T3nettet og T3Klub Danmark forum

Køb og salg => Motordele => Emne startet af: kh efter 01. Januar 2013 kl: 14:53:40

Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 01. Januar 2013 kl: 14:53:40
Hej, har nogen af Jer sådan en i org. størrelse (76,48) ?

Vi har haft et grimt uheld med Gogges motor, den tabte en ventil : resultat : et ødelagt topstykke, et hul i hver side af blokken, balanceakslen klippet over, ødelagt plejlstang og stempel.

Ligenu er jeg igang med at klargøre min JR-motor, og i den motor er jeg ikke tilfreds med det ene stempel, derfor efterlysningen.
Jeg kan ikke bruge noget fra den ødelagte motor, da det er en "shortblok" som er boret op. De tre gode stempler er ellers OK.

Den Ukendte har ellers velsignet mig med 4 CS stempler, men de kan ikke bruges, da der ikke er plads til underskylddyserne.

Endelig : måske et dumt spørgsmål, men har nogen prøvet at fræse fra bunden af et CS-stempel det hulrum, som giver plads til dyserne ?

Takker for hjælp.
 
Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: TONY efter 01. Januar 2013 kl: 16:39:41
Ved ikke om det kan redde noget, hvis du allerede er i gang med en anden motorblok, men jeg har en fin JX blok med stempler og mellemaksel stående på hylden. Jeg vil ikke skille den ad, men den kan erhverves for beskedne midler.

Tony
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 01. Januar 2013 kl: 21:07:19
@ Tony Tak for budet.

Interessant hvis jeg havde et JX topstykke.

Grunden til at lægge jR motoren i er, at det kan jeg gøre for få kroner, men vil selvsagt have det lavet så godt som muligt.

Derfor efterlysningen, da "drømmmen" er 2-3 år (km. ca.50000) og i den tid få lavet en god JX, med mindre vi blive glade for JR-motoren og ikke vil have mek. løft. igen.

Nu spørger jeg videre : sker det ofte med Mek.-løft.-toppene at der ryger en ventil, for så har vi måske været heldige med de andre vi har haft.
Da Autohjælpen havde afleveret vognen her var det først : af med dækslerne kontrollere mærker og nederste skive, alt korrekt, og den startede omgående, og i 10-15 sek. tøffede den lystigt og uanstrengt på 3 cyl. Så stoppede jeg.

Sidst Jeg har set Andreas har en fejlfri top.
Ligenu : Vi har ikke råd til at købe den. Selvom jeg tror Tonys blok og Andreas` top kunne blive en god løsning.

Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: Jan W efter 03. Januar 2013 kl: 14:53:43
[attachment=13217]2013-01-0314.38.47.jpg[/attachment]

[attachment=13217]2013-01-0314.38.47.jpg[/attachment]
Dette?
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: Jan W efter 03. Januar 2013 kl: 14:55:12
[attachment=13218]2013-01-0314.34.53.jpg[/attachment]
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 03. Januar 2013 kl: 15:29:04
@ Jan og Andreas : Tusind tak for Jeres opkald og snak, ideer og tilbud !

Jan, synd at dine stempler er, for mig at se, CS-stempler, da de ikke har den U-formede udfræsning til underskyldysen.
D.v.s. de ligner dem jeg har fået at vor Ukendte Ven, og som jeg beklageligvis heller ikke kan bruge.

Så jeg venter lige lidt og ser om ikke en eller anden finder noget på hylden som kan bruges !

Har alligevel ikke tid de næste to dage til at  skrue det sammen, så måske finder en af I andre noget !

Tak og mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: 4X4 efter 03. Januar 2013 kl: 22:43:07
Hvor ringe er det stempel du har?
Jeg har nok et jx stempel eller to til at ligge og fylde, absolut ikke nye men heller ikke fuldstændig udkneppet.
Er der nogen der kan slidtolerancer på stempelringsporet? så kan jeg da godt lige tage en måler.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 04. Januar 2013 kl: 17:35:28
Lige sendt en PM.

Tak og mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 05. Januar 2013 kl: 14:29:49
4X4, jeg er stadig interesseret i at høre fra dig !

Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 05. Januar 2013 kl: 20:16:23
4X4 har stempler.

Er der nogen som kommer i nærheden af Ellidshøj og kan få delene med herned ad ?

Evt. lægge dem i nærheden af Morten Trab, jeg har fået lov at låne hans dysetop, og jeg kunne jo håbe at få begge dele hertil, men ellers må jeg hente det hos Morten.
Det vil være dejligt at ikke skal køre til Ellidshøj, Men har ingen ærinde frem eller tilbage må vi have det sendt med post.


Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: BlackChart efter 06. Januar 2013 kl: 09:50:36
Hvor meget haster det?
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 06. Januar 2013 kl: 12:59:45
@ Morten, jeg har en ide om i kommende uge at rengøre/klargøre det, som skal bruges.
Næste weekend at få blokken op at hænge i maskinrummet, og derefter nå så meget som muligt  monteringsarbejde (top, udst. pumpe, takthjul, m.m.)

Derfor vil delene fra 4X4 være velkomne i løbet af den næste uge, såfremt det lader sig gøre !

Men nu har vi undværet Gogge i en måned, så vi overlever nok et par dage mere, og ellers må vi hjemmebanke noget porto til 4X4

Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: BlackChart efter 06. Januar 2013 kl: 13:05:14
Kan være jeg kan lokke svigerfar derop (han har ikke så voldsomt langt) og han kommer med stor sandsynlighed herned i næste weekend..
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 06. Januar 2013 kl: 14:29:02
Det ville være dejligt.

Kan svigerfar lide øl ?

Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: BlackChart efter 06. Januar 2013 kl: 14:32:27
Ja, han drikker lidt af hvert :D
I øjeblikket kan han ikke snakke med dem, han er vist i en Spansk periode :D
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: BlackChart efter 06. Januar 2013 kl: 14:46:10
Har lige snakket med dem...De har ikke planer om at skulle nord på indenfor nærmere fremtid, men kan det havne i Hobro kan det også komme til mig ;)
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 06. Januar 2013 kl: 16:28:29
Mener at 4X4 har en ide om at få det lidt af vejen mod syd.

Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: 4X4 efter 06. Januar 2013 kl: 16:35:35
Hobro skulle ikke være noget problem.
Hvis BC PM´er en adresse, så skulle den ged være barberet i løbet af mandag.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 06. Januar 2013 kl: 16:47:11
Her er billeder af stemplet, som jeg ikke vil bruge.

Samtidig kan Jønne og Jan W se, hvad jeg mener med stempel til JX og se Jans billede af stempel til motor uden turbo.

Mvh. KH.

PS men derfor skal I alligevel have tusind tak for hjælpsomheden!
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 07. Januar 2013 kl: 19:02:23
@ Jønne, hvad skal jeg gøre med de 4 stempler jeg fik af dig ?

Mvh. KH
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 07. Januar 2013 kl: 19:12:58
Jah, vi smider jo ikke noget væk, vel :P  Hvis ikke du vil ha dem liggende må jeg købe dem tilbage igen.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 07. Januar 2013 kl: 19:15:59
Enig Jønne.

Indtil videre gemmer jeg dem, finder du en der vil have dem siger du til, så finder vi en måde på at få dem afsted !

Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 08. Januar 2013 kl: 19:21:40
Hvordan går det med transport af de stempler jeg skal have af 4X4 ?

Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: BlackChart efter 08. Januar 2013 kl: 19:27:34
Det er landet i Hobro idag.
Svigerfar regner med at komme herned fredag eftermiddag, så hvis alt går vel kan du hente det her hos mig lørdag eller søndag...
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 09. Januar 2013 kl: 15:14:25
Supergodt, Morten.

Ringer sidst på ugen.

4X4 ringer også til dig senere.

Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 12. Januar 2013 kl: 19:05:40
Med Tak for de impliceredes hjælp har jeg fået stumperne, men nåede iikke mere end lægge stemplerne i blød.
Glæder mig til at få gjort rent og se hvor godt de passer !

