T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: gamborg efter 10. Januar 2013 kl: 21:34:41
-
Hej Venner
Den røde lampe i temperatur måleren er lige uden videre begyndt at blinke. Min T3 er en 1990 Westfalia med en JX 1.6 td motor.
Er der mon nogen der har oplevet det samme, og som ved hvor jeg skal starte med at lede efter årsagen til denne blinken?
Mvh. Peter
-
Meget simpelt... Hæld kølervæske på !!! Den er hypermoderne sådan en T3 ... Fortæller når du ikke har nok væske på
-
og er du heldig er det bare et plasticstuds på siden af topstykket til en 50'er som skal skiftes
-
Tjek om der er kølevæske på? Er der det så tjek for dårlig formindelse ved diverse føler for køle systemet. Synes tit det kan være den føler i beholderen som kan drille.
-
Jeg har fået et ligende problem. Min temp. lampe begynder at blinke og tankmåleren falder ligeledes virker det som om instrument lyset bliver svager?
Tænker en løs forbindelse men ville det hele ikke så forsvinde ? Det er ikke til at spå om hvornår det sker.
Vh
-
Hej Venner
Den røde lampe i temperatur måleren er lige uden videre begyndt at blinke. Min T3 er en 1990 Westfalia med en JX 1.6 td motor.
Er der mon nogen der har oplevet det samme, og som ved hvor jeg skal starte med at lede efter årsagen til denne blinken?
Mvh. Peter
Kølevandstands føleren sidder på expantionsbeholderen i motorrummet, check at stikket sidder fast, at der er væske på, den skal være helt fuld, hvis den ikke er det start da bilen sæt noget pap eller andet i klemme ved gassen på pumpen så den stiger til ca. 2000 omdr. og hæld væske på skru låget på og efterfyld den bagerste beholder (bag nummerpladen). start igen ! hvis lampen ikke slukker et det føleren eller forbindelsen til føleren. Hvis det virker skal du lufte systemmet ud det gøres ved at afmontere det øverste plast foran på bilen, der sidder en bolt på toppen af køleren. Gør som før med de 2000 omdr. skru varme apperatet helt op og løsen bolten, vent til der kun kommer vand ud og stram igen, fyld efter i expan. beholdren. Du kan evt. stille bilen så den er hævet foran. held og lykke.
-
det kan også bare være den føler der er skruet ned i ekspantionsbeholderen der skal skal skrues op og renses, nogen gange kan der danne sig lidt slam på de 2 ben og så kan de på en eller anden måde få forbindelse og så starter lampen og alarmen i nistrumenteterne
-
Jeg var også ude for det samme forleden. Men det var efter jeg havde været i vaskehallen. Umiddelbart efter vi var kørt ud på vejen var nålen helt oppe i det røde felt , og lampen blinkede. Så slukkede jeg og gik om og tjekkede om der var vand på. Det var der. Siden har vi kørt et par tusind kilometer og den har ikke blinket endnu.
Jeg burde også lige tjekke min føler.
Lasse
-
VWthomsen: Hvis bøde brændstof måleren og blinklyset og også lygterne er påvirket, så er det helt sikkert dårlig stel ved gearkassen. Der sidder et tykt kabel. Skrig det af og rens enderne. Skru det på igen og du kører. ( det kan også være du kan nøjes med en undervogns vask som Lassekjensen)
Mbh Tom
-
Tak for alle Jeres svar :-)
Jeg har gjort mig nogle nye observationer siden jeg først skrev indlægget, som måske kan lokalisere problemet?
1. Temperatur lampen lyser kun punktvis
2. Varmen i kabinen virker også kun punktvis
Ved ikke om dette siger Jer noget?
-
lyder lidt som om der luft i systemet
-
Jeg ville også mistænke luft i systemet. Den SKAL kunne varme konstant. Op med forenden, løs bolten øverst i køleren og som allerede skrevet: 2000 rpm og bliv ved til der kommer rent kølervæske og køleren bliver varm over hele fladen.
-
Og husk fuldt åben for varmeapparat både for og bag.
Mvh Jønne Ukendt
-
Hmmm... en JX´er der lige pludslig har for meget luft i kølesystemet, det kunne lyde som en dårlig toppakning/topstykke. Hvordan
ser kølevæsken ud? ser den ud til at være lidt beskidt/oliefilm på overfladen?
Unskyld hvis jeg virker lidt pesimistisk men jeg har haft en JX der fik skiftet olie for hver ca. 5000 km, dvs hver gang den fik
en ny toppakning :ohmy: .
Hvis det er en renoveret motor med overstørelse stempler, vil det være en god ide at rejfe stemplerne på kanten, da toppakningen
ikke er overstørelse. Det har har hjulpet mig med at nedsætte mit toppakningsforbrug.
-
Hej igen, tak for alle Jeres forslag.
Tænkte jeg lige ville give en update på hvad problemet så var, og hvordan det er blevet løst.
Efter at jeg havde efterfyldt og udluftet kølersystemet, kogte den ligepludselig over. Det viste sig at den havde smidt alt vandet, og når jeg efterfyldte med vand opdagede jeg at vandet løb direkte ud af vandpumpen. Så vandpumpen var altså defekt, hvilket også kan være forklaringen på at den brugte vand fra starten.