T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: jankjerbye efter 13. Juni 2007 kl: 10:34:58

Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: jankjerbye efter 13. Juni 2007 kl: 10:34:58
ARGH! 776 km lykkedes det mig at køre denne gang.

Nu begynder jeg at forstå min kammerat der har købt en ny VW med totalgaranti. * suk *

Her til morgen sprang cylinderen på gearkassen læk etellerandet sted.. den er sølet ind i væske og koblingen er ude af funktion.. pis..

Jeg er ikke helt klar over hvor den er sprunget læk men hele beslaget vådt mens selve cylinderen er tør..

Trækakslen og gearkassen nednunder er sølet ind.

Jeg tager lige et par billeder og følger op, men præliminære gode råd modtages gerne, har ikke hewlt tålmodighed til at køre 70 km hjem uden kobling.


Update kl. 13:42:

Som det kan ses er det ikke udluftningsskruen ihvertfald, måske er det kobberrøret? Møtrikken.. Jeg skal lige finde noget arbejdstøj og ned under vognen, men jeg overvejer kraftigt at få et lift i Harald N efter dender udlufter (efter at have læst tråden om koblingsudluftning) og så enten købe en helt ny cylinder eller tage en gammel fra reservedelsbilen. Så kan jeg ligge og rode med det på parkeringspladsen på jobbet.. måske.

Er der andre inputs til hvordan den så pludseligt kan blive utæt der? Hvor mange steder kan den springe læk? Er der en velkendt "bastler" symptombehandling der kan få mig 70 km nordpå i eftermiddag? (Jeg KAN godt flå den ind og ud af gear men er ikke begejstret for det)
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: Quark efter 13. Juni 2007 kl: 16:15:58
jamen du er vel så godt kørende at du kan køre uden kobling er du ikke.....




og hva blev det til med de fælge?????????????????????????

Quark
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: BlackChart efter 13. Juni 2007 kl: 17:40:18
Kan det mon være en revne i selve cylinderhuset?? En tæring måske??

Tror ikke det er noget du lige kan lappe med mindre det er slange/rør der er knækket...
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: jankjerbye efter 13. Juni 2007 kl: 17:46:38
@Quark: jeg er ikke skide meget hjemme i de næste dage (meningen var at jeg skulle være på Sjælland og arbejde denne uge) og dether koblingsproblem har ikke ligefrem tilføjet mere tid til det i forvejen stramme program. Vi må nok skyde den fælghandel et par uger til den dag hvor jeg 100% sikkert er hjemme på gården og har tid til at fiske dem frem fra lageret, når det er gjort smider jeg lige en besked i den oprindelige 15" stålfælg  tråd, så kan du jo slå til hvis du ikke har fundet noget andet i mellemtiden. Jeg bliver sku nødt til at priotere min tid lidt her.. sorry..

Jeg tror jeg triller hjem uden kobling, så må gearkassen tage skraldet...

800 kr ved howdiaudi for en ny cylinder .. AV.. Er der nogen af de erfarne herindefra der vil fraråde mig at bruge en brugt cylinder? (hvis det er den der er revnet) der sidder vist en på dele-caravellen (men den har rullet over 300.000)

Eller er der nogen der har en liggende der har kørt få km de vil sælge billigt i Østjylland? (far shot .. I know)
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: FarT3 efter 13. Juni 2007 kl: 19:59:08
Det er da en skam at du skal have alt det bøvl. jeg føler med dig, men det hjælper jo ikke noget.

Når nu vi har problemet er der så nogen der ved om man stadig kan få et repsæt til slavecylinderen nogen steder. har selv for år tilbage købt hos biltema og hos en biltilbehørsbutik i Gol i Norge ?????? De fungerede fint. Det var bare to gummistempler og vist nok en o-ring.

Den sidste Jan var 28 km på norske veje uden kobling så list du bare hjem på de flade danske veje.
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: BlackChart efter 13. Juni 2007 kl: 20:09:16
Det må være sådan et sæt her du tænker på?!
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=178831
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: poot efter 13. Juni 2007 kl: 20:17:04
Hej jan.   ved næsten ikke omjeg tør sige det, men der er sgu lidt bonde i dig. 8)

Men jeg ville altså købe en ny slavecylinder. Hvis man ser positivt på det, så har du trods alt  3 biler, du kan skifte den rundt på, så du kan sagtens bruge den :lol:  :lol:

Husk næste gang der er driftsstop er ved ordinært olie skift :)

Hilsen Poul
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: jensjakob efter 13. Juni 2007 kl: 22:19:58
Hej Jan

Hvis du forsøger dig med ombytter, så tjek at udlufterskruen kan løsnes....

