T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Mary efter 30. Juli 2013 kl: 17:12:19
-
Ja, som i nok ved, saa skal vi have ny motor i Mary.
Vi overvejer i den forbindelse en TDI loesning fremfor alm TD.
Der er ikke saa mange i DK med erfaringer hermed, men kom frit frem med hvad i har og hvad i evt. har hoert fra andre.
-
Fandt denne "gamle" tråd her (http://www.t3nettet.dk/forum/syncro-fora/15266-tdi-konvertering/flat?limitstart=0&start=40).
Jarl har skrevet en rigtig fin beskrivelse (på side 2) af det interne. Det var i øvrigt før han blev "hellig" og forgreb sig på række4 benziner. ;)
Jeg har kørt en lille tur i med 1Z'er; den var med JX stumper og kørte fint. Specielt "støjen" er en del mindre end forkammer.
Gearingen er nok "problemet" i de normale gearkasser, men en AAP og store hjul kan vel hjælpe.
-
Hej Dennis
Du kan vælge mellem 90 og 110 hk, enten en 1Z eller AFN. Man køber gerne en hel bil, når der skal skiftes til TDI (slagtes), så mangler man ikke enkelte dele til projektets afslutning. En diesel golf eller passat findes ofte til mellem 500 og 800 euro i Tyskland. Man skal helst købe en bil med maks 200.000 km på tælleren og ideelt skal man renovere espèn og andet hen ad vejen, når den skal blive rigtigt fint. Men husk, at en 1Z med 90 hk allerede kører med 202 NM og en AFN kommer op på 238 NM, gearkasserne på syncroerne er kun type godkendt til maks 178 NM. Flere tyske syncrofolk har monteret specielle dele i gearkasserne, her taler vi om skjoldet i "Flugzeugaluminium" og varmeplader South Afrika for at kunne klare en del af kræfterne. Det omtale skjold koster ca. 800 euro i ren materiale. Samtidig er der nu planer om, at Volkswagen kommer med et nyt oplæg af 5;43 kronehjul og spidshjul pga. behovet på T3 fronten, her mangler jeg dog de sidste detaljer. Dermed leveres der stumper til fremtidens normale gearkasser på syncroen.
Og man skal være klar over, at man skal bygge om på ledningsnettet, når der monteres en TDI. Alle elektroniske dele fra en slaughterbil dele hører med og man hopper så ind i den digitale verden. Den analoge med JX og AAZ er mere efter KISS og du vil også blive glad, når du fastholder i nuværende teknik.
Jeg kører selv kun med JX på alle 3 busser herhjemme, dermed har jeg kun en drivlinje og kun en slags reservedele på hylden og en JX kan sagtens klare fremtiden med oliekøler mm.
Du finder ud af det og husk pengepungen - en JX fåes som renoveret motor til 1.400 euro her i landet.
Der var også noget om ALE motoren og "Feinstaubzonen" i Tyskland, disse krav kommer nok ikke hjemme hos dig!? Ellers er der enkelte ombygninger undervejs i Berlin med grøn plakette og ALE fra en slagtet Golf Variant ...
Lidt lyrik på tysk:
http://www.bushaltestelle.eu/article_engine/print.php?article=15&ENGINEsessID=hlt9c5hn42f5o3repu832t0db3gfe3ur
Vigtigste regel om TDI ombygninger: Man køber gerne komplette biler til slagtning...
Bedste hilsner
Jens
-
Helt enig med Jens, køb en hel bil og skil den ad... så kan i høre motoren i gang, og evt køre en tur i den. Jeg har et par gange købt en motor på en palle, en enkelt gang er jeg dog blevet tørret ret grundigt, og fik købt en motor der så absolut ikke var i orden.
Den subaru jeg er ved at bygge om er også købt på en palle, men det er af en af de personer jeg stoler 100% på, så jeg har ingen tvivl om at motoren er i orden.
