T3nettet og T3Klub Danmark forum
Køb og salg => Skrotten.. => Emne startet af: Hinze efter 21. Maj 2013 kl: 07:00:19
-
Hey,
Jeg købte den lækre jetta til at være række4 donor til min T3. Den skrælles nu, dvs. hvis du mangler noget giv lyd. Den passer dele med Golf 2.
Se tråd her med billeder og beskrivelse (http://www.t3nettet.dk/forum/generelt/91091-nyt-vogntoj.html?limitstart=0&start=20)
-
Fortæl noget mere om Aircon-delen.
Jeg tænker:
1. Hvad kører den på for en gas.
2. Kan den genopfyldes hvis den skal skilles ad for at komme ud.
3. Kan enheden monteres i en T3?
-
1: R134a
2: Det kræver en klimamand med anlægget til det, den kan jeg klare for dig :-) jeg var på kursus sidste år og har købt en klimamaskine til at lave aircon service, opfyldning osv. Vi kan jo starte med at evakuere det er er i anlægget, køre det gennem regenereringsfiltrene og lægge det på en trykflaske, kan kan det kommes tilbage og anlægget er samlet igen.
3: fisk
-
Jamen..
hvad er standen på den. er den pilråden..
Køre og skifter kassen som den skal. bruger den noget væsker af nogen from..
Har den kørt 280.000km eller..
-
Hej JensJakob.
Jeg har lige siddet og studeret dit spørgsmål, altså nr 3 i den store Vanagon manual.
Kikker man på på konstruktionen vil man umiddelbart sige, ja det kan lade sig gøre.
Kompressoren skal have et beslag og en forbindelse til en remskive der kan trække den.
Tilbygningsdelene burde rent teoretisk befinde sig i Jetta'en, og hvis Jetta køleren kan erstatte T3 køleren er man kommet et stort skridt videre.
Fordelingen af kold luft ville nok kunne lade sig arrangere via en langsgående finerkasse, beklædt med en eller anden barriere indvendigt og noget ekstra blæs.
Der hvor jeg mener der er en hage, er effektiviteten. Rumfanget i en T3 er jo ganske meget større end i en Jetta. Jeg tror (antager med en vis sikkerhed) at fordamper elementet (evaporatoren) i Jetta'en simpelthen er for lille til at kunne følge med.
Derudover skal du huske, at transmissionen der skal drive din kompressor rundt, også tager sin betaling, og her skal du nok uden videre afskrive minus 5 HK minimum (absolut minimum).
Som jeg ser det, vil en sådan løsning blive, med en anden skribents ord: "Et hul i hegnet løsning", eller på godt dansk, der er ikke rigtigt noget der passer rigtigt sammen, men der kan "flikkes".
Man kan forestille sig: Jetta ingredienserne + seperat køler til aircon foran (Jetta er nok ikke stor nok) som også kan findes på US biler (jeg har en stående på mit loft) + fordamper som man finder fra en større tysker eller US bil, tjah..så :)
Bedste hilsner
Bent
-
Fortæl noget mere om Aircon-delen.
Jeg tænker:
1. Hvad kører den på for en gas.
2. Kan den genopfyldes hvis den skal skilles ad for at komme ud.
3. Kan enheden monteres i en T3?
JJ, Aircon er ikke virksom som det er nu. Jeg ville ikke satse på at indbygge noget i en T3. Derimod var min interesse netop aircon beslagene på motoren, så havde jeg både servo og aircon montering på en række4.
Tak Casper, for svar.
Fartpilot ligner T3 modellen, både stilken/armen og "trækket" på wbx spjældet. De 4 Elrude kontakter ligner også T3, Elspejl kontakten er også den samme
Jamen..
hvad er standen på den. er den pilråden..
Køre og skifter kassen som den skal. bruger den noget væsker af nogen from..
Har den kørt 280.000km eller..
Jeg har ikke gennemgået den fuldstændig, men jeg synes nu ikke den virker ligefrem rådden.
Jeg synes den skifter udemærket i gearene og den bruger "mig bekendt" ikke væsker udover benzin ;), den drypper lidt fra servo og ventildækselet.
Den har nu gået 178500 miles (som vel er omkring 285.600km)
Den går 9,5km/l ved blandet kørsel. Når jeg køre laangt giver den 10,5 km/l
-
Tak.
Det er et meget ærligt svar om airconøen
-
Tak.
Det er et meget ærligt svar om airconøen
Det er vel det letteste :)
Jeg havde engang et komplet aircon sæt til T3, fra en carat (som verner nøjsomt havde afmoneret).
Det blev solgt på auktion herinde, måske køberen ikke skal bruge det alligevel....jeg tror dog det et kæmpe arbejde at eftermontere. Hvad med de mindre elektriske anlæg man kan købe til stuen; kunne det være en løsning?
