T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Ravn efter 25. April 2013 kl: 10:19:57
-
Jeg har kigget lidt rundt på nettet og kan ikke finde en luftfilter kasse til Min dejlige T3 som har en 1,6d "uden Turbo"
Og som billederne viser er det så er det nok ikke lige den luftfilter kasse der høre til min T3 ?
Men så kunne man måske sætte et rundt luftfilter fra en 1,6d med turbo på eller kan man ???
og hvor finder man så en rund luftfilter kasse for de er heller ikke lige til a finde..
Håber nogen der ude kan hjælpe med dette problem...
og måske er der en der har en luftfilter kasse og slanger og det der nu høre til...
Eller bare nogen gode råd ???
Mvh
'
Ravn
[attachment=14207]7.jpg[/attachment]
[attachment=14208]8.jpg[/attachment]
[attachment=14210]9_2013-04-25.jpg[/attachment]
-
Eller så er det det den kasse der høre til og så mangler jeg bare nogle slanger/dele til det,,,???
Efter hånden syndes jeg af jeg måske skulle høre om nogen der ude kunne komme og hjælpe med af gå min motor igennem,
så jeg ikke bare køber en masse unødvendige dele...
Og gerne så hurtigt som muligt da vi er lidt pressede i tid efter hånden !
Mvh
Ravn
-
Eller så er det det den kasse der høre til og så mangler jeg bare nogle slanger/dele til det,,,???
Efter hånden syndes jeg af jeg måske skulle høre om nogen der ude kunne komme og hjælpe med af gå min motor igennem,
så jeg ikke bare køber en masse unødvendige dele...
Og gerne så hurtigt som muligt da vi er lidt pressede i tid efter hånden !
Mvh
Ravn
det ville jo så blive meget nemmere at hjælpe dig, hvis du udfyldte din profil med hvor i landet du bor :)
-
Hermed gjort :-)
-
Kan du ikke tage et billed af motorrummet?
-
http://www.t3nettet.dk/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=83:vores-foste-gang&Itemid=146
Der ligger lidt her hvis det kan bruges :-)
-
Det ligner lidt en "Hul i hæk hund" Om blokken er en CS eller JX kan jeg ikke se. Indsugningen er fra en Golf
med turbo og pumpen er en CS. Inden du køber noget som helst til den motor skal du finde ud af om den er
slidt og skal udskiftes. Skal den det er det da omsonst at købe stumper pt.
Mvh Jønne Ukendt
-
Nemlig derfor søger Beder jeg om hjælp..
Så er der en der måske kunne kigge forbi og hjælpe mig med hvad jeg skal gøre , her fra..'
for vi er som sagt i en lidt tids pressede situration..
For jeg må sige jeg er også lidt vildledt nu da dette er min første T3 og ved ikke helt hvor jeg skal starte ??
Mvh Ravn
-
Hej Tjalfe
Jeg har absolut ingen mening om T3's mekanik, der er jeg lige så grøn som dig. Jeg har rodet med andre bilers mekanik, men det er noget helt andet. Så nu spørger jeg og det kan besvares med ja eller nej:
Kan den starte ?
herunder:
Kunne den starte da du købte den ?
Hvad ændrede du, lige efter køb ?
Et luftfilter (jo det skal være der) er vel ikke afgørende for at en bil skal kunne flytte sig ?
mvh
Bent
-
Den kan starte og stater nemt.. kørte da vi købte den...
Og så ville den ikke rigtig gå i gear .. Hmm
Så var der en der sagde vi skulle prøve af helde lidt gearolie på , det gjorde vi så..
meeen det var ikke så godt for så hoppede den i gaer og sad fast der i kort tid ,
ind til den tabte olie og igen hoppede ud a gear...
Da den kørte fra sønder Jylland lamede den lidt fra motor og gear men ikke meget mere end jeg har hørt fra andre gamle biler,,
Den havde dog lidt sort røg når det gik lidt op af bakke og skiftede gear...
føles som om kobling virke og det ser ud som om når man skifter gear, af det system også virker..
Så :
måske er det en
paknings ring der er gået , måske ved gear og kobling samling ??
ved ikke om det er den synkomesse ring " tror jeg ikke men hvad ved jeg" der er problemet..
Håber af dette sige lidt til hvad hun fejler,,,
men i alt dette kan det jo også bare være den har været kørt varm. derfra har brændt noget pakning eller lignende ??
Mvh
Tjalfe
-
Hej Tjalfe
Sort røg plejer/ofte at være uforbrændt diesel, hvilket indebærer at den får for meget at spise. En motor skal som udgangspunkt ikke ryge, og hvis der endeligt kommer lidt synlig røg på en vinterdag, skal den være grå.
