T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Elektrisk => Emne startet af: hanslars efter 24. September 2013 kl: 17:53:26

Titel: Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
Indlæg af: hanslars efter 24. September 2013 kl: 17:53:26
Jeg er ved at være godt og grundigt elektricitetsfrustreret!
I sommers havde vi problemer med at starte bilen, den var lige pludselig flad for strøm. Vi skulle alligevel forbi Sydfynsautocamper, så Niels Erik og jeg stod og skiftede mellem flere generatorer, inden problemet var løst. Der blev også skiftet kulregulator et par gange.
Niels Erik var bekymret over at generatoren ikke leverede mere en ca. 12.5 V.
Men vi kørte i næsten 12 dage, inden generatoren (som var en ny brugt) stod af i Frankrig. Det endte dengang med et værkstedsbesøg og en ny brugt generator. Turen hjem, og de efterfølgende mange mindre ture gik uden problemer. Målinger fra værkstedet i Frankrig viste at generatoren ydede ca. 14 V.
Forleden dag havde min kone taget bilen på en mindre tur (ca. 10 km), hvor hun havde glemt at slukke lyset. Resultatet var at jeg måtte køre ned i vores anden bil og give strøm. Bilen startede med det samme. Da bilen kom hjem, ville den ikke starte igen. Vi tænkte at den nok ikke havde kørt langt nok efter at batteriet var blevet afladet.
Jeg har prøvet at lade batteriet helt op, over natten, med en Tystor-lader som yder 10A. Bilen startede, men ville ikke starte næste gang vi skulle køre. Jeg prøvede at skifte til en ny regulator (14v i stedet for 12v - da det var den eneste min lokale Mekonomen havde). Igen blev bilen ladet natten over - laderen indikerede at batteriet var fuldt.
Vi kørte torsdag aften afsted til Helsingørfærgen (ca 45 min kørsel - en del på motorvej) og havde undervejs et kort stop med slukket motor efter ca. 800 m - uden problemer. Da vi skulle køre ombord på færgen, var batteriet dødt igen! Vi fik strøm fra en anden bil, og den startede med det samme uden tøven. Derfor kørte vi hjem igen!  :(
Idag har jeg så målt på bilen. Igen har den ladet hele natten med Tystoren.
Hvilespændingen er 13.35 V
Bilen starter upåklageligt. (har prøvet flere gange, men ikke kørt i den idag).
Da jeg målte batteriets spænding med motoren kørende var den faldet til 12.62V i tomgang, og med lidt gas mellem 12.75 og 12.85V
I tomgang leverer generatoren 24-25A og når jeg giver gas 22A.
Efter at den havde kørt i nogle minutter var spændingen på batteriet 14.5V i tomgang, og generatoren gav en spænding på 14.7V i tomgang.

Jeg har løbende været ude for at måle hvilespændingen med en times interval, og indtil videre har den været hhv. 13.13V og 13.12V.

Hvad pokker kan der være galt?
Jeg ved godt at forhistorien fra i sommers, ikke nødvendigvis har noget med de nuværende problemer at gøre....men alligevel.

Er der nogen som har nogle brugbare input, så modtages de med kyshånd!  :P

Planen imorgen formiddag er at køre en tur på ca. 1 time, og så måle spænding på batteriet for at se om det måske er batteriet som er helt dødt.

For en god ordens skyld:
der er et Exide gel forbrugsbatteri, som både får strøm fra generatoren (der er et skillerelæ) samt fra de to solpaneler på hævetaget. Der er en laderegulator som sidder mellem panelerne og Exidebatteriet, men det burde vel ikke kunne skabe problemer?

Håber som sagt der er nogen som kan komme med en ide om hvor jeg skal lede. Det er efterhånden frustrerende at have en elektrisk upålidelig, men ellers dejlig bil  B)
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: kh efter 24. September 2013 kl: 19:37:20
Der er før kommet et råd om at give starteren direkte stel med et startkabel næste gang den ikke vil igang, jeg kan dog ikke vurdere om det hjælper i dette tilfælde.