En god hjælp er helt sikkert Mortens værktøj !

Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 13. Januar 2013 kl: 18:28:11
Så er det bedste af 4X4`s stempler på plads i blokken.
 
Passer lige så godt som det kasserede.

Så nu kan der monteres oliepumpe, bundkar, hænge blokken på plads i maskinrummet, og derefter kommer så alt det løse, så der er nogle timers arbejde endnu.

 Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: 4X4 efter 31. Januar 2013 kl: 19:59:06
Hallo kh
Så er der vist gået et par timer arbejde :lol:  :lol:  :lol:

Hvad er status. Er det hot eller skrot?
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 01. Februar 2013 kl: 15:50:17
Der er sket for lidt, det har været så pissekoldt i sidste uge, og så alt det sne.
Så der er ikke kommet nogen blok op og hænge  endnu.

Og den kommende weekend går med at flytte svigerdatter og knægten her til Fredericia, så der bliver ikke lavet meget før i næste uge, hvis vejret forbliver mildt.

Men jeg er optimistisk og I skal nok få en opdatering som det skrider frem.

Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 05. Marts 2013 kl: 21:46:36
Lidt opdatering, p.g.a. det noget kolde vejr, den tidl. nævnte flytning, kursus, børnebørnpasning, m.m. er det blevet til for lidt med at få gjort noget ved Gogge, men det lysner, i eftermiddags kom blokken på plads, og imorgen skulle jeg gerne efterspænde alle bolte i ophæng og rundt om klokken, herefter efterspænde bundkar, og derefter skulle der gerne topstykke på.
Når jeg mere er der en brændstofpumpe, en vandpumpe, en oliekøler, forplade, remme, servopumpe og meget andet !

Så der er til et par dage endnu !  
                                                                                                                                                                                                                  Grunden til at tage motoren i "smådele" er ganske enkelt, at jeg ikke kan magte en hel motor ene mand uden ret mange hjælpemidler, f. eks. kunne jeg skubbe motorblokken ind under på en plastplade, få den op og stå, manøvreret op på en knallertlift og løfte med denne op i højde med gearkasse.
Trods alt rimelig nemt, men det tager jo lidt tid.

Skal nok give lidt mere orientering som projektet skrider frem, spændende at få den igang, især de to små drenge glæder sig vildt til at komme ud og køre i Gogge igen !

Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 18. April 2013 kl: 21:39:41
Lidt opdatering

Motoren måtte af igen !
En underlig lyd kom når jeg lige drejede på bolten til nederste tandremskive, et bestemt sted hvergang jeg havde drejet en omgang.
Hvis jeg løsnede boltene omkring koblingshuset og lirkede en skruetrækker imellem og skabte et spillerum på ½ cm. forsvandt lyden ?!?
Nå, bolte af, lirke blokken ud med knallertliften og konstatere nogle små aluminiumsspåner i bunden af klokken, og så, at de kom fra øverste venstre hjørne !
Det viste sig, at en af de tre små rørstifter på svinghjulet havde flyttet sig lidt med udad, da jeg lige ville afmontere kobling, rengøre og montere den igen.
Jeg lagde ikke mærke til at den ene var kommet længere ud, bare en god mm. men mere plads er der ikke oppe i det venstre hjørne.

Næste punkt : forkert toppakning !
Opdagede en fredag da det endelig var blevet vejr til at kunne lave mere udendørs uden at fryse fingrene efter 10 min.
Den fik jeg byttet uden beregning men det tog 3 dage !

Men, der er top på, pumpe, og lidt af småtingene og endelig måtte jeg skille turboen ad og rense for metalsplinter + ½ cm ventilstamme.
I støbejernhuset, så nu håber jeg den stadig vil fungere tilfredsstillende.
Jeg ved ikke om det betyder noget, men jeg pumpede kompressoren helt fuld og jog slangen med fuld tryk ned i "halsen" på turboen, jeg ved ikke hvor mange omdr. jeg fik den op på, men jeg hørte ingen mislyd, havde inden med smørekande sprøjtet lidt olie ned i tryksmørerøret, som kunne løbe ud ad returen.

