T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: gungho efter 07. Maj 2013 kl: 18:36:55
-
Jeg er i dag blevet påkørt direkte bagfra ved lav fart - kun få skader i form af hovedpine og en lille flænge.
Men bussen har fået lidt varige deformiteter i form af kofanger trykket ind, bagende trykket en smule ind, og der tisses lidt kølevæske. Kan med lidt rå vold åbne ind til påfyldning af motorolie - selve bagsmæk er fin mht åbne og lukke.
Et officielt VW værksted - som reparerer T3'r i Kbh området - nogle bud?
Erfaringer med "næsten totalskade" - uden jeg kan sætte beløb på, så kan jeg godt være en smule bekymret om, den erklæres totalskadet af taksator.
-
Måske du skal en tur til Dr. Thing på Sydfyn.
Han kan nok fortælle hvorfor en T3'er er meget værd. Også til taksatoren
-
Jeg støtter Dennis's forslag.
mvh
Bent
-
Tak for input - Dr. Thing? Har Dr. Thing andre navne eller en lokation som er lidt mere specifik end Syd Fyn? Er det sydfyns autocamper?
Og selvom Fyn er fin - så håber jeg da, at der måske og er noget her på Sjælland ...
-
Ja det er Niels Erik Thing, indehaver af Sydfynsautocamper
-
Her i Niels Eriks nabolag er det telt i haven de næste uger. Du og din familie er vwelkomne til en miniferie har samt rundtur i "Volkejeep`n"
-
Ikke noget dårligt forslag: Niels Erik Thing har en stor erfaring i T3 og garanteret også omkring taksering. Man skal absolut IKKE affinde sig med taksators vurdering alene.
Desuden har Niels Erik sikkert også et lager af brugbare stumper, så din dyt kan blive fin igen, - så afsted til Fyn :lol:
-
Tak for information fra jer - en lille opdatering er vist på sin plads.
Bussen indleveret hos DAS efter besøg hos min lokale mekaniker gennem mange år - han kunne se, at bagerste vanger havde fået et tryk, og lige pludselig er totalskade det eneste ord, som der blev sagt (eller som jeg hørte ...)
Overslag var ca. 20k dkk hos DAS men da der var trykket ind mod tandremmen, så var de usikre om motoren også havde lidt skade og de snakkede også mest om totalskade, totalskade og totalskade - taksator kommer onsdag.
Historien om min bus udfolder sig mere i løbet af ugen - og hvem ved ... måske går turen til de sydfynske alper med henblik på at redde bussen .... tænk helt nye dæk samt ny kabinevarmer repræsenterer jo en mindre formue :)
-
Et godt råd:
Find nogle salgsannoncer som dokumenterer de priser som T3'ere handles til - især eksemplarer i god stand.
Du skal sikre dig på forhånd at DAS ved hvad du forventer at handelsværdien af din bil er - og de skal være klædt på til at argumentere med taksator om at det er en liebahverbil og ikke en 25 år gammel slæde.
-
En tanke:
Når din mekaniker henviser til DAS, er det så fordi man har nævnt ordet "opretterbænk" ? Hvis det er det, så er det lige om at få trådt på bremsen.
Jeg tror at det er meget vigtigt at du får taget nogle gode billeder, og får dem mailet til Hr. Thing, eller for den sags skyld til "nogen" syd for grænsen, Riga eller andet steds. Jeg er en smule nervøs for at tingene bliver ukontrollable, når først taksator fælder dom.
DAS kunne jo sagtens finde på at sige, at de vangedele ikke kan findes, hvilket de sagtens kan have ret i (set ud fra deres viden).
Så fart på.
Bent
-
Tak til JJ og Ankermand - og ja, det var opretterbænk, som var tanken fra min mekaniker vdr. DAS.
Jeg regnede ikke med, at DAS som sådan skulle agere "kundens mand" vdr. prissætning ifb evt totalskade, men nu er han orienteret med et par links på bussalgspriser- og jeg tænker, at det må være forhandlerpriser eller privatpriser med x 10% oveni.
