T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: lechiffre efter 19. September 2012 kl: 12:17:32

Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: lechiffre efter 19. September 2012 kl: 12:17:32
Jeg har kig på en Doka Syncro, som en bekendt har til salg.

Den skal dog have en ny motor - oprindeligt er det en 1,6TD. Jeg overvejer at lægge en benzinmotor i i stedet, også pga. vægtafgift-satsen. Bilen er en gulplade.

Jeg har kig på en 1,8 75 eller 90 HK fra Golf/Passat mv. Jeg ved, at sidstnævnte principielt ikke går an mht. syn; men det går nok med det. I øvrigt er ydelsen på de to motorer - i hvert fald momentet - ret ens.

Er det et realiserbart projekt? Besværligt? Passer bestemte motortyper/-koder og er der omvendt nogle, der ikke passer? Nogle gode råd?
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: Tica efter 19. September 2012 kl: 12:32:43
Der er flere der har bygget 1.8 i deres T3, det kaldes R4I herinde kig her http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewforum-f-30.html
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: buddha_uffe efter 19. September 2012 kl: 12:58:26
Ellers har jeg en 1,6TD der er lige til at dumpe i hullet...
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: Andreas efter 19. September 2012 kl: 13:06:45
Jeg har en 1.8 75hk R4i  liggende klar til montering incl ledningsnet... Motorkode  AAM
Den kan lægges i uden at ryge i 20% reglen...
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: BlackChart efter 19. September 2012 kl: 14:11:09
Derudover er der ikke ret stor forskel på afgiften, om det er benzin eller diesel, når vi snakker gule plader...
Mener ikke engang det er 1000,- der er i forskel...
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: Andreas efter 19. September 2012 kl: 14:32:44
3140 for benzin og 4030 kr for diesel årligt, med en totalvægt mellem 2000 og 2500 kg
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: lechiffre efter 19. September 2012 kl: 17:08:39
Tak for link til yderligere info - og for tilbud. Jeg tror nok, at jeg stiller mig tilfreds med en 75HK for at slippe for bøvl med synsmanden. Momentet er også snublende tæt på 90 HK-maskinen - hva' siger folk, der kører med det setup? Kraftoverskud? Forbrug?

Ud fra hvad jeg kan læse mig til, passer den originale gearkasse fra en TD Syncro. Iflg. en tysk guide, jeg fandt vha. Tica's link - http://www.bus-lexikon.de/wiki/wakka.php?wakka=Inhaltsverzeichnis/Fahrzeuge/Busse/Volkswagen/T1T3/Motorumbau#h135-12 - kan en evt. til benzinmotoren medfølgende gearkasse også bygges i, dog skal koblingsklokken (?) udskiftes. Er det en god løsning - også når der tale om en Syncro? Jeg kan leve med det manglende G-gear.

Striden om JX'ernes holdbarhed er - så vidt jeg kan se - omfattende; men jeg har ganske enkelt ikke så meget fidus til dem. En anden fordel, som jeg ser det, er også, at der er så rigeligt med motorer og dele til de 1.8'ere, der jo som bekendt lå i en hel del VW-biler, en hel del år.
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: BlackChart efter 19. September 2012 kl: 17:13:27
Alle syncro gearkasser har G-gear, både benzin og diesel ;)
Du kan alligevel ikke bruge den gearkasse der sidder på Golf/Passat motoren til noget, den vender lidt forkert ;)

Mht. kraftoverskud?!
Jeg synes selv at 1.8'erne mangler moment i bunden, det er der du har brug for det i en syncro...

Har kørt med en ADZ i en syncro, trak fint men manglede efter min mening lidt i bunden...
Pt. kører jeg med en AAM (1.8i 75hk) i en 2WD og det virker fint, dok ikke når jeg har sneglehuset på, der kommer den godtnok til kort :D
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: lechiffre efter 19. September 2012 kl: 18:06:01
Nej, det med gearkassen var en lidt for hurtig konklusion, baseret på en for hurtig gennemlæsning af det tyske  :wink:  Hermed også afsløret, at jeg ikke selv er det mekaniske geni - det har jeg en god bekendt til at hjælpe med....

