T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Mekanisk => Emne startet af: Simon Raarup efter 30. December 2012 kl: 12:03:34

Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: Simon Raarup efter 30. December 2012 kl: 12:03:34
Hej,
Jeg er ved at kaste mig ud i T3 eventyret og har lige et par  spørgsmål:

Hvilken motortype skal jeg vælge?  set ud fra køreglæde, vedligelholdelses niveau og brændstofforbrug?
er en 1,6 sugediesel til at holde ud at køre med? 50 hk lyder som meget lidt til en stor bil.....
kan man bygge turbo på en 1,6D uden større problemer?
Hvordan er benzinerne?  -stabilitet -hvor langt på literen?

Håber de med erfaringer vil komme med et par gode råd :-)
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 30. December 2012 kl: 12:37:49
Mange klarer sig med en 1.6 sugediesel. Det er udelukkende et spørgsmål om temperament. Du bør ikke montere
 turbo på en sugediesel, da den ikke har de små dyser som sprøjter olie op under stemplerne. der er 15hk i forskel
 på de to motorer så tro ikke at du får en sprinter ved at vælge en TD. Vælger du en benzinmotor får du et lidt større
 brændstofforbrug, mindre støj i kabinen og en lavere vægtafgift. Vægtafgiften er høj på en hvidplade T3 med diesel-
 motor. På den anden side har man ikke de høje udgifter på vedligehold hvis man selv kan skrue på sin bil. På GDS
 værkstedet er der ofte fællesskruning hvor man hjælper hinanden. Tror ikke det sker så tit blandt ejerne af de nye
 biler. Spørg løs. Du har bevæget dig ind i en spændende verden.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: Mary efter 30. December 2012 kl: 12:49:22
Motorvalg er altid krydret af religion, og det bliver det jo ikke mindre sjovt af  :)
Diesel hvidplade koster ca. 1.000kr i vægtafgift   om måneden......

1,6TD er den mest omdrejningsvillige diesel og den med største topfart, ca. 120km/t
1,9TD er mere en sejtrækker, som nødig bevæger sig over de 100km/t. Til gengæld stopper den heller ikke for noget.

Dieselmotorerne har det dog ikke godt med varme. Læs, de bliver nemt for varme af flere forskellige årsger.

Vi har altid kørt 1,9TD da Mary blev indkøbt til ekspeditionsbrug, hvor man ofte kører med rigtig meget læs på og i svære egne (bjerge, offroad, løs sand osv). En anden grund til at vi kører diesel er at den ikke rigtig bryder i brand hvis der er en læk på systemet og man alligevel er tvunget til at køre videre. Vi har bl.a. krydset Andesbjergene i Ecuador med en utæt dieselpumpe, hvor ca. halvdelen af dieselen løb ud og videre ned på udstødningne. Men vi var nødt til at køre knap 1.000km for at komme på værksted, og det gik fint.
Men det er jo ikke alle, som kommer ud for det.

Mary kører ca. 9-10km/l som syncro med en totalvægt på ca. 2,5 tons
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: Aran efter 30. December 2012 kl: 18:43:57
Ja, det er i sandhed et kildent emne. Både ud fra overbevisning, men ikke mindst ud fra hvilke afgifter og restriktioner skiftende regeringer vil pålægge ejere af disse udmærkede køretøjer.
Diesel motorer har en langt bedre udnyttelse af brændstoffet, end det mere eksplosive fluidum benzin. Desværre koster  det så i den anden ende i form af højere vægt ( dieselmotorer er pr. definition tungere )  og dermed også vægtafgift. Dertil kommer afgifter for manglende partikelfilter ( hvis den er på hvide plader )  og det faktum, at en liter diesel efterhånden ligger på samme prisniveau som en liter 92 oktan benzin.

Benzinere er ( endnu ) ikke underlagt de samme restriktioner, men man skal dog være opmærksom på, at på længere ferieture kan de oprindelige lbx ( luftkølet boxer motor )  og visse wbx ( vandkølede boxer motorer )  uden katalysator møde visse restriktioner for, hvor de må køre i større byer etc.
Vægtafgiften er lavere på en benziner, og alt efter temperament kan den findes i diverse afskygninger fra ca. 60 hk til 112 af samme slags.
Endvidere kan den med diverse ombygning forsynes med motorer fra Golf / Passat  dvs. 4 cylindrede rækkemotorer MED katalysator.
Det er ikke " bare lige " sådan, at stoppe en Golf / Passat motor i, men det er en mulighed.
Mon jeg skyder helt ved siden af, hvis jeg siger 10 - 11 km/ literen med en sådan ombygning ?  Her må nogle af de mere erfarne byde ind!
Det kan synes & godkendes og vistnok endda få den eftertragtede grønne plakette til brug i udlandet.

