T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: Hedlund efter 29. Oktober 2013 kl: 20:53:38
-
Er der forskel på vægtafgiftens størrelse om man vælger t3 syncro doka i diesel el benzin
Pfh tak for hjælpen
Ps forhåbentligt snart den glade ejer af T3 :-)
-
Jeps..
Mener (altså ikke sikke). Bensin er ca 7500 og diesel ca 12000
Men her er et link.
http://www.nysynet.dk/vagtafgift.htm
-
Jeps..
Mener (altså ikke sikke). Bensin er ca 7500 og diesel ca 12000
Men her er et link.
http://www.nysynet.dk/vagtafgift.htm
Min diesel vejer 1950 kg mener at klassen hedder 1500 kg til 2000 kg pris 13400 gode danske kroner :-), men så kan jeg også kører et helt år :-) :-)
-
Hvilken model vil i foretrække ud fra vedligeholdelse og driftsikkerhed - kørselbehovet er lidt bykørsel og lidt længere ture ca 100 km om sommeren
-
Jeg vil helt klart foretrække den motor som holder :silly:
Problemet er bare at det ved man først bagefter :pinch:
-
Jeg vil helt klart foretrække den motor som holder :silly:
Problemet er bare at det ved man først bagefter :pinch:
:-) :-) så sandt så sandt
-
På hvide plader der skal man køre RIGTIGT meget for at en diesel kan betale sig hjem.
Er det gule skilte er forskellen mindre.
En nyrenoveret 1,6 TD med intercooler og en ekstra lille termostatstyre oliekøler samt en fabriksny køler og gennemskyllet kølesystem kan godt køre stabilt og langt på literen.
Kan du lave noget på den selv?
En 1,8 benzin konvertering er også holdbar hvis du kan finde en lavkm. (eller renoveret). Og kan få den konverteret.
Boxerne, både med vand og uden er vældigt holdbare hvis du behandler dem pænt og servicerer dem ofte, men der er ikke lige så meget hjælp at få til selv at mekke på dem og jeg kender ikke nogle officielle værksteder der til alm timepris tager en boxer ind og kan mekke på den med garanti, men der findes sikkert nogle derude?
-
hvor meget er rigtig meget , jeg sparer ifølge min egen lille beregning ca 8000 kr om året ved 20000 km , ved at blive på diesel
-
Hej Hedlund,
Kan du skrue selv?
-
Kan faktisk ikke skrue selv ... Andet det kosmetiske og bremsere mv ... Dvs småting derfor er jeg ude efter en t3 i god mekanisk stand har dog et par gode mekanikere til venlige priser og har ikke et akut kørselbehov så har tid til rep .
Er varm på doka syncron og har fundet et par stykker i udlandet .... Og Søren du har jo og en fin én til salg (bus) hvorfor har du den ikke den til salg på nettet her ? Fandt den på DBA
-
Tak for uddybende svar B)
-
Kan faktisk ikke skrue selv ... Andet det kosmetiske og bremsere mv ... Dvs småting derfor er jeg ude efter en t3 i god mekanisk stand har dog et par gode mekanikere til venlige priser og har ikke et akut kørselbehov så har tid til rep .
Er varm på doka syncron og har fundet et par stykker i udlandet .... Og Søren du har jo og en fin én til salg (bus) hvorfor har du den ikke den til salg på nettet her ? Fandt den på DBA
Det er ikke alt der skal være lige til..... Godt der findes nysgerige som dig :-)
-
Hej og velkommen til. Det der med at skrue selv - det skal du ikke være bekymret over. Det er ikke sikkert, du føler dig som prof mekaniker lige nu, men hvis du får en T3, så er du skarpere end de fleste mekanikere om et år.
Jeg prøver på en pæn måde at fortælle dig, at det er vigtigt at have et realistisk forhold til, at en T3 ikke er en bil, man bare kører rundt i. En T3 er din hobby, al din fritid og alle dine sparepenge. Det er jo det, der er fedt ved den, men man skal bare lige vide det på forhånd. Vær helt på det rene med, at den dag, du har lovet familien at køre dem alle til konfirmation kl. 9, der revner topstykket, kølerslangerne springer og tandremshjulet falder af.