-
Og hvis du på nogen måde kan, er det en god ide selv, at være til stede under takseringen.
Taksator bruger sin skadestabel og når han til det grumme resultat, at bilen er totalskadet skal man ikke nødvendigvis " bare " acceptere den pris han kommer frem til.
Du skal i givet fald kunne anskaffe et køretøj i samme stand - og da de ikke ligefrem hænger på træerne, kan det blive svært - specielt mht. prissætning.
-
Allan - jeg har i al beskedenhed (du har jo set bussen) lavet sammenligning til:
http://www.sydfynsautocamper.dk/?page_id=359
Det er den samme model og med højt tag herunder en camper. Den koster 68k dkk, men er total renoveret
http://www.dba.dk/vw-type-3-5-doers-87-km/id-91496772/ - 35k dkk. Det er ikke en camper og har ikke fyr, men den er pæn.
http://www.dba.dk/vw-t3/id-91464005/ - 28k dkk. Den har ikke "højt" tag eller fyr eller camper, men den er pæn.
http://www.t3nettet.dk/forum/biler/91419-s-vanagon-camper-med-westfalia-indretning.html#98968 - til 39k dkk. Den minder mest om min, men fyret virker ikke - og så er den i pænere stand end min.
Jeg er ret sikker på, at min har noget udseende i mod sig og der er nogle områder, som er angrebet af rust, så den er langt fra totalrenoveret - og derfor ikke er i samme prisniveau. Men det giver en indikation af, at det er svært at finde en T3'r som er camper - og at prisen ikke nødvendigvis er "i retning af en smadrekasse som er over 25 år gammel".
-
Jeg kan kun give dig ret i, at priserne varierer stærkt. Som tidligere nævnt står de jo ikke ligefrem ved enhver forhandler, hvilket bekræfter mig i, at man ikke uden videre skal acceptere det første udspil fra taksators side. Desværre er reglerne ændret fra min læretid hvor en bil måtte være skadet op til 90 % af handelsværdien. I dag skal der ikke meget til: Af uforklarlige årsager har man vedtaget, at sætte grænsen noget lavere. Jeg kan ikke lige huske hvad max. er, og det øger måske salget af nye og brugte biler, men gavner fan... ikke beskæftigelsen på værkstederne. Måske et tiltag i retning af, at få udskiftning i bilparken ?
Krydser fingre for, at du må få en fair behandling. Håber ikke du bliver udsat for den taksator jeg tog et par omgange med, for mage til ¤%&//( klaphat skal man da lede længe efter.
-
Mener det er 65 % af handelsværdien, der er fremsat forslag om at hæve grænsen til 70 %, jeg ved dog ikke om det er vedtaget, formålet skal være at skaffe praktikpladser.
Det vil jo sige at hvis din bil er 40000 kr. værd kan der repareres for ca. 2/3 af den pris.
Og, så er det der skal opgøres i nye reservedele, og derefter får reperatøren så at vide, at det der og den der kan du bruge noget fra en ophugger.
Det er min erfaring, men korriger mig hvis det er forkert.
Mvh. KH.
-
Har du overvejet muligheden med at lade bilen erklæres totalskadet og så købe "den usælgelige gamle slæde" for en slik af forsikringsselskabet bagefter? Det gjorde min far i sin tid da jeg totalskadede vores gamle Land Rover 109'er pick up. Ladet, kabine og forkarossen var bulet og krøllet, men motoren var nyrenoveret. Bagefter købte vi så stumperne brugt hist og her og byggede den op igen.
Det var tilbage i 1989 og bilen er fra 1971. Og ja, bilen kører stadigvæk som dagligt køretøj for mine forældre.
Ellers kig på www.gowesty.com og se lidt om hvad T3erne handles til i "guds eget land". Det er stort set samme priser som i DK, men bare i dollers!!! og så har de ikke engang 180% afgifter på.
-
Hvad med nogle billeder af bilen med skaden på det ville hjælpe meget
-
Midlertidig dom fra DAS er - totalskadet.