UANSET hvilket brændstof du beslutter dig for, bør du være indstillet på, at selv skulle skrue en hel del. En T3 og fast vedligehold på værksted er ikke det bedste. Dels er kendskabet efterhånden ikke så stort, og dels er der utallige reservedelsudskiftere, der nok kan skrue på nyere biler hvor en computer fortæller, at dims nummer xxx xxx skal udkiftes og enheden skal re-settes, men som ikke ANER hvad en nåleventil i en karburator er for en størrelse.
Start med, at anskaffe dig Bentleys eller Haynes manualer passende til den udgave du vælger. Studer dem grundigt, for de er guld værd.
Held og lykke  med anskaffelsen herfra.....
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: jensjakob efter 30. December 2012 kl: 21:59:56
T3 med 1.8ABS motor 90 HK fra en Golf 3 anno 1996.

8.5 km/l :-( - det er en tørstig grimrian....
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: TONY efter 30. December 2012 kl: 22:22:04
T3 med 1,8 ADZ bensin-rækkemotor fra Seat, 10,2-10,8 km/l. 90 hk og faktisk magen til ABS motoren.
Det der betyder mest med en 1,8 bensin-rækkemotor i en T3, er kørestil og hastighed. (og en tæt indsugningspakning)
(jensjakob har en tørstig bil pga. 2 kilo stål indlagt i sålen på højre sko...  :P ...)

Tony
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: jensjakob efter 30. December 2012 kl: 22:23:07
10.2-10-8 ? Hvordan gør du det?
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: TONY efter 30. December 2012 kl: 22:36:51
Citat fra: "jensjakob" post=93717
10.2-10-8 ? Hvordan gør du det?


Altid mellem 85-95 GPS-km/t og en let fod. Læs trafikken, det betyder rigtig meget.
Koble tidligt ud og lad bilen løbe i stedet for at bremse. Det gav over 1 km/l at få skiftet indsugningspakningen.

Men træerne vokser jo ikke ind i himlen....jeg kan også få den til at gå 7-8 km/l... ;)

Under alle forhold er det en suveræn motor, hvad den indimellem mangler i moment, klarer den ved hjælp af omdrejninger.

Tony
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: Simon Raarup efter 31. December 2012 kl: 13:00:21
Tak for alle de gode input  :)
-jeg tror det ender med noget van med ruder og TD.  -alle afgifterne taget i betragtning er det nok det bedste valg til en weekend hygge bil.
vil nok hellere bruge pengene på topstykker end vægtafgift....
-eller benzin camper   :dry:

igen tak for gode råd & keep it coming

Godt nytår til alle!
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: jensjakob efter 31. December 2012 kl: 13:16:38
Mit bedste råd er at finde en bil i så god stand som muligt, og derefter se på motor. De store udgifter ligger ofte i vedligehold/genopretning og sekundært i kørsel og forbrug.

Række4 i diesel og benzin har dog éen stor fordel: Man kan få dele til dem over det meste af verden
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: porteren efter 31. December 2012 kl: 15:32:42
Citér
Men træerne vokser jo ikke ind i himlen....jeg kan også få den til at gå 7-8 km/l...




Nåå....okay...   jeg troede kun det var en WBX der var nede i det lag :unsure:

men jeg har jo også store brede hjul på, og som Mølle siger: Det koster at fyre med mahogny :cheer:
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: Hr mortensen efter 31. December 2012 kl: 16:53:53
Der er jo også subaru motoren.Den hverken ryster-ryger eller larmer som en TD´er.
Jeg går lige omkring de 10kml ved blandet kørsel i min. Og det er med de store hjul.
Jeg ved da også at hotcoco her inde fra køre over 12kml med samme motor.
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: jensjakob efter 31. December 2012 kl: 17:30:23
Subaru er den allerbedste motor. Forudsætter en T3 født med 2.1 112hk for at det er under 20% grænseb. Men klart den bedste motor til T3
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: pep84df efter 01. Januar 2013 kl: 19:38:01
Hej Simon!

