T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: jensjakob efter 17. Juni 2007 kl: 23:33:12
-
Hej,
Er der nogen som har erfaring med et variabel-hastighed visker relæ?
Der står noget om det her - og nu jeg skal til at pille ved viskere, vil jeg da også prøve dette....
Mere følger.
Jens Jakob
--------------------
However the Golf redeems itself with an elegant variable delay intermittent windscreen wiper control. There are no knobs to twiddle. You switch off the wiper with the normal control, and switch back on when the screen needs wiping again. From that point on the wipers run at the delay interval you've just set. This works for any interval from 1 to about 40 seconds. If you switch the ignition off the delay is reset to a standard 6 seconds. I traced this bit of intelligence to a microchip in the wiper relay unit.
Obviously the reason I'm writing this is that the VW wiper relay just happens to be a plug in replacement for the standard 900 and 9000 unit and probably quite a few others. This means you can have variable delay intermittent wipers on your Saab, with no extra wiring or messy add on knobs. There are some other differences; you get an extra wipe you didn't really need as you switch off intermittent, but intermittent always starts with a wipe not a delay. Also the wipers run on for three wipes after using the washers rather than the original five. I've done some homework on suppliers. VW charge £35 (part number 357 955 531). They have used at least four manufacturers, Doduco, Beru, Kostal and Bosch. Doduco, German made, was fitted on the 94 Golf's and uses an SGS Thomson chip. I haven't found a UK agent. Beru (part number 0 900 301 082), also German, is on later Golf's and uses the same chip in a half height relay case. Beru tell me they no longer make this part. The Kostal (377 955 531) is Brazilian with a Motorola chip. The German car co (www.germancarcompany.co.uk) has supplied me with both the Kostal and the Beru for about £15 each. I prefer the surface mount construction of the Beru. I haven't see a Bosch (part number 0 986 335 058), but they tell me it's available and retails for £20.
-----------------------
-
Sakset fra
http://www.t3-infos.de/
Scheibenwischer-Intervallrelais
Das stufenlos einstellbare Intervallrelais für die vorderen Scheibenwischer ermöglicht das Programmieren der Wischpause zwischen 1,5 und 22 Sekunden.
- Intervall-Wischen einschalten und einmal wischen lassen.
- Intervall-Wischen ausschalten und nach der gewünschten Wischpause wieder einschalten. Diese Pause ist jetzt gespeichert.
Die Pausenzeit kann beliebig oft verändert werden. Nach dem Ausschalten der Zündung oder längerem Abschalten des Scheibenwischers geht die Pausenzeit wieder auf das 6-Sekunden-Intervall zurück.
Intervallrelais programmierbar ET-Nr. 3B0 955 531 für DM 37,- + MwSt. (alte Nr.: 357 955 531)
Produktionssteuerungsnummern (auf dem Relais): standard Nr. 19, programmierbar Nr. 99
Zur Nachrüstung eines Intervallrelais muss bei Modellen ab Mj. 86 eine Brücke, die zwei Kontakte kurzschließt, von dem Relaisplatz in der Zentralelektrik entfernt werden.
Alternativen zum VW-Relais:
ATU Nr. 1199
ELV:
Komplettbausatz WI95: DM 29,95.- Best-Nr: 10-193-78
Fertiggerät WI95: DM 39,95.- Best-Nr: 10-199-46
-
Der er et billede her:
http://users.ox.ac.uk/~ohare/Program_Wipers_01.jpg
Der er mere end 4 ben?????????
Research må til :-)
-
jeg skiftede til et sådant relæ på både min golf 1 vores jetta og i min nuværende t4 og det var bare en direkte plug and play operation. det kræver dog at bilen har intervalvisker i forvejen ( den normal ikke regulerbare) ellers skal du også skifte viskerarmen til en med kontakt til interval
-
Og viskerarmen fra en Golf1 passer lige på ratstammen og stikkene?