-
Det nemmeste ville nok være at montere et elektrisk anlæg.
Det behøver jo ikke kunne dybfryse hele bilen - bare at kunne sænke temp lidt på de varmeste dage.
-
Lige et indspark ang. aircon i T3 (hvis det er ok i en salgstråd om en donor Jetta)
Flere af dem vi mødte i Australien og i USA/Canada som havde erfaringer med aircon i T3. De sagde alle at der skulle køles ret meget for at få en effekt i det store rum inde i bilen, og derfor var ingen af dem ret imponerede af de anlæg, som de hver især havde prøvet.
Vi har ikke aircon i Mary og har alligevel kørt rigtig mange steder med høje temperaturer både nat og dag. Vores løsning var at åbne vinduerne medens vi kørte. Det virkede rigtig godt. I hvert fald så længe vi kørte på asfalterede veje.
Det var knap så sjovt på støvede jordveje på vej op af et bjerg medens man ligger efter et par osende og stærkt støvende lastbiler :blink:
Men egentlig har vi ikke planer/ønsker om aircon i Mary.
-
Det hjalp meget at male taget på Frk G hvidt.
Men - tværs over Po-sletten, op igennem Spanien eller fra Pisa til Rom stik syd med solen ind gennem forruden er situationer hvor det har været MEGET varmt inde i bilen.
Du har en god pointe med at aircon skal være så kraftig, at det kan køle mere end er kommer varmeindfald - da det forudsætter lukkede vinduer for at virke.....
Måske noget af løsningen er nogle kraftige 12V ventilatorer til at skabe airflow inde i bilen?
-
Nu tråden har taget en drejning vil jeg lige komme med et indspark mere.
Step et er at mindske varmestrømning mest muligt, derefter se på "passiv køling" derefter "aktiv køling"
Mindre varmeindstråling:
Jeg har mørkeblåt tag og indsiden af tagbeklædningen er og var kold selv ved 30 grader i Berlin i sommers. Det originale isolerede indertag er perfekt, han man ikke de skal det monteres eller kopieres best muligt, så kan maling af taget droppes.
Bagerste vinduer(alle bag føren) kan belægges med folie der nemt kan tage 30-50% af varmeindstråling uden at meget ud/indsyn mistes. Sider, skydedør og bagklap isoleres med rockwool i poser. Hvis instrumentbrættet er ude er den en fordel at isolere med selvklæbende måtter derinde bag, fx. pladen under forruden samt fodbrønd. Gulvet isoleres med std. vw t3 isoleringsplader.
"passiv køling"
Hvis muligt sørg for en kold bil at starte i, fx. byg en carport så bilen står i skygge. Det hjælper naturligvis ikke på den lange ferietur, men de mange ture herhjemme på en time eller derunder der er bilen kold hvis den starter kold og er godt isoleret mod varmeindstråling. Givet det virker ekstremt at bygge en carport, men i virkligheden mindre ekstremt end at eftermontere a/c i en T3.
Monter sideruder med tvangsudluftning, køres der med lukkede ruder skabes der godt luftflow ned gennem busen med frontblæseren alene. Prøv fx. at parkere bussen sætte blæser på trin 3 og gå ned bag busen og se hvor meget der strømmer ud af tvangsudlufterne!
"aktiv køling"
A/C.
Det skal noteres at funktionen først vil være god efter at ovenstående er lavet så systemet faktisk har mulighed for at køle bussen. En anden fordel ved alt ovenstående er at vinterdrift vil være med højere hurtigere og lang mere stabil temperatur.
-
Sælges nu helt ekstraordinært til 6000,-. Betingelse, vi ejerskifter med det samme på nettet; dvs du medbringer nemid og dankort
Ellers bliver den "klippet" i stykker og skrottet.
-
Har du prøvet at sætte den på vagcars.dk?
Den er næsten for fin at skrotte.
-
Har du prøvet at sætte den på vagcars.dk?
Næ
-
Så skrælles den. Hvis du mangler stumper fra en jetta2/Golf2, giv lyd.
-
at du nænner at hugge sådan et klenodie op :ohmy:
-
Så køb den Verner
-
Så køb den Verner
det tør jeg sku ik, jeg er løbet tør for gemmesteder :blush:
-
Jeg vil gerne købe blinklyskontakt og viskerkontakt.
-
Jeg vil gerne købe blinklyskontakt og viskerkontakt.
Skal din DOKA gejles...??
-
Jeg vil gerne købe blinklyskontakt og viskerkontakt.
Skal din DOKA gejles...??
Yep, MFA og fartpilot. :)
-
Har du video af udstødning ved koldstart, og lyd af motoren - det var en PF, 108 hk?
-
hej
Ny her.... kan nakkestøtterne fra din Jetta hekses med så de kan passe i en T3 camper, evt. monteret på undersiden af det skab der sidder lige over sædet.
-
så er der puslet lidt