Jeg hæfter mig ved at du spørger "hvordan med benzinerne"?

Derfor undrer det mig at der ikke kommer nogen reaktioner fra WBX drivere!

Det kan selvfølgelig skyldes at der ikke er flere tilbage der kører WBX.

Måske er jeg den eneste der er tilbage, der er tro mod denne glimrende, hårdføre og stabile "benziner"

Nogen vil spørge, "hvad ved han om WBX"

Jeg har kørt WBX i 23 år, 390000 km med samme motor.

Så, lidt erfaring har jeg da!

Benzinøkonomi er en vanskelig størelse at håndtere. Dels fordi nogen kører med let englefod, medens andre kører med blyfod.

Det siger sig selv at det er vanskeligt at sammenligne!

Med mit kørselsmønster går den følgende:

Ren bykørsel: 7,5 til 8,5 km/l

Landevej: 8,5 til 10,0 km/l

Motorvej: 10,0 til 11,4 km/l (vel og mærke fuldt ferielæsset).

Jeg skriver kun dette fordi jeg mener debatten mangler en udmelding om WBX, benzinere.

Jeg håber dette indslag bliver taget med i dine overvejlser, for der er andet end række4er der duer!

MVH PETER
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: casper efter 02. Januar 2013 kl: 23:12:15
Jeg vil da også gerne slå lidt for wbx.

Jeg kører 2.1 WBX med automatgear, godt til og sjældent andet end bykørsel, hvís jeg er på motorvej  er det med 110-115 km/t der synes jeg der er en god balance mellem vindstøj og alt. Jeg ligger ikke og fedter i lastvognssporet ( no offence Tony ;-))

Jeg kører 8,5 km/l

Så var der mine dage med AAZ diesel, det er nok mere interessant at sammenligne da det er samme fører. Der kørte jeg maks 100 km/t motorvej, men mest bag en lastvogn på motorvejen det var normalen det var men manuelt gear så der var meget arbejde i bytrafik op og ned gennem 5 gear, nu skifter autoboksen de 3 gear for mig, men en manuelt suger selvfølgelig ikke brændstof på samme måde.

Da kørte jeg maks 10 km/l nok nærmere 9,5 km/l.

Så hvis der korigeres for gearkassen er aaz nok nogenlunde det samme som MV boxermotoren. vægtafgiften tæt på det halve her etfer 1/1-2013 :-) men ok brændstoffet er 1 kr dyrere per liter, all-in-all er det lang billigere for mig at at køre auto-boxer end diesel T3. Og køreglæden, og lyden :-) den er 1000 gange bedre :-)

En lomme-teori kunne være at benzineren har den overarm der skal til så den er oftest i sit økonomisk område. Hvor de små dieselmaskiner altid er pryglet ud i det røde hvor de ikke kører økonomisk.

Når jeg ser på tallene kan jeg ikke se en business case for at skifte til en R4, bestemt ikke økonomisk. En subaru kunne jeg gost blive fristet til, men igen det er så for spas. Jeg føler ikke jeg mangler power i boxeren, det gjorde jeg meget ofte i jx.
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: pep84df efter 03. Januar 2013 kl: 10:27:00
Hej Casper!

Dejligt at høre om dine positive erfaringer med WBX.  :)

SÅ ER VI DA TO DER KØRER WBX, og har gode erfaringer med det!

Det er faktisk godt gået at køre så langt på literen med automatgear!  :)

MVH PETER
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: kasper efter 03. Januar 2013 kl: 14:48:17
Jeg kører også 2,1 WBX og det er jeg meget tilfreds med. Forbrug er nogenlunde det samme som Casper og fornemmelsen af overskud er herlig. Lyden er heller ikke at kimse af. Men det hele afhænger jo også af behovet. Hvis mit kørselsbehov var meget større end det er, med ca. 8000 km om året, ville jeg nok også finde noget andet. Måske ville jeg så bo på landet, have to biler, hvor t3 ville være hobbybilen. Men som det er nu er det eneste bil i husholdningen og pladsen tillader ikke rigtig et værksted med lift, desværre.

Tidligere har jeg kørt 1,6 td. Den var jeg også glad for, men den havde ikke samme umff som den nuværende. Min første t3 var 2,0 cu. Den var tørstig, langsom og svær at få reservedele til.

