T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: jensjakob efter 13. Februar 2013 kl: 01:05:55
-
Interessant at se.
Der er rigtig mange T3'ere til oer 10K€ nu - især specialmodeller og 16" syncroer udbydes til skyhøje priser.
Derudover er det interessant at se at på Mobile.de er der nu under 500 T3'ere til salg - gad vide hvor få der er til salg om 12 måneder?
http://suchen.mobile.de/auto/volkswagen-t3-caravelle.html?useCase=SearchResult&pageNumber=4&__lp=23&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=DESCENDING&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=44%2C45%2C46%2C22&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&makeModelVariantExclusion1.searchInFreetext=false&maxFirstRegistrationDate=1992-12-31&negativeFeatures=EXPORT&lang=de
-
Du har ret - priserne i D går amok, måske har man kunnet se den udv. de seneste år. Det er jo på sin vis dejligt for os, og det animerer endnu mere til at passe godt på, hvad man har. Hvis der skal indkøbes, så tror jeg, at Sverige vejen pt. Se eksemplevis en superfin sika til spotpris: http://www.blocket.se/vasterbotten/VW_Transporter_EH_Pickup_45325985.htm?ca=4
-
Jarl, brugte du tillægsordet "super" ligefør - som i "superfin"?
Sig jeg læste forkert. Super hører til eet sted, og det var i 70'erne i "Super-benzin" på tankstationernes skilte.
Jeg er lidt overfølsom her, fordi jeg har oplevet gennem det sidste år hvordan ordet "super" har indført super-inflation i sproget - alt er super-etellerandet - og det gør sproget fattigt.
Det er korrekt at den linkede Sika ligner et flot og rustbegrænset eksemplar af racen, f.eks ser ladhængslerne og lågerne ud til at være uden orme og pletter i væsentlig grad - hvad der lover godt.
Men - når f.eks på arbejdspladsen at alting bliver "superfin indsats", "superfint oplæg", "superfint initiativ" osv osv osv - så går der inflation i sproget og udtrykket bliver fattigt.
For hvordan defineres "superfint" i.ft bare "god indsats"? Eller hvis een præsentation var "super-fin", hvad så med den anden præsentation som ikke var "super-fin" - og hvad adskiller de 2?
Osv osv osv.
Findes der nogen sprogstudier som beskæftiger sig med kunstige tillægsord indtræde i sproget, og udfastning?
F.eks er "hvordan og hvorledes" igen så godt som uddødt som talemåde, selvom det for en ti år siden hærgede sproglandskabet.
Jeg glæder mig til dagen hvor super igen kun anvendes i.fb Super-benzin på Esso-stationerne, mens tankpasseren gladeligt deler tiger-klistermærker ud ;-)
Nå, viel Geschrei und wenig Wolle, jeg beklager.
Det _er_ interessant at se hvad der sker med T3-priserne i Tyskland, og det vil være interessant at se i løbet af året hvordan det går med udbud på Mobile - vil det gå under 250 eksemplarer inden året er omme?
-
jeg har en supergrim superfed SIKA til superfin pris :cheer:
PS: superfed, for det er alle Sika'er :woohoo:
-
Super duper? :-P
-
Lunatics... ;-)
-
Interessant at se.
Der er rigtig mange T3'ere til oer 10K€ nu - især specialmodeller og 16" syncroer udbydes til skyhøje priser.
Derudover er det interessant at se at på Mobile.de er der nu under 500 T3'ere til salg - gad vide hvor få der er til salg om 12 måneder?
http://suchen.mobile.de/auto/volkswagen-t3-caravelle.html?useCase=SearchResult&pageNumber=4&__lp=23&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=DESCENDING&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=44%2C45%2C46%2C22&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&makeModelVariantExclusion1.searchInFreetext=false&maxFirstRegistrationDate=1992-12-31&negativeFeatures=EXPORT&lang=de
De fine Star og LLE modeller er siden 2008 kravlet op fra 4.000 euro til 7.000 til 9.000 euro, såfremt de er i fin stand. Mere vigtigt på det tyske marked er dog, at 30 års gamle biler kan omregistreres til veteranbiler med en vægtafgift for alle på 191,00 euro om året. Det er nok her det bliver interessant, de danske T3ere har ingen overlevelseschance sammenlignet med sådanne afgifter i Tyskland.
T3eren i Tyskland er vokset til et dyrt hobby, det er ikke mere studenter der har råd til bilen. Den er blevet til en newcomer på veteranbilmarkedet og kun rustormebiler bliver handlet til skrotpirs. Under skrotpirs forstår man i Tyskland "Schlachtpreis", det der kan handles når bussen sælges i stumper.