Så nu er også udstødning monteret, samt kølerslanger.

Spændende at få resten på plads og startet.

Kommenter gerne hvis der er råd eller I synes :nu rabler det da vist !
Jeg anser mig ikke for værende udenfor pædagogisk rækkevidde !  ;)

Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: Aakerman efter 18. April 2013 kl: 22:16:48
Hej KH

Nu skal jeg ikke "kloge" mig alt for meget, idet min viden om turbo til mindre biler er begrænset, men; jeg må tilstå at jeg er noget betænkelig, ved sætningen: "Jeg måtte skille turbo'en ad og rense for metalsplinter og  1/2 centimeter ventilstamme".
I min pure ungdom var jeg reservedels ekspedient hos Scanva Diesel på Retortvej i Kbh. Ja det var  Scania og der kom heldigvis mange lastbiler der stadigvæk stod Scania Vabis på :P
Turbo'er var noget der nærmest blev behandlet som om det var guld. En ombytter/ny turbo blev udleveret til mekanikeren i lukket stålbeholder, med andre ord handlede det  om ekstrem renhed.
Jeg har umiddelbart svært ved at tro, at man som lægmand, kan rense en turbo, hvor lejer etc. har været udsat for fremmede metalpartikler, til et niveau, så den kan fungere.
Omdrejningstallet i en turbo er jo helt vildt, og stiller store krav til lejer og smøring. Det er jo blandt andet derfor, at såfremt man ønsker at bevare sin turbo, at man starter sin bil og lader den gå mindst i 1 minut (gerne et par eller flere ved koldstart), og når man kommer til sit bestemmelses sted, lader motoren falde til ro, gerne 1 minut eller 2-3 stykker, således at olieforsyningen til turbo'en ikke bare afbrydes, medens den roterer.
Som jeg læser dit indlæg, håber du på det bedste, og det gør jeg så også, for som bekendt: "mildner Gud luften for de klippede får", men metalsnavs i en turbo, der ikke har fået hele turen med nye lejer/bøsninger/afvejning er i mine øjne nok lidt af et sats.

Dette link er ikke til din turbo, men det giver måske mening alligevel:
http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=13357.0

mvh
Bent
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 18. April 2013 kl: 23:21:25
@ Bent, tak for dine kommentarer, (kører selv Scania hos PDT) og er overhovedet ikke uenig m.h.t. omhyggelighed og dit nævnte køremønster, netop med stop og start !

M.h.t. adskillelse, turbinen blev adskilt fra støbejernhuset, der hvor udst. ledes ind, og det var der hvor kanalen ind mod det turbinehjul bliver indsnævret der sad et lille stykke ventilstamme.
Derfor blev der gjort rent så godt som muligt, og da der tilsyneladende ikke er kommet smuds o.l ind i lejehuset mellem de to turbiner, jamen så har jeg valgt at samle og se hvad der sker når den skal startes.
Spiller det ikke er der to muligheder :
Den ene et rep-sæt + Jarls beskrivelse af renoveringen, den anden www.turbomotor.dk  Så må Rene der ordne den.
Dit link er en K24, vores er en K14, og bortset fra størrelse og kapacitet er der ikke stor forskel på opbygningen af de to, jeg har endda en K24 liggende, og jeg har før byttet støbejernshuse på to K24 p.g.a. brækkede bolte, og kom til at tænke på, at den K14 her har jeg også byttet hus på af samme grund.

Men jeg er stadig en amatør som har en del tilgode !

Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 10. Maj 2013 kl: 11:22:35
Lille hurtig opdate :

Tog den bedste af mine to startere og monterede den, og kunne så ikke forstå at den ikke kunne tørne motoren ! ? !
Af igen, prøve at kortslutte, virkede, altså på med den igen, lade batterierne, resultat det samme, overhovedet ingen reaktion !