Så jeg holder fast i den nuværende indtil jeg ikke længere skal køre t3 - hvis det da sker.
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: pep84df efter 03. Januar 2013 kl: 19:06:31
Hej Kasper!

Velkommen til!

Så er vi 3 glade WBX-kører!

Mon ikke der skulle være et par stykker mere?

Vi vil gerne høre mere positivt om WBX erfaringer.

MVH PETER
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: opelhaj efter 03. Januar 2013 kl: 19:35:26
1,9 dg 78hk fra ny, super moment, smidig, kører nu på 6 år, rotor og rotordæksel skal byttes indimellem og tændrør og olie og filter. skulle jeg konvertere blev det 1,8 r4i 90hk fordi man så kan få den grønne plakette og at man kan få uanede stumper til den. så skulle den laves med rustfri udstøning og alle vandrør i rustfri. så er man kørende i rigtig lang tid uden bekymringer. en t3 har jo ikk lige den bedste cw værdi så brændstof øko vil altid være sekundært, men vil man ha en bil med sjæl og charme og man ikke orker en engelsk bil så er The Bulli et oplagt valg, særligt dokaen på hvide plader, til seks pesoner og 1000kg på laddet under ruf eller som campingbus med sneglehus på . det er verdens bedste MPV.  :)
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: Aran efter 03. Januar 2013 kl: 20:19:48
Jamen jeg er da ikke uenig: wbx er en vidunderlig og slidstærk maskine under de rette forhold. Jeg har været den lykkelige ejer af to styks og begge med DG motor. Desværre begge med forkert kølervæske etc. hvorfor jeg valgte, at renovere motoren totalt i den første, som senere blev lagt over i den foreløbigt sidste af slagsen. Den stod til sidst i lange perioder ubenyttet hen, hvorfor jeg sørgmodigt valgte, at sætte den til salg.
Men den startede bare HVER gang og uden bøvl. ( Eneste undtagelse var da tændspolen var defekt )

Det der taler for en konvertering er, at wbx ikke ligefrem er hyldevare længere. Jeg ledte som en rasende da min smed kølevandet og fandt også et par hos autoophuggere. Den ene vidste man intet om bortset fra en horribel pris. Den anden klaprede voldsomt ( Sikkert manglende olie i hydroløfterne ) men ophuggeren var meget hurtig til, at fraskrive sig enhver form for garanti, hvilket dog ikke afspejledes i prisen.
Det er næppe blevet bedre siden, da det jo efterhånden ligger nogle år tilbage.

Golf og Passat kan til gengæld findes i dusinvis, og endvidere får man så den højtbesungne katalysator etc. og sikrer sig, såfremt den nuværende eller en senere regering helt vil forbyde kørsel uden. Det er vistnok kun MV motoren der kan bryste sig af original monteret katalysator ?
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: jankjerbye efter 03. Januar 2013 kl: 20:31:26
2.0 CU luftkølet dual-carb pop top camper fra 1979 (imdregistreret i 80) læsset med hele familien 2 voksne 2 børn. inkl hund og fuldt læs, fuld vandtank, julegaver og jeg ved ikke hvad der var fundet plads til. Motorvej 90-95 km/t passer godt til 4. gearet og der gik vi 9.8 km/l. Speed kills.. drive a bus and live forever :)

Man kan ikke komme ind fra gaden og få lavet motor, kølesystem eller lign. ved en std. mekker, man skal have et lille netværk og kunne noget selv. Men ellers en robust lille støj og vibrationssvag maskine. Vedligeholdelses intervallet er måske nok større end en R4i, men selve opbygningen (måske undtagen køleblik og klapsystemet som man lige skal vide noget om) er meget simpel.

Og så bliver den meget snart veteran = kvart vægtafgift og lov til at køre i byerne i Europa... Så jeg væbner mig med tålmod :)

/Jan
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 03. Januar 2013 kl: 21:55:42
En CUer er ikke uøkonomisk. Det er et must at der er kompression og at den er nogenlunde ens på alle 4. De 2 karbs skal være
 synkroniseret. Så kører den. Min første T3 var med Cu. Gosh, det er længe siden :woohoo:

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: pep84df efter 04. Januar 2013 kl: 08:50:57
Yes, yes, yes!

Herligt med alle de gode indlæg!

Jeg havde på fornemmelsen at der er flere WBX tilhængere end vi hører om til hverdag.