Held+lykke - jeg ønsker dig at det "bare" er røret der der blevet utæt

JJ
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: jankjerbye efter 13. Juni 2007 kl: 22:23:47
Så er jeg hjemme.. så lærte jeg også at køre uden kobling.. hmm.. det mindede lidt om nogle af de IFA lastbiler jeg kørte i Afrika..

Nå.. jeg piller en brugtslavecylinder af dele-caravellen og så kan det være jeg køber sådan et repsæt ved howdi og fikser den gamle.. Hmm..

Den står vist på Ladakørsel et par dage mens jeg får købt ting og sager til operationen.
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: jensjakob efter 13. Juni 2007 kl: 22:41:41
Hej Jan

Venter spændt på at høre dommen over din slave.

Mvh

Jens Jakob
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: Mølle efter 13. Juni 2007 kl: 23:03:02
hvis jeg havde en brugt, ville jeg sætte den på. Helt sikkert.
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: Quark efter 13. Juni 2007 kl: 23:14:19
det er bare helt iorden jan du gir bare lyd.... held og lykke med koblings problemet.....








Quark
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: jankjerbye efter 17. Juni 2007 kl: 12:23:14
Så blev det tørvejr og jeg kunne komme under vognen uden at blive stangvåd (af vand).

Det lader til at der er en stor utæthede der hvor kobberrøret går ind i selv slavecylinderen det pibler ud når koblingen trykkes ned.. Jeg kan ikke komme på andet end at stramme samlingen mere?  (men den virker nu ret stram) Skille det ad og rense det og skrue det sammen igen? Der er vel ikke nogen pakninger i den samling eller hvad?

Det hele er smurt ind i koblingsvæske så jeg kan ikke se om der er andre steder der er utæt, men håber det ikke. Hvordan faen kan sådan en samling bare lige pludselig blive utæt? Har der været en nisse der har skruet på vognen?? hmmm...
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: PARKHAVE efter 17. Juni 2007 kl: 12:51:09
hvornår har du skiftet rør/cylinder sidst??
Lyder som en krave på røret der ikke er lavet ordentlig, eller knækket pga. vibrationer
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: jankjerbye efter 17. Juni 2007 kl: 13:29:54
Så fik jeg røret af.. der var fuld af kobberspåner på spidsen af kraven og røret var knækket inde i bunden af skruen.. hmm vibrationer.. jowist.. men er det ikke dem slangen skal tage? Kan man lave yderligere vibrationsdæmpning på enelleranden måde?

Jeg har aldrig skiftet røret, slavecylinderen ser ganz neu ud!! Og det gjorde røret egentligt også.

Oh well.. på den blå syncro sad der et gammelt ret solidt tykt rør og dinglede, det fik jeg skåret af. Efter 15 mins i skruestikken med lidt varme, krybeolie, messingbørster, smergellærred, beskyttelsesolie og den slags har jeg et hæderligt replacement rør.. gid jeg så kunne finde mine 12 er fastnøgler.. pis.. jeg SKULLE have købt sådan et sæt bremsenøgler med "slids" i..  hmm.

Nu regner det igen så jeg skal lige have sat en pressening over vognen.., montere det nyrenomalede rør, så fylder jeg koblingsvæske på og lufter ud..  Then ill be back.. Forhåbentlig med positive nyheder.

Edit 14.04:

Så fandt jeg 12er fastnøglen.. men den slange og det rør har fandme ikke være skiftet siden ruder konges tid eller også er rust bare noget de blier leveret med.

RAHSGUH!!!!!!!  Nu har jeg siden jeg fik en T3 rundet næsten SAMPTLIGE 12er "skruer" på bremse (og nu også koblingsrør) hvad er tricket?? Prøvet er selvfølgelig krybeolie, varme, stille og roligt modhold, lidt banken, rykken.. IKKE en mm nøkkede den. Så tog jeg lidt fat.. (ikke overdrevet meget havde en MEGET lille vægtstang) og smøæææddddddrfff (eller hvordan det nu lyder når sådan en gang blødt lort bliver rundt) så var den færdig.. HM  :x  :x

Hvad gør i andre? knækker røret og banker en 11er top på? Rørtang? Dynamit? Sådan en slange og et rør er skudda en standardreperation.. der MÅ da være et trick?
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: PARKHAVE efter 17. Juni 2007 kl: 15:23:41
Tjaa, du har gjort alt det rigtige.
Det er jo ingen trøst at jeg plejer at klippe røret med en skævbider, bruge en top og så lave et nyt rør efter mål på det gamle.

