T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Karsten-m efter 11. Marts 2013 kl: 20:14:18
-
Hej jeg er ret ny her og har kun haft T3 3 uger, men er faldet for bilen.
Det er en 1,6 diesel uden turbo med en 4 trins gearkasse fra 86, det er rigtig fint til by/landevejskørsel i og omkring Roskilde, men der er langt fra Roskilde til Herning med 70-80 km/t, kan man ikke lægge en anden motor+gearkasse i eller måske kan en 5 trins kasse gøre det, mener at have set at nogen har lagt en 1,9 tdi motor fra en golf III i men er det lovligt i DK, er der nogen der ved noget om det, og evt. kan hjælpe med det, da jeg ikke har så stor erfaring med at rode i biler?
Mvh. Karsten
-
Der er skrevet kilometer af tråde om disse emner, så vil lige give dig nogle hurtigt opsummeringer af det hele :)
En 1.6 uden turbo aka. CS er født med 50 hk, og ifølge 20% reglen må man maks forøge en bil effekt med ja, 20% hvilket vil sige at en bil født med CS, maks må ha 60 hk, og hvis man bygger om til benzin, er der ikke rigtig nogle rækkemotorer der har HK, dog er der et par Boxer motorer fra T3'ernes egen serie der passer, CT på 50 hk, en boxermotor på 1.6L, som der vist ikke er ret meget liv i, og DF, der har 60 HK, mener vist Andreas herinde fra har/har haft en DF motor til og stå, og Dennis har også haft en.
med hensyn til 1.9TDI. der er nogle problemer forbundet med den:
1. TDI motorer har meget højt moment, og de gearkasser som T3'erne er født med kan maks tage omkring 200NM, så TDI motorerne dræber dem hvis man ikke gør en af følgende ting: 1.forstærker gearkassen 2. drosler TDI motoren ned. 3. skifter gearkassen, evt til en gra en Reanult 25 (der ligger en tråd som WBXmanden har lavet om Renault gearkasser).
Og til sidst lovligheden, tidliger kunne man ligger hvilken som helst motor i en bil, bare det ikke overkskred 206 reglen, MEN der er vist kommet nye regler, så man ikke kan putte en motor i en bil, hvor motorene ikke er typegodkendt i bilen, er dog ikke sikker på dette.
Men hvis det er tilfældet kan ombygninger godkendes med Merkblatt 751 i tyskland, med det er ikke billigt.
Så hvis du vil ha større motor, skal du nok til at betale ny afgift. er det en gulplader eller hvidplader du har? evt læg nogle bileder af den op :)
-
Rettelse, der er ingen regler der forbyder dig at lægge en motor i bilen som den ikke er godkendt fra fabrikken med, dog er der ingen Række mototrer motorer der passer HK mæssigt i en bil der er født med CS motor.
-
En CS har 54hk. Ergo må du lægge en motor i på 64.8hk. En 1.9 diesel uden turbo har 64 hk. Meget fin
og særdeles holdbar løsning. Drop dine tanker om 5 trins gearkasse, da du kun vil sænke omdr.tallet
med ganske få hundrede omdr. Find en højt gearet 4 trins gearkasse. der findes et væld af forskellige.
Mvh Jønne Ukendt
-
En CS har 54hk. Ergo må du lægge en motor i på 64.8hk. En 1.9 diesel uden turbo har 64 hk. Meget fin
og særdeles holdbar løsning. Drop dine tanker om 5 trins gearkasse, da du kun vil sænke omdr.tallet
med ganske få hundrede omdr. Find en højt gearet 4 trins gearkasse. der findes et væld af forskellige.
Mvh Jønne Ukendt
ret mig hvis jeg husker forkert!
men en 1,9d - AEF har 64hk
og en 1,9d - 1Y har 68hk
det er frit fra hukommelsen :unsure:
-
På wikipidia er 1Y opgivet til 47kW hvilket omregnet til hp (ifølge google's regnemaskine) er 63.02 HP
http://en.wikipedia.org/wiki/VW_Golf_3
-
Nu har jeg læst i forskellige udmærkede bøger at en CS har 50hk som Mort siger. Bukker mig i støvet. Min autisme
har været underdrejet. Men var Passat og Golf ikke opgivet til 54 og den gamle 1.5 til 48hk? Ikke så sært at trådene
blir så lange.
Mvh Jønne Ukendt
-
Iflg mine lister har CS 50 hk og golf/passat 54 hk..
-
Jeps CS har 37 kw = 50 hk. Men det er måske også relevant at overveje, hvilken motor, der kunne være attraktiv at lægge i. En CS har virkeligt tage omdrejninger. Derfor er det i grunden en OK motor, når det nu skal være undermotoriseret. 1,9 er ikke omdrejningsviillig nok til at være attraktiv i mine øjne. Et bedre alternativ er KY. Den har den korte slaglængde og dermed omdrejningsvilligheden. At den så tilmed har 57 hk og dermed kan monteres uden lovmæssige problemer - det er jo bare fedt.
-
Hvad med en 1V 1,6 TD øko fra Golf 2
-
CS har 50 hk + 20% = 60hk. Jeg tror hellere jeg vil fortsætte som den er, eller måske betale det det koster at få mere power, jeg vil gerne have omdrejningerne ned på motoren, men det kræver vel et stører moment? Hvilket 1,9tdi har, og hvis jeg så tager gearkassens med over vil den så ikke få samme gearing som golf3 bortset fra noget med hjuldiameter? Og den kasse kan vel også klare momentet? Men bliver bilen mon for tung i forhold til en golf3?
Er det nogen som har erfaring med dette?
Mvh. Karsten :-)
-
Du kan ikke bruge gearkassen fra en Golf, den har tværliggende motor, mens T3 har langsliggende motor, med motoren bagest..