T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: mikkelloekke efter 16. Juni 2013 kl: 23:58:35
-
Hej alle,
Jeg har en dejlig Westfalia som intet mangler, bortset fra træk på alle fire hjul! Så tanken slog mig: er det muligt at konvertere en 2WD til Syncro? Og hvad ville en sådan operation i så fald indebære samt koste? Jeg går ud fra at vejen frem ville være at finde en fornuftig Syncro og bruge den som donor. Hvis nogen har erfaring eller andre tanker om dette emne, vil jeg blive glad for at høre fra jer!
Bedste hilsner,
Mikkel
-
Der er en her fra byen som har gjort det, så det kan lade sig gøre.
MEN..... inden du er halvvejs, og sikkert lang tid inden,
vil du ønske at du i stedet for havde købt en syncro og bygget alt det over i, som du har i din camper.
Det er lettere, hurtigere og sikkert også billigere.....
Det skal siges, at ham som gjorde det, er en dygtig pladesmed (når han gider) og han vil ALDRIG gøre det igen.
Tony
-
Jan fra IG 16 har lavet 60 billeder af ombygningen fra en 2WD til 4WD. Han findes på facebook med dette album:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.549372255091483.138952.100000561402586&type=3
Man kan skrive meget om det. De 2 herrer brugte en del aftener, et CO2 svejseværk og en syncro der blev slagtet. Resultatet er nu en 4WD og den står igen uden plader og klar til gennemrenovering. Et projekt der æder resurcer. Måske er det bedre med at renovere en 4WD, her må ildsjælene så selv vurdere deres projekter.
-
Og bilen mister vel samtidig sin afgiftsmæssige identitet, og skal derfor på ny vurderes af SKAT. Tror det projekt løber dødt i omkostninger.. :dry:
-
Tak for svar allesammen. Det lyder som om det er et større projekt end som så. Mit ærinde med dette indlæg var at få en føler for omfanget, og det har jeg så fået nu. Tak igen.
-
Og bilen mister vel samtidig sin afgiftsmæssige identitet, og skal derfor på ny vurderes af SKAT. :dry:
Nok ikke hvis man hedder Kinnock til efternavn :lol:
-
Vil også sige at det er "dødsdømt" på forhånd.
Men hvad er dit behov?
4wd eller øget frihøjde eller lavgearet?
Vi kørte ca. 20.000km offroad på vores jordomrejse og på en af de svære passager, en krydsning af Andesbjergene ad et smalt hjulspor op i ca. 5.000m højde i sne og slud. Ja det foretog vi med den store trækaksel pænt liggende inde i Mary. Vi kunne gøre det pga. den gode frihøjde og det lave G'gear samt AT dæk. Men jeg indrømmer gerne at 4wd ville klart have været ønskeligt der.
http://www.dennisbager.dk/2009/august/26.htm
Hvis dit behov "kan" klares med øget frihøjde, så vil 4 nye, stivere og længere fjedre være en god og simpel løsning, samt evt. kombineret med et sæt 15" AT dæk (som de fleste syncroer efterhånden kører på).
-
Og - skaf et differentiale med 40% spær og monter i gearkassen, så kan du komme frem rigtig mange steder.
-
@jensjakob - Det lyder interressant med et andet differentiale, ved du hvor man kan skaffe sådan et? Og kan man lave det selv, eller kræver det eksperter? Og hvor dyr tror du sådan en operation ville være?
-
eller som Fynboen har gjort det. Syncro spær i en almindelig gearkasse. Mekanisk wiretræk til at aktivere det. Rigtig smart og godt tænkt.