Så lyder det som en simpel operation?
-
jeg tøt ikke sige om viskerarmen fra en glf passer over i idet jeg ikke selv har prøvet lige den vej. men såvidt jeg kan se er timer relæet til en t4 og en t3 100% identisk og vil derfor også passe i soklen så hvis du kan finde en viskerarm hos en hugger eller andetsteds med intervalkontakt så burde det efter min overbevisning virke.
stikkende er vist bare lavet sådan at der er udeladt en eller flere af de der kobberpins hvis der ikke er interval på mens at ledningen er allerede trukket fra Fabrikken (det er det billigste frem for at difrenciere)
men jeg vil nødigt ha olferter eller lammere hvis det sku vise sig at være anderledes :wink:
-
Inden I nu går ud og investerer i viskerarme så er der noget der dukker frem af disen i mine øvre hjernevindinger.
Der er noget med en plasticdims i den alm viskerkontakt der kan fjernes hvis man vil montere intervalvisker, men jeg er nødt til at kontrollere det i bogen for at være helt sikker.
-
Fremragende! Det lyder spændende.. Glæder mig til at høre mere!
-
Jeg huske engang jeg var på golf nettet. der er noget med at den interval visker vi har, og golf 2 hedder relæ 19 det skulle bare skiftes til et der hed relæ 21. ( I må ikke hænge mig hvis tallene er forkerte :lol: )
Men det nye relæ skulle virke sådan at man tændte og slukkede interval viskeren med det interval der er passende, og så vile relæ'et huske det. indtil man slukkede.
Men det skulle være noget, som en VW forhandler skulle vide..
Skriv endelig hvis du prøver sådan et relæ.
Viskerarven skulle ihvertfald ikke skiftes.
hilsen Poul
-
eg huske engang jeg var på golf nettet. der er noget med at den interval visker vi har, og golf 2 hedder relæ 19 det skulle bare skiftes til et der hed relæ 21. ( I må ikke hænge mig hvis tallene er forkerte Laughing
det er også sådan jeg husker det :wink:
-
Ja den var god nok den med at fjerne en lille plasticlås fra den originale viskerarm.
Nu skal jeg bare finde ud af at få sendt det indscannede billede med, men jeg har vist fået gemt det i et format der ikke snakker med denne side.
Nu trykker jeg på knappen så må vi se hvad der sker.
-
Har sporet ledningsnet - på en normal 2-hastigheds viskermotor/T3 - er der ikke noget relæ - ledninger til motoren går direkte fra kontakten på armen....
Dvs. hvis der skal leges med variable hastighed, skal der trækkes nye ledninger........
Mvh
Jens Jakob
-
Har sporet ledningsnet - på en normal 2-hastigheds viskermotor/T3 - er der ikke noget relæ - ledninger til motoren går direkte fra kontakten på armen....
Dvs. hvis der skal leges med variable hastighed, skal der trækkes nye ledninger........
Mvh
Jens Jakob
Skal det forståes på den måde at du ikke kan vippe din viskerarm nedad, så viskeren kører interval???
Til dem der kan vippe armen ned ad, burde denne timer ikke være den man skal have fat i:
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=178993
/Mads
-
Yeps, jeg kan ikke køre interval :(
Men, men . jeg vil liiige sove på det - det burde være en smal sag at klippe de ledninger, og sætte noget sammen.........................
Mvh
JJ
-
Intervalvisker er måske heller ikke det vigtigste.
Men hvis der er en der finder de vise sten, og fremstiller noget standard kit, så OK. Eventuelt finder ud af hvilke der kan, eller ikke kan.
Nu har du vel smidt en vinduesskraber i bilen, til næste gang. Så binder du bare en af ungerne fast ude foran, så kan de tjene til den næste Is.
Kurt
-
:shock: Troede at det var ens for alle T3. Min har da interval, når man trykker armen ned, det er bare ens interval.
