T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: lagoni efter 12. Juni 2007 kl: 17:32:31
-
Lad mig lige starte med at sige at jeg har søgt på forum, men ikke fundet noget der ligner det her problem.
I morges ville Solvognen ikke starte. Den hamrede godt nok derudaf men gik ikke igang. Jeg tjekkede alt hvad jeg kunne tjekke. Olie, vand, sikringer, kabler men fandt ikke noget. Jeg fik en nabo til at sætte sig ind og prøve at starte mens jeg kiggede i motorrummet, og alle remme kørte, og alt så umiddelbart ok ud.
Og så gik den pludselig alligevel igang.. jeg tror at han havde haft gaspedalen i bund i ca. 7-8 sekunder (længere end jeg havde) og så stod der en stor røgsky ud som lugtede brændt. Den var dog hurtigt væk, og bilen kørte til jobbet som om intet var hændt.
I frokost pausen testede jeg, og den sprang igang med det samme. Til fyraften var den gal igen. Den gik først igang efter 7-8 sekunder, og røgen var der igen. Igen kørte den fint hjem, og to stop undervejs gav ingen problemer.
Den har ellers kørt som en drøm i et godt stykke tid. Jeg fulgte levende med i tråden om koldstartshåndtaget, for jeg var selv igang med at eksperimentere med at lade det være permanent trukket, og jeg er overbevist om at det har gjort en forskel. Dieselforbruget er faldet betragteligt og motoren banker ikke så meget som den gjorde en overgang. Sommervarmen har sikkert også hjulpet med, men jeg tror ikke at det alene kan gøre det.
Men nu ved jeg så ikke... jeg har en ide (uden at kunne redegøre hvorfor) om at den måske ikke får nok diesel ved opstart, men jeg vil endnu engang læne mig op af den ekspertise der er i forum og spørge jer hvad i mener kan være årsagen til startproblemet.
Med venlig hilsen
Lagoni
-
nu har du kontrolleret at gløderørene får strøm, ikke ?
-
Det kan faktisk godt være at du rammer noget der...
Jeg ved nu hvor forvarmerrelæet sidder for det skiftede jeg jo for ganske kort tid siden, men...
I nogen tid har opvarmningstiden været mellem 5 og 10 sekunder, men der er indimellem tider på måske 20 sekunder, og det kan udemærket være selv om bilen er varm og kun har været standset i få minutter. Hvordan jeg lige kontrollerer om de får strøm, det er jeg så stadig ikke 100% sikker på
:oops:
Men må lige tjekke alle kabler en gang mere! Hvis det er gløderørene så må der næsten være en "utæthed" på kablerne dertil.
-
Kort tid efter vi fik vores, var der et par gange den ikke sprang i gang med det samme. Dette gjorde at min kone, begyndte at pumpe med gas pedalen, og bilen blev længere tid om at springe i gang, og røg når den endelig startede. Så fandt vi på, at prøve uden at røre gaspedalen, og den sprang i gang med det samme. så det har vi gjort lige siden med held.
Ved ikke om der er andre der har lignende erfaringer..
Forresten Lagoni, hvad er det man kan se ude i vest i horisonten omk solnedgang i øjeblikket, Er det en planet, og i såfald hvilken..
Eksperter må finde sig i at blive spurgt til råds :lol:
-
Nu da dit gløderelæ må formodes at være i orden, må vi så spørge til glødesikringen. Det er den (eneste) store bladsikring, der sidder i den sorte box i motorrummets venstre forreste hjørne. Og kabelforbindelserne til den - hvordan er de? Og kabelforbindelsen ned til gløderørene? Og gløderørene selv?
Du måler, om der kommer strøm til gløderørene med en polsøger på kobberbroen mellem gløderørene og med den anden ende på stel. Der skal være strøm, når bilen gløder (men ikke, når den er varm - som du oplevede i frokostpausen - og derfor ikke har brug for at gløde).
-
Du måler, om der kommer strøm til gløderørene med en polsøger på kobberbroen mellem gløderørene og med den anden ende på stel. Der skal være strøm, når bilen gløder (men ikke, når den er varm - som du oplevede i frokostpausen - og derfor ikke har brug for at gløde).
Når du skriver strøm, mener du så spænding :wink: ??
/Mads
-
Jeg har målt (og pudset en masse møg væk) og der er hul igennem alle kabler (hvis jeg har fundet dem alle) og hul igennem fra relæ til sidste gløderør. Så langt så godt...
Men det er meget værre..
Der er et lille hul i et af de rør der går ned til en af ventilerne. Det sprøjter(!) ud!
Er det dyrt / svært at skifte?
Jeg har taget en lille video (knap 5mb) og lagt på
http://lagoni.info/fora/dyt/utaet.avi
Håber i ka se den; ellers må jeg prøve noget andet.
Jeg ved ikke om det kan ha noget med startproblemerne at gøre?
-
Skide smart. så behøver du ikke undervogns beskytte der :lol:
Jeg har et sæt dysserør liggende. hvis det skal være. der ikke er nogen der har dem tættere ved. 8)
Hilsen Poul --- Nå er det en planet eller hvad.
-
Jeg har et sæt nye dysserør
dem kan du få for 850 Kr.+Fragt
det tager 10min. at skifte dem
-
Okay, jeg smider lige en pm med adresse :D
Hmmm... kan jeg binde en klud om røret og køre på job imorgen og træf torsdag?
:? :?:
-
Hov... så ikke lige Poul's indlæg
Poul, hvad skal du ha for de rør? Er de nye / brugte?
-
det med at binde en klud om
det gør ingen godt der er 155 bars tryk
på dysse rørene
-
Findes der ikke en anden nødløsning?
Ka man ikk lukke det %&#$¤ hul et par dage?
-
ET stykke gummi slange og et spændebånd :lol: det er da set før 8) 8)
-
Der er intet, der holder. Tro mig - jeg har i mit alt for lange T3-liv prøvet alt med forsøg på rep. af dyserør. Almindelig lodning, sølvlodning, spændebånd med gummiunderlag, - you name it - I did it - and wasted my time. Og jeg ved godt, at det er svært at tro på andres erfaringer, men prøv alligevel: Der er kun én mulighed der dur, når man vil holde et tryk på 155 bar+ inde -> nyt rør!
-
Jeg har en aftale med Poul i Hvidovre i morgen tidlig, så jeg prøver sgu lige om et spændbånd og noget slange kan holde det så længe.
Hmmm... seriøst... hvad er det værste der kan ske? Kan jeg risikere at gøre mere skade?
-
hvad er det for en motor?? hvis det er til en sauger har jeg måske et. 3/4 chance.
-
Der sker ikke noget - højest en omfattende motorbrand....
Nej - pjat - jeg tror, at de fleste har prøvet den situation, og man skal jo køre. Hvis du er lidt flink ved motoren og ikke presser den for hårdt, så skal den nok humpe afsted på 3 ben. Men rooolig kørsel - ikk'
-
Der sker ikke noget - højest en omfattende motorbrand....
Okay, der hoppede jeg lige en halv meter i stolen...
:lol: :lol:
Nå, jeg satte cykel(!)slange og to spændbånd på, og det holdt, og den startede efter 3 sek. opvarmning, men hold da kæft hvor den røg lige til at starte med...
Jeg vil sniiiiiiige mig ind til Hvidovre imorgen. Iøvrigt kører jeg altid morfar-kørsel.
:wink:
-
Ups... Poul spurgte hvad det er man kan se lyse i vest her omkring aften. Det er planeten Venus. Den er tættere på Solen end Jorden, så derfor ser vi den ikke så tit, men når den er der er den det kraftigst lysende objekt efter månen. Den er ofte blevet mistænkt for at være en ufo...
Lavt i syd, er pt. planeten Jupiter.
Hvis man trækker en linie fra Solen gennem Venus, kan man se Saturn der mest af alt ligner en stjerne, men selv i et lille teleskop, ses ringsystemet.
http://www.tycho.dk/article/view/579/2/123/
Læg i øvrigt mærke til i denne tid, om der er kraftigt lysende skyer i nord om natten. Det er såkaldt lysende natskyer. Der er ikke nogen som er sikker på hvad de kommer af. De er ca. 80 km oppe i atmosfæren hvor der ikke er nogen fugtighed (vand), så der er en del debat om hvad de består af. Men under alle omstændigheder er de meget smukke.
Her er et foto jeg selv har taget.
http://lagoni.info/grafik/astrografik/lysende1.jpg
-
Så kører den igen :D
Var lige omkring Poot og få sat de nye rør på, og det var lige det der sku til. Nu vil jeg følge dem opmærksomt de næste par dage :D
-
Det er jeg glad for at høre :D
Flot billede, og tak for en udredning af planeterne's position, jeg skal ud og kikke i aften 8)
Hilsen Poul
-
Glæden blev kort, men inden jeg når til det, så lad mig vise et foto af motoren med nye rør.
