T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Santa efter 30. December 2013 kl: 11:56:54
-
holder på en ø i Limfjorden med min kære Caravelle, der lige er blevet sat fin i stand.
Men nu kan jeg pludselig ikke få liv i den. Der er liv i batteri og lys, radio osv, men starte vil den ikke den siger ikke et hak når jeg drejer tændingen.
Havde samme problem forleden og da bankede jeg ærgerligt i passagersædet, rev i gearstangen og så startede den - det virker bare ikke i dag :unsure:
Ka' man få et godt råd til hvad der kan være galt? Tænker det må være en løs forbindelse, eller kan det være starteren der skal på pension?
Pft juletak
Claus
-
Det kan lyde som en stelforbindelse.
Vi prøvede noget lignende med Mary for et par år siden. Der var en stelforbindelse på motoren hoppet af, og der var bare ingen liv i Mary indtil vi fandt den afhoppede ledning. Satte den tilbage i spadeskoen, og så startede hun lige med det samme.
-
Hejsa
Tak. Går på stel opdagelse.
Læste iøvrigt lidt i jeres gamle blog for er par uger siden.
Meget inspirerende !!
Julehilsner
Claus
-
Diesel eller benzin?
Mvh Jønne Ukendt
-
Det er tit stelforbindelsen til styrestrømmen på benzinpumpen... eller måske kablet til magnetventilen som er faldet af dieselpumpen...??? kan godt nok være mange ting...
men uanset om det er en benziner eller diesel, så kan det være starteren eller bundstykket i tændingslåsen...
Vi er mange, som følger med i udviklingen...
prøv at trække et startkabel fra minus på batteriet til en sikker stel på motoren.. så er de fleste stel-fejlkilder elimineret...
god jagt ;)
Erik
-
Hej Erik
Tak for tips. Prøver det af og melder tilbage. :)
Hilsner Claus
-
Men nu kan jeg pludselig ikke få liv i den. Der er liv i batteri og lys, radio osv, men starte vil den ikke den siger ikke et hak når jeg drejer tændingen.
Er du HELT sikker på at den INTET siger når du drejer nøglen?
(jeg mener nemlig det er meget vigtig for at stille den rigtige diagnos)
Når du drejer nøglen bør der være et relæ der klikker,
det kobler alle større forbrugere fra mens der startes.
Det kræver jo meget strøm.
Jeg ved desværre ikke hvor det relæ sidder, men enten under
instrumentbordet eller i den sorte kasse i motorbrønden.
Så er der starteren, og er den HELT tavs når nøglen drejes
må det skyldes at det store relæ på siden ikke aktiveres.
Det kan være en løs forbindelse. Det er en ledning med
spadestik der aktiverer det relæ på min T3.
Havde samme problem forleden og da bankede jeg ærgerligt i passagersædet, rev i gearstangen og så startede den - det virker bare ikke i dag :unsure:
Ka' man få et godt råd til hvad der kan være galt? Tænker det må være en løs forbindelse, eller kan det være starteren der skal på pension?
Det her kunne tyde på at relæet ikke har "kræfter" til at skubbe det lille tandhjul ind i startkransen.
Når du så rokker lidt med bilen mens du drejer starteren smutter hjulet ind og bilen kan startes.
Prøv evt. at starte mens bilen ruller lidt, og se om det hjælper.
-
Kan være styrestrømmen på startmotor der driller.
Kan også være tændingslåsen som er slidt op.
Kan du jumpstarte den udenom tændingslåsen for at teste om det er bundstykket i tændingslåsen (tager 5 min at skifte)
-
Vi er stadig nogle, som venter i spænding på om det er en diesel eller benziner vi er i færd med at genoplive????
-
Jeg elsker min løsning på problemet på den T3'er jeg havde for 15 år siden.
Relæet ved starteren havde det med at sætte sig fast.
Ind under bilen med en hammer, og give relæet en på kassen, og så kørte vi videre.
-
Fantastisk forum !!
1000 tak for alle inputs.
For lige at sætte trumf på, så røg junior på hospitalet med sprængt blindtarm, så har ikke haft tid til at prøve det hele af.
Vender tilbage med den lykkelige slutning :)
Godt nytår til alle
-
Hej Jønne og Erik
det en benzin model
hilsen
Claus
-
den er HELT tavs - som graven :(
-
Hej Otto
lyder lige som min løsning :)
hilsner
Claus
-
Benzin.. ok.. er den med karburator eller indsprøjtning?? hvis den er med sprøjt, så skal du kunne høre benzinpumpen køre et par sekunder, når du sætter tænding på.. hvis du ikke kan det, SKAL du i gang med ALLE dine stelforbindelser... Alle stelkabler på din bil er brune.. Især i venstre side af motorrummet er der en del forbindelser, som kan irre... på tændspolen (ligeledes i venstre) er der nogle hvide plastic stik, som bl.a. giver stryrestrøm til benzinpumpen (hvis der er sådan en)... der er mange muligheder...
Du kan fejlsøge på starteren ved at trække en ledning fra + polen på batteriet (eller fra den store møtrik på generatoren, som også er +) og holde den anden ende hen til "spadestikket" på starteren (den lille ledning).. hvis starteren kører, så kan du udelukke fejl på den. hvis Ikke den kører, så hold en prøvelampe på den lille ledning til starteren samtidig med at startnøglen drejes... den skal gerne vise strøm, når nøglen drejes helt over....
god fornøjelse...
Erik
-
den er HELT tavs - som graven :(
Hvis ingen relæ klikker, tyder det ikke i retning af bundstykke?
Bundstykke ved nøglen har jeg aldrig selv oplevet fejle.
-
den er HELT tavs - som graven :(
Hvis ingen relæ klikker, tyder det ikke i retning af bundstykke?
Bundstykke ved nøglen har jeg aldrig selv oplevet fejle.
jeg skifter tit bundstykker på VW, der er forskellige fejl-symptomer, men den mest trælse er når starteren ingen strøm får fra bundstykket
så siger den ingenting!
det er nemt at afprøve om det er bundstykket, man sætter tænding på og bilen i frigear med håndbremsetrukket.
så tager man en ledning med en kabelsko på og sætter fast på starterrelæets klemme 50, den anden ende skal til fast plus (evt. ved generator) så skulle starteren tørne, ellers ligger fejlen et andet sted, f.eks dårlige forbindelser til stel mm. eller en starter der hænger i relæet (her hjælper en hammer kortvarigt, men starteren skal adskildes og renses for at virke ordentligt)
-
Kære forum,
tak for alle inputs !!!
Jeg prøvede mig frem med det gear jeg nu ku' finde i værtens værktøjskasse og endte med at konkludere at det nok var starteren der ikke kunne mere. Fik den løbet i gang, men turde ikke løbe an på at kunne komme helt til staden med den. Da det nu var et lille ø-samfund kendte værten selvfølgelig en lokal ex-mekaniker, der kom forbi, kiggede og bekræftede diagnosen og vi fik hentet en ny starter i Holstebro. Snip snap snude. Nu kører min kære Caravelle igen :woohoo:
Godt nytår !
hilsner
CLaus