T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: chewie efter 08. November 2012 kl: 17:10:58
-
Hej igen :oops:
I går fik jeg sat motor sammen efter en større oprydning efter tidligere ejer. Alt så tilsyneladende fint ud, og det startede og gik rigtig godt (ihvertfald i forhold til tidligere). Efter en lille prøvetur lagde jeg mærke til et ret heftigt oliespor efter bilen. Det viser sig at der pisser olie ud, som løber ned ved indsug, manifold og videre nedover turbo. Det ser umiddelbart ud som om det kommer fra ventildækslet, men det mærkelige er at pakningen er helt ny... Er der andre, der har oplevet dette før?
Da jeg monterede ventildækslet virkede det måske, set i retrospekt, som om at det burde være strammet mere, men kan man det? Det hele blev strammet med moment, opgivet i VW's rep.-litteratur - 10 NM.
Motoren er en AAZ, hvor ventildækslet sidder med 3 møtrikker og gummi under disse.
-
Det er meget ofte nødvendigt at bruge flydende pakning sammen med en ny pakning, da topdækslerne desværre tit er lidt skæve.
Jeg har set det mange gange, både på diesel og R4i bensinmotorerne.
Tony
-
Tak for dit svar, Tony.
Kan der virkelig komme så meget olie, hvis det er grunden?
Gruer mig over om det kan være noget andet, men kan ikke lige komme på, hvad det skulle være? Der kommer ingen olie ovenpå eller på højre side af motoren.
-
Det kan give en del olie fra topdækslet på de motorer som egentligt er bygget til at stå op, og som i en T3 jo ligger ned .
Du skal måske lige tjekke olietryksrøret til turboen, en lille tæring i røret kan sende en fin oliestråle i alle retninger,
så det ser ud til at komme andre steder fra.
Tony
-
Kender også problemet på min AAZer' - har prøvet flere gange både med ny pakning og med flydende
pakning - intet hjælper..... Det næste er et nyt dæksel.
Fordelen: Jeg kan altid lugte mig frem til min bil når den er varm :P :P
-
Hehe... Hvis jeg skulle gøre det med min er det bare at følge olieklatterne i ren Hans og Grete stil..
-
Så ser det ud som om, jeg fik stoppet lækagen.
Lagde en god stribe flydende pakning ml. top og gummipakning, og ml. gummipakning og topdæksel. Derefter fandt jeg 3 store skiver (hvor hullet i midten er større end "møtrikken" på bolten under), og 3 lidt mindre skiver, så jeg fik et par millimeter ekstra pres. Det ser umiddelbart ud til at have stoppet svineriet.
Tak for hjælpen!!!