(http://lagoni.info/fora/dyt/dyse03.jpg)
Desværre, da jeg skulle hjem, varmede den op på 2 sek (Poul havde lige renset noget mere møj af, så jeg tror det hjalp noget mere på strømmen til gløderørene) men den havde det samme startproblem. Motoren bankede derudaf med en tør lyd og da den endelig sprang igang, kom der en røgsky af dimensioner ud.
Nå, hjemturen gik ellers godt. Den kørte rigtig godt og accelererede villigt og kvikt. Men da jeg kom hjem og gik ud for at se, så kofangeren og bagklappen sådan ud...
(http://lagoni.info/fora/dyt/dyse01.jpg)
Totalt plettet af diesel....
Motoren sejlede i diesel og jeg ku jo ikke lade være med at tænke på Jarls ord om motorbrand.
Min første tanke var at vi ikke havde sat rørene ordentligt fast. Underligt nok var det kun de tre bageste rør som var sølet ind, og kun ved ventilerne. I den anden ende var de tørre. Men jeg fandt jo hurtigt fejlen...
(http://lagoni.info/fora/dyt/dyse02.jpg)
Stofslangerne er totalt færdige, og indtil jeg får nye, kører jeg absolut ingen steder. Nu vil jeg så håbe på jeres tålmodighed og velvilje til nok engang at skære ud i pap..
Hvad hedder de slanger? Størrelse... type...
Hvordan sættes de på?
Imens vil jeg dykke ned i skuffen og se hvad jeg har af klippekort til bus og tog, og så bare håbe at de har fået styr på deres køreledninger :wink:
-
Det er nema problema. De hedder lækolieslanger - eller bare brændstofslanger. Du går til den nærmeste reservedelsforretning og så siger du: "Jeg vil gerne købe én meter lækolieslange/brændstofslange til montering mellem dyserne på en dieselbil. Det skal have en indvendig diameter på 3,2 mm. Jeg vil også gerne købe et musekondom/slutprop til den sidste dyse" Så betaler du den halvtredser, det koster, og så går du hjem og klipper slangen til i passende længder. Så tager du de nye dyserør af for at få plads til at sætte slangerne fast. De skal bare trækkes af og skubbes på med håndkraft og ligesådan med musekondomet på den sidstye dyse - keine hexerei - nur behändichkeit. Så sætter du dyserørene på igen og lad være med at stramme dem for hårdt. Så er den potte ude! Hvis man vil op på at bruge et kvarter på processen, så skal der drikkes øl og ryges smøger imens - ellers varer det max. 10 minutter, så du kan sagtens komme til Langelinietræf.
MEN dit startproblem er ikke løst! Det har nemlig ikke en dyt med dieselsystemet at gøre. Det drejer sig om defekte gløderør - du har jo konstateret, at der kommer strøm (spænding Mads-nittengryn!) derned, så rørene må være døde. Køb nye gløderør (Bosch eller endnu bedre Beru) start fingergymnastikken og søg på ordet "gløderør" her på sitet.
-
Jeg nægter konsekvent at bede en ekspedient om et musekondom. Jeg blev engang sendt i byen efter kørnerprikker og dén hopper jeg ikke på igen...
:lol: :lol: :lol:
Til gengæld er jeg helt med på det med smøger og øllen!
Anyway, det med at skifte gløderør...
Shit..
Jeg har læst og læst og bedt og bedt... "åh kære Du som våger over T3-ejere, giv os idag vores varme gløderør og led os ikke ud i et skifte".
Jo, dé indslag har jeg fulgt og jeg spurgte for nogen tid siden en kammerat som ved og kan noget med biler om han var frisk på sådan en proces, og jeg har ikke set eller hørt fra ham siden.
-
Jeg tror at jeg vil skifte de brændstofslanger og så ringe lidt rundt til de lokale mekanikere og finde en som kan skifte de gløderør. Jeg tror det vil være sundt for min bil at jeg betaler mig fra det. Må sgu osse indse at mit nivo ikke er dér endnu.
Men det kommer!!!
:wink:
Off topic: Vi kan jo ikke alle være lige så snilde som kineserne..
http://blog.sciam.com/index.php?title=66_beer_bottles_one_cheap_rooftop_solar&more=1&c=1&tb=1&pb=1
-
Har du fået slanger..?
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1758&postdays=0&postorder=asc&start=0
-
Rolig nu :lol: :lol: :lol:
Mener dine slanger Nok lige kan klare et lille afklip hvor de var utætte. der er ikke tryk i dem.
jeg har slange liggende, skal jeg tage det med på arbejde i morgen. 8) 8)
Muse kondom har jeg ikke. (bruger ikke de størrelser) :wink: synes også det så ud som om det er i den anden side problemet er..
Hvis du vil skifte dine gløderør, er du da velkommen herned en aften. du skal selv have nye rør med. ( Mit lager har sine begrænsninger :? ) Men prøv lige at rense den kontakt der føler hvor varm motoren er, hvis du da ikke har gjort det.
Jeg tror det kan have noget at gøre med at dine rør er brændt af.
Hilsen Poul
-
"Klip et stykke af og sæt den på igen" ? Landmænd.... :wink:
Af med lortet på med noget nyt ellers står han samme sted igen om en uge.
Undskyld Poot - det mindede mig bare pludselig om min bror, der tit går på "indkøb" i min reservedelsreol for at se om ikke jeg liiiige har et brugt sæt gløderør han kan "låne" indtil han 'får købt et sæt selv' (og der sker, når det sner grønt!). Heldigvis fik han sidste gang fingrene i et sæt Thansen-skrammel, så han måtte på den igen efter en mdr. :twisted:
-
Hej Jarl. Jeg har faktisk et landmands-bevis liggende i skuffen 8) 8) KAN DU SLÅ DEN :P
Somme tider skal der nødløsninger til. OG DET ER NOGET LANDMÆND KAN :lol: :lol: :lol:
Forslaget om at klippe et stykke af, var kun et velmenende råd til evt at få bilen ud på vejen, så han kan hente nye slanger.
Tror faktisk at spændebånd med gummi, holdt helt fra roskilde til hvidovre :wink: :wink: Men jeg er enig i at det sikkert ikke havde holdt meget længere. Motorrummet var forholdsvis tørt, med en svag stank af diesel.
En af grundende til, at jeg ikke er gyllebonde mere , Er måske fordi jeg faktisk også sætter pris på at tingene er iorden :) , ikke bare at de virker i nuet. (Hvor har jeg mange gange måtte lave nødløsninger, vel vidende at de ikke holdt i længde, OG JEG HADEDE DET :evil: , Men hvad gør man ikke en søndag aften hvis der ikke er vand, foderanlæg i stykker, udmuningsanlæg knækket, eller stoppet. osv. )
Livet er sgu meget lettere som Tømrer :lol: med T3'er
Men selvfølgelig man skal jo ikke lokke folk i fordærv :P :P(kun en gang imellem) :wink:
-
Glemte
Du skal have den dybeste respekt for din bror. HAN MÅ HAVE DET HÅRDT :( lige så hårdt som han selv vil have det :wink: :wink:
-
@Mads-kaa / Jarl
Hvis vi nu skal gå helt op i detaljerne........... :wink:
Så er det jo mest strøm og ikke spænding der er interessant her :-)
-
@Mads-kaa / Jarl
Hvis vi nu skal gå helt op i detaljerne........... :wink:
Så er det jo mest strøm og ikke spænding der er interessant her :-)
Ja, det er meget muligt, men så skal man bruge en anden målemetode end den Jarl beskriver :wink:
I øvrigt skal vi nok lade være med at bringe mere forvirring til projektet end højst nødvendigt!
/Mads
-
Mens vi venter på slangerne og gløderørene...
Så tænkte jeg på at Mads-kaa for nogen tid siden lavede en tråd om hvorfor vi elsker vores T3 og jeg lavede ikke noget indlæg fordi det ville blive for langt syntes jeg, men når nu at gløderør og slanger er monteret og Solvognen kører igen, så er det så noed her der er målet. Billedet er fra et sted på midtsjælland hvor jeg ind i mellem tager hen og observerer.
(http://lagoni.info/fora/dyt/vinstrup.jpg)
Og det er alle bekymringer og udgifter værd!
:D
-
Nu har jeg købt gløderør, de gode Bosch, men nu er jeg ikke sikker på at det er de rigtige jeg har fået. Hér er et foto af det jeg har købt...
(http://lagoni.info/fora/dyt/gloederoer.jpg)
...og det som Thansen sælger...
(http://lagoni.info/fora/dyt/gr_th.jpg)
Læg mærke til toppen. Thansens rør har noget skruet på som Bosch mangler. Hvad siger i til det?
