T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: Herr_Jensen efter 21. April 2013 kl: 12:36:40
-
Hey alle (længe siden! : )),
I går da jeg satte mig ud i bilen gad den ikke rigtig at starte (til min store forundring, for den plejer bare at springe i gang). Efter et par forsøg lykkedes det at få gang i den, men hver gang jeg gav gas gik motoren i stå. Jeg prøvede at starte den og lad den stå i tomgang, og det gik fint. Tomgangen er lidt træg i det, men den kan godt stå selv. Hver gang jeg rørte speederen mistede den omdrejninger og gik så til sidst i stå. Efter ca. 15-20 minutters roderi tog den fat og jeg kunne køre. Jeg rullede en tur på 15-20 km og det var 100% som den plejer, uden nogen former for hakken eller mislyd.
Her til morgen havde jeg sgu samme problem igen med den. Hver gang jeg giver gas går den ud. Efter lidt tid vil den alligevel gerne lege med, og vi kan køre. Når vi endelig kører er der ikke det mindste at mærke. Startermotoren fungerer fint, og ingen lamper eller andet uhyggeligt lyser eller blinker.
Hvad pokker kan det dog skyldes? Hvad ville i checke?
Hvis tændspolen er dårlig så kan man vel slet ikke få gang i startermotoren, vel? Jeg har lige fået sprit ny rotor dæksel på, og en vanagon-syndrome-lednings-stump på, så der er blevet rodet lidt rundt med den.
Alle forslag modtages med glæde : )
Mange tak,
- Jensen
-
Måske er det et stoppet brændstoffilter, for det nærmest kvæler motoren når man giver gas og den kører fint i tomgang.
Men med det du beskriver lyder det nærmest som om det kun er et stoppet brændstoffilter når du starter (og det giver jo ingen mening).
-
Umiddelbart vil jeg ikke mene at tændspolen skulle have noget med starteren at gøre.
Men at du har skiftet rotordæksel på den får mig til at tænke at det er der fejlen måske ligger? du kan ikke ha rykket på den og forskudt tændingen? eller måske mangler du at montere en vacum slange der regulere tændingtidspunktet eller sådan noget?
-
Der er ikke smuttet et stik til en termoføler ? Så den ikke regisrerer når motoren er kold og dermed giver for mager blanding ved kold motor, altså som om der ingen "chokerfunktion" er ?
-
Thermoføler.
-
Tomgangskontakten på spjældet?
-
Starteren er sådan set ligeglad med, om der overhovedet er en tændspole.
Tændspolens funktion er, at lave en kraftig elektrisk gnist når den " får besked om det " fra hall giver, tændingsmodul etc.
Hvordan opførte den sig INDEN i begyndte, at pille ved luftmassemåleren ? Det er såvidt jeg har forstået det på den der luses en kondensator over, så den ikke bliver for følsom over for de udsving en ændret luftstrøm laver ? Og er den pågældende kondensator så af korrekt kapacitet ? Eller " æder " den totalt enhver ændring ?
Hvis muligt kan du prøve, at frakoble den og se, om motoren bliver mere villig når den går i nødprogram ( Altså luftmassemåleren frakobles )
Men teoretisk er der meget der peger i retning af, at den ikke får benzin nok i kold tilstand og det skyldes ofte den føler, der sidder i termostathuset. Hvis du har en ny parat kan du lirke clipsen ud, trække den gamle føler ud og smække den ny i uden, at miste for meget frostvæske. Husk, at montere clipsen og få stikket korrekt på igen.
-
jeg snakkede med Sune i weekenden om præcis luftmængdemåler. Han kommer forbi på onsdag, så bliver "vi" klogere.....måske
-
Jamen er det ikke det jeg så tit har sagt: Ham Hinze er nu en flink fyr :lol:
-
Jamen er det ikke det jeg så tit har sagt: Ham Hinze er nu en flink fyr :lol:
Enig! : )
Mange tak skal i alle have for jeres forslag. Som sagt er jeg så heldig at kunne smutte forbi Hinze Onsdag, og rode lidt med det.
: )
- Jensen