T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: jensjakob efter 19. Juli 2013 kl: 21:01:08
-
Hej.
Det store panel bagi i førersiden. Det over baghjul og hen til lodret samling.
Hvordan er det fastgjort?
Er det punktet til de skrå forstærkninger inde i kroppen eller kun punktet rundt i kanten?
Nogen må vide hvordan det bør være lavet ,)
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Det er punkt svejset fra skærm kassen se evt mine tråde mowieboxen her og. Woodstuckd på klub siden deres massere af billeder
-
panelet er punktet fast rundt i kanten, de skrå forstærkninger er limet med konstruktionsklæber af en eller anden art..
-
Så vidt jeg husker, så er det limet til de skrå forstærkninger..
-
Takker. Forslag til hvordan jeg kan reppe når panelet har sluppet de skrå forstærkninger?
Det giver de ondeste resonanser i hele karossen - og mest i førersiden.
Jeg har kæmpet med at finde hvad der måtte være utæt - indtil jeg fandt på at klappe på det panel og fandt ud af at det har sluppet :(
-
1. Sætte kiler i og åbne sprækken?
2. Sprøjte acetone ind og rense så godt jeg kan?
3. Klæbe det med hvad?
4. Sætte i spænd med saksedonkraft x 2 og træplade op mod husmur i 4 timer????
Forslag?
Vil gerne bruge en lim som tørrer nogenlunde hurtigt. Har ikke så meget mur jeg kan parkere bil op af ; (
Vil også gerne bruge en lim som jeg kan påføre indefra på enelleranden måde.
Og jeg er spejlblank her.....
Min erfaring med at lime går til modelflystadiet ,) - så jeg har brug for lynkurset i karosserilimning....
-
Jeg vil tro Du kan bruge den Sika rude/karosserilim som anvendes til mange forskellige ting. Den har været nævnt herinde flere gange bl.a. til limning af højtag og deslige. Fås som fugepatroner. Sæt en forsigtig kile imellem forstærkning og skærmen og lim der hvor det har sluppet, tag så kilen ud og læg et forsigtig tryk imod udefra for at "sætte" limen. Men nu ingen buler indad :)
-
Tusind tak.
Jeg var i hovedet igang med at punkte indefra og nymale udefra.
-
TEC 7 eller en anden montagelim f.eks Dana. Jeg limede det nederste panel i førersiden i toppen i samlingen for et par år siden og hvis ikke det var rustet yderligere havde det nok holdt endnu. Til at holde det på plads brugte jeg laststropper og en pind i spænd.
mvh søren
-
Tec 7 er så vidt jeg husker en vandbaseret lim.
Jeg bruger det aldrig mere!!!
Jeg brugte den til at tætne min tagluge med på anbefaling af min lokale bådstumpepusher. Der gror nu en sort svampeart alla det man sommetider ser i badeværelser med gummifuger, på den synlige del af fugen
Jeg brugte resten til at reparere taget på min skurvogn
To år efter var Tec 7'en nærmest frønnet væk og jeg reparerer nu på svampeskaderne, der fulgte med den igen opståede utæthed.
Jeg er rigtig glad for at jeg ikke turde bruge Tec 7 til at lime mit højtag fast med.
Der brugte jeg Sikaflex 291, just in case., og det virker :cheer:
-
Sika291 bliver det.
Jeg har KÆMPET med at få støjen ned i Frk Grå - og aldrig rigtig lykkedes med det.
Og det forstår jeg nu, at uanset hvor meget jeg kæmpede, havde jeg en fjende i et løst panel som agerede boombox.....
GLÆDER MIG SÅ MEGET til at få det fikseret
-
Jens Jacob.
Jeg vil anbefale dig at læse produktbeskrivelsen på både Sikaflex 291 og 292 og så vurdere hvilken ,der kommer nærmest det du skal bruge det til. De har lidt forskellige egenskaber.
-
Bliver simpelthen nød til at korrigere jer det er karrosserisiden i snakker om (paneler er det nederste som sider lige inden bunden af bilen og bag hjørnerne kan man også kalde paneler) Og alle de små forstærkningen der er klæbet på indersiden er lige nettop for at fjerne og afstive støj og resonans de SKAL IKKE limes med en lim der er super stærk eller bliver sten hård men derimod evt en karrosseri sealer som kan give sig eller en MS polymer baseret klæber fra byggemarkede den kan også give sig ,personlig kunne jeg også finde på at bruge butylbånd fra 3m (det som alle Volvo ruder sad med i gamle dage ) eller aftageligt rudelim fra evt wurth andre leverandør har det også ,og så kan resten af tuben bruges til at tætne den i forvejen altid utætteforrude.De to sidst nævnte tørre aldrig helt op men klæber rigtig fint til formålet.
-
Tusind tak for gode input.
Jeg finder en MS polymer klæber.
Mener dog at Sikaflex 291 også forbliver blød?
Min største udfordring ligenu er hvordan jeg får renset af mellem forstærkning og karosserisiden - der er ikke meget plads derinde, men jeg fnder nok på noget. Jeg tror noget med japanspartler, og så acetone i rå mængder - tror ikke jeg får fx sandpapir derind :-(
-
Begge de nævnte sikaflex er sealere og meget fleksible, den ene prioriterer dog tætning og fleksibilitet højest og den anden selve limningen.
De er på polyuretan basis og hærder ved hjælp af fugtighed fra luften
-
Sikaflex 292 ser god ud:
http://marinelageret.dk/baadpleje-285/lim-fra-sikaflex-tech7-mm-923/sika-produkter-322/sikaflex-292-hvid-3106.html
?
-
Mission lykkedes.
Og er du da vimmer det gør en KÆMPE forskel i støjniveauet.
Jeg er MEGET glad - det er som at få en spritny bil når den ikke RUNGER fra det store sidestykke bagerst
-
Sådan lægges der pres på limningen.....