Link til Thansens rør
http://thansen.dk/product.asp?c=986629926&n=1814852726&pn=1815434464
-
Lige så snart det er muligt at gå ud uden at blive gennemblødt vil jeg tjekke det :D Jeg har også fået fat i den rigtige slange til ventilerne. Du har nok ret i det med bøjlen, og det betyder vel så bare at jeg skal genbruge de møtrikker som sidder på nu.
-
Jeg tror også bare at der følger møtrik med THansens og det gør ikke med Bosch´s
-
Okay, så er gløderørene nok de rigtige.
Men, så har jeg lige skiftet overløbsslanger, og det holder sgu ikke rigtig tæt. Det er lykkedes at få de to forreste (i kørselsretningen) tætte men de to bageste drypper stadig. De kan holde sig tætte så længe motoren går i tomgang, men gasser jeg bare en lille smule op, så drypper de. Samtidig ryger det fra blokken, formentlig diesel der fordamper i varmen, og spørgsmålet er jo hvornår det når antændingspunktet.
Det ku også godt se lidt ud som om selve dyserne ikke sidder ordentligt fast. Ihvertfald er jeg ikke overbevist om at alt det diesel der ligger omkring dem kommer fra slanger / rør.
Hmmm... ved sgu itte rigtig...
(http://lagoni.info/fora/dyt/dyse04.jpg)
-
Det er helt nye slanger...
-
I søndagens klare lys, kunne jeg se at møtrikkerne på rørene ikke holdt tæt. Jeg har givet dem et lille nøk, og håber inderligt at jeg ikke har overstrammet. Måske er slangerne i virkeligheden okay tætte...
Nu satser jeg, og kører til Poot på Lolland, med et par stop undervejs alt efter hvordan det går. Så skal der skiftes gløderør og så håber jeg at alt er vel.
Mere følger siden..
:D
-
:D Så nærmer vi os enden på denne tråd :D
Jeg er lige kommet hjem fra Lolland hvor Poot lærte mig at skifte gløderør, og hele processen blev en stor succes. Solvognen trækker nu med fuld power på alle 4 cylindre, og det var næsten som at få en ny bil. Hjemturen i regn og torden og lynild, var en ren fornøjelse.
TAK til Poot for en lærerig og hyggelig dag! Og hils Fruen og sig tak fordi hun ville gøre det hele nemt for os med frokost og kaffe og hjemmebag! Det er sgu ingen sag at mekke under de betingelser! :D
Jeg har lært at det er en stor fordel at have små fine kontor-fingre som jeg, når man skal skifte gløderør. Og så er det bare så fedt at lære mere om mekanikken. Min eneste bekymring nu, er at dette indlæg stort set kun består af udråbstegn og smilies
! :wink:
Nå, men her får i lige et foto af de gamle gløderør, og de er godt nok sorte....
(http://lagoni.info/fora/dyt/gloederoer_old.jpg)
-
Nå, men her får i lige et foto af de gamle gløderør, og de er godt nok sorte....
Du kan sikkert gå ud og skrue de nye ud, og se at de er lige så sorte. Gløderørene sidder jo i en regn af dieselpartikler lige når de antændes
-
...Så nærmer vi os enden på denne tråd...
...troede jeg...
Igår da jeg skulle hjem, gik den igang efter lidt hosten, men her til morgen var den helt gal. 3 forsøg, og en røgsky da den endelig hostede igang.
Konklusion: Når motoren er varm, som den jo var efter at have kørt 100,5 km til Lolland, så kører den som en skærsommernatsdrøm. Når den ikke er varm, så er den lige så svær at vække som en vranten teenager efter en aften i byen.
Back to basic:
Olierør tætte i begge ender - tjek!
Overløbsslanger tætte - tjek!
Gløderør skiftet - tjek!
Glødebro (det stykke kobber mellem rørene) pudset - tjek!
Alle kontakter på motoren renset - tjek!
Glødelampe lyser 5 sek. ved tænding; 5 sek. hver gang!
Mit gæt nu, er at jeg har overset noget med strømmen til gløderør...
At køre T3 er lidt som elestik spring.. så er man helt oppe.... så er man helt nede.... osv...
:wink:
-
Der er noget, der ikke spiller i reguleringen af gløderelæet. Normalfunktion er, at glødetiden er afhængig af motorens temp. Når den er kold glødes der længe, når den er varm glødes der slet ikke, og glødelampen tænder slet ikke. Styringen af glødetiden sker af en lille føler der sidder på vandstudsen på topstykkets endegavl hen mod koblingen. På denne studs befinder der sig to små følere, som er identiske., Den ene styerer altså gløderelæet og den anden styrer termometeret i instrumenthuset. De er ens. Derfor: Prøv at bytte rundt på ledningerne der, og se om det giver nogen forskel.
Din glødelampe lyser. Derfor bør der være aktivitet i gløderelæet. Og vi er HELT sikre på, at der faktisk kommer spænding ned til gløderørene, når den lyser? Du har testet troværdigt med en polsøger eller lign. ikke også? Et bonderøvsfif er, at stille sig i døråbningen af bilen så loftlampen er tændt. Drej nøglen og kig på lampen. Når den er færdig med at gløde (dvs. lidt efter den gule lampe slukker) skal lyset stige i styrke, fordi gløderørene ikke længere stjæler strøm. Gør den det?
Viser det sig at glødesystemet fungerer, vil vi begynde at snakke om andre ting som dyser, timing, kontraventiler, kompression, men det venter vi lige med indtil vi har en endegyldig bekræftelse på glødesystemet.
-
Og vi er HELT sikre på, at der faktisk kommer spænding ned til gløderørene, når den lyser? Du har testet troværdigt med en polsøger eller lign. ikke også?
Først vil jeg lige sige at jeg er dybt taknemlig for at der stadig er hjælp at hente her! :D
Dernæst, det med at måle spænding, er ikke det jeg har mest styr på. Mads har givet mig en intro til det, men jeg er stadig usikker. Jeg skal besøge en kammerat i eftermiddag, og så vil jeg få ham til at dreje nøglen, mens jeg måler med voltmeteret.
Viser det sig at glødesystemet fungerer, vil vi begynde at snakke om andre ting som dyser, timing, kontraventiler, kompression,
Jeg har sludret med Poot om at vi sku sam-bestille nye dyser fra Tyskland, og jeg forholder mig bare positivt til at jeg under alle omstændigheder kommer til at lære en masse. Jeg har indimellem været opgivende, men det går hurtigt over!
-
ingen grund til tristhed....... du sætter den negative pol på batteriet og den positive pol på den kobberbro du har pudset når du skal måle om rørene får strøm
-
Det er sikkert prøvet, men jeg har været ude for en dårlig sikring til gløderørene. Den så fin hel ud, men da jeg rørte ved den pulveriserede den. Da den blev skiftet var alle startproblemer ude af verden.
Du ved sikkert hvor den sidder ,men hvis andre ikke gør så findes den i den sorte boks i motorrummet lige under gløderelæet. Den ligner bare et stykke blik.
-
En ting er rimelig(!) sikker - der kommer ikke strøm ned til gløderørene. Testen er omhyggeligt udført flere gange. I eftermiddags var motoren for varm til at ladelampen ville lyse, men her til aften gav jeg nøje instruktioner til min nabo. Jeg satte voltmeteret i stilling, og råbte "Drej" og naboen råbte "Gul lampe lyser ...(5sek).. slukket" og ingenting skete.
Jeg overvejede at lave et forsøg mere da hende den unge lyshårede fra to døre henne kom forbi med sin ligeså blonde veninde, men de virkede, uforståeligt for mig, ikke interesserede i dieselmekanik.
Så prøvede jeg at fejlsøge. (I kablerne, ikke de blonde) og Mads har jo lært mig hvordan jeg stiller multimeteret når jeg vil tjekke om der er "hul igennem" i et kabel. Så jeg satte den ene pol på kontakten ved glødebroen, og fægtede rundt med den anden pol i ledningsboksen.
Jeg ledte efter ledninger som var røde, og så skilte jeg et stik ad for at prøve. Den røde gav ingenting, men ud fra en kreativ indskydelse prøvede jeg den blå-sorte ved siden af, og bingo...
(http://lagoni.info/fora/dyt/blaasort.jpg)
Ikke at jeg forstår hvad de to kabler har med hinanden at gøre, men der var umiskendelig "beeep" fra voltmeteret.
Hmmm... man kan vel konkludere at kablet til kontakten er uskadt.
Her lidt fotos med pædagogiske numre.
Rettelser og tilføjelser modtages :D
(http://lagoni.info/fora/dyt/boks.jpg)
1 er gløderelæet.