Nu afventer jeg kampen om endelig værdisætning, og imens holder bussen hjemme. Jeg holder en lille fest for og i bussen sammen med familien .... min ældste piger blev oprigtigt ked af det i dag, da jeg sagde, at vi skulle sige farvel til bussen i weekenden - fordi de havde glædet sig til sommerferien, hvor vi skulle "busse rundt" i svenskeland og der hvor de norske skovtrolde bor - ja, jeg blev sgu helt blød om hjertet, da jeg hørte, at de blev kede af det.
DAS startede med 20k dkk i rep omkostninger, men i dag nævnte de 35k dkk, fik indtryk af at de hellere så den i graven og de mente også, at det ville være svært at skaffe tværvange ...... prisen er jo en del i forhold til den værdi, som jeg selv tror bussen har ... så ... totalskadet.
Bussen har fået et tryk bagfra, nok en smule skævt påkørt. Beholderen med kølevæske bag nummerpladen er trykket ind på dækslet til kileremmen, så DAS var bange for, at der også var problemer der mht motoren og dermed en omkostning. Så er der et nyt bagstykke samt kofanger - at det løber op i estimeret 35k dkk, kan jeg ikke vurdere, men en opretning vil af gode grunde være en dyr sag at komme igang med.
Se selv billederne :)
@Mary's chauffør: Jeg har tænkt tanken om muligt at købe den tilbage for skrotpræmien, da jeg regner med at skal have en anden T3, når det her cirkus er vel overstået, og vil så bruge camper delen ovre i den nye - for slet ikke at tale om de helt nyt dæk ... de repræsenterer jo nærmest 20% af bilens værdi ...... Resten af bussen eller dele deraf kan nok bruges af andre på T3nettet efterfølgende.
@Aran: DAS har sagt, at den måske blot håndteres pr mail (billeder) - men at bussen skal være der, således taksatoren har mulighed for at se den.
-
Er den registreret som personbil eller camper. En camper takseres højere.
Mvh Jønne Ukendt
-
Har du snakket med NIels Erik Thing fra Sydfyns Autocamper?
Han vil helt sikkert kunne hjælpe enten med gode råd, eller en snak med taksator. Han har i hvert fald mere end rigeligt at gamle stumper liggende, så det er ingen problem for ham at skaffe det nødvendige.
http://www.sydfynsautocamper.dk/
Kig også lidt på denne tråd. Her er en komplet reservedelsbil.
http://www.t3nettet.dk/forum/biler/91524-bil-salg.html#99075
Og ellers kontakte "de grønne syncroer i Køge". De er også gode til at bygge biler (de er i hvert fald flotte og de ligger ikke så langt fra dig).
Men modsat, hvis du kan få 20-30.000kr i erstatning og så købe bussen tilbage for skrotpræmien, så skal du nok blive fint kørende igen inden længe.
Kan den køre som den er nu? Hvis det bare er fra ekspansionsbeholderen at der løber vand ud, så kan du nemt lave en nødløsning og køre en lang tur til en god mekanikker.
-
Umiddelbart tænker jeg, om der er noget der hedder opretning og reparation med brugte dele i vore dage ? Et komplet bagpanel og en kofanger burde kunne findes hos en ophugger / Niels Erik Thing - eller en af pusherne.
En ekspansionsbeholder kan vel næppe berettige til en totalskade, og lakering af en " bagdel " kan vel heller ikke løbe op i det store ?!
Det virker lidt uforståeligt, at man næsten spekulerer i, at slippe for arbejde ?
Der mangler folk som A.L der var taksator i min læretid. Han havde hjertet på rette sted og forståelse for, når folk hægede om - ja, selv en gammel DAF 55. ( Jeg HADEDE ham for, at han ikke dømte den skrotbunke ude ) men tiderne og tabellerne var anderledes, og det gav os noget, at trække i og tæve buler ud på.
