T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: hanslars efter 26. Juni 2013 kl: 08:58:23
-
Jeg har ledt lidt på nettet vedr. dækrotation for 4x4 inkl. reservehjul.
Der er sikkert nogen herinde som har erfaringer og/eller gjort sig tanker om dette. :)
Jeg tænkte umiddelbart på at tage reservehjulet, og flytte det til højre baghjul, og næste gang der så skal skiftes rundt (med det som nu er det "nye" reservehjul - og et andet) flyttes det "nye" reservehjul til højre forhjul osv. Dvs. man hele tiden flytter en plads rundt, mod uret. Er det en god ide?
For en god ordens skyld skal jeg vel nok sige at dækkene er BF Goodrich Mud Terrain.
Jeg har også fundet nedenstående billede på: http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=43 - det er billede G...
[attachment=14833]tire_rotation_fg_2013-06-26.jpg[/attachment]
Men er det nødvendigt at rotere alle dæk samtidigt? Meningen er at vi skal på en 1-års-tur med bilen, og det bliver derfor til dækrotation ude i marken med håndkraft... :silly:
-
Vi har altid roteret dækkene på Mary efter nogenlunde samme princip (dog ikke så gennemtænkt som på tegningen).
Og efter ca. 5.000 til 10.000km.
Men på tur ud i bjergene og med konstant overlæs, så kan du også bruge punkteringerne som tidspunkt for rotation, for det kommer ofte før 10.000km :(
-
Tak for hurtigt feedback Dennis ;) Vi har stadig vores første punktering til gode, men vi har jo heller ikke kørt med overlæs, selvom vi dog har kørt i Danmarks nye "bjergkæde" :P
-
værsgo
http://www.syncronauts.org.uk/syncro-technical/wheels-and-tyres/syncro-tyre-rotation
-
Men er det nødvendigt at rotere alle dæk samtidigt?
Øhhh, ikke forstået...
Med en hi-lift eller andet ordentligt løftegrej er det en nem opgave at rotere hjul... der er ordentligt værktøj guld værd B) .
-
Når man roterer er det indforstået alle dæk/hjul skiftes rundt imellem hinanden i det angivne mønster. Det er kun ved brug af reservehjulet der kan være en "pause". Det burde ikke betyde alverden, men det er lettest at gøre det på alle hjul når man nu har grejet fremme til det.
-
Tak for alle indsparkene. :)
Det er selvfølgelig ikke så ofte man vil skulle gøre det, men jeg tænkte at når man nu er ude for at se Verden, at det er det man vil bruge sin tid på (og ikke så meget dækskifte)... ;)
Men jeg kan se at det nok bliver den "store" rotation så. Alle er vel enige om at det er et sted mellem 5.000 og 10.000 km?