Alle tosserne på denne side er store legedrenge, der godt kan lide at bygge med legoklodser - de bruger bare lidt større og dyrere klodser nu, hvor de er blevet voksne. 95% af dem har også en anden funktionel bil i baghånden, selvom de nødigt indrømmer det. Skal du have en trofast bil med god plads, så køb en Toyota Sportsvan. Vil du hellere have en lunefuld charmetrold, hvor man er vejens konge, men også har minder fra mange pauser i rabatten, så er du kommet det rette sted. Nu ved du det.
-
ja, det er vel sådan nogenlunde en praktisk god beskrivelse Jarl.
Det er synd at vores vogne ikke oprindeligt blev solgt med række4 benzin version; så havde den jo nærmest været en evighedsmaskine. Hvis du søger en enkelt lækker fremtidssikker løsning, vil jeg klart anbefale netop en række 4 benzin; f.eks en 90 hk fra en golf med motorkode ABS eller ADZ. Det kan endda være at Andreas har mulighed for at hjælpe med det.
-
Jeg kan kun tilslutte mig Jarl, men husk, at når det virker er det en særdeles god oplevelse at kører t3. I min syncro camper er vægten af stumper og værktøj, højere end vægten af camping udstyr.
Glad t3 "tosse" ;)
-
Takker Hintze ... Faktisk også min tanke hvorfor kører rundt med en motor der ikke virker ... Det er jo en fed bil med god Streets crédit - ny moderne motor i så burde de vel kører fint, hvis det vel og mærke er lavet ordenligt, kan se på nettet at der er flere T3 i Tyskland som kører med andre motorer.
Når det er syncro mod. Er det så ikke begrænset hvilken motor typer der duer ?
-
Gud ja. I med en motor, der virker og så lave det ordentligt - det vil jeg skrive mig bag øret, for den tanke har da aldrig strejfet mig før.
Men derude i virkeligheden, der er en T3'er stadigvæk 25 år gammel, gearkassen er stadigvæk lavet af en legering, der mest minder om frosset smør, lejehusene til baghjulslejerne har stadigvæk så meget slup, at lejerne kan stå på tværs derinde, der er stadigvæk rust i alle synlige karrosserisamlinger, viscosekoblingen er stadig stiv som beton, og det hjemmebiksede ledningsnet til den moderne smarte motor har den stabilitet, som hjemmebiksede ledningsnet nu engang har. Derudover har vi slet ikke snakket om besværet med at få synet og godkendt en motor, som bilen ikke er standardtypegodkendt med, og skal det være en Syncro, så vil de færreste nok pege på en 90 hk R4, men hellere noget med vitaminer i, og så risikerer man at skulle snakke med skattefar.
Når man så endelig har fået den perfekte bil bygget, så venter så erkendelsen af, at en Syncro er vildt fed, men den kører, støjer og forbruger som en traktor. Når man cruiser ned ad motorvejen, så foregår det med 80 km/h og samtale med eventuelle passagerer foregår i samme stemmeleje som en sergent, der vækker rekrutter. I sidevind ligger en T3 godt på vejen - hele vejen, og første gang man passerer pylonerne på Storebælt holder man lige ind i nødsporet, indtil hjertet holde op med at dunke.
Jeg forstår meget godt, hvis man siger, at man er parat til at overvinde alle de barrierer for at køre i jordens fedeste bil. Jeg er ovenikøbet enig - jeg har selv gjort det i langt over 20 år. Men man skal vide, hvad man går ind til, synes jeg.
-
Hey t3nettet jeg har fulgt med i jeres forum et stykke tid, og har bidt mærke i denne her tråd og derfor jeg har lige nogen følgende spørgesmål, og undskyld jeg hijacker tråden..
Jeg da jeg har en golf 2 1.6D(JP) og fået afvide det mere eller mindre den samme motor i t3 (JX). Men Hvor golfen er en evighed maskine er der varme problemer i t3 og det nogen med de for lav gearet også.
Så spørgesmålet er hvis jeg skulle have en driftsikker t3 syncro diesel, ville jeg få det men en 1,9 1Y diesel motor?
