T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: chewie efter 19. September 2012 kl: 22:51:51
-
Jeg har købt mig en Syncro diesel efter længere tids søgning.
Dog har jeg ikke forstand på dieselmotorer og kunne bruge lidt hjælp til at bestemme tilstanden på turboen.
Bilen er ombygget til en 1,9 TDK m. intercooler, men synes ikke den er så kvik som jeg havde troet. Der er ikke meget træk ved lave omdrejninger og jeg kan høre en tydelig udstødningslækage, specielt ved højere omdrejninger.
Ud over dette ser rør til intercooleren ud til at svede lidt olie i samlingerne.
I bilen er der også monteret turbotryk-måler, som viser at det maksimale turbotryk er ca. 0,5 bar. Det kommer dog først ved forholdsvis høje omdrejninger.
Mit spørgsmål er, om turboen kan være skyld i dette..? Kan den blive utæt og derved "miste pusten"?
Jeg tager gerne imod gode tips og evt. fejlsøgningsmetoder, hvis nogen har noget på lur.
Har prøvet at tage et billede af turboen - ved ikke hvor meget man kan udlede af det.
På forhånd tak.
Mattias
-
Udstødningslækagen stammer sansynligvis fra defekte pakninger mellem topstykke og manifold. Det i sig selv
tar effekt. Hvis du fjerner slangen mellem turbo og intercooler kan du se om den er sølet i olie indvendig. Er
den det kan det være indikation på en træt turbo. Det kan også være returrøret/slangen fra turbo til bundkar
som ikke har den rigtige dimension. En 1.9 med turbo som er i orden vil ikke skuffe dig hvad effekt angår.
Få lavet en kompressionstest af motoren så vi kan udelukke at det er alm. slid mellem stempel og cyl.
Mvh Jønne Ukendt
-
På det billede du har her, ser det ud til at turboen har et hul på udstødningssiden, og det kan da nemt være årsagen. Jeg har tidligere kørt med AAZ med ladeluftkøler, og det er den bedste dieselmotor jeg har kørt med i T3. Den havde 0,5 i ladetryk ved 2000 omdrejninger, og 0,7 i max ladetryk.
Der vil altid være lidt olie i slangerne mellem turboen og til motoren. Hvis ikke der er væsentligt olieforbrug, er det nok OK.
Hilsen Fynboen.
-
På billedet ligner det at selve turboen er utæt for udstødningsgas..?
EDIT: Hov, slået på målstregen af Fynboen.. :-)
-
Du kan se hullet på billedet ;) Kig i den øverste del af billedet når det er i fuld størrelse, der er en streg mellem udstødningshuset og "kernen" hvor du kan se en sprække der er kul sort...
-
Tak for gode svar.
Betyder hullet i turboen at den skal skiftes?
Og kan der være tale om både lækage ved turbo og manifold? Synes det er meget svært at lytte sig frem til udstødningslækager da der er så meget larm. Er der en god fidus til at checke dette?
-
Betyder hullet i turboen at den skal skiftes?
Der er noget der kunne se ud som et hul,
men det er jo ikke sikkert at der er det.
Jeg har svært ved at forestille mig hvordan der kan blive hul på
turboen der.
Og kan der være tale om både lækage ved turbo og manifold?
Ja, det er klart at der kan være det.
Synes det er meget svært at lytte sig frem til udstødningslækager da der er så meget larm. Er der en god fidus til at checke dette?
Jeg ville ikke lytte mig frem til en lækage i den afdeling.
Hvis der er lækage mellem topstykke og udstødningsmanifold
er der tydelig sodafmærkning. Hvis det er fra den
cylinder der er tættest på tandremmen kan den varme udstødningsgas
få den til at smelte. Det har jeg været ude for.
-
Ja, turboen skal skiftes, og når du så har det skildt af, så vil jeg anbefale også at skifte manifoldpakningerne .
Hilsen Fynboen
-
Hul kan man vist roligt sige at der er.. Faktisk sidder hele løst - har prøvet at illustrere med at sætte en skruetrækker mellem. Er det hele turboen som skal skiftes eller kan man udskifte den ødelagte del?
Har også prøvet at tage billeder af udstødningsmanifolden, men ved ikke hvor meget klogere man bliver af dem. Plastdækslet, der beskytter tandremmen ser ud til at være smeltet - måske det er det Brian beskriver???
-
Der mangler jo tydeligt 1 af de 3 "bøjler som holder turboens 2 dele sammen.
Man ser at hovederne er af de 2 små bolte der holder bøjlen.
(egentlig var det også tydelig på det første foto)
Det kræver nok afmontering af turbo, for de bolte er genstridige.