Mvh. KH.
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: Baattrup efter 24. September 2013 kl: 20:50:36
Det kan være stel som KH skriver  jeg har selv prøvet at der var dårlig forbindelse vellem starteren og koblingshuset
så af med starten og gør fladerne rene og tjek kabelskoende på pluds kablet.

Hilsen Baattrup
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: dieselpower efter 24. September 2013 kl: 21:18:05
Ja, stel eller  plus kablet.
Bar en tanke, sidder kabelskoene ordentlig fast på batteri polerne??

Lån en batteri tester ved et værksted, så er der syn for sagen med hensyn til om batterierne er  :sick:

Evt, så gør det simpelt og kobel ekstra udstyret fra: lad solceller og forbrugsbatteriet hygge sig uden forbindelse til det originale setup. Motor, generator og startbatteri.
Hvis det er muligt.  

Ud fra hvad du skriver med volt og amp tallene. Vil jeg sige at der er noget som begrænser/æder af   "strømhullet"  mellem generatoren og batteriet..

Et godt sted at starte er de steder, hvor "franskmændene" har pillet i sommers..
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: Samsø efter 24. September 2013 kl: 21:23:57
hej
hvor mange amp. lader den når du tænder for alt hvad der bruger strøm?
mvh tobias
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: basseoghund efter 24. September 2013 kl: 21:28:25
af med kabelskoene på batteriet rens og smør med kobberfedt inden samling , samme i anden ende af kablerne samt spadestikket på starteren. pil også starter af og rens anlægsfladerne på starter og gearkasse smør med kobberfedt og sammel igen . nu starteren er af så prøv den med et par startkebler for at sikre at den ikke går stram , smør evt akslen med pronto el lign
så skulle der gerne være ren forbindelse igennem

vi kører med 14,2V kulholder , og det leverer den 1500 omdr
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: porteren efter 24. September 2013 kl: 21:29:46
Det lyder som om du bruger du Exiden som startbatteri???

Jeg håber, at jeg har misforstået det; for det er et forbrugsbatteri og det er ikke beregnet til startbatteri. Det kan ikke tåle så kraftig afladning.

Desuden modtager det ladning meget langsommere end et startbatteri.
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: jensjakob efter 24. September 2013 kl: 22:05:37
Har du fulgt kablet fra generator via starter til batteri?
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: Aran efter 24. September 2013 kl: 22:58:01
Jeg læser det også som om du bruger gel batteri(er) ?  Det fungerer ganske enkelt ikke.
Dernæst skal kablerne være af ordentlige dimensioner så de kan "bære" den fulde ladestrøm uden, at blive varme.
Du skal have 100 % forbindelse mellem batteri og generator, ligesom batteri og starter skal være ordentligt forbundne.  Det kan især være et problem på benzinere, da batteriet befinder sig under højre forsæde og det tykke hovedkabel går til starteren. Her kan du med stor fordel forbinde din generator og isolere de originale ledninger, da de løber andre (om)veje, så at sige.
Det er generatorens B+ klemme der skal forbindes i så fald ( Det / de tykke kabler )

Et andet springende punkt er stel. Begynd ved batteriet: Det kabel der går til karrosseriet SKAL have ordentlig forbindelse. Desværre er det ofte en overset "detalje" at den negative side hedder stel.
Kablet ved gearkasseophænget har kostet flere ejere mange ærgrelser. Det ældes ligesom os andre, bliver mørt og irret som det sidder der udsat for vind og vand, salt og slige sager.
Lav evt. ekstra forbindelser i motorbrønden. Du kan ikke få for mange stelforbindelser. Ordentlig befæstelse dvs. en bolt med en skive og en møtrik på karrosseriet og fat i motor / gearkasse.  Brug Heavy Duty kabel der kan håndtere de mange ampere starteren trækker.
Det skal ikke være nødvendigt, at lade på en bil i tide og utide. Den skal kunne starte uanset om du kører til den anden ende af landet, eller bageren 500 meter væk.
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: hanslars efter 24. September 2013 kl: 23:32:20
Først og fremmest: mange tak for alle svarene,  jeg kan se at der er masser af ting jeg kan gå igang med at checke. Det vil jeg gøre  :)