-
Aran
Der er i høj grad noget der hedder reparation med brugte dele nu til dags. Jeg kom til at "bukke" vores bagdør i vor 5 år gamle Toyota, og Codan forsikring i samarbejde med Toyota Nyk F, satte da en brugt dør i, oven i købet med spoiler. Indmaden fra den bukkede dør blev genanvendt. Jeg lurede lidt, men værkstedet sagde at det var ganske normal kotyme.
Jeg har tænkt lidt på om det mon er muligt at få sig en forsikring, hvor man kan angive en værdi, og selvfølgelig så betale derefter.
Det kan jo lade sig gøre hvis man har Veteranforsikring, eks betaler jeg ca 1900,- årligt incl fuld kasko for en veteran til en værdi af 250.000,-, som naturligvis kun må anvendes til hobbykørsel, og ikke vinterkørsel.
mvh
Bent
-
Dette er min hjemme bane men gider sku ikke alt dette skriveri ring det kan være jeg kan guide eller hjælpe 21770306
-
Dette er min hjemme bane men gider sku ikke alt dette skriveri ring det kan være jeg kan guide eller hjælpe 21770306
Madsen fik jo en præmie for sit omfattende karrosseriarbejde på flere T3'ere i 2012... Bl.a. min... ;-)
-
@VW-Madsen: Kan du ikke fortælle lidt mere om "din hjemmebane"? Hvad er det nærmere, som det drejer sig om?
-
@Jønne: Ja, den er registreret som camper, og tak for info om, at de vurderes højere.
@Mary's chauffør/far/værge: At den drypper kølevæske er "blot" et tryk og i mine øjne en mindre ting. Bussen er kørt hjem og kan godt køre, men skurer og piver en del. Jeg har talt med Sydfyns autocamper - og har egentlig lyst til at få ham til at give input, men jeg må indrømme, at efter at have kørt i den i går og i dag og lagt mærke til de "nye lyde", så hælder jeg til ønsket om en "ok" pris i erstatning og så købe den tilbage som skrot (papirer inddrages vel, så den ikke må komme på gaden mere) - så kan jeg få en god pris for bussen, så hælder jeg nok til at købe en anden, som er i bedre mekanisk stand end min, og så med tiden få den over i camperretningen igen.
Reelt savner jeg denne her uvildige mekaniker med T3 erfaring, så jeg kan få en objektiv vurdering (jeg forstår ikke selv, at det koster så meget at få rettet den op, men min viden rækker ikke til at være kritisk) - men har ikke lyst til at forlade Sjælland.
-
Prøv at kigge på hjemmesiden www.wagenteile.com de har hvis de dele som er defekte på din bil
Vh
René
-
Jeg vil uden tøven opfordre dig til at ringe til vw-madsen. Du finder ikke mere kvalificeret pladesmed i Kbh-området.
Faglig stolthed og fantastisk håndværk...
Se hér, hvad han gjorde ved min bil: http://t3klubben.dk/forum/index.php?action=gallery;su=user;cat=21;u=128
-
Jeg havde for noget tid siden samme problem - en anden drønede ind i siden af min T3.
Der var lidt bøvl frem og tilbage, men da de fattede at det var en camper lavede de den bare. En camper skal åbenbart være skadet for mere en 80% af handelsværdien, før de må skrotte den. Undersøg først om de har forstået at det er en camper. Lige nu er der faktisk en del campere til salg på dba - og i den dyre ende - det er vel bare at sige at de gerne må skrotte hvis du får penge til at købe en af dem der er til salg!
Det virkede for mig...
-
Hjælp - hvor er stelnummeret placeret, jeg ved det ikke og taksatoren ved det heller ikke?
Endelig afgørelse - bussen er død, og jeg får en pris, som jeg er tilfreds med. Desværre må man hos Tryg ikke købe den tilbage ved totalskade, men jeg får at vide, hvilken hugger, som har købt den (og vil se, om jeg kan købe den tilbage).
Så - jeg jagter ny T3 i mekanisk god stand.
-
Stelnr er på bagsiden af tværvange under passagersædet / ved bsøjle.
-
Tak JJ.