T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Mekanisk => Emne startet af: rcb efter 20. September 2013 kl: 10:22:02
-
Jeg mangler et håndbremsekabel.
Mine nummerplader er i fare, fordi min håndbremse ikke kan godkendes, æv!
Er der nogen der ved hvor jeg får et håndbremsekabel som passer?
(caravelle ´86)
Rasmus
-
Hej Rasmus,
Bagerste kabel eller det forreste som går hen over tanken?
Mvh
Jens Jakob
-
Jeg mangler et håndbremsekabel.
Mine nummerplader er i fare, fordi min håndbremse ikke kan godkendes, æv!
Er der nogen der ved hvor jeg får et håndbremsekabel som passer?
(caravelle ´86)
Rasmus
Jeg har begge del (alle tre) kan sende det til dig i morgen.
-
Hej Rasmus.
Hvis det er et af de bagerste til tromlerne har jeg et splinternyt Gemo kabel liggende i Roskilde du kan få for en hundredekroneseddel+forsendelse, vil tro at det kan sendes for 25,- som et storbrev.
Jeg skal på posthuset i eftermiddag i anden anledning så jeg kan tage det med der, så skulle du gerne have det i postkassen imorgen. Ta' kontakt på min mail hvis det er noget du kan bruge!
Mvh.
Jakob
jakob_mj(a)yahoo.dk
-
Tak for snakken.
Prøv at se på foto her:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=409471&postdays=0&postorder=asc&highlight=adjust+rear+brakes&start=0&sid=08ca385777de7ad953fa054274c57e62
På det foto sidder den røde hh blå fjeder forkert - så de støder på omløberhjulet på justerarmen til håndbremsen
-
PÅ dette foto sidder de rigtigt:
http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.vanagain.com/images/rearbrakes1.jpg&imgrefurl=http://www.vanagain.com/Rear%2520brake%2520replacement%2520for%2520vanagon.htm&usg=__-w0XnrL3nxxeU7wZIgMUIsPUc3Q=&h=968&w=974&sz=33&hl=da&start=0&zoom=1&tbnid=7CgYfwfhQ6axEM:&tbnh=131&tbnw=136&ei=BeYCTqTcI4qTswa-wvHiDQ&prev=/search%3Fq%3Dbrake%2Bsprings%2Bvanagon%2Bphoto%26hl%3Dda%26sa%3DX%26rls%3Dcom.microsoft:da:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7GGLJ%26biw%3D1276%26bih%3D868%26tbm%3Disch%26prmd%3Divns&itbs=1&iact=rc&dur=266&page=1&ndsp=31&ved=1t:429,r:5,s:0&tx=85&ty=31
-
ok, tak, jeg prøver at rense omløberhjulet og tjekke om fjederen støder på.
mvh Rasmus
-
Rigtigt nok; det er nok ikke kablet.
Men jeg kan trække håndtaget rimelig langt op uden at der er noget videre modstand på højre baghjul.
Og jeg kan se at armen rammer "akslen"(?) inden den har fået bremset bilen.
Håber det er forståeligt, sammen med billederne.
[attachment=15690]h681780a.jpg[/attachment]
[attachment=15691]hc896fd5.jpg[/attachment]
[attachment=15692]h4b22d62.jpg[/attachment]
[attachment=15693]h7dcd8fa.jpg[/attachment]
[attachment=15694]h9a52336.jpg[/attachment]
[attachment=15695]ha09ef1a.jpg[/attachment]
-
Mit råd vil være:
1. Slæk håndbremsekablet inde under bilen. Sørg for at hold godt fast på den forreste del med en rørtang når du løsner møtrikkerne bagpå - den forreste del kan ikke lide at dreje rundt...
2. Med håndbremsekabel slækket, juster automatjustermekanisme ud, så bremseskoene lige rør ved tromlen når den kommer på.
3. Juster kablet inde under bilen, så den tager ved efter 2 klik på håndbremsehåndtag, og bremser meget efter 3 klik
-
Hvis håndbremsekablet ikke er helt slapt når bremserne justeres, så er der ikke fri vandring nok i den lodrette arm på bagerste bakke.
Derfor er det vigtigt at håndbremsekablet er slapt, når bremserne justeres op.
-
JJ;
Ok, tak, det vil jeg gøre.
Og jeg spørger lige dumt, for en sikkerheds skyld;
Taler du om justering af selve bremsen? Ikke kun håndbremsen..?
-
Ingen spørgsmål er dumme. Der findes kun dumme svar ;-)
1. Justering af bremsen, ved at spænde automatjusterroterdimsen ud.
2. Dette bringer også håndbremsekabelarmen længere ud.
3. Og til sidst - når bremsen er justeret så bakkerne er ude liiige og røre tromlen, så ind under bilen og juster håndbremsekabel der hvor forreste del møder trækåget der trækker i de 2 bagerste kabler.
-
Nå jo, når du justerer, så sæt indimellem tromlen på i begge sider (hvis du har begge sider af), og gå om og træd på bremsepedalenet par gange, så bakkerne centrerer.
Men sørg for at have tromlen PÅ når du gør det....
-
Hvor tyk er belægning på bremsebakkerne?
Mål i toppen på den sko der er tættest mod front.
Nye bakker er 6 mm i belægningen, 2.5 mm belægning er mindstemålet.
-
Ok, jeg tror der er nok belægning, men ka jo tjekke.
Den er slidt mere lige på de første 8-10 milimeter, men eller rimelig tyk.
..bør man justere dem begge samtidig, så problemet ikke bare hopper over på den anden side?
-
Det er altid en god ide at tjekke begge sider samtidig.
T3 bremsen er lidt spøjst lavet, det er den øverste del af bakken som gør det meste af arbejdet.
-
Tak for den tydeligt forklarede fremgangsmåde, nu holder der en nysynet T3´er lige uden for min port!
Det er kraftedeme for fedt!!
kh Rasmus
-
Tillykke med det. Jeg kender fornemmelsen ;-)
Jeg er vildt glad for at jeg kunne hjælpe og give noget af den viden videre, som jeg selv har fået gennem tiden herinde.
-
Tillykke Rasmus , og du klarede det hele i fin T3 stil = lav det selv , det også det der gør man kommer til at holde af de biler fordi man lægger lidt sjæl i dem .
Hilsen Poul