Dernæst: NEJ! Jeg bruger ikke mit dyre fine exide gel batteri som startbatteri  :cheer:  Jeg har et helt almindeligt Varta Blue 74 Ah startbatteri. Den eneste grund til at jeg nævnte gel-batteriet var, at jeg mistænkte at det måske havde noget med problemerne at gøre. Jeg falmer jo lidt i blinde her  :P

Der var nogen som nævnte akademikere som ikke har haft værktøj i hænderne, i en anden tråd om pladereperation med tin. Jeg er ikke akademiker, men funktionær, har dog haft værktøj i hænderne før, men har ikke rodet det store med biler. Så I skal nok være forberedte på nogle mærkelige spørgsmål.  :silly:  Her kommer det første: hvor sidder starteren?
Jeg kan læse i min Bentley manual at mine problemer måske kan skyldes problemer med forbindelserne.
Er starteren tilgængelig fra toppen?

[attachment=15704]h7ebdd47.jpg[/attachment]

Hvor køber jg kobberfedt og heavy duty kabler?
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: Aakerman efter 25. September 2013 kl: 00:14:37
Hej Hanslars
Nu er jeg ikke dig, men hvis jeg havde været det, havde jeg skiftet mit startbatteri ud.
En akkumulator holder altså ikke for evigt. Man kan sagtens "hidse" en halvdårlig akkumulator op et par gange, og leve i den tro, at så virker det. Men det gør det bare ikke. Det er en slid del, ud af røret med den, især når det har været fladtrykt.

Jeg har med held, holdt akkumulatoren, i live på en Toyota Rav 4 i 5 år og ditto på en US bil , en have traktor og en mc ved at flytte en CTEK, oplader rundt, på næsten daglig basis.

Jeg tror at du måske jager et spøgelse, der ikke er der.

Blot en tanke.

Bent
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: Aran efter 25. September 2013 kl: 01:35:34
Ja, du kan godt - med lidt besvær - komme til starteren oppefra.  Men da det er en diesel og du har batteri og generator klods op ad hinanden er det nok her du bør starte:  Mål spænding over batteripolerne og dernæst mellem stel og B+ på generatoren.
Er de to spændinger totalt identiske ?  Vi taler om decimaler her, hvis korroderede forbindelser skal afsløres.
Din generator bør kunne holde spændingen på minimum 13,8 volt med motoren kørende.

Du kan forsøgsvis udskifte forbindelsen mellem B+ og plus på batteriet. Hvis ikke dit startbatteri holdes på fuldt smæk bør den slet ikke lade på forbrugsbatteriet. Så er der måske noget fejl på skillerelæet  ?
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: 4X4 efter 25. September 2013 kl: 06:30:15
Hvor gammelt er dit batteri? At dømme ud fra møgtallet på billedet ser det ikke helt nyt ud!
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: 4X4 efter 25. September 2013 kl: 06:32:11
Når den er "tvær" er det så kun starteren der ingen strøm er til, eller er blæser, lys, radio osv. også døde?
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: gunnar6690 efter 25. September 2013 kl: 07:16:26
Jeg har haft et Varta Blue batteri som tabte kapacitet på lignende måde efter bilen havde været staldet op i nogen tid, selvom batteriet var rimeligt nyt. Opgav at vedligeholde det med min Ctek lader og fik et Exide startbatteri på, siden har der været ro. Tror dog ikke problemet er typisk for Varta, men måske bryder det sig ikke om (lange)stilstandsperioder? Ved mig stod bilen over 2 år inden problemet opstod og batteriet var flunkendes nyt da det kom i. Det var dog ikke en T3, men i princippet ligegyldigt når vi snakker om batteriet.
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: hanslars efter 25. September 2013 kl: 08:45:27
Citat fra: "4X4" post=103622
Når den er "tvær" er det så kun starteren der ingen strøm er til, eller er blæser, lys, radio osv. også døde?