(http://www.t3nettet.dk/modules/PNphpBB2/files/thumbs/t_dsc_0131_170.jpg)
-
Sådan skal det se ud:
-
Så du mener at hvis man piller turboen af, får boltene ud og skifter "bøjler" og bolte, at den vil fungere igen? Hvad sidder der inde i "huset" (altså den rustne klump der går til udstødningen)?
-
Så du mener at hvis man piller turboen af, får boltene ud og skifter "bøjler" og bolte, at den vil fungere igen? Hvad sidder der inde i "huset" (altså den rustne klump der går til udstødningen)?
Om det er nok at spænde den på igen ved jeg jo ikke.
Her er den gode oversigt:
http://jarlpaulsen.dk/turborenovering.html
-
Ok... Tusind tak for hjælpen, Brian.
Nu kender jeg jo ikke standen på turboen, men vil gå ud fra at den har været mere udsat når den ikke har siddet ordentlig på turbinehuset...
Skal vist have mig en snak med sælger...
-
Har fået et tip om at købe turbo ved VW Busbörse, som sælger på ebay.de, men synes de har en del forskellige: VW Busbörse (http://stores.ebay.de/VW-BUS-BORSE/_i.html?rt=nc&_sid=18166786&_trksid=p4634.c0.m14.l1581&_pgn=5)
Hvad er forskellen på forskellige JX turboer? Motoren i min bil er en 1,9...
-
Nu tager jeg denne tråd op igen.
Har lært lidt mere om dieselmotoren siden sidst, men ikke meget.
Fik skiftet turboen til en anden brugt, som viser sig at fungere, men smider olie i indsugningen (intercooleren). Den oser dog ikke nævneværdigt.
Uanset hvad må jeg nok have fat i en korrekt fungerende turbo. Har stadig kig på Busbörse og har set indlæg herinde om turbomotor.dk - er der nogen erfaringer på turboer, som er renoveret her?
Mattias
-
Det vigtigste - inden man skifter turboen for tredje gang - er at have helt styr på, om der er for meget underkompression i motoren og om turboreturslangen er for snæver.
Desuden viul der altid være olie i indsugningen - turboen får jo altså også olietågen fra krumtaphusudluftningen.
Hvis du virkeligt skal skifte turbo igen, så køb en ny på ebay til ca 400 € eller renovér din egen http://www.jarlpaulsen.dk/turborenovering.html
-
Sidst jeg skiftede turbo, købte jeg en ny hos Busbørse 439€ og 70€ ved returnering af den gamle. Jeg skiftede skiftede samtidig returslange og manifoldpakningen, kan anbefale Busbørse.
Mvh
Brutus
-
Det vigtigste - inden man skifter turboen for tredje gang - er at have helt styr på, om der er for meget underkompression i motoren og om turboreturslangen er for snæver.
Desuden viul der altid være olie i indsugningen - turboen får jo altså også olietågen fra krumtaphusudluftningen.
Hvis du virkeligt skal skifte turbo igen, så køb en ny på ebay til ca 400 € eller renovér din egen http://www.jarlpaulsen.dk/turborenovering.html
Hej Jarl.
Tak for dine råd. Jeg kiggede i denne (http://t3nettet.dk/forum?view=topic&catid=13&id=84988#85188) tråd for at få lidt mere info. Min motor er jo også en AAZ, men har "paddehatten" monteret, og åndeslangen til ventildækslet ser fin ud.
Er det korrekt forstået at for høj underkompression skyldes en slidt motor? Kan det måles ved en kompressionstest?
Mht. oliereturen er jeg usikker da bilen blev købt med AAZ motoren. Umiddelbart ser det ud som om det er en org. JX(?) returslange, der sidder på. Er det bare at skifte den for at være på den sikre side?
Mattias
-
Sidst jeg skiftede turbo, købte jeg en ny hos Busbørse 439€ og 70€ ved returnering af den gamle. Jeg skiftede skiftede samtidig returslange og manifoldpakningen, kan anbefale Busbørse.
Mvh
Brutus
Tak for dit svar, Brutus.
Leverer Busbörse helt nye turboer eller er de renoverede?
-
Det var sådan et eksemplar http://www.ebay.de/itm/Turbolader-KKK-K14-VW-T3-JX-1-6TD-Motor-51KW-068145703H-/370519479192?pt=DE_Autoteile&hash=item5644ae9398#ht_1354wt_907
Den så ud til at være ny og der er selvfølgelig garanti på produktet.
Mvh
Brutus
-
Uden, at jeg på nogen måde kan prale af J.P`s enorme viden om dieselmotorer vil jeg vove det postulat, at en slidt motor vil have en voldsom underkompression, og en test heraf - mon ikke det hedder en Goller test for diesel ? - vil afsløre rigtig meget om motorens kondition.