-
Interesant tråd - da jeg selv har en 1995 TDI Golf til at stå og påtænker at smide den i min Syncro. Jeg har ikke meget el-forstand men har en god ven (der til dagligt arbejder ved VW i Ålborg) som selv er t3 kørendene. Han vil fikse alt el for mig :-)
Med udpreget stor fare for at blive korsfestet, tillader jeg mig at udbringe min holdning til motorkonvertering.
En VW skal selvfølgelig kører med en VW motor - hvad skulle der tilsidst være tilbage af en t3er, hvis vi skulle tage det der var bedre, fra andre bilmærker - ikke meget.
Personligt kunne jeg ikke tænke mig en t3 med Landrover undervogn :-) :-)
-
En VW skal selvfølgelig kører med en VW motor
hvad var det du sagde Søren? jeg kan ikke høre dig :woohoo: :woohoo:
http://www.youtube.com/watch?v=JyMPhtO4Yxw
-
En VW skal selvfølgelig kører med en VW motor
hvad var det du sagde Søren? jeg kan ikke høre dig :woohoo: :woohoo:
http://www.youtube.com/watch?v=JyMPhtO4Yxw
Var der snortræk i denne grimme bil :-) :-)
-
En VW skal selvfølgelig kører med en VW motor
hvad var det du sagde Søren? jeg kan ikke høre dig :woohoo: :woohoo:
http://www.youtube.com/watch?v=JyMPhtO4Yxw
Måske skulle jeg konverterer fra kristendom til Subaru :-) :-)
-
Søren (den ligger lige til højrebenet) husk:
Hvis een eller få personer har "en hemmelig ven", så er vedkommende mærkelig.
Hvis mange har "en hemmelig ven" så er det religion. :lol:
Bent
-
Hvad er erfaringer med 2.5 TDI fra T4?
Fx 102 eller 150 hk ;-)
Kan de bruges og er de holdbare?
-
Kun 1,9 TDI som diesel i T3eren ... som rimelig fornuftig ombygningsprojekt. Jeg har ikke set en eneste 2,5 liter diesel med 150 hk i en T3 her i Tyskland, den omtalte 2,5 l motor fra T4eren har i forvejen ikke det bedste ry?! (Zweimassenschwungrad und Drehmomentbelastung). En 2,5 diesel 150 hk dræber drivlinjen på en normal T3 syncro ...
En Subaru kommer hurtigt op på 15-17 liter, det må svare til 6-8 km på literen ... og en fin justeret TDI 90 hk klarer nogen gange under 7 liter i en T3er, hørte noget om 14-15 km på literen. Her finder man så flere svar, selvom Danmark jo er præget af høje afgifter. Til gengæld sparer man nedskrivning og renter på en ny bil når man investerer i den gamle ( vægtafgiften ... ).
Analog motor er en ide med AAZ og longblok, den klarer 5% mindre i omdrejninger, har til gengæld 150 NM sammenlignet med JXerens 138 ... og her skal der monteres en oliekøler, enten på JX eller en AAZ.
1,9 TDI er en fin ide, så husker man bare lige at der skal købes en hel bil til slagtning.
----
Jeg tænker mere på det økonomiske og arbejdet til sådan et projekt. Her i byen har Jan smadret flere gearkasser efter konvertering til AFN i sin syncro doka. Han har nu monteret omtalte skjold i gearkassen og den trækker "kun" med 238 NM efter flere skader på drivlinjen. Der blev brugt flere tusinde euro og bilen er enorm tidskrævende. Jan er dog også kendt for, at han kører ind i alle mudderhuller ...
Dirk i Hamborg kører med AAZ i sin syncro. Den har nu snart kørt 200.000 km med denne AAZ og den bruger lidt olie. Ellers er den bare kørende som en ildsjæl, dog også med olieøler. Ude på terræn kærer Dirk ikke ind i de store huller, en mere fornuftig stil når det drejer sig om mulige skader på bilen.
Jumpy i Tarp har 3 syncroer. Den ene kører med Subara og den kan sagtens klare 6 km på literen, såfremt speederen trædes i bund. Samtidig har han en Audi5e motor i en af syncroerne. Her er motorlugen bygget om (hævet) og den har masser af kræfter. Den sluger en del liter og ligger ikke i den billige ende med forbruget.
