at den sættes sig fast i et af gearene. Fra modelåret '90 er der rettet op på denne fejl.
3) Dårlige lejer (specielt dobbeltrullelejet ved spidshjulet) kan forårsage at den springer ud af gearet.
4) Elendig legering - selve materialet huset er lavet af korroderer med utætheder (særligt ved differentialets lejeskåle) til følge.
Så ja, det er ikke det heldigste VW har begået, men med lidt omsorg går det. Omsorgen består i at skifte forsigtigt, holde ledforbindelserne velsmurte, checke oliestanden og så rustbeskytte (ja, jeg mener det faktisk!) selve huset med en god rustbeskyttelsesolie.
Hvad angår 1. gears placering, skyldes det ikke overvejelser om at starte i 2. gear. Det skyldes, at det eneste sted, der var plads til et ekstra sæt tandhjul, var i gearkassens forhus, hvor bakgearet i forvejen sad på 4-trins-modellerne. Derfor sidder 1. gearet i samme skiftespor som bakgearet - det betjenes af samme skifte arm. Kun os med AAZ kan ignorere 1. gear ved igangsætning (Der var lige lidt til fodboldkampen :P )
Du skal bare køre med alm. gearolie.
-
...hej...folk plejer at rynke på næsen af min hjemme-kur til den problem men faktum er at den virker for mig...jeg bruger hydraulik olie af den type til automatisk gearkasser...den er tyndere og smører bedre sinchromesh ringe...den eneste men er at hvis alle pakkedåser ikke er tæt og i go´stand er der risiko for lækage.........jeg har endda hældt motor olie 10w40 i den engang i mangel på den anden........de er jo kanon hård i gear udveklisng de sataner;-)
Uden at have prøvet dit forslag, er jeg sikker på hydraulikolie og gearkasse olie har meget forskellige egenskaber. Hydraulikolie har i hvert fald slet ikke samme bæreevne, hvilket vil føre til forøget slid på tandhjul.
Måske det virker, men jeg tror det er som at tisse i bukserne :lol:
(hydraulikolie kan sikkert avendes i gearkassen på en D eller TD diesel, da de jo ikke har samme moment og effekt som en WBX :twisted: )
-
http://(hydraulikolie kan sikkert avendes i gearkassen på en D eller TD diesel, da de jo ikke har samme moment og effekt som en WBX )
Gnæk, gnæk :lol: :lol: :lol:
-
...gutter, korsfæste mig alt det I vil:-)...
:lol: :lol: :lol:
Helt sikkert !
Fiat gearkassen kan godt være lavet til ATF-olie, mange nyere biler er !
Jeg mener bare ikke der er grund til af presse levetiden på en i forvejen underdimensioneret gearkasse.
Jeg kan alligevel ikke køre på ATF olie p.g.a. mit differentialespær :roll:
-
hej vogn 77
det er fordi den er blevet slidt i de bøsninger der sider på vejen hen til gearkassen..
midt på ca er de 2 stænger samlet og dem kan du pille fra hinanden og dreje lidt så kommer det til at passe igen dvs ar du ikke skal trykke den ned for at komme i 1..
Mvh Flemming