I forbindelse med de problemer vi havde i sommers i Frankrig, var den helt død. Uret gik i stå og der var ingen strøm overhovedet.

Nu virker lyset og blæseren, er jeg ret sikker på. Radioen kører på forbrug.

Batteriet var i bilen da vi fik den i foråret. Jeg tror måske det er et gammelt Niels Erik har sat i. De batterier han gik og flyttede rundt på dernede var i alt fald samme slags.
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: hanslars efter 25. September 2013 kl: 09:21:12
Citat fra: "Aran" post=103620
Mål spænding over batteripolerne og dernæst mellem stel og B+ på generatoren.
Er de to spændinger totalt identiske ?  Vi taler om decimaler her, hvis korroderede forbindelser skal afsløres.
Din generator bør kunne holde spændingen på minimum 13,8 volt med motoren kørende.

Du kan forsøgsvis udskifte forbindelsen mellem B+ og plus på batteriet. Hvis ikke dit startbatteri holdes på fuldt smæk bør den slet ikke lade på forbrugsbatteriet. Så er der måske noget fejl på skillerelæet  ?


Så er der helt friske målinger - lavet på samme tid, i tomgang:

Spænding over batteriet: 13.28V
B+ og stel på batteri: 13.40V
D+ og stel på batteri: 13.36V

Jeg tog også et billede.

[attachment=15705]h613019e.jpg[/attachment]

Den fede røde er B+ til + på batteriet. Kablet har et hul, og er lappet en gang før med tape. Det store blå stelkabel fra batteriet, har et par slidhuller i isoleringen.
Jeg tror at jeg vil prøve at skifte disse kabler, og se hvad det bringer med sig.

Bilen har i øvrigt startet 3-4 gange her til morgen uden problemer. Hvilespændingen var faldet til 12.94V her til morgen.
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: hanslars efter 25. September 2013 kl: 09:26:34
Citat fra: "Aran" post=103620
Hvis ikke dit startbatteri holdes på fuldt smæk bør den slet ikke lade på forbrugsbatteriet. Så er der måske noget fejl på skillerelæet  ?


Da vi kørte til Helsingør i torsdags, havde vi kompressorkøleskabet kørende (og solen stod meget lavt på himlen, så der har ikke været meget hjælp fra solpanelerne). Da vi ikke kunne starte, tjekkede jeg også spændingen på forbrugsbatteriet, og den var på ca. 11.6V så vidt jeg husker. Så batteriet har med garanti ikke fået strøm fra generatoren. Tænker jeg...
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: porteren efter 25. September 2013 kl: 10:00:33
11,6 V på et Exide gel forbrugsbatteri, der er tilsluttet 100w solceller lyder meget lavt. Selv med køleskab kørende.

Hvilket skillerelæ endte du op med??
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: hanslars efter 26. September 2013 kl: 04:29:25
Citat fra: "porteren" post=103629
11,6 V på et Exide gel forbrugsbatteri, der er tilsluttet 100w solceller lyder meget lavt. Selv med køleskab kørende.

Hvilket skillerelæ endte du op med??


Ja jeg synes også det virkede ret lavt. Jeg har det skillerelæ i som Dr. Thing installerede da han lavede bilen. Det er en gammel lille boks, som jeg tror måske er et dioderelæ (?). Den kan skimtes her på billedet, det er den lille hvide boks tættest på kameraet.
Den sorte Dania-boks er ikke i bilen længere. Den lille hvide boks, klikker når man starter og ladelampen holder op med at lyse.

