T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Elektrisk => Emne startet af: krabat efter 15. Januar 2013 kl: 17:31:23
-
hvad er rotationsrækkefølgen på strømfordeleren på en caravelle c fra 1980
Og tæller cylindrene
3 1
4 2
set bagfra?
tændingsrækkefølgen skal være 1432, men hvilken vej på rotoren - MOD eller MED uret?
EDIT: Den sidder 1432, hvis rotationsretningen er MOD uret, men cylinder 3 tænder (igen) ikke.
Fin gnist, kan det være ventilen til benzin? Og i så fald, hvordan renser man dén? Kommer til den?
-
Tjaee, Strømfordeler sku gerne rotere med uret!
Mvh PETER
-
Seriøst!!?
Jamen, ledningerne har siddet 1432 MOD uret (øverste tegning), siden den kom fra værksted. Ville den kunne køre, hvis man havde monteret ift. at rotoren drejede den modsatte vej?
Bare så vi taler om det samme:
MOD URET
[attachment=13320]RotorMODuret1432.jpg[/attachment]
MED URET
[attachment=13321]RotorMEDuret1432.jpg[/attachment]
-
Med ledningerne mont efter nr. 1 kan bilen ikke ha kørt fra værkstedet ved egen kraft, uden at den har gået virkelig dårligt!
Ifølge det jeg kan læse ud af dine oplysninger har vi med en "WBX 1,9 DF motor" at gøre, og så roterer strømfordeleren MED uret!
Hvis det er en 1980 model er det vel en LBX 1,9 motor. sådan en har jeg aldrig haft!
Hvis det er en DF, skal ledningerne monteres således, set bagfra, efter skitsen MED uret:
Forreste cyl. i højre side = 1 på fordeleren ifølge skitse med uret
Bageste cyl. i højre side = 2 -"-
Forreste cyl. i venstre side = 3 -"-
Bageste cyl. i venstre side = 4 -"-
Hvis den ikke kører perfekt med den montering er du nødt til at give mig dit telf nr. for så er der noget helt andet galt.
Jeg kører selv med både DF og DG motorer og har 23 års erfaring med dem, så !!!!!!!!!!!!
Mvh PETER
-
For f.....!
Jeg er nødt til at gå ud med en lygte og se efter igen.
[attachment=13335]P1157210.JPG[/attachment]
Okay, det er mig, der er idiot. Ikke første gang, desværre:
Den sidder MED URET 1 4 3 2
Nå, men 1000 tak for tålmodighed og hjælp.
Så er i hvert fald dén fejlmulighed ude af verden.
Cylinder 3 er ikke med. Den VAR - lige i begyndelsen, da den kom fra værksted (efter at have været kørt tør og var meget on/off med at ville starte).
Det forekom at virke at trykke gummi-L'et fast på strømfordeleren, men virker ikke længere. Den gnister fint, hvis jeg tager den af, når motoren kører. Skal metal-tappen i midten sidde FAST i metallet i strømfordeler-dækslet, eller er det gummiet, der holder tappen nede?
Naboen siger: Rense dyser.
Jeg ved ikke, hvor de sidder eller hvordan man gør.
Kan det forklares på en enkel måde?
vh
k
-
Den studs i øverste højre hjørne på luftfilterkassen. Sidder den til pynt. Vacuumslanger sidder ikke til pynt!!
Mvh Jønne Ukendt
-
[attachment=13336]P1157209.JPG[/attachment]
Ærlig talt, dét ved du nok bedre end jeg, Jønne U.
Men jeg HAR spekuleret på det. Og glemt det igen. Skulle der have været noget dér?
-
Den motor du har er en LBX CU, det vil sige en 2,0 luftkølet. Du kan finde vejledning i biblioteket om den.
-
jeg finder ingen manualer, der hedder LBX CU?
-
Kig i biblioteket under T3 specifkke dokumenter. Under punkt 5 fra oven står der 2,0 Vergasermotor der ligger det hele for den type motor.
-
Jeg solgte 2 Haynes bøger om luftkølet T3 for et par år siden. Kan ikke huske til hvem. Spørg Jan Kjerbye her på T3nettet.
Han har en CU bil . Han kan fortælle hvordan de er tilsluttet. Sidst jeg rodede med CU var i 1990. Så meget må du sgu
ikke forlange.
Mvh Jønne Ukendt
-
Du kan prøve at tage de 2 stikker i den sorte boks i venstre side af billedet ud og samle dem. Boksen styrer tomgangen og holder motoren omkring 900 omdr. elektronisk.