( og jo det kræver det rette værktøj)
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: jankjerbye efter 17. Juni 2007 kl: 16:01:53
Nå.. to mand og vold med en rørtang fik efter 10 hårde minutters mukken 1 mm af gangen det sidste stykke rørnippel (12mm) af.

Røret jeg har pillet af Syncroen er længere og tykkere og har været monteret, så niplerne ikke kan dreje længere, så jeg er ude i noget fusk med noget gummislange på midten af det overklippede rør og et par spændebånd. Kan det holde koblingstrykket?

Jeg ved godt jeg burde få lavet et nyt stykke rør, jeg har sågar røret, men mangler niplerne og værktøjet.. Men hvor fanden får man det gjort en søndag. Hmm prøver lige transpeter...
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: Mølle efter 17. Juni 2007 kl: 16:07:42
tryllestaven hedder en 6 kantet bremserørs nøgle i god kvalitet. Så simpelt er det i langt de fleste tilfælde.
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: jankjerbye efter 17. Juni 2007 kl: 16:17:07
Jeg må hellere investere i sådan et sæt af god kvali.. Mon ikke Meca har sångoet..

Hvad er historien med de forskellige koblings forbindelses udførsler? Vibrationer? o.s.v.?

Nu kører jeg lige ud til transpeter og ser om han ikke kan lave et rør til mig..
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: jankjerbye efter 17. Juni 2007 kl: 19:37:11
Så fik jeg lavet et tykkere kobberrør med vibrationsaflastning, dobbeltkrave og messingnipler, tak til transpeter. Nu har jeg noget der ligner et destilleringsapparat på min slavecylinder..  Jeg skal lige se om jeg har væske nok, og så skal jeg i gang med udluftningen..
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: BlackChart efter 17. Juni 2007 kl: 20:28:51
Hvad kræver det egentligt af værktøj at lave sådanne kraver på kobberrør?? Går ud fra at der skal laves samme på rørene til bremserne når de skal skiftes?!
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: jensjakob efter 17. Juni 2007 kl: 20:42:44
Rørtang - og jeg mener det.

Den lille rørtang, gelinde, gelinde, gefühl

Mvh

Jens Jakob
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: Mølle efter 17. Juni 2007 kl: 21:03:19
Citat fra: "BlackChart"
Hvad kræver det egentligt af værktøj at lave sådanne kraver på kobberrør?? Går ud fra at der skal laves samme på rørene til bremserne når de skal skiftes?!



Ja.. den korte version er vel: krave-værktøj til dobbelt krave.
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: PARKHAVE efter 17. Juni 2007 kl: 21:08:10
Jeg har et "husmandssæt" til salg.
Dvs. du kan lave alle typer kraver, men det er lidt mere omstændeligt end det store forkromede værksstedsæt.

Man behøver ikke det store til mange tusind, men nu købte jeg lige min svogers og får derfor et sæt værktøj i overskud.
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: jankjerbye efter 17. Juni 2007 kl: 21:27:44
Monteret og udluftet! (på trods af at jeg glemte at sætte en klemme på slangen inde jeg skruede røret af) Jeg har kørt en lang prøvetur og det er HELT anderledes.. Er det mon psykologisk? Den er blød og gearskiftet er helt lydløst og mere glidende end før jeg mistede væsken..

(http://martinelund.dk/jan/doka2.jpg)

Kan det være det nye rør der har indflydelse? Eller kan det simpelthen være fordi jeg har fået skiftet alt væsken ud til nyt?