[attachment=15707]hd6ab498.jpg[/attachment]

Til gengæld har jeg måske løst problemerne med min el.
Aakerman skrev en besked i denne tråd, som jeg tror han har slettet igen. Han skrev noget om at han troede at jeg måske jagtede spøgelser der ikke var der = han troede at mit startbatteri var ødelagt. Efter at have målt spænding på batteriets poler, på B+ og stel, med motoren kørende, fandt jeg en lille spændingsforskel, men spændingen steg stille og roligt til omkring 13V.
Jeg kørte en tur ind til KBH og tilbage igen (en tur på sammenlagt 40 min), standsede motoren. Jeg fik min lokale mekaniker til at måle spændingen på batteriet mens jeg prøvede at starte bilen. Spændingen var 12.3V og dykkede til under 2V når nøglen blev drejet. Han sagde at batteriet var ødelagt.
Det  korte af det lange er at jeg har købt og installeret et nyt batteri, og det har til syneladende løst mine problemer.

[attachment=15708]h146db19.jpg[/attachment]

[attachment=15709]h88a91d6.jpg[/attachment]

Som en bonus kan jeg sige, at jeg har målt med tangaperemeteret omkring +ledningerne, med motoren slukket, både med og uden køleskabet kørende, og der gik ingen strøm fra startbatteri til køleskab. Det er vel tegn på at relæet virker?  :unsure:
Exiden gik fra 12.6V inden jeg startede køleskabet til 12.3V et par timer senere. Er det unormalt?
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: porteren efter 26. September 2013 kl: 08:23:07
Godt at det "bare" var fladt startbatteri. Indenfor de 6 måneders totalgaranti??

Min Exides hvilespænding ligger på 13,15V efter et års brug, naturligvis målt med solcellerne koblet fra i nogle timer.

Så jeg synes at et udgangspunkt på 12,6V er lavt, men det er naturligt at spændingen falder nogle tiendedele allerede, når du starter køleskabet.

12,6V når jeg først, når mit køleskab har været i drift et døgns tid, og det har været gråvejr.

Noget tyder på at din Exide aldrig bliver ladet op til det opnåelige maksimum, og det slider på batteriet, at arbejde i mellemlaget og langt nede.
Jeg har aldrig haft min Exide under 12,3V, selv efter flere dages køleskabs og varme forbrug.

Hvis du vil undgå at slide på batteriet, skal du enten have en automatisk lader(Tystor eller lign.), at toppe op med jævnligt, eller et avanceret spændingsrelæ til solcellerne.
De vil kunne " brænde" begyndende sulfatering af batteripladerne, ved i kortere tid at lade med over 15V , for derved at få hvilespændingen helt op på over 13V.

Det holder batteriet friskt og giver en god chance for, at det holder høj cigarføring i over 10 år.
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: hanslars efter 26. September 2013 kl: 11:17:55
Citat fra: "porteren" post=103653
Hvis du vil undgå at slide på batteriet, skal du enten have en automatisk lader(Tystor eller lign.), at toppe op med jævnligt, eller et avanceret spændingsrelæ til solcellerne.
De vil kunne " brænde" begyndende sulfatering af batteripladerne, ved i kortere tid at lade med over 15V , for derved at få hvilespændingen helt op på over 13V.

Det holder batteriet friskt og giver en god chance for, at det holder høj cigarføring i over 10 år.

Er det det samme som skillerelæet Septor 1275, som du tidligere har nævnt eller er det et andet?
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: kh efter 26. September 2013 kl: 13:05:18
Kim skal sikkert nok selv svare, min kommentar vil være, at hvis du bruger matronics laderegulator, så køb en bedre, det skal vi have gjort noget ved, matronichs er for dårlig og har svært ved at lade over 13 V.

Som jeg tolker Kim, han bruger sin Septor skillerelæ fra generator til de to batterier, og Tystoren fra lysnettet til forbrugsbatteriet.

Mvh. KH.
Titel: Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
Indlæg af: hanslars efter 26. September 2013 kl: 13:38:38
Citat fra: "kh" post=103658
Kim skal sikkert nok selv svare, min kommentar vil være, at hvis du bruger matronics laderegulator, så køb en bedre, det skal vi have gjort noget ved, matronichs er for dårlig og har svært ved at lade over 13 V.