Og når jeg så kigger på folket i Tarp der til dagligt er igang med motorkonverteringer og andet, så er sådanne projekter tidskrævende. Jeg vil ikke udtale mig om økonomien, der er mange muligheder.
Jeg fastholder i mine JXere, de klarer sig fint, de skal dog plejes og serviceres.
Jens
-
Det første du skal overveje når du vil andet og mere end JX/AAZ er efter min mening gearkassen.
Den billige og tættest på std:
Få renoveret din std. gearkasse.
Hold dig til en renoveret JX, monter intercooler og en nye vandkøler, samt oliefyr / motorvarmer (og varm den op hver gang inden start). Hæv ladetrykket en anelse og overvej et setup med den vandkølede manifold fra en golf. Det ændrer turboplaceringen og der skal laves om i motorum og motorophæng men det er nok investeringen værd. Overhold olie og kølevands skifte intervallerne (jeg har selv kørt 6000 / 1 gang om året) brug det rigtige kølevæske og KØR.
Den dyre:
1. Få renoveret , opgradert og forstærket en original gearkasse og hold dig under 175 nm når den snurer under 2000 omdr. Længere oppe over 2000 omdr kan kassen godt klare op til 195nm hvis den er renoveret og forstærket. Det har primært med slyngsmøringen at gøre (og det er bl.a her de såkaldte öl-leitbleche kommer til sin ret og leder olien ned på akslen istedet for at den driver ned at gearkassehusets sider)
Det kan klares med 1. et remap af ecu boksen på en 1Z eller 2. ved en analog DI med JX turbo men så mister man TDi bundtræk.
Eller den møg-dyre:
2. Find en Renault UN7 kasse der kan modificeres til at passe og invester i en fuld elektronisk PD TDi. Men så har du mere en slags "T3 Quattro" end du har en Offroad Syncro. -> http://www.vwbus-online.org/forum/board_entry.php?id=581735&da=DESC&page=0&order=time&descasc=DESC&category=all
-
Hvad er erfaringer med 2.5 TDI fra T4?
Fx 102 eller 150 hk ;-)
Kan de bruges og er de holdbare?
Jeg kører 2,5 TDI 115 Hk fra en Audi. Det kører ok.
-
Mange gode råd og punkter at tænke på.
Der er flere grunde til at vi påtænker en TDI ombygning.
1) Det er nu 4. motor havari at vi har i Mary på ca. 120.000km. Alle med AAZ og oliekøler.
2) Vi har hidtil holdt os til "analog" udgave for at holde det simpelt. Men her på Island var der ikke en eneste AAZ eller JX'er at få fat på. Så vi tænker på om ikke vi bør få noget "nyere" i.
3) Det er jo lidt støjene og langsomt med en AAZ. Dette vil vi også gerne gøre lidt ved da vi egentlig er ret glade for Mary (når hun virker).
Vi er godt klar over at en TDI konvertering koster mere end en analog motor. Men sidst vi skiftede motor overvejede vi også at lægge de ekstra penge på bordet, men valgte den billige løsning (en AAZ igen) og denne holdt under 15.000km...
Lige et opklarende spørgsmål.
En AFN, er det en "manuel" TDI? eller hvad er det egentlig?
-
AFN er den TDI motor med 110hk, og med et moment på 235 der får en T3 gearkasse til at gå i stykker bare ved tanken... Den er en fuldblods TDI med styreboks og det hele.
Der køre nogle få mTDI rundt i DK, de køre med 1Z (90hk udgaven) med mekaniske pumpe fra en AAZ og ingen elektronik, mener oss de køre med JX manifold og turbo.
Men selv en 1.9TDI 1Z 90hk der er bygget op med styreboks og det hele, med elektronisk indsprøjtning, er for stærk til T3 gearkassen med dens 202NM. Man kan jo chippe en TDI til at have flere heste og Nm, så måske kan man finde en der kunne begrænse motorens computer til et Nm niveau som gearkassen kunne holde til?