2 ved jeg ikke hvad er
3 går jeg ud fra er sikringen?
4 er + (rettet)
(http://lagoni.info/fora/dyt/foler.jpg)
5 er køler-føler (går jeg ud fra)
6 er gløderørs føler
7 er det ved jeg ikk...
Kablet på 6 er ikke langt nok til at nå over til 5 men jeg satte 5 på 6 (ka i følge med? :wink: ) og det gav ikke udslag på temperatur måler, men glødelampen lyste længere end ellers.
(http://lagoni.info/fora/dyt/bro.jpg)
8 er gløderørbrokontakten på første gløderør
9 ved jeg ikk...
Ude til venste en rusten dyse....
Pust... sikke et indlæg. Håber i orker :wink:
Spørgsmålet er nu, om ikke det er det %&/¤# relæ som er stået af... Det ku jeg ihvertfald godt tænke mig at det var!
-
Det er rettet :0)
-
Målte du om der var spænding ved gløderørene da du byttede om på følerne?? (Eller flyttede ledningerne)
-
(http://aycu30.webshots.com/image/18709/2000985580680935741_rs.jpg)
Er det kabel, der skal overføre de godt 30 ampere til glødebroen, i lige så dårlig forfatning, som det ser ud til?
-
og prøv og mål med polsøger på begge sider af sikring ( din nr 3) når du måler er møtrikker på topdæksel et godt sted at tage stel.
Sikring er målt og ok. Den virker også solid nok.
Målte du om der var spænding ved gløderørene da du byttede om på følerne?? (Eller flyttede ledningerne)
Yepper, det var der ikke.
Er det kabel, der skal overføre de godt 30 ampere til glødebroen, i lige så dårlig forfatning, som det ser ud til?
Nej, det ser værre ud end det er, også på grund af vinklen fotoet er taget i. Det knæk som kablet tilsyneladende tager på fotoet er ikke så hårdt. Der er stadig noget olie tilbage på stikket, men jeg har renset langt mere af, og der har jo været hul igennem i lang tid. Det er også den kontakt som jeg kunne måle havde hul igennem op til den blå-sorte ledning.
Men det ska ikk komme an på det; jeg ska bare lige ha fundet en forretning i Bagsværd som ikke lukker kl. 2 og som har kabler og stik. Så vil jeg da prøve at skifte det :D
-
Lige en enkelt tank kan ikke se det er nævnt tidligere i tråden.
Hvordan måler du at der er gennemgang ? Med multimeter med genemganstester = hyletone. Man kan ohme men det kræver nok et godt multimeter for at se om modstanden er for høj = få tøde tilbage i ledningen.
Der kan nemt være gennemgang hvor du kan få hyle tonen du kan også måle de 12V men du kan ikke trække den nødvendige strøm til gløderørne.
Vh
Carsten
-
Øh.. okay... :D
Jeg forstår ikke lige hvordan det kan være at jeg kan få hyletone som indikerer en uskadt ledning, men at den alligevel ikke kan trække strøm? (Ja, det er et multimeter med gennemgangstester og hyl).
Hvis du kan forklare det så er jeg meget interesseret i at forstå det her.
Anyway, jeg må jo bare igang med at skifte kablet. Alt skal prøves og intet skal være uforsøgt!
:D
-
En ledning (på en bil) er lavet ved at sno mange tynde kobbertråde sammen, dette giver en blød og fleksibel ledning.
Hver af disse tråde har en modstand, men når flere sættes i parallel så falder den fælles modstand i hele ledningen.
Hvis vi siger at en tråd har en modstand på 1 Ohm dette betyder at der ved 12 volt kan løbe 12 A. U=R*I => 12V / 1 Ohm = 12 A
Hvis du har 10 tråde i parallel kan du så hive 10 * 12 A igennem.
Hvis der kun er en af disse kobbertråde tilbage vil du stadig måle en genemgang, men denne tråd kan ikke føre ret meget strøm.
Prøver lige en sammenligning
Det svare til at du forbinder en 2½" vandslange med en ½" og forventer at du ka få den samme mængde vand udaf enden på ½" som du fik fra 2½".
-
Den med vandslangen er da til at forstå :wink:
Hvor stor er den ledning egentlig? 1½ kvadrat?
-
Den med vandslangen er da til at forstå :wink:
Hvor stor er den ledning egentlig? 1½ kvadrat?
Den er nok mindst 2½ men er ikke sikker, har ikke selv T3 mere så kan ikke måle efter.
Men en hurtig måde at checke på er at sætte et startkable mellem forbindelsen vist på foto og til der hvor den er sat til i den anden ende. pas på kortslutning til stel.
Der findes også en bog der heder "el om bord" godt nok beregnet til både men den er rimelig god, der skulle gså være en formel for beregning af kvadrat vs. forbrug vs. længde.
-
...har ikke selv T3 mere...
Det skal du ikke være ked af - du må godt få lov til at reparere kabler på min :lol:
-
Fandt lige denne side
http://ice-man.dk/lommebog.asp?site=strom
Her kan du finde det kvardrat du skal bruge
-
Cool! Det er så en 6mm2.
"25 - 35A / 131 - 225W"
-
Nu har jeg været rundt i hele den store by uden at kunne finde en 6 kvadrat ledning :shock: Sgu da godt nok besynderligt at dét ska være så svært.
Nå, men i VW i Ballerup var jeg så inde og få en kobber klemmesko og 1 meter 2,5 kvadrat og 1 meter 10 kvadrat for det var hvad de havde, og så stod vi lidt og sludrede gløderør og så sagde gutten at jeg ku sgu bare ta de par småting med gratis
:D
Hmmm... kan jeg bruge noget af det som en nødløsning?
Har overvejet at tage til Biltema i Næstved på lørdag - de må vel for huen ha noget 6 kvadrat.
-
Du kan altid - og sågar ind imellem med fordel - gå op i størrelse, så kast du bare 10 mm2 på.
-
Cool! Så vil jeg gå ned og se om jeg kan hitte den anden ende af kablet og skifte det ud med en 10'er :D
-
Den finder du inde i soklen til gløderelæet, og du skal bruge en urmagerskruetrækker eller lignende for at få den ud. Har du loddeudstyr? Eller krympeflex? Så kunne du evt. nøjes med at skifte den dårlige del fremfor at klippe hele kabelstrømpen op.
Men - øh - VED vi, at kablet er dårligt, eller skifter vi bare på mistanken? Kan det visuelt kontrolleres, om der faktisk er knækkede og irede tråde? Kunne det f.eks. være en ide at lave en midlertidig lus fra gløderelæet til rørene for at få af-/bekræftet mistanken?
-
Vi skifter i første omgang på mistanken, men noget ku tyde på at den er bekræftet... ahem.. host.. :oops:
(http://lagoni.info/fora/dyt/sko2.jpg)
Desværre ser det osse ud til at det fortsætter med at være brændt længere ind.
(http://lagoni.info/fora/dyt/kabel.jpg)
Men flå og flække mig om jeg ka få den .... dims ud af soklen. Det kræver sin urmager!
(http://lagoni.info/fora/dyt/rod.jpg)
-
Så kom den ud...
Der sidder en lille "slip" på, og det er jo så den man skal presse ind med urmagersættet.
(http://lagoni.info/fora/dyt/sko1.jpg)
Problemet er at den ikke kan nå rundt om en 10 kvadrat og min loddekolbe (100 kr i et supermarked for fire år siden) bliver sgu ikke varm...
Nå, det må jo bare løses!
:D
-
Nå, det virkede ikke. Jeg har ikke mulighed for at måle om der kommer strøm, for naboerne er flygtet til en bilfri zone, men jeg kan da konstatere at den ikke starter som den skal.
-
Jeg kan for så vidt godt køre. Jeg har jo den der påmonterede forvarmer (dypkoger) så den får en god halv times tid om morgenen. Problemet er så når jeg skal hjem, hvor starteren skal banke det hele igang alene. Af grunde som jeg ikke forstår er der ikke en 220v stikkontakt på P-pladsen på mit arbejde.
:roll:
Virkelig ubetænksomt syns jeg!
:wink:
Anyhue, så er jeg stadig ikke sikker på om der kommer strøm igennem. Jeg har bestilt et nyt gløderelæ, for at tjekke om det skulle være dét som er stået af.
OG så har Poot og jeg netop bestilt nye dyser hos Dieselsend.
:D
-
:lol:
Jeg er tilbøjelig til at gi dig ret!
-
Nu er jeg ikke klog på strøm. men der går vel også en ledning fra batteri til laderelæ. kan du finde den. den kan vel også være itu/svag.
alternativ kan man vel holde en ledning direkte på batteri +, og hen på den kobberbro der er på gløderørene i 10 sek. fjerne den og prøve at starte, eller få en anden til at starte medens man holder den. starter bilen fint, så er der ihvertfald ikke noget med dysser og det.
hilsen poul
-
Nu er jeg ikke klog på strøm. men der går vel også en ledning fra batteri til laderelæ. kan du finde den. den kan vel også være itu/svag.