Som jeg tolker Kim, han bruger sin Septor skillerelæ fra generator til de to batterier, og Tystoren fra lysnettet til forbrugsbatteriet.


Ja, jeg var inde og kigge på en gammel tråd (enten Arnold-tråden eller solfanger-tråden) og så at det han mener nok er Naps MaxPower som regulator. Jeg synes det lyder som om det kunne være en god investering. Hvad har du KH?

@ Kim: Tystor-laderen er ikke et issue for mig, regner ikke med at skulle slutte til landstrøm undervejs. Det må blive en kombination af kørsel og solpaneler. Men hvis jeg skifter laderegulatoren fra Matronics ud med en Naps, er det så ikke at skyde gråspurve med kanoner, at skifte mit tilsyneladende fungerende skillerelæ ud med en Septor? Jeg tænker det er fint at holde sit startbatteri ved lige, men hvis det normalt holder i 5 år, og jeg lige har givet 765,- for et helt nyt, så tænker jeg at der må gå et stykke tid før de 1300,- til Septoren er tjent ind?  B)
Titel: Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
Indlæg af: porteren efter 26. September 2013 kl: 13:46:33
Septoren er i stedet for en diodebro og har den fordel, at den næsten ikke medfører spændingstab. Desuden prioriterer den ladning:

Når generatoren kører, prioriterer den startbatteri og lader overskudsstrøm gå videre til forbrugsbatteri. Når automatladeren (Tystoren) er koblet til "landstrøm" prioriterer Septoren ladning på forbrugsbatteriet og lader overskud gå til startbatteri.

Det samme sker når solcellerne lader på forbrugsbatteriet. Når det er fuldt opladet, lader solcellerne via Septoren så videre på startbatteriet.

Det spændingsrelæ som jeg har koblet på solcellerne er et finsk Naps MaxPower. Det kan automatisk booste et fladt eller bare afladet batteri med op til 15,4V og dermed brænde skadelig sulfatering af, og sådan holde batteriet skarpt. Desuden skærer den ikke bare toppen af solcellernes 17,5V, men "gearer" ladningen, så solcellernes ladning udnyttes optimalt. Især ved svagt lys.

En Tystor lader eller lignende avanceret lader, kan også automatisk booste et sulfateret batteri, og den kan modsat en billig lader, pulslade og dermed lokke mere spænding i et godt batteri, og give det øget effektivitet og livslængde.

Som KH siger, så er spændingsstyringen fra Matronics brugbar, men så heller ikke mere.
[attachment=15710]hc5c0fc4.JPG[/attachment]
[attachment=15711]hfe61e41.JPG[/attachment]
[attachment=15712]hea6d545.JPG[/attachment]
Titel: Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
Indlæg af: porteren efter 26. September 2013 kl: 14:06:36
@ hanslars.

Nå, der krydsede vi vist indlæg.

Det var også hovedsageligt for at holde dit hundedyre Exide i topform, samt at du fik mest muligt ud af det, jeg nævnte det.

Især når du ikke fra tid til anden kobler en automatlader til, er det vigtigt at du får det helt op på over 13V. og at det er der, det meste af tiden, når du ikke rejser.

Som sagt synes jeg at dine tal på Exiden er meget lave.
Titel: Re:Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
Indlæg af: hanslars efter 26. September 2013 kl: 14:50:17
(http://img.tapatalk.com/d/13/09/26/yquvytud.jpg)
Køleskabet er slukket, og så får batteriet lidt juice fra en lader. Mon ikke det ender med en Naps? ;)

Tak for inputs og bekymring over mit exides velbefindende! :D
Titel: Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
Indlæg af: porteren efter 26. September 2013 kl: 18:44:55
De nada.

Jeg har haft den viste type Tystor 10 amp. i 3 forskellige både, som jeg har ejet. Den skulle gerne kunne banke dit Exide op på en hvilestrøm på   13 V.