Holgers 2.5'er smider 265Nm, hvilket er meget for en T3'er, men det kommer jo an på hvordan motoren er sat op i bilen, og dne fod der ligger på speederen.
Man kan så godt få en 2.5 TDI med 87Hk og 195Nm, den kunne jo nok godt gå i en T3'er med dyr modificert gearkasse.
Men pas nu på i ikke ryger ind i afgift problemer, er Mary betalt afgift til at være en JX'er eller en DJ eller en anden motor?
-
Mener DT63 har konverteret til TDI og er sikker på han kan fortælle om projektet og dets holdbarhed
-
Så vidt jeg ved er Mary født med "den store diesel motor" og derved kan vi godt gå op i 90 heste udgaven uden at overskride 20% reglen.
-
Så vidt jeg ved er Mary født med "den store diesel motor" og derved kan vi godt gå op i 90 heste udgaven uden at overskride 20% reglen.
Den store diesel motor? Den største diesel motor T3'eren er født med er JX'eren med 70 HK, så hun kan ikke være født med en AAZ, men kan jo være at hun er betalt afgift til at være med 75 HK som AAZ har. Var det Niels Erik Thing der fik Mary på DK plader eller?
-
Fik en hyggelig snak med Erik i går og fik en god historie om hans tidligere syncro med 1Z, som bare var lavet med mekanisk pumpe.
Det kunne være et ok valg, som også ligger i den billige ende.
Men da både Erik og jeg er rimelig arbejdsramt for tiden (og jeg ikke lige har prøvet denne operation før, så bliver det nok ikke lige foreløbig.
Jeg har også skrevet lidt med Bernd Jæger. Og hold da op hvor er han dyr.
Nå, men er der nogen, som har erfaringer som Eriks?
-
Kan man ikke hvis, man vælger den rigtige tdi + donerbil bruge den der "eco mode" som forsinker speederen og turbo trykket, derved må NM vel være lavere så gear kassen ikke bliver overbelasted.
Jeg fik jo lavet. da jeg experimenterede med TFSI. 2 potmetre henholdsvis speeder og turbo delay som virkede fint.
Det må også kunne laves på en tdi.
-
Kan man ikke hvis, man vælger den rigtige tdi + donerbil bruge den der "eco mode" som forsinker speederen og turbo trykket, derved må NM vel være lavere så gear kassen ikke bliver overbelasted.
Jeg fik jo lavet. da jeg experimenterede med TFSI. 2 potmetre henholdsvis speeder og turbo delay som virkede fint.
Det må også kunne laves på en tdi.
Søren, jeg forstår ikke lige helt din mening?
Skal det læses i positiv retning eller negativ retning mht. mulig ny motor?
-
Det skal forstås positivt, det virker fint min erfaring er med et sådant system reagere motoren ikke så voldsomt når man træder på speederen
det kræver lidt tilvending da det føles som og er vel også en form for selvbestemt turbolack. Det system jeg havde var det en drejeknap så man selv bestemte hvor meget forsinkelse man ønskede på henholdsvis turbotryk og speeder response. Jeg har pt en lupo og ved at sætte den i ECO mode opnår man noget af det samme.
Det jeg så går ud fra er, at hvis man skulle ud i at skifte motor! ville jeg finde en moderne med regulering og det hele, helst en hel donerbil, jeg ved ikke rigtigt hvilke årgang der har disse "eco" knapper kom, men min lupo er fra 1999 eller der omkring.
Jeg har prøvet med mekanisk tdi og syntes ikke rigtig om motorgangen sammenlignet med den som er electronisk styret.
Men det er min erfaring. Og jeg tror ikke jeg ville tage jorden rundt med Mtdi.
-
Ta´ en 1Z fra en Passat og monter JX eller AAZ turbo. Så slipper du for det høje moment ved lave omdr. og skåner dermed gearkassen. Jeg har en Bluestar stående med 1Z/JX som du kan prøve en tur i hvis du har lyst.
-
Begge sidste indlæg lyder meget interessante.
Holger, jeg kommer gerne forbi inden længe :)