MVH PETER
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: Mort_K efter 04. Januar 2013 kl: 10:04:54
En CU kan da være økonomisk på en måde  :P Mine forældre havde en Camper med CU, den gik 8km/l uanset vind og vejr, om man køre langt eller kort, køre 80 eller 110 (eller hvad den nu kunne gå på toppen ;) ) så uanset hvad, 8km/l, det var da til at forholde sig til, man vidste da hvad den gik på literen altid ;) Og den lyd der kommer fra sådan en boxer, er det hele værd, tro mig, når man først engang som lille har prøvet at falde i søvn til den smukke lyd af en boxer, så er man "skadet" for livstid ;)
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: agerholm efter 04. Januar 2013 kl: 15:53:51
Personligt er jeg til WBX da den har kanon lyd , skal ikke køre andet så længe jeg kører T3 .
Vi bruger bilen på fritids basis så vi hænger os ikke lige i  0,5 - 1 km/l på literen , når vi er på tur kører vi mellem 9,5 og 10,5 km/l
singel og max. 115 km/t og med campingvogn 8,2km/l . DJ motor
Det er dog vigtigt for god brændstofsøkonomi at motoren serviceret og iorden OG at undervogn står på fabriksmål.
Det gav omkring 1,5 km/l efter en 4 hjuls-udmåling i sommers så er man glad. (Er testet over 4000 km på GPS i sommer)

Ps: Busschmeide sælger kat. sæt til MV/DJ så de kan få GRØN plakette.
God  fornøjelse

Mvh Hans
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: Simon Raarup efter 04. Januar 2013 kl: 18:24:18
Takker for alle de gode indlæg :-)
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: Bussemand efter 17. April 2013 kl: 00:12:57
jeg kører ky 1.7d kører fint , mellen 10-14km pr. liter med 5trins gearkasse
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: Bussemand efter 25. August 2013 kl: 18:17:10
1.7 ky sugediesel 13.2km/l super motor. :cheer:
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: ottokrog efter 26. August 2013 kl: 09:26:36
Jeg har en dg wbx 1.9 og kunne aldrig drømme om at skifte den model ud. Den lyder lige præcis som en folkevogn skal lyde, og så er den til at forstå mekanisk. ALLE kan reparere den, hvis ellers de har tid nok.
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: Kjeld efter 26. August 2013 kl: 13:23:05
Hej,

er også på farten med en WBX 1.9'er m. Digijet.

Valget blev gjort ud fra vores kørselsbehov - bil nummer to, max 7-8000 km om året . Hellere betale det ekstra for at køre den, frem for at have den dyrere afgift ved dielsel. Vi betaler for at køre den, ikke for at have den stående..Vi vil ikke komme i nærheden af at det giver mening med diesel.

Derefter blev der valgt bil/karos.

Lyden er jeg efterfølgende blevet forelsket i - nyder den rolige tikkende (jeg bilder mig selv ind, at det er en neddroslet Porsche pakket ind i ekstra jern..). På motorvej hører dårlig motoren - men mon ikke det skyldes den stærk udviklede aero dynamik, som T3 har - en lodret forrude og lidt utætte lister kan overdøve alt..

Mekanikken virker også til at være noget der kan gennemskues - sammen med Haynes.

Forbrud er på ca 10 km/l på motorvej. Sikkert lidt mere hvis der køres med blød hat og bag lastvogene (jeg har sjældent travlt når jeg kører den, og hilser venligt når jeg bliver overhalet af en polsk lastvogn men hænger..).
Hvis det er gennem København i myldretiden og med et utal af lyskryds, er jeg nok nede og rode på de 6-7 km/l.
Forbruget er dog det hele værd ud fra de mange smil og hilsner man møder på din vej :)

vh Kjeld
Titel: Hvilken motor skal jeg vælge?
Indlæg af: lambove efter 26. August 2013 kl: 14:24:46
Kører også DG WBX 1,9. Går vel ca 9 på l. på motorvej ved 90-100 km, almindelig "svenssonkørsel" men jeg kører også med højt plastiktag hele tiden, det æder nok ca 10%-. Måske skulle jeg overveje en 4-hjulsudmåling. Ham, der har haft den før har sænket den 5 cm, og jeg tvivler på, om den er blevet udmålt derefter. Hvem klarer sådan noget her på sjælland? Jeg bor i Helsingør.
Hilsen lambove