Eneste ulempe ved den (og årsagen til jeg købte en Tystor WP ) er at den brummer, når den arbejder og det gør den trættende at dele soveværelse med. :cheer:
 Wp 'n er lydløs.

I dit tilfælde er Naps'en sikkert en god investering, og Septoren måske også. Men som du tidligere har sagt: Jo mere du køber, jo mindre har I at rejse for. Så det er klart et prioriteringsspørgsmål.
Titel: Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
Indlæg af: hanslars efter 26. September 2013 kl: 19:12:09
Citat fra: "porteren" post=103673
De nada.

Jeg har haft den viste type Tystor 10 amp. i 3 forskellige både, som jeg har ejet. Den skulle gerne kunne banke dit Exide op på en hvilestrøm på   13 V.

Eneste ulempe ved den (og årsagen til jeg købte en Tystor WP ) er at den brummer, når den arbejder og det gør den trættende at dele soveværelse med. :cheer:
 Wp 'n er lydløs.

I dit tilfælde er Naps'en sikkert en god investering, og Septoren måske også. Men som du tidligere har sagt: Jo mere du køber, jo mindre har I at rejse for. Så det er klart et prioriteringsspørgsmål.


Ja, den virker godt :) Det er min genbos (fra hans teknikkertid i DR, fra en af deres OB-vogne).
Jeg skal forbi Kjøller imorgen, tror det bliver haps, haps, haps, nu skal jeg ha Naps!  :whistle: Har ellers også fået en god pris på Septor'en, men jeg tror vi springer den over i denne omgang. Jeg tror at det er en rigtig god ide, når man starter fra scratch, men når der nu er et relæ, som virker...
Det er sikkert af diodetypen, så der er sikkert et spændingsfald, men det ville der vel også være med Septoren, da den bliver placeret mere end 1 m fra startbatteriet...
Titel: Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
Indlæg af: kh efter 26. September 2013 kl: 20:33:04
@ Hanslars, vi bruger indtil videre matronics regulator, og har 2 stk.  50 w paneler.

Til lysnetstrøm har vi en Votronic på 28 amp. som også kan impulslade forbrugsbatteriet, den var i bilen da vi købte denne.
For sjov købte jeg forrige år en 4 amp til startbatterierne, som også skulle kunne impulslade disse, vi har 2 ens på 50 amp,. som tilsammen giver 800 til start.
Jeg har lige skiftet lejer i min 90 amp. generator, vi har et par år kørt meden på 65 amp. med et alm arbejdsrelæ på 70 amp. til at adskille forbrugsbatteriet fra startbatteri.

I stedet for det arbejdsrelæ kunne jeg tænke mig at få et skillerelæ som Kims, men der skal jo penge til, så vi venter lige lidt, og vedligeholder batterierne med lysnetsladerne,
Jeg har en drøm om 2 paneler mere, den ene til startbatteri, og den anden kobles sammen med de to vi har nu, men på noget der ligner et staffeli, som kan sættes ud i solen, når bilen står i skygge, det ligner det KIm har lavet.

Mvh. KH.
Titel: Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
Indlæg af: dennis efter 26. September 2013 kl: 23:40:57
Det er spændende læsning.

Kunne der for dummies, (undertegnede) illustreres og anbefales, det bedste for pengene setup, med generatoren som hovedkilde og mulighed for senere tilkobling af et solcellepanel. Og eventuel landstrøm i indkørslen.

"Volkejeep`n" ser i øjeblikket sådan ud ; og det er nu tiden til at opgradere strømdelen efter endt karrosseriarbejde.

På forhånd Tusind tak!
[attachment=15713]ha4a242c.JPG[/attachment]
Titel: Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
Indlæg af: hanslars efter 27. September 2013 kl: 08:40:42
Citat fra: "dennis" post=103688
Det er spændende læsning.

Kunne der for dummies, (undertegnede) illustreres og anbefales, det bedste for pengene setup, med generatoren som hovedkilde og mulighed for senere tilkobling af et solcellepanel. Og eventuel landstrøm i indkørslen.