Tror det er den Mads linker til der er den rigtige
Hilsen Poul
-
Nu har jeg lige pillet den der kile ud -så skaljeg bare til at tænke over ledningerne.
Men der er noget som knirker i hjulophæng i passagersiden - og visuel inspektion viser gummimanchet gået på øverste bærekugle.
På den igen.......
Jens Jakob
-
begge mine biler har da også intervalvisker ? er det ikke std. ?
-
Lader ikke til at intervalvisker er standard - ihvertefald ikke på benzin :-)
-
Heller ikke her.. men så igen.. der var hverken cigartænder, eller ur i denne (ikke) udstyrsmodel! Der er sparet på ALT :D
Sonder-spar-bulli!
Men når nu jeg ved lejlighed kommer ud i lageret og kigger efter 15" til drengene, hvad er det så jeg skal flå af caravellen og montere på Ingegerd, siger i? Viskerarmen? Relæ nr 21? Andet?
-
Nej intervalvisker er ikke std. - i øvrigt ligesom det tyske ensidige positionslys heller ikke er det.
-
Sonder-spar-bulli!
:D
-
Sonder-spar-bulli!
Men når nu jeg ved lejlighed kommer ud i lageret og kigger efter 15" til drengene, hvad er det så jeg skal flå af caravellen og montere på Ingegerd, siger i? Viskerarmen? Relæ nr 21? Andet?
Mit gæt:
1. Du kan fjerne kilen fra dør-siden af viskerarmen på din bil (modsat side af hvor visker-stilken er)
2. Du vil være meget interesseret i at studere:
2.1. Ledningsnet fra Viskermotor til relæ (gerne tage det med)
2.2. Placering af relæ (og tage det med), samt hvordan stikforbindelser er til relæboksen - mit gæt er at relæet udover signatstrømogså får noet styrestrøm)
2.3 Ledningsnet fra viskerarm ned til relæboks
Ikke "flå af" - studere varsomt og iagttage :-)
Med venlige hilsner
Jens Jakob
-
Har absolut mest skrabede model (lev t dansk mili) nu med interval visker
To indgreb nødvendige:
1. Fjerne kile v viskerarm under rat.
2. Montere interval relæ i sikringsboks
Kan købes ved hovwdiaudi, dog noget pebret små 400,- så vidt jeg husker. Men Mange T4, passat o.lign har dem standard - så afsted til huggeren med en pose pils..... 8)
-
Hej Wilson
1. Har fjernet kilen.
2. Bare montere relæ???????? Der må også være noget med nogle ledninger - jeg mener - jeg kan se at lednigner fra viskerkontakt går ca. direkte til viskermotor - så jeg fanger ikke helt den med "bare isæt relæ" - men du må meget gerne gøre mig meget klogere.
Mvh
Jens Jakob
-
Har læst mere:
1. Relæet er sikkert multo billigt at fikse fra en hugger, bl.a. Passat og Golf bruger det :-)
2. Hvis sikringsboks er med runde sikringer - så hedder det trække en masse ledninger i hånden.
Hvis sikringsboks er efter 85 (flade stik-sikringer), så "burde" det bare være som Wilson skriver (hvis man¨altså kan finde rette plads at placere relæset.
Mvh
Jens Jakob
-
Nemlig :-)
Når hjem kommer tilbage til reden sidst på ugen skal jeg prøve at huske at finde vag nr på relæ og placering i sikringsboks....
mvh Wilson
-
Beskrivelse af lednings-ændringer for at få variabel visker hastighed på T3 med de runde sikringer ( før 85):
http://www.bostonengine.com/articles/wiperupgrade.html
Nu nærmer vi os :-)
JJ
-
Javel!! DET er sku interessant! Er det en simpel operation at skifte den sikringsboks? Min er fra 86 men har stadig de runde sikringer ??!?