-
Og hvis jeg tager dem ud og samler dem, hvad skal jeg så erfare? Ideelt set?
-
Boksen kan være defekt. Har selv prøvet på den første T3 jeg havde motoren gik ikke ordentlig i tomgang stod og vuggede i beslagene og kørte op og ned i omdr. og havde tydelig fejl tændinger. Jeg kan ikke se på billedet om vacumdåsen på strømfordeleren har 2 tilslutninger en på begge sider af dåsen. vacumslangen næst på billede kan jeg se at T stykket er knækket der suger kaburatoren falsk luft. det må den ikke.
-
Hej Brandmand,
hvis vaccuumdåsen har to tilslutninger, hvad så?
kan du sige mere nøjagtigt, hvad det er for en vaccuumslange, der er knækket?
Jeg kan oploade flere billeder i morgen, hvis du gider at hjælpe.
-
s.51 om luftfilteret
Tysk:
Im Leerlauf braunen schlauch - pfeil - am Temperaturregler abziehen.
Bei einwandfreier Funktion klappt dabei die Regelklappe hörbar zu (die Warmluftseite wird geschlossen)
Bewegt sich die Klappe nicht, kan auf einen defekten Regler oder auf Undichtigkeit an den Schlauchverbindungen geschlossen werden.
Dansk:
I tomgang, brun slange - pil - Fjern termostaten.
Når den fungerer ordentligt, mens spjældet arbejder for at blive hørt (den varme luft side er lukket)
Flytter klappen ikke lukkes can en defekt controller eller for utætheder ved slangeforbindelser.
Tjae, det blev jeg ikke voldsomt klogere af.
-
Hej Brandmand, ringer du evt.?
20494468
[attachment=13336]P1157209.JPG[/attachment]
Den tynde vaccuumslange er monteret på toppen af vaccuum-dåsen oppe til højre. men den går ingen steder hen. Hverken til karburator eller strømfordeler.
??
de to studser på luftfilteret: i følge manualen s. 51 skal der vaccuum på luftfilteret. Og det kunne godt ligne den stump slange, der ikke er forbundet hverken i det knækkede T-stykke eller i den anden ende.
OPDATERING: Den ene ende er tilsyneladende faldet af på venstre karburator; den anden karburator har ingen tilsvarende studs eller vaccuumtilslutning, men blot et hul, hvor en studs kunne sidde. Jeg har foreløbig - med forhåndenværende midler - lavet en vaccuumforbindelse
fra vaccuumdåsen
til luftfilteret
og fra luftfilteret
til venstre karburator
OPDATERING: en prøvetur resulterede i, at jeg kørte tør... Og en sindssvag høj tomgang.
Nu er jeg så endnu mere vred på AGL - de har ikke monteret vaccuumslangerne, før de stillede tomgangen!
Hvad angår den sorte tomgangsdåse til venstre: Man kan ikke samle ledningerne, da de to stik ikke er han/hun. Men da jeg pillede det ene stik fra, gik motoren ud. Kan jeg så gå ud fra, at den virker?
-
prøv at kikke lidt her (http://www.ratwell.com/)
-
Hej Hinze, hvad skal jeg se efter?
-
Kig under No.7. Dual carb vacuum hoses
Mvh Jønne Ukendt
-
Jeg har nu sidder med John Brandmand i røret - længe, tak for dét, John
Vi afgjorde, at vaccuumslangerne er både forkert monteret og manglende.
vaccuumslange fra venstre kaburator til T-stykke
fra T-stykke til bagside af vaccumbox på strømfordeleren
fra T-stykke til venstre studs på luftfilteret
vaccuumslange fra forside (modsat strømfordeleren) af vaccuumbox til tilslutningsstuds på rør mellem motor og bagvæg
og vaccuumslange fra den cirkelrunde-luftindsugs-dims øverst til højre til den anden studs på luftfilter
Rigtigt opsummeret, Brandmand? (Jeg mangler de rigtige udtryk, og retter gerne)
Jeg finder et T-stykke i morgen og forsøger så efterfølgende at stille tomgangen.
Værktstedet fortalte at tomgangsskruen manglede - jeg er spændt på, hvad den er erstattet med.
-
fandt et billede fra min tidligere CU'er
[attachment=13349]DSC00260.JPG[/attachment]
-
Husk, tomgangen stilles kun på den venstre karburator; derfor går der rør fra den ene til den anden karburator.
-
Se her engang (http://www.itinerant-air-cooled.com/viewtopic.php?t=7767)