Motoren kan være slidt, det kan en kompressionstest afgøre, eller pumpen stillet forkert, hul i en turboforbindelse. Jeg kender ikke pumpen, men der må være en volumenstilleskrue på den. Mærk den af hvor den står nu, og prøv så, med en kvart omdrejning, tilbage. Du skal sigte efter punktet, lige før den genererer sort røg, hvor svært det er kan man jo gætte sig frem til.
Problemet er at skal man lave den øvelse, skal motoren helst være under belastning, og det er jo svært når gearkassen er "bombet".
Som jeg ser det, kan din motor køre, lav en kompressiontest, og konstater om den er værd at arbejde på og smide penge efter.
hvis ja:
Af med gearkassen. Identificer hvilken motor du har via motornummer og hvilken gearkasse der præcist passer til.
Efterlys en sådan gearkasse her på forum, og jagt sideløbende en sådan på ebay.de Tyskland, blocket.se i Sverige.
Tal eventuelt med Niels Erik Thing hos Sydfyns Autocamper.
Nu kigger du efter et lys i mørket Tjalfe :cheer: og nu skal jeg tænde det. Her i weekenden kører jeg lige forbi dig med min Haynes manual, og den må du låne i 14 dage, og den skal afleveres fedtfingre fri. Det at en bil ikke vil gå i gear, eller hopper ud af gear, kan nemlig også meget vel betyde, at kulissen ikke sidder ordentligt, og det er nok værd at efterprøve inden man afmonterer/skrotter gearkassen.
Jeg har to gange kørt en Rav4 gearkasse halvtom for olie pga en lille tæring i et oliekølerrør så den sprang ud af gear, en slaglodning klarede problemet og gearkassen har nu passeret 275.000 km.
mvh
Bent
-
:cheer:
Jubiiiiii
Tak Bent det vil jeg se frem til ...
-
Den dersens fedtede kasse du viser på billedet, er det det den har kørt med. For hvis filterelementet er ligeså fedtet ind som resten af kassen
kunne det være forklaringen på at den ikke kan trække vejret(sort røg).
Mvh Peter
-
Peter, det noterede jeg mig også, og filterelementet er :sick: . Men jeg så på billedet at "grillbakken" var ude, Er det umuligt at finde en der eksakt passer, så find en der ligner tilnærmelsesvis, og sæt den i silikonefugemasse på kanterne, så er den sag klaret.
Men jeg kan sagtens se Tjalfe's problem. Man køber et eller andet og pludseligt er der et sammenfald af problemer, motor ryger sort, gearkasse "te'r sig", og hvis man er ekstra heldig ;) er der måske en "baggrund" der "hvisler" :hvad sagde jeg :evil: Og så står man der med fletningerne i postkassen.
Nu havde jeg jo læst, at en kendt ukendt skrev, at så vidt han kunne se, lignede motorrummet "hund i hæk". Det behøver ikke at være et problem, med mindre at man som jeg er en originalitets tosse på nogen punkter.
Tjalfe's bil skal ud at køre, men er gearkassen bombet, så tror jeg bare ikke ikke at lægmand, har værktøj, mikrometerskruer, aftrækkere mv, til at klare den sag. Men jeg mener afgjort, selv om det er i den korte ende at kulisse justering skal prøves først, efter korrekt tætning er lavet. Det kræver så igen at man laver sit internetarbejde, og konstaterer om motor og gearkasse er det rigtige match. Er tingene forkerte i forhold til hinanden, er det jo spild af tid.
mvh
Bent
-
Hey Peter
Og ja det var den vi kørte hjem med
og filteret er nemmelig det der ligget ved siden a på første billede. og er også noget sort, for af sige det mildt..
:unsure:
men her er er så lige lidt ekstra hygge billeder her der forklare hvorfor alt lys i instrumenteringen ikke virker helt optimalt ...
[attachment=14235]20130426_182044.jpg[/attachment]
[attachment=14236]20130426_182020.jpg[/attachment]
de stik mangler tydeligvis :-(
Puha det bliver sku nok en lang weekend
men dog hyggelig weekend ...
Lære den da a kende, om ikke andet :-)
-
Øverste knap, den der "mangler" 2 ledninger er ikke original ;)
-
Og til Bent
Såå Tror lige jeg Kigger efter det motor nr i morgen når det er blevet lidt mere tørt her nede ved os. for må da sige der kom da lige lidt a en skylle da jeg var ude og skrue for lidt siden......
Hehe
Men rep... Must go on..
Og efterhånder kan man jo simpel ´hen bare ikke lade hver...
For sidder jo bare og tænker, hvad kan det næste mon være jeg støder på :-)
Hmm
lidt Trist på en måde , nå man tænker over det.