Syncroer har i de seneste år været et hysterisk marked, man prøver bare på at sælge med maks gevinst. De kloge folk køber ikke de opplustrede tilbud. Alligevel kan en fin 16er syncro camper hurtigt blive handlet til 15.000 eller mere. Neuffer i Gøttingen sælger en fin 16er Tristar Syncro til 19.999 euro og de er meget sjælden. På et eller andet tidspunkt kommer der nok en køber.
Håber du kan bruge det her svar til noget. Danmark og Tyskland har enorme forskelle og det svenske marked er også ved at tynde sig ud.
Registrerede veteranbiler har ingen problemer med miljøzoner i Tyskland, de må køre der ligesom brandbiler, kampvogne og politiet uden filter.
-
@ JJ, Hold ad op en super afsporing af tråden :P
Jarl din elendige stenaldermand, du burde skamme dig, har du slet ingen dannelse? Og så bruger du udenlandske ord
også, er det bare for at spille rigtig smart så du kan føle dig ung? :P :P :P
-
OG for nu, at holde fast i afsporingen så, at sige: For ikke så mange år siden - inden stort set alt blev " klamt " blandt ungdommen, skulle ALT understreges af " utroligt ".
Man kunne ikke være ked af det, - nej, man skulle være " utroligt ked af det " etc. etc.
Når en gamm- æh lettere bedaget sprogrevser så spurgte dem, om HVAD de til tider tåbeligt anbragte udtryk egentlig dækker / dækkede over, stod de målløse. DET havde de da ikke lige tænkt over, -- men " klamt " var det. :cheer:
( Jeg får også røde knopper over den amerikanisering i job, som jeg alligevel ikke kan stoppe. Men jeg krummer tæer, når de i supermarkedet skal ha` en " Supervisor " til kassen, eller en " Trainee " til flaskeautomaten )
Vort modermål er dejligt, det har så - sær - en klang ?
-
Vort modersmål er en cool(eng) cocktail(eng) af alverdens lingvistiske(lat) mix(eng). At kæmpe(ty) for en speciel(lat) dansk egenart(ty) er i sproglig(ty) forstand(ty) nonsens(lat). Vi beskriver(ty) det, vi har lært(ty) af vores forældre(ty), som noget særligt dansk, men undersøger(ty) vi tingene(ty) til bunds(tysk kasusform: "til søs", "til råds", "til bords") kan vi berrette(ty) om en total(fr) forvirring(ty), idet næsten(ty) alle ord er låneord - blot fra en tridligere periode(lat).
At sproget altså udvikler sig er hverken overraskende eller nyt - man kan have sine aversioner eller sympatier, men der vil også i fremtiden blive indoptaget nye låneord ligesom ungdommen vil drive vores sprog fremad med nye udtryk. Det er i mine øjne ikke udtryk for sproglig forarmelse, men derimod nyfigurering. Hvem begræder, at vi ikke længere har tre køn på substantiverne eller personalbøjninger på verberne? Gud være lovet, at vi ikke taler som på Holbergs tid, og hvor er det fedt og illustrativt, når unge mennesker kreativt benytter præfix'er som "mega-" eller "monster-". Nå, men nu vil jeg gå ud og sætte mit OnBoardDiagnosis-stik i bilen og connecte den anden ende til UniversalSerialBus-stikket på min PersonalComputer, så der bliver kontakt til EngineControlUnit, der overvåger mit CommonRailsystem, og jeg vil lave en printscreen af flowet i mine injektorer, for jeg orker ikke at lave en egentlig leak back test, før i morgen, når jeg har lånt en håndscanner, der viser railtrykket. Eller er det måske wastegaten, der skal skrues lidt for at få noget ekstra power? Chiptuning og remapping er jo ulovligt... ;-)
-
Jep, det var bare for at spille smart.
HOLD DOG KÆFT HVOR DU DA VIST TRÆNGER TIL AT RENOVERE EN JX'ER.
-
nu er det ikke for at afspore JensJacobs tråd...
det klarede han jo fint selv :silly:
så @jarl, har du installeret din Lexia(tre) på XP eller virtuel XP?
for mit sæt fra EbamsenUK kom igår :)
ps. er der slet ingen der mangler 2 sika'er og hygge om her i kulden?
-
Jeg har smidt det på en gammel XP-maskine sammen med service-box. Begge dele kører perfekt, men det er en hård fødsel at komme gennem installationen. Du kender det selvf. qua din baggrund, men glæd dig alligevel. For pokker man har god kontakt med bilen. Den fejl, jeg havde ved juletid, var i øvrigt en ledning, der var knækket. Det fortalte Lexia ved gud også!
-
Når man læser sådanne tyske artikler, så forstår man godt at denne T3 klassiker udvikler sig til omtalte prisniveau ... og priserne går fortsat opad, dog ikke for rustorme, rustorme handles til "Schlachtpreis".
http://www.motor-klassik.de/fahrberichte/vw-t3-multivan-im-fahrbericht-das-beste-auto-der-welt-1102750.html