Der må sidde en af de omtalte sikringsbokse i en af skrotbilerne.. Så jeg kan da prøve at få den af først.. men er det ikke et helvedes arbejde at skifte sådan en?
-
Hej Jan
Det er noget SKOD at skifte sikringsboks - du skal debugge hele ledningsnettet først.........
Nemmere bare at lave operationen med de 5 ledninger som Boston Bod beskriver :-)
JJ
-
har man kigget i sin sikrings boks? i min var der stikben i alle huller så det var totalt plug and play. der skal 2 relæer mere i boksen og den hvide tap ska pilles ud af viskerarmen. det er dog kun et almindeligt interval relæ men det tidsstyret fra golf3 kommer imorgen til 150plus moms. det ene relæ ligner et pumpe relæ det ska sidde der hvor der normalt bare sidder en lus og så intervalrelæ og så relæ nummer 21. VW T3 JUST PLUG N PLAY :D
-
sorry :shock: men min havde oz flade sikringer men i har vel flade stikben på relæerne?
-
Så vidt jeg husker monterede jeg bare et relæ og fjernde klips i arm.
Relæet er på plads 10.
nummer: 357 955 531
og 99 på toppen
God fornøjelse både med ny og gammel ledningsnet - det er besværet værd. Specielt med ovenstående relæ!
Justering af interval:
En gang ned og op igen for at aktivere timeren
Når der igen er tid til at viske, vippes armen ned og timeren sættes. Nu kører den med det valgte interval :lol:
-
191 955 531 (programmerbart viskerrelæ)
Golf III (92-98) brugte dette relæ.
Jetta 84-91 brugte det også
T4 bruger det også.
Så det er til at få hos mange huggere :-)
-
250 kr plus MOMS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Den hugger jeg talte med troede vist at der var guld i relæet :(
-
hvis det er mangen til 321955531A hos hovwdiaudi, så koster det kun 134kr der!
/Mads
-
generelt synes jeg i øvrigt at huggere i Danmark er nogle plattenslagere, der tror at brugt er bedre end nyt!
/Mads
-
ga 150 plus moms ved Carl Christensen autodele det nice
-
@Opelhaj: Det spiller nu med intervalvisk lige ud af landevejen?
-
Ja.. fortæl!
1. Man tager ?
2. Man sætter det i?
3. Man piller ?? af?
Eller? Lad os få en 100% beretning.
-
ja det spiller max....
-
For os, som helst læser på udenlandsk:
Die stufenlos einstellbare Intervallschaltung für die vorderen Scheibenwischer ermöglicht das Programmieren der Wischpause zwischen etwa 1,5 und 22 Sekunden.
Vorhandenes Relais gegen VW-Ersatzteil 3B0 955 531 (ca. 30,- Euro) austauschen, Bedienung/Programmierung erfolgt über Wischerhebel.
- Intervall-Wischen einschalten und einmal wischen lassen.
- Intervall-Wischen ausschalten und nach der gewünschten Wischpause wieder einschalten.
Die Pausenzeit kann beliebig oft verändert werden. Nach dem Ausschalten der Zündung geht die gewählte Pausenzeit wieder auf das 6-Sekunden-Intervall zurück.
-
Kan dette link bruges til noget?
http://homepage.ntlworld.com/georgina_shaun/T3_website/inter_wipers.html
Hinze
-
Takker RIGTIG mange gange - nu skal jeg bare finde en hugger og besøge med drenge-børnene i ferie, og finde relæ (samt nogle bil-højttalere og en RDS radio - radio og højttaler burde være møg-billigt ved hugger?????)
Nogen gode huggere ude omkring Roskilde/Holbæk/Frederikssund?
Tak for linket
Jens Jakob
-
radio m.m er altid billigst ved t-svansen, el-giganten eller aldi/bilka m.m.
Typisk langt under en tudse med alt udstyr.
Tjek tilbuddene i de utallige reklamer.