"Volkejeep`n" ser i øjeblikket sådan ud ; og det er nu tiden til at opgradere strømdelen efter endt karrosseriarbejde.

På forhånd Tusind tak!

Det ser spændende ud, Volkejeepen har da vist tabt sig lidt siden jeg sidst så den holde nede hos Niels Erik  :lol:

Jeg ved at Kim (porteren) har en masse erfaring at øse ud af hvad strøm angår. Jeg har lært et par ting med vores setup:


Egentlig er alt det ovenstående lidt et rip-off af hvad Kim har skrevet om på sin egen tråd, og på den om solpaneler. Men, det er erfaringer jeg også har måtte gøre mig gradvist (det meste mælk bliver surt, og osten bliver flydende når der ikke er strøm på køleskabet i 38 graders varme), da jeg oprindeligt startede ud med to seriekoblede startbatterier som forbrug, et gammelt absorptionskøleskab, et gammel skillerelæ, og matronics' laderegulator. Det hele er skiftet ud (på nær laderegulatoren som bliver købt idag og skillerelæet som jeg måske venter med).

Hvis du gerne vil se hvordan vores setup er skruet sammen, viser jeg gerne frem når jeg kommer forbi Fyn næste gang. :)
Titel: Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
Indlæg af: hanslars efter 27. September 2013 kl: 09:09:35
Til en anden gang fandt jeg i øvrigt denne vejledning i fejlsøgning. Godt nok vedr. Landrover...men alligevel ;)


[attachment=15721]h0d3674f.pdf[/attachment]

Jeg fandt pdf'en her: http://horsevad.dk/landrover/Fejlfinding_paa_generator_batterier_og_ladesystem.pdf
Titel: Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
Indlæg af: porteren efter 27. September 2013 kl: 12:48:04
@Dennis.

Jeg kan varmt tilslutte mig Hans Lars opsummering og kun tilføje, at rådgivning forudsætter mere viden om, hvad du forventer, at dit system skal kunne:

Hvor meget skal drives af dit system? Hvor længe har du brug for at være uafhængig af landstrøm eller generatorladning og meget andet.

Måske har du endnu ikke overvejet dette, men afdækning af behov og forventninger, er efter min mening, det første og vigtigste skridt, til at få et tilfredsstillende system.

Hvad angår optimering af ladning via generatoren, er der flere herinde, der har en meget større teoretisk og ikke mindst professionel praktisk viden om emnet, end jeg har.

Jeg er bare en glad amatør, der med baggrund i en faglig uddannelse som finmekaniker, har sat mig en del ind i, hvordan et tokredssystem til både, og senest til biler fungerer, og hvilket dejligt og kostbart isenkram, der får det til at fungere optimalt. :P
Titel: Re:Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
Indlæg af: hanslars efter 27. September 2013 kl: 14:26:02
(http://img.tapatalk.com/d/13/09/27/e5abajup.jpg)
Så er der købt guld til installation i vores syncro.

Fik en god forklaring på hvad hele det her elhurlumhej og strømproblemer har handlet om. Kan kun anbefale folk der skal lave forbrugsbatteri-løsning i deres t3, at tage forbi Kjøller og tale med Willy!

Mere følger senere. ;)
Titel: Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
Indlæg af: porteren efter 27. September 2013 kl: 15:10:57
Nååå...Hans. Du kunne ikke nære dig. Du måtte have den Septor. ;)
Titel: Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
Indlæg af: kh efter 27. September 2013 kl: 16:11:05
Skylder lige at bemærke at vort forbrugsbatteri er et Exide på 115 amp.
Kan ikke huske hvad det hedder, men det er testet som det bedste af Dansk Camping Union.

Mvh. KH.
Titel: Re:Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
Indlæg af: hanslars efter 30. September 2013 kl: 12:39:14
(http://img.tapatalk.com/d/13/09/30/adu8aqu7.jpg)
Burde der ikke sidde en møtrik på den nederste bolt som holder generatorarmen?