T3nettet og T3Klub Danmark forum

Køb og salg => Skrotten.. => Emne startet af: jensjakob efter 16. December 2013 kl: 17:41:42

Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: jensjakob efter 16. December 2013 kl: 17:41:42
Som overskriften siger - jeg leder efter en lang T4 10 pers 2.5 TDi med aircon (gerne 2-zoners).

Det er åbenbart en sjælden fisk at finde i god stand til den rigtige pris - så nu kaster jeg også nettet ud herinde - vel vidende at nogen måske kunne finde på at argumentere for at jeg må være blevet blind på mine gamle dage ;.-)

Med gode hilsner

Jens Jakob
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: Jens Flensborg efter 16. December 2013 kl: 20:42:00
Den lange udgave er sjælden, måske er der 4  her:

http://fahrzeuge.autoscout24.de/?atype=C&make=74&mmvco=1&model=14792&version=lang&mmvmk0=74&mmvmd0=14792&fuel=D&pricefrom=1000&powerscale=PS&powerfrom=37&powerto=147&zip=24943&zipc=D&zipr=200&ustate=N%2CU&sort=price
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: Jens Flensborg efter 16. December 2013 kl: 20:47:01
Og på Mobile er der  forhold på 1 til 100 mellem long og short, dog har 99% af dem 116 heste eller mindre .... (jeg brugte kun 10 sekunder til den beregning, aner intet ...)

http://suchen.mobile.de/auto/volkswagen-t4-california-lang-diesel-van-kleinbus.html?useCase=RefineSearch&minPowerAsArray=74&minPowerAsArray=KW&maxPowerAsArray=86&maxPowerAsArray=KW&__lp=8&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=33%2C47%2C48%2C49%2C23&makeModelVariant1.modelDescription=lang&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&fuels=DIESEL&negativeFeatures=EXPORT&categories=Van&lang=de
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: POLLE955 efter 17. December 2013 kl: 00:39:26
Der er en på den blå avis , i Slagelse til 38000,- kr. rød ser pæn ud .
hilsen Poul
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: CarstenAS efter 17. December 2013 kl: 14:20:17
Jeg har flere gange prøvet T5 med aircon. Med kun blæser. Den sku arbejde på max uden at kunne køle de 7 i bilen ned så vi var helt tilfredse. ved ca 27 - 30 g ude temp Så hvis du skal blive rigtigt glad for at den kan køle skal du nok prøve at finde en klima  bagi også.
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: Hinze efter 17. December 2013 kl: 17:16:51
JJ, husk det røde bevis og kørekortet
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: jensjakob efter 17. December 2013 kl: 17:43:31
Hvadfornoget med rødt bevis? Jeg har D-stempel og kører privat buskørsel.

Spøg til side.

Denne, afsnit 2.2. omhandler undtagelser:
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/pdf/professional_drivers/report_on_periodic_training_of_professional_drivers_en.pdf
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: Hinze efter 17. December 2013 kl: 17:56:50
var det ikke noget med en maks radius på 50 km fra bopæl. Eller er det historie
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: jensjakob efter 17. December 2013 kl: 18:23:18
Det er vist en historie  :whistle:

Kører man rent privat buskørsel, ligger hele landet frit uden rødt bevis.

Kører man i udlandet, er det lidt spøjst.

DK lovgivning dækker som udgangspunkt kun DK.

Godtnok er der vist en spøjs § i en lov, der siger at man skal have rødt bevis hvis man kører i udlandet, også når det er privat buskørsel.

Men, langt de fleste lande i Europa (undtaget Norge og Rumænien), har undtagelse nationalt for kravet om rødt kort, når der er under 17 pladser.

Dvs. at en betjent i Østrig skal være langt inde i dansk jura, for at spørge til et rødt bevis.....

Hvad så med fartskriver og kørehviletidsregler?

I DK er busser fra før enelleranden dato, og under en vis vægt, fritaget for fartskriverkravet.
Igen, der er en række andre EU-lande der har tilsvarende undtagelser.

Jeg har skrevet med et hav af ministerier, FDM-equivalenter, EU-kontorer osv for at finde hoved og hale i det - og læner migop af at hvis bussen er fritaget for fartskriver i DK, og fundet denne:
http://ec.europa.eu/transport/modes/road/social_provisions/doc/2008_national_exceptions_regulation_2006_0561.pdf

Der hvor der sker noget med regler, er fx 1 januar 2005, hvor der er krav om 100 kmt fartbegrænser. Derfor er der næsten ingen 10 pers til salg fra efter denne dato.
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: jbjerrum efter 17. December 2013 kl: 21:39:29
JJ...  Behold ny bare din T3...

 Der behøves ikke røde beviser for den - men til gengæld kan man frit melde sig ind i T3 Klub Danmark og være formelt medlem af en skare af entusiaster...

You know... :-)
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: Jens Flensborg efter 18. December 2013 kl: 08:46:10
Der må kun sidde 8 i bussen i Tyskland, chafføren er medregnet.

Over 8 personer indebærer kørekort til de store busser mm. lastvogne mm.

Vi har i de seneste mange år fået det europæiske kørekort allesammen, der må være regelsæt til det?
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: gunnar6690 efter 18. December 2013 kl: 08:56:23
Jens, er Du nu sikker på det ?
paste :
Kraftfahrzeuge – ausgenommen Krafträder und dreirädrige
Kraftfahrzeuge – mit einer zulässigen Gesamtmasse
von nicht mehr als 3.500 kg und mit nicht mehr als acht
Sitzplätzen außer dem Führersitz

Passte end, kilde : http://www.adac.de/_mmm/pdf/EU-F%C3%BChrerschein-2013_164693.pdf

8, foruden fører, altså samme som i DK 9 ialt ...
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: jensjakob efter 18. December 2013 kl: 09:13:03
Det harmoniserede EU-jura begreb er M2 - stor personbil.