-
Det er et meget diskuteret emne, du rejser her - prøv at søge på CS, JX, AAZ, KY og 1Y - så har du læsestof til mange aftener. I hurtig overskriftsagtig form kan man sige:
EA827'er motoren er lavet til de små personbiler fra VW/Audi i starten af 1970'erne. Da VW i starten af fattigfirserne skulle have en diesel til T3 (alle de andre kassebiler havde jo diesel) var udviklingspengene små, og man kiggede på hylderne, hvad man havde. Det blev som bekendt 1,6'eren fra Golf/Passat-familen - den blev tiltet 50 grader ned til venstre side - den fik et anden bundkar, svinghjul og udstødning samt lidt andre detaljer og så blev dieselpumpen omkalibreret, så den leverede mere i bunden af effektområdet. Pludseligt havde den lille fine motor (CS)fået en dobbelt så stor bil at flytte på, den var kommet om bagi, hvor der ikke var skyggen af kølende fartvind, og så var den havnet i en varevogn, hvor svendene bare klampede speederen i bund, når de skulle hjem fredag eftermiddag.
Det gik OK, så længe det var en sugediesel - well i de første år skifte VW utallige toppakninger, men så fandt de på at sætte større strækbolte i, og så hjalp det en anelse. I 1985 var presset fra konkurrenterne blevet så stort, at man måtte gøre noget i Hannover. 50 hk til en kæmpekassebil var simpelthen blevet latterligt, så igen kiggede man på hylderne og fandt 1,6 TD i Golf/Passat osv. Den blev implanteret i T3 og straks stod varmeproblemerne i kø. Det er en superfin motor - genial karakteristik, smidig, omdrejningsvillig og økonomisk. Alle de gode egenskaber fik man glæde af... de 100.000 km, motoren holdt. Lige nu vågner alle mine gamle fjender fra graven, og de vil skrive vrede indlæg om, at en JX (som den motor hedder i en T3) skam sagtens kan holde meeeget længere. Ja, ja det kan den, hvis man ikke bruger den .- Hvis man behandler den som et råddent æg. Motoren lider notorisk af varmeproblemer - olietemperatur på 135 grader ved morfarkørsel, cylinder 4 bliver slidt lynhurtigt, topstykket revner, og den spytter overtryk ud i kølesystemet, der så bliver slammet til med olierester, og så køler det bare endnu værre til den næste motor.
Jo, jo - jeg kender også godt 1,6 TD fra Golfer. Skøn sprød motor. Det er den også i T3. Der holder den bare ikke så længe, for speederen er altid i bund, når man skal drive et fartøj med en aerodynamik som en mejetærsker og et frontareal som et midtjysk stuehus.
Så spørger du til 1,9 D - 1Y, som hentes bl.a. fra G3. Fin, fin motor. Teoretisk set meget holdbar - stor slagvolumen, lille effekt. Desværre er 1,9-familien 1Y, AAZ og TDI'erne meget uvillige til omdrejninger. Vi kan tage en lang konstruktionsteoretisk snak om det - du kan selv søge dig frem til det her på siden, hvis du søger på "underkvadratisk". 1,9 har så stor slaglængde, at stempelhastigheden bliver temmelig høj med de ulemper, det nu medfører. Hvad skal man så gøre? Tja, min personlige favorit er nok KY - 1,7 sugediesel 57 hk og mange livsforlængende modifikationer. Fin motor - søg på den. Eller også skal man bare leve livet som en sorgløs charlatan og køre JX - den kører fortryllende de 8-9 måneder den holder ;-) I en Syncro tror jeg i hvert fald, du vil blive søvnig af livet uden turbo - snak med Blackchart - han har prøvet det.
Et helt andet kapitel er benzinkonverteringer - det er der, jeg endte - R4 1,8 - det er robust og kører godt, men igen - husk, det er gamle biler - man må ikke forvente driftsikkerhed og moderne køreegenskaber, men man finder ikke mere elskelige biler.
PS: Engang for år tilbage var jeg glødende tilhænger af 1y. Du kan læse mine ungdommelige naive betragtninger her: http://www.jarlpaulsen.dk/motorkonvertering.html