Fandt ud af, at kablet fra sikringsblokken til starterens relæ nærmest var ved at smuldre væk, tænkte, "den får sikkert ingen strøm til relæet" !
Da jeg havde afisoleret ca. ti cm. var der vist kun 3-4 hele tråde, resten var helt sort og hvis jeg nulrede det mellem fingrene smuldrede det næsten væk. (lidt som det lille kabel på starteren, der med tiden bliver porøst og smuldrer væk)

Har trukket nyt kabel fra ende til anden, forbundet det, men, ingen resultat !

Tænkte "det var ligegodt Satans" og begyndte så at spekulere på om der var ordentlig stel, også selvom kablet foran på gearkassen er skiftet !
Prøvede at lave stel med et startkabel, og så kom den ventede reaktion !

Så nu er da håb om at få startet motoren i eftermiddag, (hvis jeg ellers kan få fred for børnebørnene, de er meget opsatte på at jeg snart bliver færdig, "vi skal ud og køre og sove i Gogge")

Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 11. Maj 2013 kl: 20:10:29
Så skete det !

Fik lige tid at få motoren igang et par min.

Men der skal skiftes en, skal vi kalde det en pakdåse, eller hvad den nu kan hedde, under det trekantede stykke som LDA-ens arm tager fat i.
Såvidt jeg kan se på en anden pumpe jeg har liggende skal det være forholdsvis enkelt, men hvis der er noget jeg skal være opmærksom på må I endelig komme med råd herom.

Umiddelbart lyder motoren godt, så efter tætning af pumpen bliver det spændende at få den kørt ordentlig varm og derefter efterspændt toppen.
Det bedste : der har den korte tid, den var startet, ikke været antydning af røg, det var ellers noget jeg var meget spændt på.

Unægtelig spændende at se dens opførsel når vi har kørt ca. 1000 km. og så skifter olie !

Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 15. Maj 2013 kl: 15:17:07
Fortsætter føljetonen :

Pakning på brændstofpumpe tæt. Det lykkedes med den pakning fra gammel pumpe.

Kørt varm og efterspændt top.

Været ude og køre 10-12 km.
Ikke noget der drypper, og, jeg tror turboen har overlevet den lidt ublide medfart,

Nu mangler jeg en med et ur, så jeg kan få pumpen stillet i korrekt indsprøjtningstidspunkt !
Jeg ved at Morten ikke har sit ur længere !

Så hvem i nærheden kan klare denne, ikke uvæsentlige detalje ?

Tak og mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 02. Oktober 2013 kl: 09:00:39
Mangler at opdatere den operation.
Mangler vist også at skrive TAK til en del af Jer for råd, kommentarer, hjælp med reservedele, værktøj og få tingene frem og tilbage.

Motoren blev jo en blanding af alt muligt, kan man vist sige, og som kan læses, af ting fra den ødelagte JX-motor viste oliepumpen sig at være en 36 mm. og da den ikke fejle noget, ja, så bliver den brugt, ligesom alle brændstoftingene.                                                                      Til nu har vi kørt omkring 5000 km, to tankmålinger (ikke den mest præcisemåde at måle forbrug på) har afsløret 12,8 og 13,2 l/km.

Og så synes jeg det var et pænt sodtal ved synet igår, især da motoren ikke var kørt ordentlig varm, men bare havde kørt en lille km. hen til synsstedet.

Hvordan er I andres erfaringer med JR-motor kontra JX.
Ligenu kan jeg ikke blive enig med mig selv om jeg skal lave den ene eller den anden og prismæssigt er der vist ikke stor forskel.

Endnu engang Tak for hjælp, og kommentarer modtages gerne.

Mvh. KH.
Titel: Mangler et stempel til JX/JR motor.
Indlæg af: kh efter 02. Oktober 2013 kl: 09:21:14
Skylder en tilføjelse, en tråd om et strømproblem er forsvundet.
Tråden omhandlede strøm som tændte glørerørene under kørsel, med et irreterende blinkeri af lygterne til følge.

Derfor denne tilføjelse :

Efter at have lagt motoren i og været omhyggelig med rengøring og montering af alle ledninger og kabler er problemet pist væk !

Og jeg savner det ikke, men kan vi ud af dette igen, igen, igen som skrevet mange andre steder, konkludere : Stelforbindelser ?

Mvh. KH.