Der er jo en seks syv ledninger (i runde tal) i relæet, og ihvertfald én af dem var sortsveden på et stykke, men jeg ku ikk lige overskue hvor den gik hen. Det må undersøges! Og så har jeg altså en lumsk mistanke til det relæ. Jeg mener, hvordan sku kablet ellers blive sortsvedent hvis ikk det var fordi der havde været noget overspænding!?
alternativ kan man vel holde en ledning direkte på batteri +, og hen på den kobberbro der er på gløderørene i 10 sek. fjerne den og prøve at starte, eller få en anden til at starte medens man holder den. starter bilen fint, så er der ihvertfald ikke noget med dysser og det.
Det lyder sgu som en frisk idé! Måske vil jeg teste den til fyraften. Men dyserne ska skiftes - hvorfor? - om ikk andet fordi vi kan! :wink:
-
Der er jo en seks syv ledninger (i runde tal) i relæet, og ihvertfald én af dem var sortsveden på et stykke, men jeg ku ikk lige overskue hvor den gik hen. Det må undersøges! Og så har jeg altså en lumsk mistanke til det relæ. Jeg mener, hvordan sku kablet ellers blive sortsvedent hvis ikk det var fordi der havde været noget overspænding!?
Det lignede nu mere kobberoxid(kobberudgaven af rust), så jeg tror ikke du skal se på det som "sortsvedent ", hvor skulle den sortefarve komme fra hvis den virkeligt var svedet af ?
-
Du har nok ret, det håber jeg du har :wink: men der var et sortsvedent område på et lille rødt kabel ved siden af brokablet oppe ved relæet (hvis du kan følge mig). Det ku, sådan umiddelbart godt ligne at der havde været en gnist.
-
Hej
1: Med hensyn til det svedne kabel. Der løber mange amp. i det kabel og det vil med tiden bliver mere eller mindre sort inde i.
2: Du er nød til at få målt om der er spænding på dine gløderør.
3: Lyser forvarmerlampe stadig kun i 5 sek ?
4: Du skal nok også kigge lidt mere omkring de 2 temperatur givere.
Vh
Carsten
-
du kan da bare ryke kable til forvarmerføleren af, så tror den stakkels jx´er at den pludselig bor i Sibiren, og gløder nu det bedste den har lært.
Jeg har ikke kørt med kablet på i snart et år nu.
-
alternativ kan man vel holde en ledning direkte på batteri +, og hen på den kobberbro der er på gløderørene i 10 sek. fjerne den og prøve at starte
Det viste sig at være et godt trick! :D
Kablet nærmest sugede sig til + polen og Solvognen sprang igang med det samme da jeg drejede nøglen.
Så kan vi vel næsten godt konkludere at fejlen ligger i enten kabel eller relæ eller begge.
-
@Tica: Dejligt at se en tidligere Skovbo-borger tage sin "nye" kommune til sig så hurtigt :wink: ....Norsk skovkat :?:
Sorry...Totalt Off Topic :?
-
@Tica: ....Norsk skovkat :?:
Nixs En størrelse op = Main Coon
-
:lol: Belært af tidligere erfaringer, vi jeg ikke sige at tråden slutter hér. Jeg skal ligeledes være den sidste til at påstå at problemet nu er løst. Det eneste jeg vil sige er at jeg har skiftet kablet fra relæet til glødebroen (som vist nok hedder en strømskinne) og skiftet gløderelæet (som vist nok hedder et forvarmerrelæ) og da jeg her til morgen drejede nøglen gik motoren i gang som den skulle efter 5 sek forvarmning.
Jeg endte med et 6mm2 kabel, da kontakterne ikke kunne spænde ordentligt om et 10mm2.
Spørgsmålet om hvorfor det helt nye forvarmerrelæ er stået af, svæver lidt i det uvisse. Måske er jeg kommet til at kortslutte det, selvom jeg mener at jeg har husket at tage stelforbindelsen af batteriet hver gang jeg har rodet i motoren, men ellers ved jeg sgutte. Jeg har en ide om at jeg vil prøve at åbne det med en nedstryger og kigge ind til de ædlere dele. Hvis jeg gør det, vil jeg selvfølgelig lægge nogen fotos ind.
-
:) :)
[size=24]Et forsigtigt tillykke herfra[/size]
hilsen
-
Jotak! Nu glæder jeg mig vildt til at dyse ned... øh.. eller hva det hedder når vi skal lege med vores nye dyser.
:lol:
-
Kan man konkludere på hele tråden at:
Det gløderelæ du havde monteret var defekt (eller var blevet brændt af med det samme eller meget kort tid efter du monterede det)?
Og det var det der gjorde forskellen?
Er der nogen af strømguruerne der har nogle teorier. Jeg kan huske at min gamle JX fyrede et par (heldigvis brugte) gløderelæer af i sin korte levetid.
Nu er det jo blevet koldt og jeg formoder at mange af dieselkværnene herinde skal tørnes et par ekstra gange om morgenen, så jeg syntes at denne tråd er meget relevant her ved frostens indtog.
-
Kan man konkludere på hele tråden at:
Det gløderelæ du havde monteret var defekt (eller var blevet brændt af med det samme eller meget kort tid efter du monterede det)?
Og det var det der gjorde forskellen?
Er der nogen af strømguruerne der har nogle teorier. Jeg kan huske at min gamle JX fyrede et par (heldigvis brugte) gløderelæer af i sin korte levetid.
Nu er det jo blevet koldt og jeg formoder at mange af dieselkværnene herinde skal tørnes et par ekstra gange om morgenen, så jeg syntes at denne tråd er meget relevant her ved frostens indtog.
Min hopper igang med det samme.........Skal bare lige stå 10 sek. og køre så er den 100% jævn!
-
I morges i 7 graders frost i Sibirien sku jeg tørne og tørne og tørne og den vred sig ikke gerne igang.. Efter 1 minuts tørnen og pauser kom den igang.. og så gik den sådanset fint.
Så jeg skal til den lange vej->
Spændingsmåling på kobberbroen-> Hvis 12V så
Skift af gløderelæ - tjek/skift bladsikring -> Hvis ok så
Afmontering af gløderør (p.t. uden gløderørsnøgle og uden 27 top :x :x ) (Jeg HADER at skifte gløderør) -> test af hvert enkelt -> Hvis de er ok så?
Skift af dieselfilter.. ??
Noget jeg har glemt ?
Hvor køber folk Beru gløderør i Århus/Randers/Hobro?
/Jan
-
nu var det ikke så meget frost i byen hertil morgen. Men igår var det og der var ikke nogen problemer!
Har du raps i tanken?
-
Indskudt i fejlfindings listen:
Måling af Ohm på en glødebroen (med afmonteret ledning op til relæet selvfølgelig) med multimeter så jeg kan regne ud om et eller flere af rørene er gået. Tak til Casper...
------------------------------------------------------------
En gløderørsnøgle er vel bare en 12 mm gaffelnøgle?
Nej, det er et specialværktøj der gør det lettere, hurtigere og mindre frustrerende at placere gløderørene og skrue dem fast. En 12´er kan bruges med jeg har ikke udviklet en fremgangsmåde til at afmontere / montere gløderør uden at tabe dem ned i motoren 1000 gange og jeg mangler evnerne til at placere dem præcist i gevindstarten så de bider første gang.
Jeg modtager gerne undervisning i en 100% fremgangsmåde.
Ukonstruktive kommentarer som "det er da let nok" kan jeg ikke bruge så dem behøver ikke spilde tid på at skrive :wink:
Hvad skal du bruge en 27 mm top til? da vel ikke til at skrue dyserne ud?
Jeg ved ikke hvor mange gange du har skiftet gløderør på en 1,6 siddende i et T3 Doka motorrum? Men jo.. du har helt ret i at jeg bestemt overvejer at skrue 2 dyser ud for at spare frustrationer og tid i et eventuelt gløderørsskift.. og ja jeg HAR flammeskiver :D
Her er det netop at en alternativ ledningsføring til
gløderørene er en fordel.
Ja, det hører vist en helt ny tråd til. Starter du den med en materialeliste, indkøbssteder, billedguide og prisoverslag? Så skal jeg nok komme og blande mig med at foreslå man skifter system til Mercedes gløderør og "klik" stik på kablerne. Et spændende bastler projekt..
Er der luftbobler i den gennemsigtige slange til dieselpumpen når du forsøger at starte?
