T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: Jens Flensborg efter 02. November 2012 kl: 09:30:37
-
Jeg har planer om at montere 2 x blå fjeder foran på min 14er syncro doka og mener, at jeg ikke skal montere spacer til det. Det nuværende grej på 14er syncroen kan klare 2 x blå i længden mener jeg.
2 x blå markering på fjederen er mere blød end 2 x grøn fjeder foran. 2 x grøn markeret fjeder er mere hård, medens 2 x blå kommer fra de tyske postbusser og "Krankenwagen". Begge modeller er omtrent 20 mm længere end de normale syncrofjedre, og det må give en ekstra højde på i alt 2,82 cm foran ... (1,41 er regneindikator).
Hvornår skal der spacer på, hvornår anbefales det? Det sker da først, når jeg monterer de rigtige hårde store fjedre som "Go Westy" og "Weitec" hhv. andre tilbyder, de normale dæmpere kan klare 2 x blå og 2 x grøn mener jeg.
Foreløbig er der kun en udmedling om erfaringer med 2 x blå foran, og vedkommende bor i Frankrig. De er mere bløde og giver samme effekt som de kendte 2 x grønne fra 2WD modellerne.
Billedet er fra en spacer - sådan ser det ud.
Jens
-
Jeg køre med et sæt fra en blustar.Hvad køre de med af farve på fjederne?Og den er pænt hård og køre i.
Og med hansyn til din spacer på den øverste bærearm så ville jeg nok sætte dem på når og hvis du hæver den mere end de 2 cm.
-
En Bluestar fjeder er 30 mm kortere sammenlignet med en standard fjeder i en 2WD ... Så må Bluestar næsten være på samme højde som den originle syncro fjeder? Måske er din syncro så sænket med 6 mm?
http://www.ig-syncro16.de/mw/images/thumb/d/da/Syncro_va_hoeher.png/600px-Syncro_va_hoeher.png
-
Jeg kører med Trailmaster fjedre og dæmpere. De sidst uden nogen mellemlægsskiver
Arnold måler ca 51 cm fra nav til skærmkant og jeg har monteret spacere.
Ved styretøjs udmålingen viste det sig at camperen stod lige i øjet.
Håber at du evt kan bruge den oplysning til noget....
-
En Bluestar fjeder er 30 mm kortere sammenlignet med en standard fjeder i en 2WD ... Så må Bluestar næsten være på samme højde som den originle syncro fjeder? Måske er din syncro så sænket med 6 mm?
http://www.ig-syncro16.de/mw/images/thumb/d/da/Syncro_va_hoeher.png/600px-Syncro_va_hoeher.png
Ja jeg ved godt at blustar fjederne er lavere end nomalt. Men de skulle også være blødere end nomale fjeder og
det var der for at jeg satte dem på i tidernes morgen.
Og jeg har så hævedet min ved at forlænge fjederbelen så det kom til og passe i højden. Næsten...
Jeg ville anbefale at du sætter de spacer på hvis du ville hæve din. Jeg køre selv med 27mm på min.
-
Daniel, en fjeder fra en Bluestar er mere hårdt end en normal 2WD, om den er mere hårdt end en original syncro fjeder kan jeg ikke vurdere pga. manglende erfaring. Bluestar, LLE og Magnum (eller Coach?) skulle have "Sportfahrwerk" der er sænket 30 mm og de er mere hårde i sig end de normale fjedre.
-
Gowesty's fjedre er ikke hårdere men bare længere da Amerikanerne elsker højbenede biler.
Hvis de skal bære vægt, så er det ikke disse at gå efter, de virker også meget tynde.
Mary har nogle Heavy Duty fra Sydafrika, men jeg ved ikke ellers noget om dem.
-
Gowesty's fjedre er ikke hårdere men bare længere da Amerikanerne elsker højbenede biler.
Hvis de skal bære vægt, så er det ikke disse at gå efter, de virker også meget tynde.
Mary har nogle Heavy Duty fra Sydafrika, men jeg ved ikke ellers noget om dem.
Da jeg talte med GoWesty mente de ellers noget andet... her er svar jeg fik pr. mail: "Hi there, Mattias,
If you’ve got a hard-top Vanagon, we do not recommend our lifting springs—they will lift your vehicle too much.
Although they’re not available online, but do have ZERO-lift progressive springs for your 4WD vehicle, made in the USA. They will still lift your hard-top van, and will probably give you what you’re looking for in terms of height.
Cheers,"
-
Jeg har 2" lifting Gowesty fjedre og spacere ved øverste bærekugler i min Doka, den er lidt kontant ved kørsel på asfalt, krænger minimalt i sving, men kører eminent i terræn, det vil dem der prøvede den til TIG 12 kunne snakke med om. Jeg har lige kørt 350 km med en fuldt læsset autotrailer på to tons efter den gule, og der var ingen tegn på ustabillitet eller gyngen med bagenden, den virker meget stabil, selv ved kraftig sidevind på storebælt.
-
Det med de hårde fjedre er jo årsagen til, at jeg vil prøve de lidt mere bløde 2x blå. De kendte 2x grøn, der er af samme slags som de ekstra hårde fra TK-Carparts til syncroen, vil jeg helst undgå. Jeg vil have en mere blød tur ude i terræn og det er til dokaen, den er ikke helt så tung lastet som min camper.
Spacer er nok ikke nødvendig, da jeg ikke arbejder med de super hårde lange tingester. Det må kunne klares af de normale støddæmpere foran. I enden får den kun 20 mm ekstra plade.
-
@chewie, Jeg tror vi er rimelig enige, for i din email fra Gowesty skriver de om højde og ikke noget om lasteevne.
Da vi besøgte dem for et par år siden var vi på udkig efter nogle fjedre, som matchede vores kraftige bagfjedre, som er i en tykkere tråd end standard Heavy duty. Det skal siges at Mary konstant kørte med ca. 2,5 til 2,7 tons og en stor kasse bagpå krogen. Derfor har der været stor vægt på bagenden.
De kiggede på vores fjedre og sagde at deres ikke var hvad vi søgte, nemlig rimelig frihøjde og stor lasteevne. (desuden ville de ikke bare sælge et sæt forfjedre). Løsningen blev fundet et par hundrede km nordpå langs kysten ved Van Cafe i San Fransisco. De havde tilfældigvis et sæt Heavy Duty fra Sydafrika til forenden liggende, som de ikke havde nogen bagfjedre til.