For en dag, så har jeg fundet og lavet, Alt, og Så, Så er der måske overhoved bare slet ikke mere ??
.. :woohoo: ...
Lidt spas og go' humor skal vi og ha... :whistle:
Men om ikke ikke andet skal i alle have tak for hjælpen i giver, "forsæt endelig"
for kan nu men den hjælp , kan man da sige af det tyder på a løsningen ligger inden i for nærmeste fremtid..
:)
-
:cheer: Nu får du jo bogen, at kigge i, i morgen, og håndelag, det ved jeg du har, så lyset i enden af tunnel'en behøver ikke at være et modkørende tog :P
mvh
Bent
-
Jeg har en luftfilterkasse liggende til en sugediesel som kan købes for 300kr.
Mvh Jønne Ukendt
-
jo så kom der et motor nr frem...
JK 81 757
og det ved jeg ikke helt hvad er for en sag ... nogen der kan hjælpe ???
-
og har lige set af jeg muligvis har kørt hjem fra da vi købte den .
med "eller fohåbenligt uden" koldstart hele vejen.???
[attachment=14243]20130426_181018.jpg[/attachment]
[attachment=14244]20130427_133004.jpg[/attachment]
????
-
so fare ..
altså en Passat jk motor .. i min T3..
"godt eller skidt "
Er der nogen er jer her på T3 nettede der kende til om bygning med denne model..
og iser gear problemer ,som jeg jo har meget lige nu...
Alt hjælp ønskes,..
Og da det er lidt akut med af få den lavet ...
Håber nogen der ude kan hjælpe...
Da jeg sidder i kørestol tager tingene lidt længre tid for mig.
Så jeg søger en/flere der måske kunne komme forbi mig og hjælpe mig med af se på.
Hvad jeg helt bestemt skal lave og ikke skal og så videre...
Betaler gerne for det hvis det er det der skal til..
For tiden er nær til vi skal afsted på middelaldermarkeder i dk :-/
Håber der er nogen der ude der kan hjælpe, med nogen gode råd, m.m. ??
Mvh
Tjalfe Ravn
-
har du købt bilen i Bredebro
-
Ja tæt på ..
Hvorfor da ??
-
@ humphrey
Du kunne måske have lidt info,,, :)
der kunne hjælpe med problemet mit ???
:unsure:
Den kommer fra Bjerndrup !
Mvh
Ravn
-
ik meget hjælp ka bare se på billederne at jeg har haft den bil og da jeg havede den kørte den med en 1.7 dieselmotor
-
Okey det lyder da ellers spænende ..
Du kan jo lige se om noget på dette link ser bekendt ud .
http://www.t3nettet.dk/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=83:vores-foste-gang&Itemid=146
ellers "Hvis det er ok med dig" kon vi jo lige snakker mere om denne Spænende Lille Sorte T3
:-)
Go' Weekend og håber i også kunne nyde solen i Tæreborg i dag..
Mvh
Ravn
-
Tjalfe
engine code
JK
configuration
1588 cm³ (96 cu. in.) inline 4, bore 76,5 × stroke 86.4 mm
block
cast iron, five bearings
head
SOHC 2-valve per cylinder, mechanical lifters, 23,5:1 compression
fuel
distributor injection pump, whirl chamber
output
40.3 kW (54 hp) @ 4800 rpm, 102 Nm (75 ft·lbf) @ 2000 rpm
aspiration
cast aluminum intake manifold, cast iron exhaust manifold
application VW Golf 8/82-7/84, VW Jetta 8/82-7/84, VW Passat 8/82-4/88, Audi 80 8/82-7/89, Audi 90 8/82-7/89, VW Caddy 8/82-7/90
Hvis kompressionen ellers er god nok, så kan jeg ikke se der skulle være noget i vejen med den, udover at den måske er designet, til en bil med noget lavere luftmodstand end en T3 :cheer:
mvh
Bent
-
okey så har jeg været inde under og kigge på skiftekulisen...
Og den ser så ledes ud :
[attachment=14258]20130428_122033.jpg[/attachment]
Men ved ikke om den skal se sådan her ud sådan ud på min 4 g ??
og hvis ja er der nogen der har sådan ligende
[attachment=14259]IMG_7765.JPG[/attachment]
Mvh
Ravn
-
et andet billede fra den anden ende a bilen...
[attachment=14260]20130428_130052.jpg[/attachment]
:(
-
Prøv at kontakte en af " Pusherne " herinde f.eks. Mølle eller Jønne Ukendt. De er begge to særdeles erfarne i T3 og har masser af brugbare stumper på lager, er jeg sikker på.
Kunne jo også være, at der lå en gearkasse og ventede ?
-
will do .
Takker...