Ikke mere end der normalt er i en T3 (med mindre brændstofsystemet er totalt gennemrenoveret med nye samlinger overalt måske)
Jeg kan prøve at omformulere spørgsmålet så det bliver mere præcist: Kan et begyndende stoppende dieselfilter (som ikke 100% kan konstateres på de få uftbobler der er i slangen) påvirke koldstart når man kører på 100% diesel. Der har kun været MEGET lidt raps igennem det filter.
@Hawaiibussen:
Ingen pöl.. Prisen er steget så det inklusiv drivmiddelafgift er næsten lige så dyrt eller dyrere end diesel :roll: :roll:
Og prioteringsmæssigt er der et par andre projekter der er kommet foran. (sneak peek)-> (http://martinelund.dk/jan/dokastilads.jpg)
I forbindelse med startproblemerne:
Noget jeg har glemt ?
Hvor køber folk Beru gløderør i Århus/Randers/Hobro?
-
I morges i 7 graders frost i Sibirien sku jeg tørne og tørne og tørne og den vred sig ikke gerne igang.. Efter 1 minuts tørnen og pauser kom den igang.. og så gik den sådanset fint.
Så jeg skal til den lange vej->
Spændingsmåling på kobberbroen-> Hvis 12V så
Skift af gløderelæ - tjek/skift bladsikring -> Hvis ok så
Afmontering af gløderør (p.t. uden gløderørsnøgle og uden 27 top :x :x ) (Jeg HADER at skifte gløderør) -> test af hvert enkelt -> Hvis de er ok så?
Skift af dieselfilter.. ??
Noget jeg har glemt ?
Hvor køber folk Beru gløderør i Århus/Randers/Hobro?
/Jan
Det lyder som om den slet ikke får strøm til gløderørne - tjek bladsikringen og mål om der kommer strøm rørne!
-
Ukonstruktive kommentarer som "det er da let nok" kan jeg ikke bruge så dem behøver ikke spilde tid på at skrive :wink:
Let er det bestemt ikke, men som jeg har skrevet
andet steds, så kan det lade sig gøre med en del
tålmodighed og fingerfærdighed.
Det kommer helt an på hvordan pumpen ligger! Nu ved jeg at Jan fornyelig har fået indstillet pumpentimingen fra .78 til .98 og det gør at pumpen kommer meget tæt på dyser og næsten gør det helt umuligt at skifte gløderør.
Det tager et split sekund at skrue de 2 dyser ud!
-
Jeg har prøvet at skifte gløderør før.. og for mig er det besværligt.. jeg besidder tydeligvis ikke den rette snilde..
Jeg er lige kommet ind fra kulden og der er spænding på begge sider af bladsikringen og husmandstricket med at holde øje med kabinelyset afslører at der bliver trukket strøm (lampen er først svag så lidt lysere og så lidt lysere)
Hvis man piller ledningen på føleren på vandstudsen af gløder den uendeligt...
Jeg må nok erkende at der skal nye gløderør til allerede.. ÆV..
Jeg vil dog være meget taknemmelig for et hint til en specifikt sted (jeg har ganske enkelt ikke opsporet "din lokale Bosch") hvor man kan købe dem uden at skulle betale overpris for de pæne renvaskede keddeldragter personalet adstadigt tøffer rundt i.
-
Hvis man piller ledningen på føleren på vandstudsen af gløder den uendeligt...
Prøv det i første omgang! Det har jeg gjort på min røde bil da dens relæ er helt til hans! Det forgløder i 3 sek, når motoren er iskold!
Jeg har et nyt fra Kæfer med nachglühzeit og en fin ny bladsikring!
Jeg skal bare lige tage mig sammen til at få det sat i!
-
:idea:
-
600 kr inkl moms for 4 hos Meca i Randers.
400 kr eks moms for 4 Lucas LP022 samme sted.
Kommentarer på pris kvalitet?
Nogen der kan skaffe dem billigere?
/Jan
Jeg bruger lucas! og jeg fik 20 eller 25% rabat da jeg var i Siemens, prøv at sig du er derfra.......og har glemt dit kort!
-
Hvor lang tid skal man regne med sånogen glødefyre holder?
-
indtil de stopper med at gløde...... :lol:
Quark
-
600 kr inkl moms for 4 Bosch Duratherm hos Meca i Randers. 3 dages leveringstid :x
400 kr eks moms for 4 Lucas LP022 samme sted. På lager. :?: :?:
Har ringet til importøren af Beru og de kunne ikke henvise til forhandlere. :roll: :roll:
Kommentarer på pris / kvalitet?
Nogen der kan skaffe dem billigere?
Hvad med Beru forhandlere i Østjylland? Nogen præcise hints?
Er der nogen der har sådan en smart gløderørsnøgle jeg må låne?
/Jan
-
Bosch Duratherm er bestemt merprisen værd - også i et evt. pöl-perspektiv. Har du tid til at afvente levering fra dieselsend.de så er han da vist noget billigere - uden at jeg har tjekket priserne.
MEN... du siger, at kabinelyset falder? Det fortæller mig at mindst nogle af gløderørene duer. Tag de to lette ud og se, om de virker. Hvis ja, så skal den kunne starte. To fungerende gløderør er ikke optimalt, men skal give start.
Er der stadig ikke start, så ville jeg kigge andetsteds. Jeg forstår, at din timing er relativt høj - men hvad er dysetrykket? Tilsvarende højt eller endda relativt højere, så bundlinien i virkelighheden bliver for sen timing?
Gløderørs levetid er meget afh. af timing og dyser, og derfor kan man næppe sige noget generelt om levetid. Har man dyser i, som spray'er¨direkte ned på gløderøret, så dør de hurtigt, og en aggressiv timing er også hårde ved dem. Jeg tror sjældent, at jeg har præsteret mere end et par år på et sæt gløderør, men det skyldes til dels også mit perfektionistiske gen, der afstedkommer, at jeg kyler dem ud, hvis jeg er i tvivl.
-
Dieselsend skal have 42€ for 4 stk
http://dieselsend.de/glow.shtml
Det er Nr. 0 250 201 032 I skal bruge
-
www.busschmiede.de
Har [size=18]Bosh Duraterm Cromium [/size]:lol: Så bliver det vist ikke bedre. 57,90 Euro (440 Kr)
Bestiller du dem, kan du hente dem i Suldrup med det samme, jeg har et sæt liggende på Hylden du kan låne til bytning. :wink:
Kurt
PS.: Jeg så lige, Schnellstartset für Dieselfahrzeuge : und ein Nachglühreleis
Was ist Nachgluhrelais.(Nattegløderelæ :lol:,Eftergløde relæ :roll:, Forlænget glødetid relæ :?: )
-
eftergløderelæ
-
Tosk. :wink: Nach, kunne jeg have slået op i ordbogen. Men hvad er pointen.?
Gløder den efter start af motoren.?
Gløder den længere (efter) normal glødning.?
Hvad er ideen, og er der nogen der bruger det relæ. ?
Kurt
-
Dysetryk 185 bar (sikkert nede på 175 nu efter at have kørt 10.000 km)
Timing .98
Hvis de holder ca. et års tid så passer det meget godt med hvornår jeg købte vognen. Var det ikke Januar eller sånoget..
Det lader til at konklusionen må være at midt i oktober er fast skiftedag til nye gløderør også selvom de gamle stadig virker.. Så undgår man bøvl.
Og så må jeg øve mig på at skifte dem .. og gi mig tid til det så det ikke er i frostvejr mens bilen SKAL køre i morgen.
(som det er lige nu.. ved slet ikke om den starter når jeg får fri fra arbejde.. JA jeg sidder stadig og slaver )
/Jan
-
Nu skal vi måske ikke spamme tråden helt til, så helt kortfattet:
I relæet sidder to kondensatorer. Én bestemmer (i "samarbejde" med sensoren på vandstudsen) glødetid før gul lampe slukker - en anden bestemmer, hvor længe der glødes efter start. Sådan er det altid, men i et efterglødningsrelæ er sidstnævnte kondensator større - op til 100 mY og giver dermed op til 180 sekunders efterglødning. Hensigtsmæssigt til træge brændstoffer - men kun i samkvem med gløderør, der kan tage mosten derfor DURA(vedvarende)Therm(varme). Dem med chrombelægning er også super, men ikke just gratis...
-
Ledningssæt til gløderør. :lol:
Den rigtige størrelse øjer bliver Korrekt krimpet.
Alle overgange får Krympflex.
Bemærk Nummerede ledninger.
Ledninger med dobbelt isolation.
Evt Sort blød flexrør til ledningsførelse.
Samlingsblok.(kunne ikke finde bedre, men leder stadig.)
(Hvorfor Fa :evil: Kan jeg IKKE tilføje et billede.)
(Prøver billedet via foto albummet)
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=709)
Pointe- Billigt til salg. :)
@Jan. Du må godt låne mit beskedne værksted, det er trods alt indendørs.