Så det burde være samme kørekortkrav i DK og D.

Men jeg har da også hørt rygtet om at man kan køre en 10 pers på lille kort i D, hvis der er max 9 pers i bilen.

Jeg er meget interesseret i at høre mere om det - det kan åbne nogle muligheder.

@Jeppe - kan man være medlem af T3 klubben uden en T3 på plader?
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: Jens Flensborg efter 18. December 2013 kl: 09:28:03
http://de.wikipedia.org/wiki/F%C3%BChrerschein_%28EU-Recht%29

EU standard - her den tyske oversigt:
Taler vi om B kørekortet - altså 9 personer medregnet chaffør?!

og her den danske tekst til eu lovgivningen fra 2006:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:403:0018:0060:DA:PDF
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: jensjakob efter 18. December 2013 kl: 09:34:40
I DK kalder vi B for det  lille kørekort og C/D for det store.

Der er så kommet en mellemklasse, D1 for minibusser.

Jeg har B,C,D i mit pap - så jeg er home free.

Men - interessant hvis der er en særregel om at en M2 med fx 10 pladser i alt, kan føres med et B-kørekort i Tyskland, såfremt der max er 9  personer i bilen (incl fører). Ved du noget om det?
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: bos1 efter 18. December 2013 kl: 11:27:48
Citat fra: "jensjakob" post=105941


@Jeppe - kan man være medlem af T3 klubben uden en T3 på plader?


det er der da et par stykker der er , mig selv iberegnet
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: Jens Flensborg efter 18. December 2013 kl: 15:57:31
maks er 9 personer her i landet, kender ikke andet.

husker der før i tiden var tale om maks. 8 ... men det var så passagerer. På den måde fikser det sig med 9 pladser i bussen.
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: jbjerrum efter 18. December 2013 kl: 23:17:33
Citat fra: "jensjakob" post=105941

@Jeppe - kan man være medlem af T3 klubben uden en T3 på plader?


Det mener jeg da... ;-)
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: jensjakob efter 18. December 2013 kl: 23:18:09
Takker.

Overvejer en spion i Randers:
http://www.guloggratis.dk/biler/personbiler/vw/caravelle/annonce/21477346-familiebus-10-personer
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: jbjerrum efter 19. December 2013 kl: 18:07:50
Fra vedtægternes paragraf 1, Navn og formål:

Stk. 1 Foreningens navn er ”T3 Klub Danmark” og dens adresse er: Formandens adresse.   

Stk. 2 Foreningens formål er: 
.. at bevare motorkøretøjer af mærket Volkswagen T25 (T3)
 .. fremme interessen for disse køretøjer
 .. at indsamle og bevare enhver form for historisk og teknisk materiale vedrørende T3.   

Formålet er desuden at fremme den venskabelige og kammeratlige ånd blandt alle, der interesserer sig for T3, blandt andet ved at afholde møder samt arrangere udflugter og træf, hvor gæster er velkomne.   
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: Hawaiibussen efter 19. December 2013 kl: 21:05:21
Citat fra: "jbjerrum" post=105960
Citat fra: "jensjakob" post=105941

@Jeppe - kan man være medlem af T3 klubben uden en T3 på plader?


Det mener jeg da... ;-)


Jeg er da stadig medlem og er smidt på endnu, selvom jeg ikke har en t3 på plader
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: Mary efter 19. December 2013 kl: 21:30:05
Da vi var på jagt efter et køretøj til vores jordomrejse fandt jeg både en kort og en lang T4 syncro indregistreret som bus (dvs billig afgift).
Men sikke dog en stor venderadius at den lange havde (næsten 50km)  ;)

Og så fandt vi Mary, som jo kan vende på en tallerken (når hun ellers kan køre  :(
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: jensjakob efter 20. December 2013 kl: 00:02:08
14.5 meter for lang T4 versus 9.5 meter for T3.

Det er en verden til forskel.

Men, vi har set på vores ferier, og 2 gange har det været kritisk med kort venderadius.

Den ene gang i Monaco, hvor vi endte på en bjergvej, hvor hårnålene var så snævre, at vi skulle frem, bakke, frem, bakke, frem for at komme rundt. Og der var ingen autoværn!

Og den anden gang da GPS'en havde ledt os ind på en cykelture i Dolomitterne, og vi endte med at vende rundt med hjælp fra en sidevej, og Ida som gik udenfor og guidede mig så hjulene var lige på kanten....

Men, vi er villige til at tage chancen med 14.5 meter venderadius
Titel: K: Lang T4 10 pers 2.5 TDI med aircon
Indlæg af: porteren efter 20. December 2013 kl: 08:09:23
I 1998 arbejdede jeg på en institution på Ydinge Skovhøj, hvor vi havde 2 stk. splinternye 8 +  pers. T4 busser med 150 hk.

Det er rigtig at den lange hjulafstand gav nogle udfordringer, især på P pladser.

 Både med selve længden og når man skulle svinge ind i en bås. Men når det er sagt, så er det et fedt køretøj at køre i.

Set i bakspejlet, var den lange akselafstand ikke noget egentlig problem, heller ikke i bykørsel, og den gav en fin retningsstabilitet på de lange stræk.

Selv fuld af unger, havde den stadig en formidabel acceleration op af Ydinge Skovhøj, og når jeg kørte på E45, røg den nemt op på 150 km/t, hvis jeg ikke var opmærksom, noget der aldrig har været et problem i Arnold ;)

Jeg synes at du skal gå efter en med 150 hk maskine, for jeg har også kørt i en lang T4 bus med alm diesel og den var fandenme sløv. :huh: