T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: Quaade efter 27. December 2013 kl: 13:34:35

Titel: Spær spørgsmål ?
Indlæg af: Quaade efter 27. December 2013 kl: 13:34:35
Findes der en tråd med hvordan  hvordan spærne virker, hvornår det er smart at bruge det, veligehold osv??
Titel: Spær spørgsmål ?
Indlæg af: Erik efter 27. December 2013 kl: 13:55:55
Der findes rigtigt mange gode tråde om emnet...  Vigtigst er at bruge dem regelmæssigt.. og aldrig på fast underlag. Der skal være mulighed for at hjulene kan fedte/udligne spændinger i drivlinjen ... god fornøjelse med læsningen...

hilsen Erik
Titel: Spær spørgsmål ?
Indlæg af: Erik efter 27. December 2013 kl: 13:57:16
lige et par fotos..
Titel: Spær spørgsmål ?
Indlæg af: jbjerrum efter 27. December 2013 kl: 14:06:47
Jeg ved ikke, om der findes en decideret tråd om anvendelse af spær.

Spørrene virker ved, at differentialet låses mekanisk og derved giver 100% samme omløbshastighed for begge hjul på samme aksel. Til- og frakobling sker ved nogle vakuumventiler, der sidder på siden af hhv. gearkasse og frontdifferentiale.

Generelt anvendes spær, når det iøvrigt udmærkede 4-hjulstræk ikke er tilstrækkeligt. Ved kørsel på normalt fedtet underlag, på sne og ved kørsel i terræn med rimeligt bæredygtigt underlag og kørsel på tørt underlag, er det ikke nødvendigt at bruge spær.

Skal du i terræn med pløret underlag er det ofte rigeligt, at have spør på baghjulene. Når du bruger spær på forhjulene, bliver det nærmest umuligt at styre bilen, fordi det yderste hjul vil normalt rotere med flere omgange end det inderste, når man drejer. Når spærret låser hjulene, så de løber med samme hastighed bliver styring vanskelig. Således anvendes spørret foran næsten kun ved ligeudkørsel igennem svært fremkommeligt terræn, diagonalt igennem grøfter og hvor underlaget er så blødt, at dækkende kan fedte lidt.

Under alle omstændigheder skal du ikke bruge spør på fast underlag, da det belaster drivlinen og især trækakslerne i høj grad.

Ellers vil jeg sige, at du skal finde en grusplads, hvor du kan blive bekendt med kræfterne i anvendelse af spærrene. Det er jo 100% spær, når du kobler dem til og det er en meget magtfuld feature.

Med hensyn til vedligehold er det bedste råd, at bruge spærrene hver 14. dag på løst underlag. Kør ind på en grusplads og slå dem til og fra nogle gange, så du ved, at de virker den dag, du virkeligt får brug for dem. Mange gange virker spærrene ikke, fordi de ikke har været brugt og mekanismen, der slår dem til/fra er groet fast. Man kan være heldig at smøre dem op og få gang i dem igen - men den eneste rigtige og holdbare metode er, at adskille såvel gearkasse som frontdifferentialet og få mekanismerne renset/poleret/smurt og samlet igen - hvilket giver 20 års problemfri brug, hvis man husker at motionere dem som ovenfor beskrevet.

Hvis du er medlem af T3 Klub Danmark, kan du være sikker på, at der kommer værkstedsaftner, hvor emnet vil blive minutiøst gennemgået. Der er dog ikke pt nogen planer om en dato for sådan et arrangement.

God fornøjelse derude - spørg endelig, hvis du vil vide mere... ;-)
Titel: Spær spørgsmål ?
Indlæg af: Quaade efter 27. December 2013 kl: 16:05:31
Mange tak for den fine forklaring jbjerrum og billederne Erik.

Siden jeg fik bilen har mine spær virket den ene gang jeg har prøvet dem. jeg har haft bilen i ca 4 månede og kun kørt ca 1000 km.
Dengang tog det lang tid før lamperne tændte og spæret tog fat. ca 2 min.
Og nu sker der intet.

Men hvis det er styret med vacum kan jeg evt fejlfinde det der fra. og hvor kommer vacumet så fra? er det en motor der laver det?
Bilen har ikke gået andet 130000 km så det er nok ikke det der er blevet brugt mest de sidste ca 25 år, måske det kan været groet fast et eller andet sted....