Kurt[/img]
-
Dysetryk 185 bar (sikkert nede på 175 nu efter at have kørt 10.000 km)
Timing .98
Hvis de holder ca. et års tid så passer det meget godt med hvornår jeg købte vognen. Var det ikke Januar eller sånoget..
Det lader til at konklusionen må være at midt i oktober er fast skiftedag til nye gløderør også selvom de gamle stadig virker.. Så undgår man bøvl.
Og så må jeg øve mig på at skifte dem .. og gi mig tid til det så det ikke er i frostvejr mens bilen SKAL køre i morgen.
(som det er lige nu.. ved slet ikke om den starter når jeg får fri fra arbejde.. JA jeg sidder stadig og slaver )
/Jan
Det kan sgu ikke passe at de allerede er færdige de gløderør!
-
Hmm
Gløderør, 11 Volt, 12x1,25, 7 sek.,
Varenr: N..0191005-BOSCH
DKK 117,99
Hvad siger panelet til sådan et rør?
7 sekunder det var ikke meget?
Jeg prøver lige at skifte relæet med et andet brugt i morgen.. så ser vi.
Kurt.. tak for tilbuddet.. jeg vil overveje om jeg kan finde tid til at køre til Suldrup!
-
7 sek. eller 14 dage det er bedøvende ligegyldigt. Det er alt andet lige ikke gløderøret, men relæet og sensoren, der bestemmer, hvor længe røret får strøm, og så længe det får det, så gløder det.
Når man snakker om hurtiggløderør, så skal det altid ses i sammenhæng med relæet. Erfaringsmæssigt er et hurtigt relæ til skade for vinterstart.
Men igen: Hvorfor skifte relæet? Når dit kabinelys falder, er der altså strømforbrug. Med andre ord er der hul igennem til kobberbroen, og når det er så markant, at du kan se at lyset falder, så er der givetvis mere end ét gløderør, der duer.
Mit råd er som sagt at tage de to nemme ud og se, om de gløder. Gør de det, så er det ikke glødningen, der forhindrer start. Selvf. er starten mere elegant og æstetisk, hvis alle 4 gløder, men 2 er nok til at starte - også i kulde.
Og nej, det er givetvis ikke dieselfilteret. Det vil ikke give sig til kende ved dårlig start, men derimod som effekttab ved høj belastning.
Og ang. luftbobler i slangen, der er nævnt tidligere i tråden, så er det, som det har været nævnt adskillige gange før, at luftbobler i slangen ikke nødvendigvis er en indikation på utætheder - det er hyppigere et tegn på, at man ind imellem svinger til højre, hvorved brændstoffet i tanken forskyder sig til venstre og sugestudsen i tanken i få sekunder blotlægges og suger luft. Det er bilen beregnet til at kunne håndtere og det frembyder ingen problemer.
Tjek de par gløderør og se, hvad de siger - så kan vi måske komme nærmere en diagnose.
-
Hmm.. jeg ville nu svært gerne undgå at skulle til at skrue nogle rør ud før jeg havde nogle andre at sætte i.. (jeg har ikke det dejlige lune værksted at stå og hygge mig i med lys og strøm og altsånoget)
Jeg havde misforstået strømforløbt i går og troede at releæet sad før sikringen, så jeg skal lige have målt på glødebroen med et andet multimeter der kan vise noget i displayet. (Havde kun sådan et digitalt med dioder i går)
Hvis nu man fyrer sånogen "megakodylsuperhejschromiumTM" rør i trækker de så ikke flere Ampere? Og bør man så ikke opgradere sin bladsikring til noget højere?
Jeg har allieret mig med startspray så jeg har en vogn der starter. Man snakker om at det ikke er sundt for motoren at starte den med startspray.. hvilke faktorer spiller ind her?
Edit: HMM :?
Hvordan lyder en dyse der hænger? Højt KLAK KLAK KLAK agtigt?
Sådan lød det da jeg fik den igang for 5 mins siden med startspray.
Der er 11,49 volt på starten af kobberbroen når den gløder (jeg har pillet temperaturføleren af) Batteriet var helt koldt..
Næste trin er at have tid til at skille den ad og teste de to yderste gløderør... MEN håber ikke på dysedefekt? :shock: :evil:
Jeg har de gamle ikke raps tunede dyser liggende og jeg har flammeskiver men jeg har ikke noget timerur .. bollocks...
Nu kører jeg stærkt forsinket på arbejde med en hård startsprays koldstart når jeg skal hjem igen .. :cry:
-
Edit: HMM :?
Hvordan lyder en dyse der hænger? Højt KLAK KLAK KLAK agtigt?
Sådan lød det da jeg fik den igang for 5 mins siden med startspray.
Der er 11,49 volt på starten af kobberbroen når den gløder (jeg har pillet temperaturføleren af) Batteriet var helt koldt..
Næste trin er at have tid til at skille den ad og teste de to yderste gløderør... MEN håber ikke på dysedefekt? :shock: :evil:
Jeg har de gamle ikke raps tunede dyser liggende og jeg har flammeskiver men jeg har ikke noget timerur .. bollocks...
Nu kører jeg stærkt forsinket på arbejde med en hård startsprays koldstart når jeg skal hjem igen .. :cry:
Ryger den meget efter start - hvis en dyse er defekt vil den svine ryge dieselrøg hele tiden og den vil miste meget træk kraft!
Det var jeg ude for med min, hvor en dyse havde sat sig helt!
-
Ja, sådan lyder en hængende dyse, men det er ikke årsagen til din lyd.
Se under normale omstændigheder bestemmer dieselpumpen og dyserne, hvornår brændstoffet skal ind. I dit tilfælde putter du brændstoffet ind via indsugningsmanifolden (dieselstart=æter), og der er derfor brændstof tilstede i hele kompressionsslaget. På et eller andet givent tidspunkt springer blandingen og Pmax opstår. Det er totalt ukontrollabelt, hvornår dette sker - i dit tilfælde lyder det til at det opstår tidligt - evt. grundet en velkomprimerende motor. Tidligt Pmax betyder, at stemplet skal klemmes op igennem et allerede eksisterende forbrændingstryk, men grotesk belastning på plejllejer og toppakning samt den beskrevne lyd til følge.
Nu er du jo ikke den eneste på denne jord, der har brugt dieselstart, og mange har gjort lignende erfaringer. Derfor kaldes produktet af mine mere erfarne kolleger for "motorødelægger på spray". Om det er så gralt skal jeg ikke afgøre, og der sker sikkert ikke noget ved en enkelt gangs brug, men jeg tror, man gør klogt i at forbeholde produktet til store sløve dieselmotorer som gravkøer o.lign., der har forbrændingsrum så store som balsale. Husk iøvrigt at man ikke må forgløde, når man bruger dieselstart for så sker det omtalte endnu tydeligere. (Kan vi høre nogen, der hvisker, at det sikkert er endnu et indicium på at glødningen på din glødning er OK...)
Arbejdsplan:
1) Op i Kurts varme værksted
2) Tjek gløderør
3) Monter oprindelige dyser
4) Tjek timing
-
Ok.. jeg prøver at holde lidt igen med motorødelæggelses spray. (til gengæld skal jeg så vride des mere på starteren så det ender med at blive starterødelæggelse istedet.. men det er jo billigere en kapital motorschaden kan jeg godt se)
Den SPRINGER igang som en kåd vårkilling når den er bare det mindste lun. Og den kører ligeså fantastisk godt som den plejer. Så jeg har sat en streg over dyse paranoiaen.
Men der ER vel reelt logisk set ikke mere tilbage end nye gløderør?
Med mine dysers åbningstryk og pumpens timing er der andre der starter fint og det endda på raps.. Så? Timingen skal have ændret sig af sig selv.. eller dyserne have skruet op for trykket af sig selv? (det er vel ikke et kilde til startproblemer at de falder lidt)
Det er rigtigt at jeg ikke er kommet til at skrue gløderørene ud endnu og det er med begrundelsen at HVIS (når) det viser sig et, to, tre eller alle er defekte gider jeg ikke stå uden erstatningsgløderør. (Jeg husker fra nu af altid at have et sæt liggende i bilen)
Damn.. det lugter af jeg holder stille en dags tid minimum.
Varmt værksted: Kurt?
Dyser.. bestilles..
Timerur.. bestilles..
Jeg er vist fanget i ikke at være forberedt ... pokkers..
Jeg var ellers så tæt på at fejre 25.000 kms jubilæum uden problemer..
-
Jeg var ellers så tæt på at fejre 25.000 kms jubilæum uden problemer..
Det kan du da stadig fejre, vi kalder bare det her for en gang service :P
/Mads
-
Tak for opmuntringen Mads... jeg tror sku det hjalp
Efter at have bøvlet rundt 30 mins med mail frem og tilbage med at betale et tysk firma for forsendelse (jeg er vist ikke egnet eller har tålmodighed til handle med tyskere på nettet) fik jeg en lidt usandsynlig ide.. Tidligere har min gamle Lada reservedelsepusher vist sig at have mange ting på hylden.. han er sådan en "lidt af hvert" fyr og FANEFISEME om han ikke havde præcis 4 Bosch Duratherm (# 0250 201 032) liggende!!! Godtnok var der åbnet for emballagen på den ene og han ville ikke garantere de virkede i en Transporter (han vidste det ikke) men han foreslog selv 400 kr inkl. moms for det hele.. og de ligger nu i bilen...
Bilen startede fint.. jeg havde fundet plads i vores MEGET lille parkeringskælder på arbejdet (meget heldigt) og motoren blev pakket ind i de store uldne tæpper som min mor har lært mig man skal have med i bilen!! Succes.. den startede uden motordræber og kun med LIDT længere vrid på nøglen end normalt.. motorblokken var også helt håndlun stadigvæk!!
Nu er den pakket ind igen og så må jeg finde et nogenlunde varmt sted at placere den, så forsøger jeg mig sku med at skifte de satans gluhkerze!
Hvis der derefter stadig er problemer må jeg få bestilt / låne det timerur .. men mon ikke 4 duratherm løser problemet.. det håber jeg sku..
Edit: Hjemme i Sibirien. Nu holder hun koldt og godt :?
Da jeg startede på arbejdet med smålun motor ville den gløde (med lampe og det hele) og da lampen i instrumentbrædtet slukkede begyndte en sær brummen/skratten bagfra. Jeg gentog forsøget og det samme skete.. Jeg prøvede igen denne gange løb jeg om og lyttede og det kom 100% fra gløderelæet.. men altså når lampen slukkede.. ?!? SÅ! Det relæ har det sku nok ikke alt for godt!! Jeg håber jeg har et andet et sted.
/Jan
-
Jeg har også et projekt glühkerze i morgen efter job.
Hvor det nu forvarmerrelæet sidder henne?
-
Jeg har også et projekt glühkerze i morgen efter job.
Hvor det nu forvarmerrelæet sidder henne?
Det ved jeg! endelig noget jeg kan svare på!!! det er bare lidt svært at forklare... :wink:
-
Jeg har også et projekt glühkerze i morgen efter job.
Hvor det nu forvarmerrelæet sidder henne?
Det ved jeg! endelig noget jeg kan svare på!!! det er bare lidt svært at forklare... :wink:
Prøv med den sorteboks til venstre i motorrummet :D
-
Jep, kunne ikke huske om det var foran eller bagi det sad... og der er jo mørkt udenfor.
-
Gløderørstest fra "So Wirds gemacht":
Hvert gløderør trækker ca 12 A ("nach dem Stabilisieren" ) :?:
Så derfor.. tager man ledningen fra glødebroen og sætter en prøvelampe på og samtidigt måler (sådan læser jeg det, jeg ved ikke om et multimeter kan tåle at blive sat på "alene") så ->
36A et gløderør defekt
24A to gløderør defekte
12A tre gløderør defekte
0A alle gløderør defekte.
Test af relæet:
Af med ledningen til gløderørsbroen, af med ledningen til temperaturføleren til forglødning. Tænding på og glødelampen skal lyse ca. 25-30 sekunder. Når man sætter ledningen til føleren på stel skal lampen slukke...
Nå, jeg vil rigge noget varme og lys til og gå ud og se på det.
/Jan
-
Nu er et mulitmeter der kan tage 48A bestemt ikke hyldevare. Normalt kan selv store modeller ikke tage mere end 20A, så derfor giver det ikke nogen mening og bruge den metode når udstyret ikke "findes"
-
Nej.. det fandt jeg så ud af... BZZZFftzzzztt.. et styks Harald Nyborg multimeter smeltet.. :roll: Oh wel.. jeg ku jo bare ha læst på det..
Nå.. status her ved frokost er at alle 4 gløderør er ude. Ved cylinder 4 sad der et champion der var dødt... ved cylinder 3 et noname (måske et vw-originalt) der var dødt og ved cylinder 2 sad der et Lucas der var dødt.. ude ved cylinder 1 sad der et Beru.. og det var der liv i!
Så fik man syn for sagen med kvalitetsforskellen/holdbarheden på mærkerne..
Så den har altså startet på et gløderør i den yderste cylinder.. helt dårlig kompression kan der ikke være :D
Små observationer:
Det med at klippe en finger af en tynd gummihandske til dysetoppene fungerer bedst når man også fæstner den med en elastik.
Man kommer meget nemt til at pærre til dem og så skvatter de af.
Jeg fandt på at bruge den lange tynde papæske som gløderøret kom i som overtræk.. den bev bare klippet op i den ene kant og så moslet ned over..
Det mest tidskrævende er STADIG den lille 8 møtrik på cylinder 2 inde under pumpen.. her ville det nok hjælpe at tage dysen ud, men jeg undlod det fakstisk. Hvis man smider en klud ned under pumpen og dyserne er der noget møtrikker og fastnøgle kan falde ne på og så er de en del nemmere at pille op.
Næste trin er at få dem i igen.. men nu skal jeg lige ha en sildemad..
/Jan
-
Det går jo fint med dit eftersyn! Godt at "høre"!!!
/Mads
-
Inde i 5 mins for at få varm i fingrene.. nu er det mørkt og frostvejr igen her i Sibiren..
Jeg prøvede først et eksperiment foreslået af Casper med at montere gløderør 1 og 2 løst på kobberbroen så møtrikkerne allerede sad løst på toppen.. men .. jeg kunne ikke få vredet kobberbroen på plads og der var ikke rigtigt nok rum til at vinkle gløderør 2 ned i topstykket.. det havde ellers været hurtigt og smart...
MEN Poots hjemmelavede løsning med patenbåndshoderen kombineret med en klat alufedt gør at monteringen af de små 8ere er MEGET nemmere end sidst. UDEN at tage dyser ud.. men for FANDEN hvor sidder det koldstarts kabel et irriterende sted.. det er faktisk hele problematikken ved cylinder 1 og 2.. der er det der fylder..
I Processen knak min dieselslange mellem filter og pumpe.. den var for mør så der skal også lige findes en løsning på det.. og så skal der luftes ud.. pokkers..
Nå.. ud i kulden og mørket igen...
Update:
4 nye Bosh Duratherm, renset kobberbro, rensede møtrikker, ny slange fra brændstoffilter til pumpe, ny temperaturføler i vandstudsen for enden af topstykket, nyt spadestik, masser af alufedt, stramning af ventildæksel, smånusserengøring og lidt ny opstripsning..
Vognen springer igang efter kort tids forglødning og der er meget mindre hvid røg end før.
Så er jeg klar til at køre på arbejde i morgen..
Huh.. nu har jeg vist T3 fri.
/Jan
-
Jan skrev. "Så fik man syn for sagen med kvalitetsforskellen/holdbarheden på mærkerne.."
Ja der er tre Beru rør der er gået, og så erstattet, eller hvad ? :lol:
Tillykke med operationen, var det ikke til at fjerne koldstartskablet, som sad så grusomt i vejen.
Kommer der sklet ikke et billede af din Pooot holder.
(man har vel lov at være nysgerrig, min ryger hvidt og halter lidt under opstart)
>Kurt
-
Nu er det buldermørkt herude.. så billeder kan jeg måske snuppe i hast i morgen inden jeg tager på job, eller når jeg kommer hjem.. Men den ligner meget det billede Poot har lagt op i denher tråd (fra sidste gang jeg skiftede gløderør på JXeren i syncroen) http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1926&highlight=gl%F8der%F8r
Nu er der jo ikke skiftet gløderør i denher kværn siden den blev bygget af mesteren selv J.P. Så jeg tror nærmere vi ser Mesterens fornuftige økonomiske sans og hans værkstedsforhold her.. 4 blandede fra hylden.. :D
Men nu er der 4 nye Duratherm i så mon ikke jeg klarer mig gennem vinteren...
-
4 blandede fra hylden.. :D
LOL
-
Her til morgen sprang den igang som en sneleopard i -3 graders frost..
Nu har jeg 4 BOSCH Duratherm i .. skal man overveje at opgradere sin "bladsikring" til 60A? 80A?
mvh
Jan
-
det var sgu godt du den til at spinde!
-
Det var det jeg sagde, en let gang service! Tillykke!
/Mads
-
* rejehop *
Eller sånoget?!?!
Tak skal i ha drenge...
Så er det vist snart fyraften .. og fredag
(http://www.boozetime.com/animatedgifs/animated28.gif)
Skål!