Tak for info vedrørende kraftoverskud. Ydelsen er vel ikke helt ulig en DG, som jeg har prøvekørt. Jeg synes det fungerede ganske fint.

Et sidste spørgsmål, vedrørende ilægning. Hvordan med udstødningen? Skal der nogle modifikationer til der?
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: BlackChart efter 19. September 2012 kl: 18:06:48
Ja, udstødningen findes ikke ;) Du skal selv lave den..
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: lechiffre efter 19. September 2012 kl: 19:03:31
Det skal nok blive et spændende projekt, så.

Tak for al info.
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: Casper Slow efter 19. September 2012 kl: 22:29:30
I min camper med højtag går en AAM 9km/l topfart er 125km/t på lige motorvej
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: Jens Flensborg efter 20. September 2012 kl: 12:58:48
Total nonsens med at montere en 1,8 benziner i en syncro, når der skal bruges kræfter på de lave omdrejninger. Dog er afgiftsproblemerne i DK et helt andet argument :(
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: Andreas efter 20. September 2012 kl: 13:44:22
Synes nu ikke at min Doka bevægede sig ret meget rundt i de lave omdrejninger i Randers ;-) Spøg til side, en diesel har et meget bedre bundtræk end en benzinmotor...
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: BlackChart efter 20. September 2012 kl: 13:46:02
Det er fordi den kan holde momentet, Andreas :) Det kniber altså lidt for 1.8'erne, specielt på løst underlag...
Tror ikke det er så slemt så længe der er fast underlag, som i Randers, men på stranden på Rømø kom den godtnok til kort..
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: Andreas efter 20. September 2012 kl: 13:49:32
Ikke altid, jeg kom heller ikke op af " Holgers Bakke" i Randers ....  :roll:  :roll:
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: Jens Flensborg efter 20. September 2012 kl: 14:04:47
Holgers bakke prøvede jeg ikke med min jx syncro camper ... der er nok tale om den gemte bag om i skoven, hvor den gule doka mistede sin håndbremse sent søndag middag???

Og min syncro kom hjem igen :) men den er lydt mere larmende, næsten som om akslernes nu skal smøres efter 35.000 KM siden sidste afsmøring ... er der intervaller på smøring i sådan en tingest? Ellers skyldes det nok, at jeg har hævet til 3,0 bar på alle dæk, den var kun på 2,6 og 2,8 med Grabber AT 225/75-15 ... interessante oplysninger modtages gerne omkring dette emne ...
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: BlackChart efter 20. September 2012 kl: 14:19:45
Nej Jens, Holgers bakke er den store sandbakke hvor kun Holger kom op (nårh ja og Landprøjseren efter 548 forsøg ;))
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: lechiffre efter 20. September 2012 kl: 17:28:16
Særlig tak til mantacc for info.

Mht. kraftoverskud: Tal er måske taknemmelige, det erfarede er som regel mere interessant; men JX'eren yder 138 Nm fra 2500 o/min. AAM'en yder 140 Nm ved 2500 o/min.

Blot en detalje. Jeg forventer at kunne trives med f.eks. en AAM. Nu skal handlen blot lige på plads. Mere info følger, hvis det bliver til.
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: BlackChart efter 20. September 2012 kl: 17:41:59
Til gengæld har JX'en bundtræk ifht. en ADZ (har ikke prøvet AAM i en syncro), JX'en (synes jeg i hvert fald) er mere villig til at sejtrække...
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: Jens Flensborg efter 21. September 2012 kl: 23:09:53
Der er fanme forskel på en JX og en benziner på de lave omdrejninger i arbejdstøjet i en grusgrav.
Titel: Ombytningsmotorer til Doka Syncro
Indlæg af: lechiffre efter 22. September 2012 kl: 13:13:39
Måske. Jeg fandt tallene for højeste moment på de to motorer (AAM og JX)

Har en eller anden momentkurven? Der kan man se momentet , f.eks. ved 1500 eller 2000 o/min.

AAM yder i øvrigt 75 HK ved 5000 o/min - JX yder 70 HK ved 4500 o/min.