Et andet jeg har tænkt på... hvis man skår spærene til så er det vel tandhjul der går sammen, men hvis man du ikke holder så det passer sammen, kunne jeg evt godt finde på at køre lidt frem eller tilbage for at de så kunne falde i hak.... eller er det bandlyst at gøre sådan??

Hilsen
Quaade
Titel: Spær spørgsmål ?
Indlæg af: Jens Flensborg efter 27. December 2013 kl: 17:34:43
En spærbolt af jern og en gearkasse af aluminium har en mindre ulempe, det oxiderer. Med årene bliver bolten spændt mere fast, den er på en eller anden måde smudsig og den skal gerne renses. samtidig sidder bolten klemt i en Quadring, her er der yderligere fare for at den sætter sig.

Ud med gearkassen, åbne dækslet til kronehjulet, demontere bolten, trække bolten ud, rense alle dele med pudseklud mm.

Man kan også købe Nirosta bolt med føring, den koster ca. 60 euro.

Reparation koster ikke mange penge, men det er tidskrævende.

Alt andet med gymnastik på bolten eller olie eller kørsel med brug hjælper ikke, når den allerede har bidt sig lidt pga. oxidation.

Fint billede med rusten / oxideret bolt:
http://www.bulli-forum.de/forum/index.php?mode=thread&id=7879

Jeg havde en del problemer med ADM frontdiffen på min Doka, efter lang søgning fandt jeg fejlen. Der var monteret O-ring i stedet for Quadring (X) på spærbolten, den var klemt fast ... en fejl til små 10 Cent ... og 3 timers arbejde på liften.
Titel: Spær spørgsmål ?
Indlæg af: Quaade efter 12. Januar 2014 kl: 21:23:25
Det lyder som lidt af et projekt når vinteren er over..

Er der andet jeg ellers kan tjekke? For at udelukke andre fejl!
Titel: Spær spørgsmål ?
Indlæg af: Simon L efter 12. Januar 2014 kl: 21:55:28
Kan det passe at der er nogle 2wd´er der har spær ? syntes at have læst at nogle ex militær har det...
Titel: Spær spørgsmål ?
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 13. Januar 2014 kl: 07:43:26
Ja, du kan få både 4trin og 5trins gearkasser med 40% lamel spær. Og du har ret at militæret valgte
 disse gearkasser.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Spær spørgsmål ?
Indlæg af: Quaade efter 13. Januar 2014 kl: 13:58:09
Lamel spær!! Hvad er det nu.?.
Troede kun at der var spær på tværs foran og bagpå?
Titel: Spær spørgsmål ?
Indlæg af: t3brian efter 13. Januar 2014 kl: 14:53:44
Det er der også, på syncro 100% spær mekanisk. på 2wd 40% lamel som aktivers når hastigheden bliver for stor på de 2 baghjul, lidt ligsom vicosen funger på syncro til forhjulene .
Titel: Spær spørgsmål ?
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 13. Januar 2014 kl: 15:09:01
Lamel spærret sørger for at baghjulene kører rundt med samme hastighed. Det fungere via nogle
 plader ligesom koblingsplader som gnider mod hinanden. Måske en eller anden kan lægge en
 skitse ind af et lamelspær.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Spær spørgsmål ?
Indlæg af: Simon L efter 13. Januar 2014 kl: 17:16:47
Har vi koderne på sådanne gearkasser, og har de også et max på 200 nm ?
Titel: Spær spørgsmål ?
Indlæg af: Erik efter 13. Januar 2014 kl: 17:26:19
http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf

du skal ikke regne med at de er stærkere end de øvrige blot fordi der er lamel spær.. resten af stumperne er det samme..

skal du overføre nm skal du ha en automat gearkasse...
Titel: Spær spørgsmål ?
Indlæg af: Mary efter 13. Januar 2014 kl: 22:25:56
Når du kobler spærret til og fra, så er det netop at to "tandhjul" skal gribe fat i hinanden og det er jo ikke altid lige let. Så derfor lad bilen trille lidt frem og tilbage i lavt tempo, det plejer at hjælpe (medmindre de sidder fast).
Titel: Spær spørgsmål ?
Indlæg af: Quaade efter 14. Januar 2014 kl: 05:32:09
Så der skar altså ikke noget forkert i at trille lidt frem og tilbage... Det var jeg nemlig bange for at det ville....