Anywhichway! Så er Ingegerd på vejen igen, nu skal jeg lige have indhentet det forsømte på arbejdet i næste uge.. stress stress..  og SÅ skal jeg nok følge op på de forskellige ting jeg har lovet at kigge på for folk på T3nettet..
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: FarT3 efter 18. Juni 2007 kl: 08:02:33
Sikke en masse arbejde. Vi andre bli'r helt svedte bare af at læse om det. :P

Appropos slangeforbindelser til slavecylinder. Hvor mange forskellige slags findes der ? På min 83 d sad der et tykt kobberrør som Jan beskriver, men på min 86 td sidder der en meget hård plasticslange der er krænget ud over niplen. Niplen kan dreje i slangen (hvilket var særdeles belejligt da slavecylinderen skulle skiftes) men den er tæt. Er det noget originalt eller eller har andre været kreative ?

Jeg ved faktisk ikke hvad der sidder på min 90 td.

Umiddelbart vil jeg sige at løsningen med gummislange ikke er holdbar. De gamle Austin Allegro ved jeg, havde en armeret gummislange til slavecylinderen og gik armeringen kom der bare bule på slangen og ingen udkobling.
Bremseslange burde kunne gøre det hvis man absolut vil have en slange som vibrationsdæmper. Men hvad med dimentionen  :?:
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: jankjerbye efter 18. Juni 2007 kl: 10:02:41
På min sidder der bremseslange fra karosseri til beslaget på gearkassen der holder slavecylinderen. Og derfra går der kobberrør til slaven. Der burde ikke være decideret vrid da beslaget til slaven burde modvirke dette. MEN når motoren står i tomgang vibrerer røret da lystigt kan jeg se, så enelleranden slags metaltræthed må man vel forvente.. spørgsmålet er bare hvor længe det varer...

På den caravelle Morten, Dan og jeg har stående til dele der er det  sådan et plastikrør hele vejen.. vredet på en studs og med et billigt spændebånd af den slags der ikke spænder ordenligt hele vejen rundt.. DET fatter jeg ikke kan holde tæt? Men det er da en måde at løse problemet med metaltrætheden på kan man sige..
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: WBX Manden efter 18. Juni 2007 kl: 10:21:54
Citat fra: "jankjerbye"
når motoren står i tomgang vibrerer røret da lystigt kan jeg se, så enelleranden slags metaltræthed må man vel forvente.. spørgsmålet er bare hvor længe det varer...


Problemet kan løses !
Løsningen hedder... WBX  ! :twisted:
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: jankjerbye efter 18. Juni 2007 kl: 10:30:03
Hmm.. fra 12 km/l på planteolie til 9? km/l på benzin.. regne regne.. ca. 30-40000 ekstra om året i brændstof .. Det er også en slat at betale for mindre vibrationer (og højere ydelse selvfølgelig og lidt lavere vægtafgift)

Jeg tror bare jeg får lavet et ekstra kobberør til en 50´er og har liggende ;)

Men ja.. vibrationsfri motorgang er da lækkert.. jeg ER også meget tiltalt af en 5 cylindret diesel løsning  :D

NÅ.. det er vist den anden tråd dether skulle være i!  :twisted:  :twisted:
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: WBX Manden efter 18. Juni 2007 kl: 10:38:58
Citat fra: "jankjerbye"

Men ja.. vibrationsfri motorgang er da lækkert.. jeg ER også meget tiltalt af en 5 cylindret diesel løsning  :D


FYI

Kun række 6 cyl, alle boxer, række 12 cyl osv. er naturligt afbalanceret  :wink:
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: jankjerbye efter 18. Juni 2007 kl: 15:28:40
Nå.. for at komme tilbage til emnet..

Her er røret så, monteret, in all its glory og lidt falsk lys, efter de første 100 testkm. Ikke en dråbe væske og en helt dejlig fast men smooth kobling!

Undskyld for kvaliteten, mørkebilleder er sku ikke den nye mobils stærke side.
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: Jarl efter 18. Juni 2007 kl: 15:37:19
Det ser fint ud.

Men warum spiralen? Vibrationer findes mellem gearkasse og karrosseri, og der er der jo på sindrig vis anbragt en gummislange. Vibrationsforskelle skulle nødigt opstå mellem vinkelbeslaget på gearkassen, hvorved rør og slange mødes og slavecylinder i den anden ende. Skulle det forekomme, ville det jo forudsætte, at gearkassen flexer, og det håber jeg sandelig ikke er tilfældet :wink:

Nå whatever - nu sidder den der, og der er lidt rør at tage af, hvis den skulle knække igen.
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: jankjerbye efter 18. Juni 2007 kl: 21:29:14
Tjaeh.. Det var også hvad jeg tænkte umiddelbart da jeg så beslaget som slaven sad på.

Ikke desto mindre var det dette rør der var brækket over helt inde i niplen og det så ikke ud til at være tæret. Så hvad så? Røret var godtnok lavet af tyndt bremserør og fusket med klemring istedet for en rigtig dobbelkrave men det var på rørsiden af niplen den var gået i stykker, så hmm..

Transpeter og jeg blev over en øl enige om at det var bedre at  være safe than sorry og jeg kan også se røret vibrere en smule når den står i tomgang. Om den lidt ole opfinderagtige snoning kan optage disse vibrationer og nedsætte slidet på røret og dermed minimere metaltrætheden det er så .. hm spørgsmålet. Men den virker da nu!

Mere rør til næste gang? Sig mig hvor tit sker denne fejl? Hvornår skal jeg være klar til at strande uden kobling igen? Om 100.000 200.000 eller 500.000 km  :wink:  :wink:  :wink:
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: KHSalvesen efter 18. Juni 2007 kl: 22:16:42
Nu må du snart tage dig sammen, billedet ligner noget fra bunden af en russisk kulmine.

Forudsat at vinkelbeslaget sidder på sin plads, og sidder fast. (røret sidder mellem beslag og slavecylinder. ? sådan ser det ud )

Så har du da lavet ulykker. Enhver kan se der vil komme vibrationer i den kølespiral du har lavet i den ene side. Havde røret været forbundet direkte fra A til B var der ikke mulighed, eller inerti, vægt momentarm til at vibrere.

Hvis der er noget rør fremstillet af kobber ikke kan lide, er det vibrationer.
Skal der fuskes her, så må en slange være det rigtige.

Ja det er altså bare hvad mig og onkel syntes. (Bare han dog ville lære Engelsk)

Kurt
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: jankjerbye efter 18. Juni 2007 kl: 23:44:28
Gode gamle russiske kulminer.. Hvornår var du sidst på sjak i Aserbadjan Kurt? :wink:

På skrot-caravellen er det et plastic"pex"rør monteret med et spændebånd.. men fatter ikke hvordan det kan holde trykket. (ved samlingerne)

Jeg er nu ret overbevist om at det ikke bliver VÆRRE af det nye snoede kobberrør, hvis det skulle vise sig at være tilfældet, så bytter jeg det bare til et plain & simple lige rør. (af den slags som var knækket "af sig selv")
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: KHSalvesen efter 19. Juni 2007 kl: 11:28:07
Citat fra: "jankjerbye"
Gode gamle russiske kulminer.. Hvornår var du sidst på sjak i Aserbadjan Kurt? :wink:

Du ved da, jeg ikke havde tid, fordi jeg red rundt på Pampasen
Og der blev ikke taget billeder. :roll:

På skrot-caravellen er det et plastic"pex"rør monteret med et spændebånd.. men fatter ikke hvordan det kan holde trykket. (ved samlingerne)
Se det har jeg heller ikke helt forstået, på backmobilen, ligner det, det gennemsigtige brændstofrør.

Jeg er nu ret overbevist om at det ikke bliver VÆRRE af det nye snoede kobberrør, hvis det skulle vise sig at være tilfældet, så bytter jeg det bare til et plain & simple lige rør. (af den slags som var knækket "af sig selv")
  KNÆKKET AF SIG SELV, aaaaaaa ka det nu være rigtigt. Har du kigget på stamtavlen, se efter navnet Uri Geller.


Kurt
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: KHSalvesen efter 23. Juni 2007 kl: 11:55:27
Tænk at man skal have hjælp fra Holland, for at lære Onkel Engelsk. :lol:

Onkel kan både snakke Svensk, og Engelsk, men Dansk, er han ikke så dygtig til.  :lol:

Nu bliver det lidt sjovere at kigge på dele.

Kurt
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: casper efter 23. Juni 2007 kl: 12:23:04
Ja onkel kan mange sprog, faldt tilfældigt over sprogmuligheder kort tid efter jeg var begyndt at snakke med onkel, men jeg synes nu at man skal snakke tysk med ham, det hører sig nu engang til.

Og hvem holder ikke af lidt teknisk tysk til stå op på om morgenen ?
Titel: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
Indlæg af: Jarl efter 23. Juni 2007 kl: 13:26:36
Og så er der jo også lidt mere noss.. i at sige Zylinderkopfdichtung end det åndløse head gasket.